stål eller alufælge
Fra : malnitz@yahoo.dk

Dato : 27-01-05 19:58

Dette er sikkert et dumt spørgsmål, men...

som jeg har forstået det giver dæk med lavere profil bedre
køreegenskaber. Ofte vælger folk at montere alufælge med lavere
profil, men skal det være alufælge ??? vil stålfælge med samme
diameter (og dermed samme profil) ikke give samme køreegenskaber
??????

Hvad får man egentlig ud af at vælge alufælge ???

malnitz

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-05 20:07

> vil stålfælge med samme
> diameter (og dermed samme profil) ikke give samme køreegenskaber
> ??????

Jo.

/Jan W Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-01-05 20:34

Jan W. Nielsen telepaterede følgende til sin PC:

> Jo.

Næ...
(Jo, på personbiler har du ret)

Hvis vi snakket ekstremer så vejer en alufælg mindre end en stålfælg,
hvilket giver bedre nedbremsninger...

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : John Sahl

Dato : 27-01-05 21:20

Morten Fruergaard wrote:
> Hvis vi snakket ekstremer så vejer en alufælg mindre end en stålfælg,
> hvilket giver bedre nedbremsninger...

Desuden er der også i de fleste alufælge bedre mulighed
for nedkøling af bremserne end med stålfælge.

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Thomas

Dato : 28-01-05 00:58

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> wrote in message

> Desuden er der også i de fleste alufælge bedre mulighed
> for nedkøling af bremserne end med stålfælge.
>
> --
> John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Ja, det har alle jo rigtig meget brug for, når vi sidder fast i en kø på
Holbæk-motorvejen. Vås og pjat er der nok af i disse alu- kontra
stål-diskussioner. Lad os nu slå det fast:

Der er INGEN forskel i køreegenskaber osv. for almindelige dødelige
bilister. Det handler udelukkende om æstetik.

PS: Har selv alufælge.

PPS: Hvis du vil have mindre vægt, så tøm bagagerummet inden du kører.

Fra : John Sahl

Dato : 28-01-05 01:05

Thomas wrote:
> Ja, det har alle jo rigtig meget brug for, når vi sidder fast i en kø
> på Holbæk-motorvejen. Vås og pjat er der nok af i disse alu- kontra
> stål-diskussioner. Lad os nu slå det fast:

Nu findes der så heller ikke stålfælge i alle bredder og dimensioner,
der er udvalget væsentligt større i alu. Og jo jeg kører sådan set ind
i mellem bilen så hårdt at bremserne har brug for al den luft de kan få.
http://www.mandezonen.dk/billeder/hondabremser.jpg
Her var det ikke nok, de endte med at fade for vildt.

> Der er INGEN forskel i køreegenskaber osv. for almindelige dødelige
> bilister. Det handler udelukkende om æstetik.

Det er jo ikke os alle der udelukkende kører på landevejen,
jeg nyder da når jeg får chancen for at race på bane og det
sker da på mine 7*16" alufælge. Men jeg er da enig i at det
er 99% show til hverdag.

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Martin Vollert

Dato : 28-01-05 01:55

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> wrote in message news:ctbvii$1ken$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> http://www.mandezonen.dk/billeder/hondabremser.jpg
> Her var det ikke nok, de endte med at fade for vildt.

Hey det ender jo snart med at jeg skal ha Copyright på det pic
Men jo det endte da med at flere af biler prøvede at se om de var
4 hjuls trækkere den dag incl Hondaen.
--
Hilsen Martin.
Ford Mondeo 2,5 V6

Fra : John Sahl

Dato : 28-01-05 09:35

Martin Vollert wrote:
> Hey det ender jo snart med at jeg skal ha Copyright på det pic

Kig lige på det igen
http://www.mandezonen.dk/billeder/hondabremser.jpg

> Men jo det endte da med at flere af biler prøvede at se om de var
> 4 hjuls trækkere den dag incl Hondaen.

Honda'en endda 3 gange, den ene gang delvist pga bremserne
der, anden gang pga en dum chauffø, og tredie gang pga at jeg
havde en anelse for travlt, men jeg satte stadig 3. hurtigste tid
efter, racerkøreren Erik Byrgesen og Morten Fruergaard i 7'eren

Sjov men kold dag!

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Martin Vollert

Dato : 28-01-05 13:19

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> wrote in message news:ctctfj$2cp1$1@news.cybercity.dk...

> Kig lige på det igen
> http://www.mandezonen.dk/billeder/hondabremser.jpg

Hahah Tak

> [...]
> havde en anelse for travlt, men jeg satte stadig 3. hurtigste tid
> efter, racerkøreren Erik Byrgesen og Morten Fruergaard i 7'eren

Jep helt sikkert.
Kan du huske ham i den røde nissan (sunny ?) gti der kørte hele sit styretøj
rødglødene ??.
Også tænker jeg på Rene L i den hvide MR2er ham høre vi aldrig noget til i
gruppen her mere ?.
--
Hilsen Martin.
Ford Mondeo 2,5 V6

Fra : John Sahl

Dato : 28-01-05 13:27

Martin Vollert wrote:
> Kan du huske ham i den røde nissan (sunny ?) gti der kørte hele sit
> styretøj rødglødene ??.

Ja, han nød det sgu også

> Også tænker jeg på Rene L i den hvide MR2er ham høre vi aldrig noget
> til i gruppen her mere ?.

Næh, hvad er der egentligt blevet af ham?

Vi laver sgu sådan en dag igen når det bliver lidt varmere!

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-01-05 13:31

John Sahl telepaterede følgende til sin PC:
> Vi laver sgu sådan en dag igen når det bliver lidt varmere!

Jep...

Bare sig til, når vi skal arrangere det...

Fra : John Sahl

Dato : 28-01-05 13:35

Morten Fruergaard wrote:
> Bare sig til, når vi skal arrangere det...

Bedre tid, bedre vejr og mere lys må være målet for næste gang

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Martin Vollert

Dato : 28-01-05 14:03

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> wrote in message news:ctdb1s$2rd5$1@news.cybercity.dk...

> Ja, han nød det sgu også

Ved du hvem han er ?.

> Næh, hvad er der egentligt blevet af ham?
>
> Vi laver sgu sådan en dag igen når det bliver lidt varmere!

Ja det kunne være godt, men som du siger mere lys og varme

--
Hilsen Martin.
Ford Mondeo 2,5 V6

Fra : John Sahl

Dato : 28-01-05 14:09

Martin Vollert wrote:
> Ved du hvem han er ?.

Nej, faktisk ikke.

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 28-01-05 06:08

Thomas wrote:

> Der er INGEN forskel i køreegenskaber osv. for almindelige dødelige
> bilister. Det handler udelukkende om æstetik.

Hvis man bare skal holde i kø til og fra arbejde, så enig..

> PPS: Hvis du vil have mindre vægt, så tøm bagagerummet inden du kører.

Der er forskel på at smide vægten på fælgene og smide vægten fra
bagagerummet.

Fælgenes vægt er uaffjedret vægt. Jo tungere dit hjul er, des
sværere vil det være for støddæmperne at kontrollere hjulet hvis
du kører over et eller andet. Det er simpelthen sværere for
støddæmperen at holde et tungt hjul på asfalten end det er for den
at holde et let.

Ydermere giver et let hjul mindre centrifugalkraft end et tungt
hjul, det er en fordel når man skal ændre retning. Næste gang du
lapper cykel og står med et løst hjul, så prøv at holde det med
strakte arme og sætte det i omdrejninger. Du vil så opleve at det
snor og vrider sig hvis du prøver at ændre retning på det.
Forestil dig så, at du i stedet for et cykelhjul på et lille kilo
der snurrer måske 20 km/t står med et 25 kg bilhjul der snurrer
med 80 km/t.

At "almindelig dødelige bilister" så generelt har en tendens til
at være totalt ligeglade med ting som dæktryk, støddæmpernes
tilstand og hvordan bilen generelt styrer, mens de til gengæld
fokuserer helt vildt på antallet af kopholdere og om
instrumentbordet knirker, siger mere om bilisterne end det gør om
bilerne..

Noget andet er så, at langt de fleste af de alufælge der sælges
tit er tungere end de stålfælge de erstatter. Godt nok er
aluminium lettere end stål, men det er også blødere så det kræver
mere materiale at opnå samme styrke. Vil man have en let alufælg
skal man have fat i sådan noget som fx. Compomotive's
motorsportsserie, det er fælge der er specialhærdede og
overfladebehandlede så de har høj styrke uden alt det ekstra
materiale. Prisen afspejler det selvfølgelig.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-01-05 07:02

Thomas Strandtoft telepaterede følgende til sin PC:
> Fælgenes vægt er uaffjedret vægt.

Fuldstændigt korrekt.
"Man" siger at 1 uaffjedret kg svarer til 3 affjedret kg...

> [...]
> overfladebehandlede så de har høj styrke uden alt det ekstra
> materiale. Prisen afspejler det selvfølgelig.

Har 20 stk. til vores racere - og så dyre er de faktisk ikke...

Fra : phk

Dato : 27-01-05 22:15

meddelelse news:41f94226$0$48324$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvis vi snakket ekstremer så vejer en alufælg mindre end en stålfælg,
> hvilket giver bedre nedbremsninger...

Godt argument - det passer bare ikke. Alu-fælge er minimum lige så tunge som
stålfælge.

--
Per, Esbjerg

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-01-05 07:03

phk telepaterede følgende til sin PC:
> Godt argument - det passer bare ikke. Alu-fælge er minimum lige så
> tunge som stålfælge.

Det kan godt være at alufælge, som Hr. og Fru Jensen kører med er tungere,
men hvis du køber "rigtige" alufælge, så er de lette... Hvis du er i tvivl,
er du velkommen til at komme forbi og løfte en af racerfælgene...

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-01-05 09:06

> [...]
tvivl,
> er du velkommen til at komme forbi og løfte en af racerfælgene...

Men hvor mange tror du så kører rundt med "rigtige" alufælge i den danske
trafik ? - mon ikke mindst 90% af de alufælge der triller rundt i landskabet
er af typen "4 stk med billigste gummi til 3995,- " ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-01-05 09:31

Andreas M. Hansen telepaterede følgende til sin PC:

> Men hvor mange tror du så kører rundt med "rigtige" alufælge i den
> danske trafik ?

Næsten ingen...
Har jeg nogensinde påstået det?
Citat: "Hvis vi snakket ekstremer så vejer en alufælg mindre end en
stålfælg,
hvilket giver bedre nedbremsninger... "

Det er vel de færreste alm. danskere der går så meget i ekstremer med deres
privatbil...

> - mon ikke mindst 90% af de alufælge der triller
> rundt i landskabet er af typen "4 stk med billigste gummi til 3995,-

Jeg tvivler...
Men 99 % af alufælge på den danske vognpark er sat på pga. udsendende i
forhold til stålfælge...

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-05 23:52

> Næ...

Jo.

> (Jo, på personbiler har du ret)

NÆM´li, ja.

Hvis det handler om vægten - så har der jo været en del artikler, hvor man
har vejet de fælge, der er på markedet, og for et års tid siden, var der kun
een almindelig alufælg fælg, der vejede noget mindre af betydning. Det var
OZs Superleggera - så hut jeg visker..

> Hvis vi snakket ekstremer så vejer en alufælg mindre end en stålfælg,
> hvilket giver bedre nedbremsninger...

Ja, og bedre "raod hold" i sving - specielt når vejen/banen er kørt lidt op,
og der er lidt ujævnheder... Eller hvad er din oplevelse...?

/Jan W Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-01-05 07:05

Jan W. Nielsen telepaterede følgende til sin PC:
> Ja, og bedre "raod hold" i sving - specielt når vejen/banen er kørt
> lidt op, og der er lidt ujævnheder... Eller hvad er din oplevelse...?

Det er desværre svært at sige, da vi har lavet mange ting på en gang på
raceren, så hvad der har gjort hvad er svært. Men HOLD K.... de kører godt
nu...

Fra : Martin Vollert

Dato : 28-01-05 14:51

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message news:41f9d613$0$48321$14726298@news.sunsite.dk...
> Jan W. Nielsen telepaterede følgende til sin PC:
>
> Det er desværre svært at sige, da vi har lavet mange ting på en gang på raceren, så hvad der har gjort hvad er svært. Men HOLD
> K.... de kører godt nu...

Ok så er du måske færdig med 4 hjulstræk ??.
se nogle pics jeg lovede dig for lang tid siden i dk.binaer.motor,
kvaliteten er ikke så god da jeg lige affotograferede dem i vindueskarmen.
--
Hilsen Martin.
Ford Mondeo 2,5 V6

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-01-05 21:30

Martin Vollert telepaterede følgende til sin PC:
> Ok så er du måske færdig med 4 hjulstræk ??.

Niks...
Hvad får dig til at tro det...?

> se nogle pics jeg lovede dig for lang tid siden i dk.binaer.motor,
> kvaliteten er ikke så god da jeg lige affotograferede dem i
> vindueskarmen.

Jeg har ikke dk.binaer.motor...
Kan du sende dem?

Fra : Martin Vollert

Dato : 28-01-05 23:17

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message news:41faa0e9$0$48324$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg har ikke dk.binaer.motor...
> Kan du sende dem?

Jo self hvad inet forbindelse har du ? du ved sådan bare ang størrelse
på billederne

--
Hilsen Martin.
Ford Mondeo 2,5 V6

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-01-05 08:11

Martin Vollert telepaterede følgende til sin PC:
> Jo self hvad inet forbindelse har du ? du ved sådan bare ang
> størrelse på billederne

1 Mbit.

Fra : Martin Vollert

Dato : 29-01-05 08:50

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message news:41fb370a$0$48316$14726298@news.sunsite.dk...
> Martin Vollert telepaterede følgende til sin PC:
>
> 1 Mbit.

ok så scanner jeg dem lige ordenlig og sender dem i løbet af dagen.
--
Hilsen Martin.
Ford Mondeo 2,5 V6

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-01-05 08:53

> [...]
>
> Næ...
> (Jo, på personbiler har du ret)
>
> Hvis vi snakket ekstremer så vejer en alufælg mindre end en stålfælg,

Alle de biler jeg har haft (3 indtil nu) har alu fælgene vejet mere end
stålfælgene i de samme dimensioner.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-01-05 09:31

Christian B. Andresen telepaterede følgende til sin PC:

> Alle de biler jeg har haft (3 indtil nu) har alu fælgene vejet mere
> end stålfælgene i de samme dimensioner.

Ja, men det er også fordi at det er styling alufælge og ikke alufælge der er
optimeret mht. vægt.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-01-05 09:42

> Christian B. Andresen telepaterede følgende til sin PC:

> Ja, men det er også fordi at det er styling alufælge og ikke alufælge der
er
> optimeret mht. vægt.

Det er rigtigt
Men med alle de huller der er i de danske veje så er racerfælge vist ikke så
gode.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 28-01-05 21:22

"Christian B. Andresen" wrote:

> Men med alle de huller der er i de danske veje så er racerfælge vist ikke så
> gode.

Hvorfor ikke, de er som regel hærdede og kan tåle mere end
"almindelige" alu'er..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-02-05 12:07

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message

> Hvorfor ikke, de er som regel hærdede og kan tåle mere end
> "almindelige" alu'er..

Det er selvfølgelig rigtigt, det tænkte jeg ikke lige på.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-01-05 20:39

On Thu, 27 Jan 2005 20:06:42 +0100, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
wrote:

>Jo.

>--

Nej, s'gu!! ))

I dette forum, hvor vi elsker at gå helt ud til de yderste marginaler,
har du ikke ret.

Alufælge i en ordentlig kvalitet, hvor aluminium virkeligt indgår som
en bestanddel af godset, vil der være mindre vægt, og derfor vil
støddæmpere og affjedring have nemmere ved at holde poterne på jorden.

Det giver derfor marginalt bedre egenskaber ved almindelig kørsel, og
noget bedre ved kørsel på grænserne.

Desuden vil det give længere liv til både støddæmpere og affjedring.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Olesen

Dato : 27-01-05 20:43

> støddæmpere og affjedring have nemmere ved at holde poterne på jorden.

Er ret sikker på, der her er tale om ting som ikke kan måles.

> Det giver derfor marginalt bedre egenskaber ved almindelig kørsel, og
> noget bedre ved kørsel på grænserne.

Igen noget, som ikke kan bevises. men
det smager jo alt sammen lidt af formel 1 eller rally...

> vil det give længere liv til både støddæmpere og affjedring.

...virker endnu mere usansynligt..

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-05 00:01

> Nej, s'gu!! ))

Jo.

> I dette forum, hvor vi elsker at gå helt ud til de yderste marginaler,
> har du ikke ret.

Jo.

> Alufælge i en ordentlig kvalitet, hvor aluminium virkeligt indgår som
> en bestanddel af godset, vil der være mindre vægt, og derfor vil
> støddæmpere og affjedring have nemmere ved at holde poterne på jorden.

Jeg forholde rmig blot til spørgsmålet - og så de almindelige
aluminiumsfælge, der er på markedet i dag - til personbiler.

Det er EKSTREMT få af dem, der vejer mindre end stålfælge. De skal jo gerne
kunne tage en kantsten, og godstykkelsen er betragtelig. Anderledes er det
jo på en regulær racerfælg af høj kvalitet.

> Det giver derfor marginalt bedre egenskaber ved almindelig kørsel, og
> noget bedre ved kørsel på grænserne.
> Desuden vil det give længere liv til både støddæmpere og affjedring.

Ja, forudsat vægten er lavere - og det er den som sagt meget sjældent.

.....og selvom den var, så er forskellen - i forhold til det at gå ned i
profil - på en almindelig bil meget svær at mærke...

/Jan W Nielsen

Fra : Leonard

Dato : 27-01-05 20:34

malnitz@yahoo.dk wrote:

>vil stålfælge med samme
>diameter (og dermed samme profil) ikke give samme køreegenskaber
>?

Tjoh, men kan de fås i den størrelse?
Desuden vejer alufælge mindre og det er uaffjedret vægt, hvilket også
har noget at sige på de samlede køreegenskaber. Jeg har også ladet mig
fortælle at det er nememre at bygge alufælge 100% runde og
afbalancerede end stålfælge.
Oftest er det dog nok fordi det ser pænere ud, og da efterspørgslen på
stålfælge i størrelserne ikke er særligt stor, så er udbuddet endnu
mindre.
--
Leonard

Ting til salg:
http://leonard.dk/tilsalg

Fra : Olesen

Dato : 27-01-05 20:35

<malnitz@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad får man egentlig ud af at vælge alufælge ???

Folk tror ofte, at den hellige grav er velbevaret
blot der kommer aluhjul på.

-så kan resten af bilen ellers være nok så rusten,
og tit burde de måske ha' ofret en gang SUVO
istedet for hjulene..

Fra : Hans Tyrrell

Dato : 27-01-05 21:29

Normalt sætter man bredere og større alufælge på og så er det igen oftest at
alufælgen faktisk bliver tungere end stålfælgen.
Prøv selv at veje efter........

Hilsen Hans

Fra : phk

Dato : 27-01-05 22:17

"Hans Tyrrell" <mariannoghans@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Normalt sætter man bredere og større alufælge på og så er det igen oftest
> at
> alufælgen faktisk bliver tungere end stålfælgen.
> Prøv selv at veje efter........

Ja nemli´ ja.

Og når man sætter bredere fælge på har dækket bedre fast i asfalten, så i
stedet for at slide på dækket, så ødelægger man hjullejerne, når man kører
ud i ekstremerne.

--
Per, Esbjerg