Peugeot 205 kølesystem
Fra : Niels

Dato : 26-01-05 23:56

Hej

Kan I hjælpe mig med et problem med en 205 1,4 '90.

Efter 15-20 km's kørsel på motorvej med 110 tænder advarselslampen for
kølertemperaturen og STOP-lampen lyser. Diverse slanger og selve køleren er
varme og der er vand nok i expansionsbeholderen.

Jeg gætter selv på en luftlomme idet der lige er skiftet kølervæske. Hvordan
luftes systemet ud?

Kølerventilatoren går ikke i gang når bilen står stille i tomgang. Der
sidder 1 kontakt skruet ind i siden af køleren (th set forfra), og en anden
sidder oven på køleren med en bøjle.

Hvilken er til ventilatoren?

Mvh Niels

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 27-01-05 08:02

ehj.

hvis du står foran bilen oh kigger mod forruden så er der en en sort slange
på tværs oppe ved blæseren. på den er der et lille skrue låg som du skal
pille af og lade bilen køre i tomgang indtil der kommer vand ud der. så
skruer du den på igen og der skulle ikke mere være luft i systemet.

--
Mvh.
Nikolai R. Jensen

VIND bilstereo for OVER 10.000 kr.
http://www.go-loud.dk/forum1/topic.asp?TOPIC_ID=90
www.go-loud.dk <--- Danmarks Billigste Bilstereo!
www.go-loud.dk/forum1 <--- Go-lou´d.dk´s forum
www.minvogn.dk <--- Min egen bil og bilstereo opbygning.
Tlf.:23420653 Fax.:75520638

Fra : Niels

Dato : 27-01-05 09:05

"Nikolai R. Jensen" <nikolai@go-loud.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pille af og lade bilen køre i tomgang indtil der kommer vand ud der. så
> skruer du den på igen og der skulle ikke mere være luft i systemet.

Den, der ligner en støvhætte på ventilen på et hjul?? Ok - jeg prøver.

Nogen forslag mht kølerventilatorens kontakt??

Mvh Niels

Fra : claus b. p.

Dato : 27-01-05 12:00

"Niels" <niels.kj@FJERNemail.dk> wrote in message

> "Nikolai R. Jensen" <nikolai@go-loud.dk> skrev i en meddelelse

> Den, der ligner en støvhætte på ventilen på et hjul?? Ok - jeg prøver.
>
> Nogen forslag mht kølerventilatorens kontakt??

Så vidt jeg husker er den øverste til kontrollampen i instrumentbrættet. Men
du kan nemt teste det af, bare pil stikket af, kortslut stikket med et
stykke ledning eller en skruetrækker. Så skal lampen lyse hhv. blæseren
starte. Hvis blæseren ikke starter har du nok en defekt blæser, evt. en
sprunget sikring. (Men det har du vel checket) En anden almindelig grund til
at motoren bliver for varm er en defekt vandpumpe. Men hvis ikke den koger
er den måske slet ikke for varm, det kan jo bare være termostatkontakten der
er defekt.

/Claus

Fra : Niels

Dato : 27-01-05 12:35

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> starte. Hvis blæseren ikke starter har du nok en defekt blæser, evt. en
> sprunget sikring. (Men det har du vel checket)

Det var den nederste kontakt på køleren til blæseren. Den har 3 ledninger i
stikket.(Hvorfor 3???). Ved kortslutning af de 2 yderste starter blæseren.

>En anden almindelig grund til
> at motoren bliver for varm er en defekt vandpumpe.

Hvordan checker man det? Plejer fejl i den ikke arte sig som utæthed?
Køleren bruger ikke vand. Vandpumpen har gået 50.000 km.

> Men hvis ikke den koger
> er den måske slet ikke for varm, det kan jo bare være termostatkontakten
> der
> er defekt.

Jeg har efterfyldt og udluftet ved varmeapparatet. Vandstanden i
expansionsbeholderen faldt ikke synligt. Og der kom ikke luft ud ved skruen.

Nu er der ikke noget kølevandstermometer, men køleren bliver så varm, at man
ikke skal holde på den. Umiddelbart er der ikke noget, der koger.

Hmmm, hvad nu??? Udover at få skiftet kontakten. For kontrollampen i
instrumentbrættet tændte ved motorvejskørsel, så et eller andet er der galt.

Mvh Niels

Fra : claus b. p.

Dato : 29-01-05 02:45

> [...]
>
> Hmmm, hvad nu??? Udover at få skiftet kontakten. For kontrollampen i
> instrumentbrættet tændte ved motorvejskørsel, så et eller andet er der

Har du udskiftet kølertermostaten? Den der lukker for cirkulation indtil der
er varme på?
Temperaturen i kølesystemet kan komme op på over 120 grader uden at koge
hvis det er tæt.
Det kan man brænde sig på. Men der er først rigtig noget galt hvis den
koger.

/Claus

Fra : Niels

Dato : 29-01-05 15:19

> Har du udskiftet kølertermostaten? Den der lukker for cirkulation indtil
> der
> er varme på?

Nej, men jeg kan mærke på slangen ved termostathuset, at den lukker hurtigt
op, når motoren er blevet nogenlunde varm. Men om den lukker helt op og ved
hvilken temperatur, ved jeg ikke.

Mvh Niels