AX motor gik pludselig i stå???
Fra : JS

Dato : 26-01-05 23:20

Min gamle Ax'er gik pludselig i stå i dag. Helt uden mystiske lyde af nogen
art og uden "forvarsel".
Motoren stoppede og ville ikke starte igen. Starteren kører fint rundt, men
den starter ikke og kan heller ikke skubbes igang.
Vand- og olie-status er helt orden.

Som I kan se er jeg lidt ude på dybt vand mht. en diagnosticering. Jeg
håber, at I har en idé til hvad det kan være.

Mvh. JS

Fra : Søren M

Dato : 26-01-05 23:38

Har du checket om der er mere benzin i tanken :)

/søren M

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 27-01-05 01:24

JS wrote:
> [...]
>
> Som I kan se er jeg lidt ude på dybt vand mht. en diagnosticering. Jeg
> håber, at I har en idé til hvad det kan være.

Hmm... Havde det været en Opel Kadett E, havde 99,9 % sikkert været
tandremmen eller tændingsmodulet... forøvrigt med 65% vægt til
tandremmen..

Jeg ved ikke om den diagnose kan overføres til en AX'er, men det er da
et bud..

Thore

Fra : hanzen

Dato : 27-01-05 11:12

"SmaRTrxxv" <glemdet@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tandremmen..
>
> Jeg ved ikke om den diagnose kan overføres til en AX'er, men det er da et

Kan helt tilslutte mig den med tændingsmodulet. Det dør pludseligt og uden
en lyd.

--
hilzen
hanzen

Saab 900 - 185 Hk. med kunstigt åndedræt

Fra : [3630]Matrix

Dato : 27-01-05 01:25

> Som I kan se er jeg lidt ude på dybt vand mht. en diagnosticering. Jeg
> håber, at I har en idé til hvad det kan være.

Tændspolen....

Fra : JS

Dato : 27-01-05 09:20

"[3630]Matrix" <competer@aus[nej]sies.dk> skrev i en meddelelse

> Tændspolen....

Hvilken funktion har den sådan kort fortalt?
Der har været en høj skrattende lyd af og til på det seneste, som måske
kunne lyde som noget elektrisk af en eller anden art. Er der mon
årsagssammenhæng?

Fra : claus b. p.

Dato : 27-01-05 12:17

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Der har været en høj skrattende lyd af og til på det seneste, som måske
> kunne lyde som noget elektrisk af en eller anden art. Er der mon

Overslag i højspændingen ved tændspolen kunne godt give sådan en lyd.
Der er følgende fejlmuligheder:
1: Den får ikke benzin
2: Den tænder ikke.
3: Tandremmen er gået. (Så vil 1 og 2 også være sande)
- Kileremmen trækker kun en generator til strøm, og evt. aircon.
Test: Skru benzinslangen af oppe ved karburator/indsprøjtning. Hold en kop
eller klud under. Drej tændigsnøglen så du tørner motoren (starter). Hvis
der kommer benzin ud, er benzinforsyning og tandrem i orden.
Så er der tændingen. Der er flere modeller, men typisk er der en
strømfordeler hvor tændkablerne går ind i. Dette dæksel pilles af, og
checkes for revner eller defekter. Sidder med 2 skruer eller fjedre. Inden
under sidder en rotor. Den kan være gået i stykker. På siden af
strømfordelerene sidder et lille tændmodul med et stik. Det kan være gået i
stykker. Ovenpå sidder tændspolen. Den kan være brændt af. Start med at
skifte tændspolen hvis rotor og dæksel ser fine ud. Du kan skifte samtlige
dele i tændingssystemet billigere end 2 værkstedstimer, så hvis du har mod
på det, er det bare at komme igang. Start evt. med at købe en Haynes
værkstedshåndbog.

Held og lykke.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 27-01-05 06:56

> [...]
men
> den starter ikke og kan heller ikke skubbes igang.

En kammerats bil gjorde noget lignende for kort tid siden. Her var det
kileremmen der var røget...

/Kasper Hansen

Fra : JS

Dato : 27-01-05 08:51

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Som I kan se er jeg lidt ude på dybt vand mht. en diagnosticering. Jeg
> håber, at I har en idé til hvad det kan være.

Ved nærmere eftertanke har der den seneste tid været en ret høj "skrattende"
lettere metallisk lyd, når jeg har koblet ud ved hastigheder over 40-50
km/t.

Hvis tandremmen var røget ville jeg så ikke have hørt det.
Hvilke symptomer er der hvis kileremmen er røget? Hvad trækker sådan en
kilerem?

Tak for hjælpen
Mvh. JS

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-01-05 09:52

On Thu, 27 Jan 2005 08:50:36 +0100, JS wrote:

> Hvis tandremmen var røget ville jeg så ikke have hørt det.

Det kan du bide dig selv i foret på at du ville have hørt.. det lyder
ikke rart når sådan en springer!

Så hvis du intet har hørt af lyde da den gik ud så er det ikke
tandremmen på en Citroën der er sprunget.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"