12 - 220 volt omformer !
Fra : Jonas Franck

Dato : 23-01-05 16:54

Hej alle i kloge hoveder

Jeg sidder lige og kigger på en omformer til cicaretstikket ..... denne:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=389742923&n=1199147586&pn=1227349869
Den skal bruges til vinterferien, og hovedsagligt til en bærbar pc - er
100 W så nok ? og kan man evt. ødelægge noget ved bilen, hvis man
tilslutter noget der trækker mere end 100 W ?

MVH
Jonas

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 23-01-05 17:25

Jonas Franck wrote:
og kan man evt. ødelægge noget ved bilen, hvis man
> tilslutter noget der trækker mere end 100 W ?

Der er en sikring i bilen der beskytter stikket.

Dvs. den springer hvis du bruger for meget strøm. Vel at mærke i
forhold til hvad der sidder i bilen.

Om omformeren står af er en hel anden historie.!

(Sikringer i biler er normalt ret robuste, er mit indtryk. Dvs. de
springer ikke nødvendigvis ved en last der kan ødelægge omformeren)

Mvh. Jørgen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-01-05 05:04

Jørgen Rasmussen wrote:

> [...]
> (Sikringer i biler er normalt ret robuste, er mit indtryk. Dvs. de
> springer ikke nødvendigvis ved en last der kan ødelægge omformeren)

De er min opfattelse at de nyere har en overbelastningssikring. Både den
jeg har på 300 W, og den jeg startede med på 90 W (der viste sig at være
for lille) har det. Den lille var en "billig en" jeg købte på en
tankstation.

Det skal lige nævnes at dem jeg har er til 24 V. Og så er de nemme at
finde. Til 12 V skal man nok lede lidt længere.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Casper Bang

Dato : 23-01-05 17:42

> [...]
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=389742923&n=1199147586&pn=1227349869
> Den skal bruges til vinterferien, og hovedsagligt til en bærbar pc - er

100W burde være rigeligt, men kommer an på hvilken type blærbar der er tale
om.
Kig på transformere til den bærbare, og se hvor meget den vil trække i
peak - hvis dette er under 100W (regn W ud ved V * A) vil du være under det
maximum som transformeren kan levere, og du vil ikke have problemer med det
(andet end at du tapper bilens batteri)

Fra : Jonas Franck

Dato : 23-01-05 17:56

Oki, lader til at max belastningen ved brug af min bærbare er ca. 90
W.... så det skulle jo være ok
Men man tapper vel ikke bilens batteri, hvis man kun bruger den når man
kører vel? eller....

Fra : Casper Bang

Dato : 23-01-05 20:05

> Men man tapper vel ikke bilens batteri, hvis man kun bruger den når man
> kører vel? eller....

Nej, men du vil muligvis bruge en smule mere benzin, for at lade batteriet
op mens du kører. Burde dog ikke give et problem.

Men som Leif siger, kan det være du skulle overveje en anden transformer i
stedet... der går en del strøm spildt i varme, ved at gå fra 12 > 230 > 18,
i stedet for 12 > 18.

Fra : phk

Dato : 24-01-05 14:53

"Jonas Franck" <jonas@clarity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så det skulle jo være ok
> Men man tapper vel ikke bilens batteri, hvis man kun bruger den når man

Jeg vil anbefale dig at købe en større dims. Dels kan du hurtigt få en
bærbar der bruger mere strøm (større CPU, mere strømforbrug), dels kan det
være der kommer flere ting ind i kabinen til 230V :)

Køleskab, TV m.m.m. :)

Jeg har selv køleskab med en gang i mellem. Godt at have de våde varer inden
for rækkevidde når man kører langt i sommervarmen.

--
Per, Esbjerg

Fra : Leif Neland

Dato : 23-01-05 19:01

Jonas Franck wrote:
> [...]
> er 100 W så nok ? og kan man evt. ødelægge noget ved bilen, hvis man
> tilslutter noget der trækker mere end 100 W ?

I stedet for først at transformere op til 230v og derefter ned til 18v,
eller hvad den bærbare bruger, hvorfor så ikke gå direkte 12v -> 18v ?

http://www.thansen.dk/product.asp?c=389823692&n=593816383&pn=802061085

http://www.thansen.dk/product.asp?c=389823692&n=593816383&pn=1135306054

Jeg bruger en switchmode strømforsyning i et byggesæt vistnok fra Brinck til
at konvertere fra 24v ned til 18v til min bærbare.
Ligger i en kasse under sædet og forsynet direkte fra batteriet.

Leif

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-01-05 04:20

Leif Neland wrote:

> Jeg bruger en switchmode strømforsyning i et byggesæt vistnok fra Brinck til
> at konvertere fra 24v ned til 18v til min bærbare.
> Ligger i en kasse under sædet og forsynet direkte fra batteriet.

Jeg har sådan en. (24V -> 15V) men er blevet advaret mod at bruge den.
Den skulle være hård ved computerens batteri.

Mener det er fordi den bruger en "triax" (?) til at omforme strømmen i
stedet for en spole.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 24-01-05 15:25

"Leif Neland" <leifn@neland.dk> wrote in message

> I stedet for først at transformere op til 230v og derefter ned til 18v,
> eller hvad den bærbare bruger, hvorfor så ikke gå direkte 12v -> 18v ?

Fordi prisen er den samme og så har man en 12->220 hvis man nu pludselig får
behov for at sætte andet til (f.eks laderen til digital cam.)
Jeg kører selv med 12->220->18V løsningen og er nu meget tilfreds. Skal tage
mig sammen til at sætte dem perm i bilen etellerandet sted så man ikke skal
fedtes ind i ledninger hvergang det bruges..

--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-01-05 03:36

Jonas Franck wrote:

> [...]
> 100 W så nok ? og kan man evt. ødelægge noget ved bilen, hvis man
> tilslutter noget der trækker mere end 100 W ?

Du skal op i noget størrere.
Min blærebare trækker 145 W

Hvor meget din trækker kan du se på omformeren. Og så skal du gå 25%-30%
over det.

Bruger selv en 300 W. Så kan den trække en printer også.

Hvis du sørger for at der sidder de rigtige sikringer de rigtige skulle
der ikke ske noget. Andet end du risikerer at dit batteri løber tør.

Fra : Casper Bang

Dato : 24-01-05 12:16

> Du skal op i noget størrere.
> Min blærebare trækker 145 W

Tjekkede lige transformeren til min egen bærbare - man kan ikke stole på
hvad der står :)
Den skriver 240V, 1.5A som input - og 19.5V, 3.3A som output.
Hvis det var sandt, skulle knap 300W gå tabt som varme :p Det ville blive
PÆNT lunt for den lille boks.

At din trækker 145W kan dog godt passe, hvis det er en P4 - hvis det er en
pentium M er vi nærmere nede på de 50 watt.
Det kommer jo samtidig også an på hvor meget man bruger computeren mens den
lader.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-01-05 13:19

Casper Bang wrote:

> Tjekkede lige transformeren til min egen bærbare - man kan ikke stole på
> hvad der står :)

Tjekkede også lige min. Den her siger 90W. Det er så en tidligere der
skulle have 140W.

Men den jeg har der kan give 90W kan ikke blive ved med at gøre det i
længden.

> Den skriver 240V, 1.5A som input - og 19.5V, 3.3A som output.
> Hvis det var sandt, skulle knap 300W gå tabt som varme :p Det ville blive
> PÆNT lunt for den lille boks.

Dem bliver da pænt lun. Det gør min allerfald.

> At din trækker 145W kan dog godt passe, hvis det er en P4 - hvis det er en
> pentium M er vi nærmere nede på de 50 watt.

Dem med de mange Watt er en gammel Toshiba med en 266 Mhz PII. Den jeg
kører med nu er en AMD 2600+

> Det kommer jo samtidig også an på hvor meget man bruger computeren mens den
> lader.

Den vil naturligvis ikke bruge så meget hvis den kun skal lave en ting
af gangen. Men for mig vil det ikke fungere da jeg jo skal bruge
computeren mens jeg kører, da jeg har mit ruteplanlægningsprogram i den.

Fra : Casper Bang

Dato : 24-01-05 14:48

> Den vil naturligvis ikke bruge så meget hvis den kun skal lave en ting af
> gangen. Men for mig vil det ikke fungere da jeg jo skal bruge computeren
> mens jeg kører, da jeg har mit ruteplanlægningsprogram i den.

Det bruger formentligt ikke den store mængde strøm; CPUen skruer ned for
hastigheden, og GPUen har stort set intet at lave - det er nok ikke et
program der kræver det store af computeren.
Men selvfølgelig - better safe than sorry :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-01-05 18:58

Casper Bang wrote:

> [...]
> program der kræver det store af computeren.
> Men selvfølgelig - better safe than sorry :)

Jeg har så fundet ud af så meget at den næste computer jeg skal have,
til at have med i bilen ikke bliver en blærebar.

Den jeg har nu (med AMD 2600+) bliver så varm at termosikringen, i
computeren, slår fra.

Så den næste bliver en i et af de små kabinetter, og en rimelig stor
fladskærm. (Den skal jo også bruges til at se dvd på.)

Den vil også være en hel del billigere hvis man finder på at udvide.

Ok. Jeg har selvfølgelig den fordel at jeg ikke skal flytte den frem og
tilbage hver dag. Typisk en gang om ugen.

Fra : phk

Dato : 24-01-05 14:59

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41f4d92e$0$48685$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> At din trækker 145W kan dog godt passe, hvis det er en P4 - hvis det er en
> pentium M er vi nærmere nede på de 50 watt.

Min er en Medion P4 2,6MHz og den har jeg lige målt til 80W under opladning
af batteri.

> Det kommer jo samtidig også an på hvor meget man bruger computeren mens
> den lader.

Det er nu nok helt ligegyldigt. Men det kommer an på om den er tændt eller
slukket :)

--
Per, Esbjerg

Fra : phk

Dato : 24-01-05 15:10

> [...]

> At din trækker 145W kan dog godt passe, hvis det er en P4 - hvis det er en
> pentium M er vi nærmere nede på de 50 watt.

Min trækker 80 når den lader batteriet op, men når computeren arbejder går
den over 120W. Det er en P4 Medion bærbar.

Jeg skrev noget sludder før om forbrug under brug :) - nu ved jeg ikke om
det er slettet eller om det er blevet sendt. Men jeg trækker det tilbage :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Jonas Franck

Dato : 24-01-05 19:34

Mange tak for alle de svar

Jeg har nu bestilt en 12 - 220v 100W's ting, og satster på at den sku
kunne klare opgaven.... Syntes at de andre blev for dyre, hvis den
alligevel var god nok !!!

MVH

Jonas

Fra : Casper Bang

Dato : 24-01-05 21:13

> Jeg har nu bestilt en 12 - 220v 100W's ting, og satster på at den sku
> kunne klare opgaven.... Syntes at de andre blev for dyre, hvis den
> alligevel var god nok !!!

Når du siger bestilt, regner jeg med at det er over nettet... der har du jo
14 dages returret, hvis den ikke er som du vil have :)
Bare gem æsken indtil du er sikker på at du vil beholde den.

Fra : Torben Madsen

Dato : 25-01-05 14:29

> [...]
>
> Jeg har nu bestilt en 12 - 220v 100W's ting, og satster på at den sku
> kunne klare opgaven.... Syntes at de andre blev for dyre, hvis den

Fint nok - det er altid en fornøjelse med netspænding i vognen. Det har jeg
også selv. (dog fastmonteret med ledninger og liniesikring). Men mærk lige
engang imellem på cigartænderstikket i starten. Det kan faktisk godt blive
allerhelvedes varmt uden at sikringen af den grund springer. Ikke alle
cigartænderstik er af bedste kvalitet - og selv om der ikke bruges så meget
strøm at sikringen springer, så kan stikket ikke altid lide det.
Som eksempel kan jeg give min egen gamle far, der måtte bøvle med at skille
noget af instrumentbordet i sin Toyota på en ferie i Italien fordi stikket i
bilen var smeltet...

mvh
Torben Madsen