"Klonk" fra venstre forhjul
Fra : Jacob

Dato : 20-01-05 15:56

Hej.

Når jeg kører over bump og diverse andre ujævnheder kommer der nogle irriterende
klonk fra venstre forhjul. Når jeg drejer skarpt (ca rattet helt i bund), kommer
der også en gang imellem et noget højere klonk!
Hvad kan der være tosset?

Bilen er en Polo fra ´98, som er sænket med en gewind undervogn.

Mvh
Jacob

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:217.157.130.157)

Fra : Bo Velschow

Dato : 20-01-05 16:51

> [...]
> kommer
> der også en gang imellem et noget højere klonk!

Mine bud (altså ikke nødvendigvis det hele på én gang! ):

(1) Hjulleje
(2) Bærearm/bøsninger
(3) Krængningsstabilisator
(4) Knækket fjeder

Jeg har prøvet (1) og (3) på min tidligere bil (Mazda 626), og det var netop
den slags klonk-knas-knirk-lyde, der afslørede problemet. (2) har jeg prøvet
på min nuværende Mondeo, men det havde trods alt ikke udviklet sig til, at
det gav sjove lyde (som ellers kan være et symptom på (2)).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Jacob

Dato : 21-01-05 16:47

"Bo Velschow" <mailto:dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
"Re: "Klonk" fra venstre forhjul"

> [...]
>
> Bo Velschow
> 3540 Lynge
> Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for

Ok. Var nogle af dine biler også sænkede, og derved rimelig hårde?
Jeg har opdaget at jeg hører "rungen" fra hjulene, ligemeget om jeg drejer til
højre el. venstre! 1,2 og 4 kan jeg nok se om det er der probelemet er, men 3 er
jeg ikke sikekr på hvor sidder? Nogle der kan fortælle mig det?

På forhånd tak.

Fra : Bo Velschow

Dato : 21-01-05 19:30

> Ok. Var nogle af dine biler også sænkede, og derved rimelig hårde?

Nej, helt standard - men jeg havde det med at køre relativt "frisk" i
Mazda'en (hurtigt gennem sving, når forholdene tillod det osv. - dvs.
affjedring er blevet rimeligt hårdt belastet), hvilket kostede et par
krængningsstabilisatorer bagpå (plus i øvrigt ved en anden lejlighed en
revnet forrude, men det er en helt anden historie). De kaldes også "kødben"
(fordi de ligner sådan nogle). For min nuværende Mondeo er der vist bare
tale om almindeligt slid (185k km) (selvom den ser ud til mest at være til
"blød hat"-kørsel, kan den da godt bevæge sig hurtigt gennem sving! )

> [...]
> men 3 er
> jeg ikke sikekr på hvor sidder? Nogle der kan fortælle mig det?

Google gav lidt (ikke specifikt for din bil, men ganske gode beskrivelser af
problemet med defekt(e) krængningsstabilisator(er)):
http://www.netrep.dk/e-mails/styretoej-krae_stab.htm#Volvo%20850%202.5%20'95%20-%20krængningsstabilisatorforbindelsesarm%20knager.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : HKN

Dato : 20-01-05 19:21

> [...]
kommer
> der også en gang imellem et noget højere klonk!

Som Bo foreslår, så tror jeg også det er bøsningerne..... sådan lyder min
Pug, når det er tid til at skifte dem

Mvh
Henrik