Pseudotropheus Lombardoi
Fra : MichaelH

Dato : 22-05-01 20:08

Hej,

Jeg er interesseret i at vide noget om Pseudotropheus Lombardoi.
Er der nogen her som kender til dem ?

Jeg er interesseret i at vide hvor mange man kan have "gående" i et 400l.
akvarium.
De er, efter hvad jeg har læst på nettet, ret aggressive.
Kan det anbefales at have dem sammen med andre cichlider ?

Hvor meget strøm/bevægelse skal der være i vandet ? Er det nok med et
PowerHead 402 (1022 liter/time) og en spandpumpe (ca. 3-400 liter/time) ?
Eller er det for meget ?

Kan vand på 1400-1500 microsiemens og en PH på ca. 8.0-8.5 bruges, uden at
gøre noget ved det ?

Hvordan indrettes akvariet bedst til dem ?

Mvh
Michael

PS. Hvis du vil sende mig en mail, skal "909mail.dk" rettes til "sol.dk"

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 22-05-01 21:35

"MichaelH" <michaelh@909mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej Michael

> Jeg er interesseret i at vide noget om Pseudotropheus Lombardoi.
> Er der nogen her som kender til dem ?

-Ja, jeg har 3 i mit 325 liters. Eller rettere to.....

> Jeg er interesseret i at vide hvor mange man kan have "gående" i et 400l.
> akvarium.

Jeg købte mine ret unge, så jeg var så uheldig at få en 2,1 besætning. :-/
Derfor har jeg måttet flytte den ene han over i et andet akvarium ind til
videre. 325l er åbenbart ikke nok til to revirer. Måske fordi, der ikke er
nok klippe til begge hanner. Den ene gemte sig altid i min "frisvømmerende"
under anubiaserne.

> De er, efter hvad jeg har læst på nettet, ret aggressive.

Tja, det er jo mbunaer. Jeg har ikke andre mbunaer, så jeg ved ikke om
de er mere agressive end andre. Det tror jeg nu ikke. Dog vil jeg råde til
én han og mindst to hunner. Han kører dem fuldstændigt ned til
øhhh...sokkeholderne

> Kan det anbefales at have dem sammen med andre cichlider ?

Jeg vil tro, hvis du har andre mbunaer og masser af huler går det nok.
Min egen besætning består af 2,2 Cyrtocara moorii, 1,1 P. lombardoi og 1,2
Aulonocara sp. ( og så siger jeg ikke mere Aulonocaraerne er tydeligt
stresset af min lombardoi han. C. moorii, tager det hele mere køligt. Den
største af mine mooriihanner og lombardoihannen har tydeligt delt akvariumet
i mellem sig.
Alt i alt, vil jeg sige at Pseudotropheuser, i hvert fald lombardoi'en, ikke
bør holdes sammen med fritsvømmere. Det har jeg fået lært.

> Hvor meget strøm/bevægelse skal der være i vandet ? Er det nok med et
> PowerHead 402 (1022 liter/time) og en spandpumpe (ca. 3-400 liter/time) ?
> Eller er det for meget ?

Pyha...den var værre. Til den slags teknik, er jeg en nød! Hos mig går det
fint med min aldeles udemærkede spandpumpe fra "ørheim". (2217, hedder den.)
Men jeg har jo heller ikke ret mange fisk i mit akvarium. Her vil jeg så
godt slå et slag for fordele ved ikke at have et overbefolket akvarium. Jeg
synes det er frygtelig ærgerligt, at folk absolut skal proppe 17 forskellige
arter i et 60 liters akvarium. Jeg tror på at man for meget mere ud af
fiskene, hvis der ikke er så mange fisk, både i antal og arter.

> Kan vand på 1400-1500 microsiemens og en PH på ca. 8.0-8.5 bruges, uden at
> gøre noget ved det ?

Hmm, endnu mere teknik. Mit vand har som dit, en pH på 8,0-8,5. GH og KH
er omkring de 12-14 stykker. Og det går fint. Mine Cyrtocara moorii har lige
ynglet og jeg har fået ca. 20 unger ud af det. Så de kan i hvert fald godt
lide vandet. Lombardoierne har endnu ikke ynglet, men det skyldes måske
at de ikke er helt "gamle" nok endnu.

> Hvordan indrettes akvariet bedst til dem ?

Huler i massevis med ophold imellem, så der laves en tydelig grænse mellem
terretorierne, hvis du vil have flere hanner. Jeg har billeder af min
stenopbygning, hvis det har interesse, kan jeg sende dem. Min indretning er
dog ikke velegnet til flere hanner af lombardoikaliber.

Mvh. Renate

Fra : Martin Heller

Dato : 22-05-01 23:39

Renate Jacobsen <renate@bgprint.dk> skrev i en

> [...]
er
> dog ikke velegnet til flere hanner af lombardoikaliber.

Kan du ikke sende dem til dk.binaer? Jeg vil i hvert fald
gerne se dem, da jeg skal til at indrette et par nye akvarier.
Det er jo altid rart med lidt inspiration.

MVH
Martin Heller

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 23-05-01 20:36

> [...]
> gerne se dem, da jeg skal til at indrette et par nye akvarier.
> Det er jo altid rart med lidt inspiration.

Hejsa Martin og jer andre der spurgte.

Jeg sidder i den elendige situation at jeg har teledanmark som udbyder. Det
betyder at jeg for tiden ikke er i stand til at bruge dk.binear- grupperne.
Jeg har dog tidligere i forbindelse med et andet inlæg her i gruppen
sendt nogle billeder af min stenopsætning til dk.binaer, nærmer 6/3 2001.
Jeg ved ikke om de stadigvæk er der eller om det var min bedre halvdel der
sendte dem. Han hedder som bekendt Jonas. Håber i kan finde dem. Elllers
må vi jo vente til TDC endelig får sig en ny newsserver. :-/
(Og ja, jeg *har* prøvet tnews.inet.tele.dk, den virker heller ikke mere.

Håber også det var svar nok til dig Michael.

Mvh Renate

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-05-01 21:16

> [...]
> Jeg har dog tidligere i forbindelse med et andet inlæg her i gruppen
> sendt nogle billeder af min stenopsætning til dk.binaer, nærmer 6/3 2001.

Ellers kunne du sende dem til f.eks mig, og jeg kunne så poste dem i
dk.binaer.
Jeg er på CC

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 23-05-01 21:58

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev:

> Jeg sidder i den elendige situation at jeg har teledanmark som udbyder.

Ja vi er ikke just jordens heldigste folkefærd os der har været
så dumme at vælge dem. Dog skulle der være en mulighed
på deres testserver. Den hedder: test.news.tele.dk
Det er den store nye forkromede dims som på et tidspunkt
skal erstatte den vi bruger nu, men lad os nu se. Du burde
i hvert tilfælde kunne finde news:dk.binaer på den.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-05-01 00:28

> Kan vand på 1400-1500 microsiemens og en PH på ca. 8.0-8.5 bruges, uden
at
> gøre noget ved det ?

Vi er faktisk så heldige her ilanndet, at langt de fleste steder, er
vandet lige præcist så hårdt
som fiskene vil have det.

Carsten

Fra : Brian Christensen

Dato : 23-05-01 08:07

"MichaelH" <michaelh@909mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Jeg er interesseret i at vide noget om Pseudotropheus Lombardoi.
> Er der nogen her som kender til dem ?

Sikkert en masse... Det er en meget flot Malawi cichlide og ikke mere
aggresiv end så mange andre Malawi ciklider. Den er mundrugende og som alle
andre Malawier temmlig nem at holde... Bare man sørger for at de har friskt
vand - geren 1/3 vandskift om ugen og at de får noget godt foder... Til
Lombardoi'en er det vigtig at der er en stor del grønt i fodret, da den
primært ernærer sig gennem at gnave alger. Du kan have en del i et 400 l,
men det kommer jo lidt an på hvor store de er, og det kunne da blive flot
med kun denne fisk...men det ville efter min menig være lidt synd at fylde
det med Lombardoi'er når der nu er et rigt udvalg af andre ligeså
farvestrålende og nemme Malawi cichlider at vælge mellem.

> [...]
>
> Hvor meget strøm/bevægelse skal der være i vandet ? Er det nok med et
> PowerHead 402 (1022 liter/time) og en spandpumpe (ca. 3-400 liter/time) ?
Det lyder rimgeligt, min erfaring med Malawier siger mig at fiskene trives
bedst med en god og kraftig vandcirkulation.

> Kan vand på 1400-1500 microsiemens og en PH på ca. 8.0-8.5 bruges, uden at
> gøre noget ved det ?

Jeg ved ikke hvad de der microsimens tal helt står for andet end det er
indeholdet af salte eller ??? men PH lyder fint. I det hele taget så kan de
godt lide friskt og hårdt vand.. Det er nok de fisk der trives bedst i de
fleste danskers postevand.

> Hvordan indrettes akvariet bedst til dem ?

De vil gerne have sten og huler de kan gemme sig i - så et akvarie bygget op
med nogle store stenrev - vil de trives i. Det må gerne være klaksten, da
det er med til at holde ph og hårdheden i vandet .

men prøv det du vil ikke blive skuffet.

Brian

Mvh