Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billede til kritik uge 21
Fra : Kim Østrup

Dato : 22-05-01 19:38

Hej NG´er

Så har Berit Nielsen et billede til kritik.

Du finder det på

http://fotokritik.jirty.dk/index_text.asp

Mvh

Kim Østrup.

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 22-05-01 22:55

Jeg er lidt træt af det her. Jeg mener, jeg vil virkelig gerne se nogle gode
billeder, ik!(?) Men i de få uger jeg har været med på denne nyhedsgruppe
har jeg set flg: en (heeeelt vildt spændende) trampolinspringer, en
forstørret lampe med fejlstriber, en blå pølsevogn... og nu en hest uden
ben! OK, bevares, det var da ikke sikkert at denne hest havde nogle vildt
interessante ben, men hvad er i det hele taget særligt interessant i dette
billede.

Jeg er lidt skuffet. Jeg mener, når jeg læser i denne nyhedsgruppe, så hører
jeg kloge mennesker tale om "D-max", hvordan man bearbejder et digitalt
billede af stjerner, så støj kan fjernes og andre ting, og ord jeg ikke
fatter en brik af. Jeg har virkelig troet at med al denne viden måtte der
blive produceret nogle knaldgode skud... OG SÅ FÅR MAN EN HEST UDEN
BEN!!!!!!!

Bevares! Vi har hver vores interesser. Jeg laver selv meget portræt og
pigefoto, og det er så det jeg hygger mig med, mens andre hygger sig med
D-max (hvem han så end er). Og jeg har ingen forventninger om at andre skal
være som jeg. Men hvor ville det dog være rart hvis der fandtes en smule
inspiration i de billeder der er til kritik. Min nevø på 2½ har taget bedre
billeder end noget af det jeg har set til kritik her (ikke heste)!

Måske lyder jeg som en gammel stodder. Men jeg er ikke gammel... Måske har
jeg bare ikke fattet hvorfor man sætter et tydeligt uskarpt billede til
kritik. Nogen må kunne banke mig oven i hovedet med en våd søndagsberlinger,
og så forklare mig hvorfor vi skal se på EN HEST UDEN BEN!

Jeg indrømmer det! Jeg har ikke fulgt med her så længe. Jeg aner ikke
hvordan man får sit billede til kritik! Måske nogen kunne fortælle mig det.
Så vil jeg hurtigst muligt sende nogle gode skud. Og så håber jeg at I vil
få en oplevelse ved at se mit billede, måske endda inspiration. Og af de der
ikke gør, forventer jeg en røvfuld så stor, så jeg ved hvad jeg skal gøre
bedre næste gang!

Undskyld det lange indlæg.

Tim Lerche Sørensen

PS: jeg kan slet ikke TÅLE hest....

Kim Østrup <kojphoto@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:PmyO6.328$Zc4.11022@news.get2net.dk...

Fra : Torben

Dato : 23-05-01 08:02

Du skriver at du laver portrætter og pigebilleder. Hmmm ..Jeg ku da godt
lide at vide om der er ben på alle dine portrætter....
I stedet for al det negative bavl, så lad os da se nogle af dine
vidunderskud, og da i særdeleshed de billeder din nevø på 2½ år har
præsteret.
Husk på en ting... du er ikke alene i verden og verden handler ikke kun om
dig. der findes andre (mange) personer med helt anderledes meninger end dig.

Mvh.
2rben
http://www.stamfoto.dk

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 23-05-01 14:41

Torben <fotografen@stamfoto.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9efn4s$bcl$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> dig. der findes andre (mange) personer med helt anderledes meninger end

Jeg har allerede sagt at jeg ikke forventer andre skal være som mig, men tak
for at du minder mig om det. Og jeg er glad for at du synes om mine billeder
som du aldrig har set!

Jeg tror ikke du ser min pointe, Torben. Det handler ikke om benene. Jeg er
da ligeglad med om man kan se dens ben eller ej. Men når man nu skal se
hovedet på denne her hest, kunne der så ikke have været noget spændende lys,
måske et nærbillede af mulen eller den flotte pels. Kunne billedet i det
mindste ikke have været skarpt!

Så kan man måske sige at det burde jeg jo bare have sagt i en konstruktiv
kritik af billede. Det er bare så meget mere end det. Jeg har selv set de
billeder du har på din hjemmeside, hvoraf jeg synes der er nogle ret OK og
inspirerende skud. Her kan vi begynde at diskutere detaljerne; burde du have
valgt en anden vinkel, er kopieringen for hård, virker udtrykket forkert,
hvilken stemning/symbolik ligger der i billedet?

Den spændende debat går man fuldstændig glip af hvis man bliver ved med at
vise billeder af heste (med eller uden ben). Vi snakker om (efter min
mening) et billede vi alle har set 200 gange før, bare at dette er uskarpt,
har fesne farver, mangler liv og stemning, og ligner noget fra bladet
"Penny". Berit Nielsen kan godt lide sin hest, og det er godt for hende. Men
det her er jo ikke et billede til kritik, det er et billede til fejlretning.

Jeg har set at der tidligere har været vis fremragende billeder til kritik:
Kristian Ambys "Bulbjerg" er jo helt fantastisk, og Mikkel Rasmussens
"Friske fisk" kan man jo næsten lugte gennem skærmen. Det er noget som man
kan have respekt for! Billedet af pølsevognen var der muligheder i, derfor
også helt OK at det blev bragt. I min skoletid lærte vi blandt andet at lave
billedanalyser. Lidt klinisk ord, men meget sjovt når man lærte at tolke de
udtryk og skjulte budskaber der kunne ligge i et ellers anonymt billede. Der
var undertiden nogle gode historier i de billeder vi så. Det kunne være rart
hvis denne nyhedsgruppe i sin billedkritik kunne bevæge sig lidt væk fra
teknikken, og nærmere ind på den historie der ligger i billedet. Derfor var
pølsevognen ok, for der var lige ved at være en god historie. Men helt
ærligt: en hest?

Jeg vil da hellere end gerne vise mine billeder frem. Jeg har lige været til
en konfirmation, og tog nogle fine billeder der. Der er lidt af hvert. Jeg
tror jeg sender et af de der billeder med flasker og flag på bordene, fulde
folk med lukkede øjne! Jeg tror bare ikke der er nogen der gider se på det,
heller ikke selv om det var en god fest og jeg er glad for billedet!

Jeg ved ikke om du har ondt af Berit Nielsen, når jeg ikke kan sige noget
pænt om hendes hestebillede. Men du og jeg tager stort set de samme
billeder, så det kan jeg ikke se du skulle have grund til. I øvrigt har du
jo heller ikke skrevet noget som helst om billedet. Er det i virkeligheden
fordi du selv synes det er hamrende uinteressant?

Tim Lerche Sørensen

Fra : Rune Baess

Dato : 23-05-01 14:45

"Torben" <fotografen@stamfoto.dk> wrote in message
[klip]

> Mvh.
> 2rben

Hvorfor ikke: 2rb1 ?

Fra : Torben

Dato : 24-05-01 22:27

"Rune Baess" <rune@(removethisthing)baess.dk> skrev i en meddelelse

> "Torben" <fotografen@stamfoto.dk> wrote in message
> [klip]

> Hvorfor ikke: 2rb1 ?

øhhhhh vingummi

Fra : Erland Pillegaard

Dato : 23-05-01 18:00

Hej
Det var dog en klog man vi har fået med,nå måske ikke klog,men laver bare
det du har lyst til lige som alle os andre,og hvorfor så køre på en andens
billeder frem for at vise sine egne vidunderskud for det må du da lave,kære
ven nogle laver det en og nogen laver det andet,ved du hvad om man laver
gode billeder eller dålige billeder har ikke så meget at sige,det, det
drejer sig om er at havde det godt med sin hobby,og så er det dejligt at
kunne sende sine billeder ind her og få lidt kritik og så lære af det,og
ikke som du vil h
ave billeder til dig og som du kan lide,for ellers er det jo noget være
lordt det hele vi andre gå og laver.
Fotoven vi er mange der venter på dine billeder,og vær sikker på du vil få
en god og rigtig kritik.
Erland Pillegaard
Om billedet vil jeg sige også for mig står det lidt mørkt,og baggrunden er
heller ikke helt rigtig for rodet og trækker opmærksomheden væk fra motivet
men forsæt du med at fotografere dine heste,til sist er du god til det,jeg
sad en dag og så en hjemmeside om en fotograf der kun fotograferede hest,og
de var bare rigtige god,så hvorfor skulle du ikke blive det.
Med venlig hilsen
Erland Pillegaard

Fra : Henrik Egedorf

Dato : 24-05-01 21:10

In article <9een7a$29uk$1@news.cybercity.dk>, 35mm@film.dk says...
> [...]
> har jeg set flg: en (heeeelt vildt spændende) trampolinspringer, en
> forstørret lampe med fejlstriber, en blå pølsevogn...

Jeg synes nu pølsevognen ser ganske sjov ud - og vil da gerne
advares mod den optik der har lavet den forvrængning *G*

Men ellers må man vel konstatere at fotograferne blandt denne
nyhedsgruppes læsere ikke bruger deres alt-for-små-til-foto-grej-
penge på scannere og andet pjat?!? Jeg har stor lyst til at
indsende et billede - men jeg har ingen scanner

Henrik Egedorf

Fra : Fototal.dk

Dato : 25-05-01 05:44

> [...]
> penge på scannere og andet pjat?!? Jeg har stor lyst til at
> indsende et billede - men jeg har ingen scanner

Hvis du har et godt papirbillede, så bare skriv til mig, så finder vi ud af
det.

Mvh: Finn.

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 25-05-01 20:11

Hej Tim

On Tue, 22 May 2001 23:54:45 +0200, "Tim Lerche Sørensen"
<35mm@film.dk> wrote:

> [...]
>interessante ben, men hvad er i det hele taget særligt interessant i dette

Det var dog en grusom salve du fyrede af der, specielt med tanke på at
vi end så länge ikke har set et eneste av dine produkter, som må väre
"något i hästväg" som vi siger på denne side af Öresund.

Men nu til billedet.

Med tanke på att det är ett porträt af en hest syntes jeg ikke det er
specielt märkvärdigt den er uden ben, om jag tar et porträt af en
menneske er der heller ikke ben med hver gang, det beror lidt på om
det skal väre helfigur eller brystbillede. Så at hesten er uden ben er
efter min mening helt OK.

Billedet er lidt mörkt, hovedet falder for meget sammen med bringen,
men det kan väre indskanningen.

I det hele taget syntes jeg nok fotografen kan väre sit billede
bekendt. Det er måske ikke helt perfekt, men det er heller ikke det
rene möj.

Forövrigt hvornår er der nogen af os som tar et helt perfekt billede?

Fotografen er på ret vej og bör definitivt arbejde videre med sit
motivvalg, så lärer hun hvordan hun skal ta sin hest.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige

Fra : Administrator@cluste~

Dato : 23-05-01 09:09

Hej Berit,

Herved et par kommentarer til dit billede.

Jeg har ingen kritik til dit "grund-motiv". Det er jo meget subjektivt, om
man vil fotografere det ene eller det andet. Derfor tager jeg udgangpunkt i
dit motiv. (I øvrigt tager jeg selv en del hestebilleder

Plus:
Det er ganske fint, at kroppen står til "den ene side" og hovedet til "den
anden".

Ting som du måske kan arbejde med:
1. evt. lysne billedet, inden det sendes til kritik. Derved kan du
formentlig få flere detaljer frem fra hestens hoved. Jeg synes ikke at det
går noget, at hovedmotivet står perfekt, selvom det "koster" på baggrunden
(som måske så bliver for lys.)
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan billedet mon havde været, hvis der
var brugt blitz? Du tog ikke et ekstra billede med blitz, vel?
2. prøv at få motivet til at være ude i solen - det giver vist ofte mere
levende og behageligere billeder. Tag så billedet, så _du_ har solen i
ryggen.
3. man kan ikke se hvor skarpt billedet er på mulehårene (det er for mørkt),
men pandehårene står vist ikke helt skarpt. Hvor på motivet har du stillet
skarpt?
4. baggrunden synes jeg er lidt kedelig - måske lidt forstyrrende.
Alternativer måske en mark? Eng? Andre heste? Noget blå himmel?

Afslutningsvis gætter jeg på, at det er din hest og det er dig, der har
taget billedet.
Så der er måske alligevel basis for en mindre forstørrelse og hænge det op?
Tillykke med billedet.

Til din information skal du vide, at jeg ikke er proffesionel fotograf, ej
heller særlig meget amatør-fotograf. Jeg synes blot, at din indsats
fortjener _konstruktiv_ kritik!

Fra : Pia

Dato : 23-05-01 12:29

ditto til det foregående indslag. Jeg synes hesten er ok, men vælg et lidt
lysere vejr, om ikke direkte sol, så får du bedre farver. Og se efter, om
der stikker træer og ting op af hovedet på den - find eventuelt en bakke, så
du får himlen som baggrund, men husk at måle lyset på hesten.

Et andet tip, som jeg har fået i forbindelse med fotografering af min sorte
hund og mørke heste - brug blitz, som du undereksponerer, og overeksponer
filmen med samme antal trin. Jeg er dog stadig ved at teste...

:Pia

Fra : Tom Wagner

Dato : 23-05-01 19:53

On Wed, 23 May 2001 10:08:31 +0200, "Administrator@cluster.dk"
<administrator@cluster.dk> wrote:

>Jeg har ingen kritik til dit "grund-motiv". Det er jo meget subjektivt, om
>man vil fotografere det ene eller det andet. Derfor tager jeg udgangpunkt i
>dit motiv. (I øvrigt tager jeg selv en del hestebilleder

Så vidt jeg husker er Berit en hesteinteresseret begynder. Derfor vil
hun sikkert kunne bruge dine råd.

Vi har allesammen været begyndere en gang!

Her er et link til et godt hestebillede som sikkert kan tilfredsstille
både den kræsne fotokender og den hesteglade,

Billedet er dagens billede, så måske skiftes det hurtigt ud.

http://www.belgiumdigital.com/

Fra : Jensen

Dato : 23-05-01 18:25

Der er da ikke noget i vejen med hesten eller den måde den er fotograferet
på, men "tøjret" ødelægger efter min mening det hele. Det er ligesom der er
noget fanget over den, det svare til en hund hvor hundesnoren forsvinder
opefter, det virker også altid deprimerende på mig.

Jensen

Fra : Pia

Dato : 24-05-01 09:43

en sidebemærkning - som ivrig fotograf af "mine" heste vil jeg bare lige
spørge: er du KLAR over, hvor svært det er at få dem til at stå stille?!
Det er ikke som en hund, der bare kommer, når man kalder... (undtagen,
når man har perfekt beskæring og fokus, og så siger en lyd for at få ørerne
frem - så kommer kræet luntende og snuser til linsen...)

Så vidt jeg kan forstå er dette ikke en konkurrence, men ugens billede til
kritik, altså ikke nødvendigvis det bedste udvalg?

:Pia

Fra : Fototal.dk

Dato : 24-05-01 10:33

> Så har Berit Nielsen et billede til kritik.

Et hesteportræt.

Jeg er enig med mange af de andre:
- Posituren er udmærket.
- Billedet er ikke særlig skarpt (kan til dels være indscanningen).
- Lyset er gråt og trist.
- Billedet virker "fiset" (kontrastløst).
- Baggrunden er rodet og generende.
- Få ørerne rettet fremad inden du trykker på knappen.

Alt i alt synes jeg ikke billedet er særlig godt. Men fat mod og klø på.
Øvelse gør mester.

--
Mvh: Finn / Fototal.dk
Du kan stadig nå det!