God begynderbil til cirkus 10.000
Fra : Dynamitleo

Dato : 09-01-05 21:10

Bestod i sidste uge min køreprøve og skal nu ud og have skaffet en god
begynderbil. Skal bare være en bil jeg har et til to år før jeg
skifter den ud med en bedre. Har allerede kigget på nogle få biler:

Nissan Primera
Renault 19
Hyundai Accent
Opel Vectra
VW Golf

Har nogle forskellige kriterier:

Skal ikke være tudegrim eller ligne en farfarbil =P

Skal have en noglelunde væftafgift.

Skal være rimlig stabil, har ikke råd til at køre på værksted hver
anden uge.

Håber i har nogle erfaringer og forslag i vil dele.

MVH Emil

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-01-05 21:16

Dynamitleo wrote:

> har ikke råd til at køre på værksted hver
> anden uge.

Bil til 10k kr. og værkstedfri er to modsatrettede størrelser, og så til 10k
kr., den bli'r sgu svær ;)

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Cosworthy

Dato : 09-01-05 21:16

> Bil til 10k kr. og værkstedfri er to modsatrettede størrelser, og så
> til 10k kr., den bli'r sgu svær ;)

Køb en Polo 1,3 HIT - den holder og kører uden problemer. Jeg taler af
erfaring :)

--
Thomas Krath
Turbo lag is created to give V8's a chance!!

http://bilimport.tkrath.dk - importguide

Fra : Brian

Dato : 09-01-05 22:10

Hejsa

Cosworthy skrev:

> Køb en Polo 1,3 HIT - den holder og kører uden problemer. Jeg taler
> af erfaring :)

Et par af kravene var vist at den ikke skulle være tudegrim, eller ligne
en farfar bil.... den falder vist i begge

Men ellers er jeg enig. En kammerat har sådan en skude, og den er
nu ret pålidelig.

/Brian

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 09-01-05 23:19

"Brian" <briank@besked.com> skrev :

>Men ellers er jeg enig. En kammerat har sådan en skude, og den er
>nu ret pålidelig.

problemet er vist bare at det er en ..... skude ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 10-01-05 12:34

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> problemet er vist bare at det er en ..... skude ;)

Erhm..
Undskyld, men jeg forbinder en "skude" med en stor bil..
En Polo er vel, for at blive i retorikken, en jolle.
Eller er det bare mig......?

Michael

Fra : BJ

Dato : 10-01-05 12:39

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Undskyld, men jeg forbinder en "skude" med en stor bil..
> En Polo er vel, for at blive i retorikken, en jolle.

Njaeee ... vel nærmere en gummibåd.

--
Bjørn J.

Fra : Brian

Dato : 10-01-05 14:28

Hejsa

BJ skrev:

> [...]

Kan du have ret i, men designet på den giver tanker til
det maritime.

> Njaeee ... vel nærmere en gummibåd.

Der er da ihvertfald plads til et sæt årer!

/Brian

Fra : lille-bror

Dato : 09-01-05 21:57

Køb en Polo 1,3 HIT - den holder og kører uden problemer. Jeg taler
af
erfaring :)

Kan kun tilslutte mig Thomas Krath: Poloen du skal have, skal være fra
1986 eller nyere. Det er vigtigt det er en 1,3 MH (hydragliske
ventilløftere) motor, da den er mere økonomisk og genneralt bedre
konstureret end de andre motorvarianter. Når du kigger på sådan en
Polo, skal du bl.a. være opmærksom på følgende ting:

Der må ikke være olielækage fra topstykket (den er sikkert lidt
fugtig af olie, med den må ikke være våd, da det tyder på defekt
toppakning), samt at der ikke er gennemtæringer under batteriet (et
ømt punkt på Polo'er, da der kommer meget vand dernede).

Mht. de andre biler du overvejer:

Nissan Primera: Du får ikke meget Primera for 10k. Tænk på, at den
kostede fra ny... En Pimera til 10k kan ikke være noget værd (har
selv lige købt en til 32k, men så på nogle til 18 og 22,5k, som der
skulle ofres MANGE penge på at få i orden)

Renault 19... Så skal du være heldig at få en uden rust, og
reservele er DYRE!

Hyundai Accent: FDM anbefaler ikke gamle Hyundai'er pga. alt for mange
fejl og rust.

Opel Vectra. Opel havde mange problemer med rust fra ´92 til ´95. Så
skal det være en ældre version, men igen var det en dyr bil fra ny,
så der kan ikke være meget bil tilbage, når den koster 10k.

VW Golf: Også en god mulighed. En tidligere kollega købte en nysynet
en på auktion for netop 10k...

Genneralt når du skal vælge bil: Se på hvilke biler der kører rundt
på vejene. Du ser f.eks. sjældent en Mazda 323, Ford Fiesta, Escort
og Sierra, Opel Kadett og Corsa fra ´80erne, som ser og lyder sunde...
Men der er dælme mange Polo'er tilbage!

Mvh

c",) Bjarne

Fra : Olesen

Dato : 09-01-05 22:23

"lille-bror" <lille-bror@c.dk> skrev i en meddelelse

[...]

A what ?
Hvis man bruger øjnene, så vil man opdage,
at der faktisk kører en hel del gamle Fiesta'er og
Escorter rundt den dag idag. Nogle klaprer nok
i motoren, men læk mærke til - de kører, dagligt.

Tænker jeg over det, så synes jeg ikke Polo
er mere repreæsenteret i gadebilledet end
hverken Fiesta eller (specielt) Escort.

(de færreste Polo'er fra '80erne ser nu
heller ikke for kønne ud hvis det er rusten
du kikker efter. Mange af dem er jo også
gulplade varevognstyper.

Fra : Cosworthy

Dato : 09-01-05 22:44

> [...]
> konstureret end de andre motorvarianter. Når du kigger på sådan en
> Polo, skal du bl.a. være opmærksom på følgende ting:

Min er så den "forkerte" model kan jeg forstå. Den kører nu fint nok og op
til 14 kml :) Den har rundet 206.000 km m. fuld servicebog - hehe :)

Fra : Cosworthy

Dato : 14-01-05 21:29

> Min er så den "forkerte" model kan jeg forstå. Den kører nu fint nok
> og op til 14 kml :) Den har rundet 206.000 km m. fuld servicebog -
> hehe :)

Skal dog have ny toppakning nu - hehe ;) Køber ALDRIG VAG igen!

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 09-01-05 23:19

"lille-bror" <lille-bror@c.dk> skrev :

>Du ser f.eks. sjældent en Mazda 323, Ford Fiesta, Escort
>og Sierra, Opel Kadett og Corsa fra ´80erne, som ser og lyder sunde...
>Men der er dælme mange Polo'er tilbage!

Det kommer da vist an på hvilke øjne der ser !

Der kører ligeså mange rådne polo'er fra den tid rundt, som de andre
du lister op

(og totalt set er de andre vist i overtal)

Fra : lille-bror

Dato : 09-01-05 23:26

Hej alle

Jeg ville på ingen måde nedgøre andre biler eller modeller. Det jeg
skrev var blot min personlige mening... og der er med garanti mindst
10.000 andre meninger . Personligt mener jeg ikke, at man får meget
lir til 10.000, så derfor vil jeg gå efter bilens drifsikkerhed og
økonomi, og ikke så meget på babefaktoren
Jeg skulle selv have en billig bil i 2003. Jeg overvejde en Polo, fordi
der i mine øjne, stadig kører rigtig mange rundt af dem på vejene.
Derfor kontaktede jeg Polo Klub Danmark, for at få deres mening om,
hvad jeg skulle gå efter. Det jeg skrev om - hvad man skulle kigge
efter - var formandens personlige mening. Da jeg ikke vidste mere om
Polo'er end det, var det det jeg gik på jagt efter. Det har jeg på
ingen måde fortrudt, og har nu kørt over 20.000 km på et år i min
Polo til ca. 11.000,-.
Mvh

c",) Bjarne

PS: Tillykke med kørekortet Emil

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 09-01-05 23:48

"lille-bror" <lille-bror@c.dk> skrev :

>Jeg ville på ingen måde nedgøre andre biler eller modeller.

der er der nok heller ikke nogen der regner med ;)

>Det jeg skrev var blot min personlige mening...

fair nok

>Personligt mener jeg ikke, at man får meget lir til 10.000, så derfor
>vil jeg gå efter bilens drifsikkerhed og økonomi, og ikke så meget på
>babefaktoren

Hvis økonomien kun er til 10 kilokroner, er det jo også næsten
bedøvende ligemeget hvad man går efter, da det i langt de fleste
tilfælde vil være rent lotteri hvad man får med hjem.

skal man finde en god / stabilbil til de pebbernødder, skal man kende
sin besøgstid, men ok, et kig ude på vejene kan jo give et fingerpeg
om hvad der lader til at holde.....

> [...]
>Polo'er end det, var det det jeg gik på jagt efter. Det har jeg på
>ingen måde fortrudt, og har nu kørt over 20.000 km på et år i min

mjoehhhh.... jeg købte en Sierra stationcar for 2500, og kørte
48.000km i den

de findes da stadig derude ;)

Fra : Ham Selv

Dato : 10-01-05 12:14

> mjoehhhh.... jeg købte en Sierra stationcar for 2500, og kørte
> 48.000km i den
>
> de findes da stadig derude ;)
>

> --
> jan@Fedtegreven.dk
> Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
>
> Only baby engines need artificial aspiration ;)

50K km i en ford sierra der kostede mig 12.000kr og det er 50k km uden
værkstedsbesøg ud over det jeg selv har kunnet fixe hjemme i gruset så som
sprungen køler slange kilrem og til sidst et dødt tændrørskabel

OZ3BTO