Bremsekalibere - er de til at reparere på?
Fra : Thomas Szücs

Dato : 09-01-05 10:05

Hej

På min bil, som har skivebremser på alle hjul, har den ene bremse sat sig
fast. Selv med en skruetrækker er det svært at tvinge skiverne fra hinanden
men der er dog en smule bevægelse. Kan man reparere på en bremsekaliber
eller bør man skifte til ny? De har ca. 10 år bag sig.

Med venlig hilsen
Thomas

Fra : Kim Jensen

Dato : 09-01-05 10:19

Til de fleste biler kan man købe et reperationssæt, men hvis man ikke har
det rigtige værktøj skal man lade være.
Nogle gange kan ved hjælp af en stor tand løsne kalibereb igen, ved at
"mase" cylinderen sammen. Men du må nok se i øjene at de er færdige.

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 09-01-05 10:36

"Kim Jensen" <kim.jensen_blokspam_@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nogle gange kan ved hjælp af en stor tand løsne kalibereb igen, ved at
> "mase" cylinderen sammen. Men du må nok se i øjene at de er færdige.

Hvis stemplet har sag sig fast, er det ikke en god ide at trykke det ind og
ud nogle gange for at gøre det gangbar igen. Derved risikerer du at ødelægge
gummiringen der skal holde kaliberen tæt.
Den bliver ødelagt af rust og skidt.
Få kaliberen adskilt, renset og rep. med et nyt rep.-sæt. Hvis du ikke har
forstand på det, så lad en fagmand gøre arbejdet. Dårligt eller forkert
udført arbejde kan betyde liv eller død i en akut situation.
Hilsen Matthias

Fra : Thomas Szücs

Dato : 09-01-05 11:17

Hej

Tak for jeres svar.

Sagen er at min mekaniker siger at den skal skiftes (selvfølgelig på begge
hjul) og at det ikke er værd at reparere på.
Jeg må jo kigge prismæssigt på hvordan
"reperarionskit + 2 nye skiver + 2 sæt nye klodser + timeløn for
rep./montering" forholder sig med
"2 nye kalibre (klodser er iflg. mekaniker inkluderet) + nye skiver +
timeløn for montering".

Bremsebalancen mellem de 2 baghjul skal jo helst også være i orden, så hvis
man renser den ene skal den anden vel også have en tur.

Med venlig hilsen
Thomas

Fra : Martin Bak

Dato : 09-01-05 11:28

> [...]
>
> Sagen er at min mekaniker siger at den skal skiftes (selvfølgelig på begge
> hjul) og at det ikke er værd at reparere på.

Det kan han meget vel have ret i. Man kan godt renovere kilibrene, men lidt
afhængig af hvordan de er kontrueret, og hvor medtagne de er, er der en
oplagt risiko for, at arbejdet kan ende med at være spildt, fordi de kan
være svære at få tætte igen. Hvis gummimanchetterne feks er skadet, vil
stemplerne ofte være rustede.

> [...]
> rep./montering" forholder sig med
> "2 nye kalibre (klodser er iflg. mekaniker inkluderet) + nye skiver +

Forskellen mellem en renoveret kaliber, og et renoveringssæt er ikke voldsom
stor og når man samtidig tager i betragtning hvor meget hurtigere det er
bare at montere nyt, så plejer det at være den løsning der er mest
attraktiv.

Martin

Fra : Kim Jensen

Dato : 09-01-05 12:26

> [...]
> forstand på det, så lad en fagmand gøre arbejdet. Dårligt eller forkert
> udført arbejde kan betyde liv eller død i en akut situation.

Denne kommentar kan jeg kun tilslutte 100 % Matthias
nok alt for mange tager sig selv af deres bremser, og finder først ud af at
de ikke virker som de skal når behovet virkelig er der.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-01-05 10:17

Thomas Szücs telepaterede følgende til sin PC:
> [...]
> fra hinanden men der er dog en smule bevægelse. Kan man reparere på
> en bremsekaliber eller bør man skifte til ny? De har ca. 10 år bag

Tror ikke at du skal kunne presse stemplet tilbage ved at sætte en
skruetrækker mellem skiven og klodserne, hvis det er det du har prøvet -
hvilket jeg umiddelbart synes er en dårlig ide...

Når kaliberen er pillet af, skal der en god tang til for at presse stemplet
tilbage...
(Alt efter alder)

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : alexbo

Dato : 09-01-05 12:07

"Thomas Szücs" skrev

> [...]
> men der er dog en smule bevægelse. Kan man reparere på en bremsekaliber
> eller bør man skifte til ny? De har ca. 10 år bag sig.

Det havde gavnet hvis du havde fortalt hvilken bil og hviket hjul, det
handlede om.
På de fleste bagcalibre skal stemplet skrues tilbage.
Du skriver tvinge skiverne fra hinanden, der er kun en skive,så for mig
lyder det som klodserne, at de sidder fast betyder ikke nødvendigvis at
calibren fejler noget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas Szücs

Dato : 09-01-05 12:52

> [...]
> Du skriver tvinge skiverne fra hinanden, der er kun en skive,så for mig
> lyder det som klodserne, at de sidder fast betyder ikke nødvendigvis at

Hej

Der er tale om en 1995 Rover 420GTi. Altså en halv Honda.
Det er det højre baghjul der er problemet.
Nu var bilen hejst op ude hos mekanikeren, som med en skruetrækker prøvede
at presse dem fra hinanden. Hvor han præcist placerede skruetrækkeren så jeg
ikke helt. Han viste mig på venstre baghjul hvordan man med et let tryk på
kalibren der hvor bremseslangen går ind kan bremse hjulet og hvordan dette
ikke virkede helt så godt på det højre hjul.

Ups - selvfølgelige mente jeg klodserne. Ved godt at der kun er 1 skive -
det var en skrivefejl. Beklager.

Er der nogen bud på hvad sådan en reparation bør koste? Skiven på det
defekte hjul ser godt medtaget ud (er ikke blank).

Endnu engang tak for jeres svar. Dette her bliver man faktisk klog på.

Med venlig hilsen
Thomas

Fra : alexbo

Dato : 09-01-05 14:04

"Thomas Szücs"
> [...]
> Er der nogen bud på hvad sådan en reparation bør koste? Skiven på det
> defekte hjul ser godt medtaget ud (er ikke blank).

Det er da godt, men kvaliteten af de svar du får, afhænger af kvaliteten af
de oplysninger du giver.

Dine skiver er døde, de fastsiddende klodser har ødelagt den ene, og så
skifter man begge.
Om calibrene fejler noget er sværere at afgøre, klodserne kan enten sidde
fast af sig selv, eller de kan sidde fast fordi calibren gør det.
Uden at afmontere klodserne er det efter min mening umuligt at sige.

Hvad mekanikeren har vist dig er jeg lidt usikker på, han kan ikke lave tryk
i bremsesystemet uden at træde på pedalen, men jeg tror han har påvirket
håndbremsearmen, og at den ikke virker kan skyldes de fastsiddende klodser
eller en fastsiddende caliber.
Han kan også have forsøgt at få calibren til at glide i sin glidesko, men
igen det fortæller ikke om problemet er klodserne eller calibren.
Han kan også med sikkerhed have set at calibren sidder fast bag klodserne,
og bare prøvet at demonstere dette, det er faktisk ikke til at vide.

Skiver og klodser er til at betale, 3-400 pr skive og det samme for et sæt
klodser, men calibrene er dyre ca 2500.
Så det har betydning om det er nødvendigt med dem.

Du må enten have tiltro til din mekaniker, eller måske prøve et andet sted.

mvh
Alex Christensen

Fra : claus b. p.

Dato : 09-01-05 22:40

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> Du må enten have tiltro til din mekaniker, eller måske prøve et andet
sted.

Det er efter min personlige erfaring helt normalt at bageste kalibre gror
fast, og at de med en afmontering og sammenklemning/skruning af stemplerne
kan bringes til at virke fint, uden utætheder til følge. Betingelserne er at
man kan presse stemplet lige ned, evt ved at trykke lidt på den ene, så på
den anden side osv. - og ikke mindst at gummimembranerne ikke er beskadiget,
så den del af stemplerne der er uden for cylindrene er rustet. Men de
"professionelle" mekanikere har jo kun interesse i at sælge så mange stumper
som muligt, og bruge så lidt tid som muligt, samt fakturere så store beløb
som muligt, så det er nok mest en løsning for hjemmemikkeren. Vil man spare
på udgifterne, kan man fx. bede om at få uoriginale dele. Man kan
selvfølgelig også forlange at han prøver at montere de gamle kalibre igen
med nye klodser og skiver. Man får så nok ikke rabat når man kommer igen
fordi den taber bremsevæske.

/Claus

Don't trust a man who says "trust me!"

Fra : Adaam Heelms

Dato : 10-01-05 01:48

Dikussionen har jo været kørt her i gruppen nogen gange før.

Det korte og lange. Du kan købe et renoveringssæt til kalibrne for <
100kr. Den består af nye pakninger, gummiringe etc. Hvis der ikke er
nogen skader på kalibrene og stemplerne, er det blot at rense det hele,
og sætte de nye pakninger etc i.

Det er ikke specielt svært eller tager specielt lang tid, men kræver
selvfølgelig omhyggelighed (som så meget andet man laver på bilen).

Mvh
Adam
Saab 900 carlsson
Saab 900 Aero