Saab grugtvognsvurdering :-(
Fra : Mogens

Dato : 08-01-05 18:28

www.autoscout24.de/content_ger/magazin/mz_neu_und_getestet/mz_ng_gebrauchtwa
gentests/mz_ng_gw_saab_9-5.asp

Man skriver i artiklen fra Tyskalnd, at pålideligheden er i bund.
Jo større motor - jo ringere pålidelighed. Og at dét hindrer
mærket udbredelse.... Dét mener jeg da ikke at have hørt i DK...

--
/Mogens

Fra : BJ

Dato : 08-01-05 18:33

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Man skriver i artiklen fra Tyskalnd, at pålideligheden er i bund.
> Jo større motor - jo ringere pålidelighed. Og at dét hindrer
> mærket udbredelse.... Dét mener jeg da ikke at have hørt i DK...

Jeg kender da én privat ven med kaput turbo.

Den pågældende Saab-forhandler var i øvrigt revnende lige glad.

Så der røg en halv skiferie.

--
Bjørn J.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-01-05 18:37

> [...]

> Man skriver i artiklen fra Tyskalnd, at pålideligheden er i bund.
> Jo større motor - jo ringere pålidelighed. Og at dét hindrer

Hvem siger protektionisme, hvis ikke andre- gør jeg....

Fra : BJ

Dato : 08-01-05 18:40

KLIP

> Hvem siger protektionisme, hvis ikke andre- gør jeg....

Jeg kender også én med flækket topstykke og jeg kommer fra et land, hvor
Bilproduktion er en by i Rusland..

--
Bjørn J.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-01-05 19:08

> Jeg kender også én med flækket topstykke og jeg kommer fra et land, hvor
> Bilproduktion er en by i Rusland..

Jaaa og jeg kan da godt finde en Mercer som er pil rådden, en VW som har
smadret gearboxen etc. etc..

Fra : Torben E

Dato : 08-01-05 18:43

> [...]
> Jo større motor - jo ringere pålidelighed. Og at dét hindrer
> mærket udbredelse.... Dét mener jeg da ikke at have hørt i DK...

Det er såmænd rigtigt nok, både saab og volvo´s motorer blev
noget dårligere i slutningen af 90´erne.

Og at turbo´erne har kort levetid (hvis de bruges hårdt) skyldes
deres lille størrelse, dette pga. fabrikkernes iver for at reducere
turbotøven.

Torben E
Med den rigtige Saab motor

Fra : BJ

Dato : 08-01-05 18:45

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er såmænd rigtigt nok, både saab og volvo´s motorer blev
> noget dårligere i slutningen af 90´erne.

Jeg har dog ladet mig fortælle at S80-turboerne holder ganske længe (op mod
400.000 km).

Om det er en skrøne, ved jeg nu ikke, men mine har også kun kørt +200.000
km.

--
Bjørn J.

Fra : Torben E

Dato : 08-01-05 18:48

> Jeg har dog ladet mig fortælle at S80-turboerne holder ganske længe (op
> mod 400.000 km).
>
> Om det er en skrøne, ved jeg nu ikke, men mine har også kun kørt +200.000
> km.

Det vil tiden jo vise

Jeg tænkte nu mere på saab´s turboer, de er generelt lidt mindre
dimensionerede end volvo´s

Torben E

Fra : BJ

Dato : 08-01-05 18:52

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det vil tiden jo vise

Jep, men jeg synes nu ikke det er et overvældende problem, når man læser
lidt på de svenske sites.

At der så rigeligt med andre, er en helt anden sag..

> Jeg tænkte nu mere på saab´s turboer, de er generelt lidt mindre
> dimensionerede end volvo´s

Lige specielt på min S80 er det vist ikke verdens største turboer.

De kan ikke blæse mere end ca. 0,9 bar og blæser ab fabrik blot 0,6 bar.

--
Bjørn J.

Fra : Torben E

Dato : 08-01-05 18:57

> Lige specielt på min S80 er det vist ikke verdens største turboer.
>
> De kan ikke blæse mere end ca. 0,9 bar og blæser ab fabrik blot 0,6 bar.

Men motoren er jo stor, så du kan vel køre i dagevis uden
at bruge turboerne

Torben E

Fra : BJ

Dato : 08-01-05 18:59

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men motoren er jo stor, så du kan vel køre i dagevis uden
> at bruge turboerne

Jow, den er da 500 kubik større end din (når man ikke medregner din
udboring)..

--
Bjørn J.

Fra : Torben E

Dato : 08-01-05 19:06

> Jow, den er da 500 kubik større end din (når man ikke medregner din
> udboring)..

Den er skam kun udboret det som stemplerne har høvlet af
på 280000 km

Torben E

Fra : BJ

Dato : 08-01-05 19:09

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den er skam kun udboret det som stemplerne har høvlet af
> på 280000 km

Det siger jo heller ikke så lidt, når det nu er en Saab..)

--
Bjørn J.

Fra : Torben E

Dato : 08-01-05 19:14

> Det siger jo heller ikke så lidt, når det nu er en Saab..)

Det kan jo være man kan skille en Volvo moter ad, og bruge
den´s stempler, der burde vil være 4 der dur

Torben E

Fra : BJ

Dato : 08-01-05 19:58

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det kan jo være man kan skille en Volvo moter ad, og bruge
> den´s stempler, der burde vil være 4 der dur

LOL.

--
Bjørn J.

Fra : Martin Vollert

Dato : 08-01-05 18:54

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message news:41e01c32$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Om det er en skrøne, ved jeg nu ikke, men mine har også kun kørt +200.000 km.

Woow har du allerede kørt +200,000 km i vollen ?

--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : BJ

Dato : 08-01-05 18:54

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Woow har du allerede kørt +200,000 km i vollen ?

Jep, og jeg satser da på at køre i den med (mindst) +300.000 km på klokken.

--
Bjørn J.

Fra : Martin Vollert

Dato : 08-01-05 19:02

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message news:41e01e1d$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
>
> KLIP

> Jep, og jeg satser da på at køre i den med (mindst) +300.000 km på klokken.

Jamen den er jo max 2 år gammel eller hva ?
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : BJ

Dato : 08-01-05 19:00

KLIP

> Jamen den er jo max 2 år gammel eller hva ?

Nej, nej .... den er fra 1999, men bare velholdt..

Det snyder en del og øger interessen for potten gevaldigt, hvis du forstår,
hvad jeg mener...;)

--
Bjørn J.

Fra : Martin Vollert

Dato : 08-01-05 19:12

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message news:41e01fa6$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
>
> Det snyder en del og øger interessen for potten gevaldigt, hvis du forstår, hvad jeg mener...;)

Er det godt nok allerede 5år siden du fik den, kan da huske da du fik den og
skrev her i gruppen ja tiden den går, næææ du faktisk ikke... den løber.
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : BJ

Dato : 08-01-05 19:12

> [...]

> og
> skrev her i gruppen ja tiden den går, næææ du faktisk ikke... den

Jeg har jo ikke haft den fra ny, men den købt importeret fra Tyskland.

Jeg har således ikke selv kørt alle kilometerne, men har til februar ejet
den i 3 år...

Den er faktisk snart 6 år gammel..

Men jeg synes selv den ligner en ny og ikke mindst en *hel* million..)

--
Bjørn J.

Fra : Eg Egemarke

Dato : 08-01-05 19:32

Jeg kan kun sige at det er det absolut billigste bekendtskab jeg nogensinde
har gjort med en bil.
Saab kører bare og holder tæt på evigt, de er nemme at lave og så er det
billigt.....
Jeg fik min for snart 3 år siden da havde den kørt 270 000 Km og den har
kørt ca 100 000 til siden UDEN problemer eller olieforbrug ud over det
normale...
eneste ting der er skiftet er
starter (kullene var slidt op)
speedometer dims i gearkassen (20 Kr og 10 min arbejde)
samt alm vedligeholdelse ala bremseklodser og dæk mm
udstødningen er så småt ved at opgive nu men den sad på da jeg fik den og
hvor gammel den er må guderne vide !!

Jeg kan kun anbefale dig at få fingrene i sådan een !!
Min er en Saab 9000 fra ´88

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Fra : Mogens

Dato : 08-01-05 20:24

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan kun anbefale dig at få fingrene i sådan een !!

Det vil så aldrig ske! -> kun 4 cylindre

Som tidligere nævnt køber jeg hellere en Volvo R-model
end en Aero. Det er jo dé biler, der kunne være interessante :)

Fra : phk

Dato : 08-01-05 19:39

> [...]

> Jo større motor - jo ringere pålidelighed. Og at dét hindrer
> mærket udbredelse.... Dét mener jeg da ikke at have hørt i DK...

De kører jo stærkere i længere tid nede i Tyskland - dét slider på enhver
motor.

--
Per, Esbjerg