Garage eler carport
Fra : lille-bror

Dato : 08-01-05 12:46

Hej alle

Min kæreste og jeg overvejer at købe et hus, hvor der hverken er
carport eller garage. Den nuværende ejer af huset, rev den oprindelige
garage ned, da de ikke selv havde bil . Der hvor garagen var, er der
stadig en 5 meter lang murstensmur vendt mod vest. Modsat af muren er
der ca. 5 meter over til huset. Hvis vi køber huset, vil jeg have, at
vores bil kan stå tørskoet. Derfor skal vi naturligvis have enten en
carport eller en garage med tilhørende redskabsrum.

Vil en carport ikke ville være nok til, at bilen kan stå tørt, da
regn og sne ikke ville kunne komme så let ind til den, da der er en
rimelig god afdækning til begge sider... (Og en carport er væsentlig
billigere end en garage)?

Giver en garage bedre beskyttelse for bilen end en carport? Jeg tænker
på, at der jo er rigtig god ventilation i en carport, så den ikke
står i et fugtigt indelukket rum...

Glæder mig til at læse jeres svar
Mvh

c",) Bjarne, Frederikshavn

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-01-05 12:54

lille-bror telepaterede følgende til sin PC:
> Giver en garage bedre beskyttelse for bilen end en carport? Jeg tænker
> på, at der jo er rigtig god ventilation i en carport, så den ikke
> står i et fugtigt indelukket rum...

Det bedste er vel en opvarmet udluftet garage.

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : Kim Olsen

Dato : 08-01-05 13:03

Hej

En Carport er efter min mening lige så god for bilen som en garage fordi en
god carport giver læ for regn og sne, og også giver et tørt sted at holde.
En garage har ofte stillestående luft, så en våd bil reelt er længere om at
tørre i en garage end i en halvåben carport hvor vinden kan komme ind.

Men når det er sagt - hvis du selv skal lave noget på bilen, eller bare gøre
den ren indvendigt så ER en garage nu en meget rar ting, hvis vejret ikke er
helt perfekt.

God fornøjelse

Og forresten - jo en carport er meget billigere end en garage og kræver
heller ikke nødvendigvis byggetilladelse.

´Hilsen
Kim Olsen

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 08-01-05 16:09

Kim Olsen wrote:

> [...]
>
> Og forresten - jo en carport er meget billigere end en garage og kræver
> heller ikke nødvendigvis byggetilladelse.

Jeg kan bekræfte ovennævnte.

Jeg har en carport. Den er lukket mod vest og nord. Og delvis åben mod øst.
Fungerer fint. Bilen er aldrig våd eller dækket med sne, men
selvfølgelig kold.

Jeg bruger ikke bilen daglig. Hvis jeg gjorde var det sikkert rart med
en varm bil om morgenen. I en garage, som Morten skriver.

Men der kan købes mange motorvarmere for prisforskellen på carport og
garage.

mvh. Jørgen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-01-05 16:56

Jørgen Rasmussen telepaterede følgende til sin PC:
> Men der kan købes mange motorvarmere for prisforskellen på carport og
> garage.

Ja, men en motorvarmer varmer og tører ikke bilen, vel..
Jeg skrev det ikke for at bilen skulle være varm om morgenen, men fordi at
bilen (hele bilen) har bedre af at stå i en opvarmet garage, hvor den får
mulighed for at tøre. Bl.a. for at minimere rust..

Fra : Jens Andersen

Dato : 08-01-05 17:25

meddelelse news:41e00299$0$51245$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> bilen (hele bilen) har bedre af at stå i en opvarmet garage, hvor den får
> mulighed for at tøre. Bl.a. for at minimere rust..

En god garage (natparkering) er en lukket garage med gulvvarme og
masser af udluftning. Porten skal også kunne åbnes fra bilen.

mvh. Jens

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-01-05 18:52

Jens Andersen wrote:

> En god garage (natparkering) er en lukket garage med gulvvarme og
> masser af udluftning. Porten skal også kunne åbnes fra bilen.

Hvad siger varmebudgettet til kombinationen af varme og
udluftning??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Olesen

Dato : 08-01-05 22:10

> [...]

> bilen (hele bilen) har bedre af at stå i en opvarmet garage, hvor den får
> mulighed for at tøre. Bl.a. for at minimere rust..

Jeg vil tro, forskellen på en kold vinterdag, og
en 15 grader varm garage kan danne noget mild
kondens i ALLE hulrum, så det perfekte må
være en tør garage, hvor der er gennemtræk
og hvor man kan lukke helt af når bilen er tør
og det virkelig er vinter udenfor...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-01-05 17:33

On Sat, 08 Jan 2005 03:45:33 -0800, lille-bror wrote:

> Glæder mig til at læse jeres svar Mvh

Der er absolut ingen tvivl - helt klart garage!

Så kan du stå varmt, tørt og pudse-nusse om din bil samt lave en masse
andre ting som man er foruden med en carport, fx, have værksted.

Jeg vil for alt i verden ikke undvære min garage.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : lille-bror

Dato : 08-01-05 19:09

Damn, det her er et godt sted at få råd!

Jeg kan udmærket følge jer alle sammen. Jeg må hellere se på
budgettet OG tale med lillemor, om det kan betale sig at investere i en
garage... Er bare ked af, at jeg har læst i andre indlæg herinde, at
det meget hurtigt bliver over kr. 100.000 for sådan en...
Mvh.. og god vind...

c",) Bjarne, Frederikshavn

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-01-05 20:23

On Sat, 08 Jan 2005 10:08:44 -0800, lille-bror wrote:

> Damn, det her er et godt sted at få råd!

Det er genialt :)

> Jeg kan udmærket følge jer alle sammen. Jeg må hellere se på budgettet
> OG tale med lillemor, om det kan betale sig at investere i en garage...

Det er ikke altid man skal se på om ting kan betale sig. Nogle gange skal
man købe det man vil have.

Hvis jeg skulle købe efter hvad der kunne betale sig så skulle jeg ikke
have bil.

> Er
> bare ked af, at jeg har læst i andre indlæg herinde, at det meget
> hurtigt bliver over kr. 100.000 for sådan en...

Det koster knaster og det er hamrende ærgerligt at den tidligere ejer har
revet den ned. Direkte ånsvagt IMHO. Selvom han ikke havde bil så var
der da 100 andre ting sådan en kan bruges til.

Selv har jeg ikke bil pt. men min garage er alt andet end tom, blandt
andet har jeg værksted derinde samt vinteropbevaring af MC's.

Det er sådan et sted man kan gå ud og svine... svine som man ikke ville
gøre i sit bryggers Man kan larme, hamre, bore, have
nøgenpige-kalendere hængende og 10 kasser bajere stående i hjørnet
når gutterne kommer på besøg.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-01-05 18:50

lille-bror wrote:

> Giver en garage bedre beskyttelse for bilen end en carport? Jeg tænker
> på, at der jo er rigtig god ventilation i en carport, så den ikke
> står i et fugtigt indelukket rum...

Carporten er den bedste ide hvis det er en bil du bruger dagligt.
Bilen står i læ, men der kommer stadig luft nok til at den tørrer
i en fart. Ulempen med en garage (og specielt en opvarmet) er at
temperaturforskellen på inde og ude vil danne kondens i vanger og
hulrum hver gang du parkerer bilen. I mine øjne bruger man garagen
hvis man skal skrue på bilen eller have den holdende i længere
tid. Til "hverdagsparkering" er carporten kongen.

--
Hygge..
Thomas

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 09-01-05 20:25

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
> Ulempen med en garage (og specielt en opvarmet) er at
> temperaturforskellen på inde og ude vil danne kondens i vanger og
> hulrum hver gang du parkerer bilen.

Hmm .. Jeg har godt hørt alt den snak om kondens der dannes i en varm garage
men er det efterhånden ikke en myte ?
Jeg mener, alle moderne biler af en vis kvalitet er vel behandlet i hulrum
så en evt. kondens dannelse ikke har nogen effekt...
Og så vidt jeg ved så forhindrer moderne rustbeskyttelsesvæsker dannelsen af
kondens !?

/J

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-01-05 21:25

"[6705] Jesper Sørensen" <fjerndetteotiss@get2net.danmark> skrev i en
meddelelse

> Og så vidt jeg ved så forhindrer moderne rustbeskyttelsesvæsker dannelsen
> af kondens !?

Forkert, der vil altid komme kondens, men når der er taget forholdsregler,
er bilerne ikke så følsomme, læs; de bliver ikke så lidt angrebne af rust.
Når det er sagt så skal det siges at ALLE biler ruster, det er kun et
sprgsm. om tid og omstændigheder, en lukket tæt garage uden tilstrækkelig
ventilation er en dårlig omstændighed= der kræves ikke så lang tid :((.

Fra : lille-bror

Dato : 09-01-05 21:14

Hej igen

Jeg bruger bilen hver dag, og får nok svært ved at finde pengene til
et opvarmet garage. Men jeg har da lige et nyt spørgsmål:

Lad og sige at jeg bygger en carport - meget bredere og længere end
bilen og med støbt gulv og 5 meter lang grav, så det er til at rode
med dytten + et stort redskabsskur i enden. Er der så noget galt i at
sætten en afdækning at træ på østsiden af carporten, så den
faktisk kun er åben mod nord? Jeg tænker at det er en form for hegn,
man ofte bruger på terrasser eller i haven, som skal gå fra taget og
ned til 20 cm over gulvet.

Synes ikke jeg har set det andre steder... Der er måske en grund..
Med kammeratlige hilsner

c",) Bjarne, Frederikshavn

Fra : Leonard

Dato : 09-01-05 21:24

"lille-bror" <lille-bror@c.dk> wrote:

>Lad og sige at jeg bygger en carport - meget bredere og længere end
>bilen og med støbt gulv og 5 meter lang grav, så det er til at rode

Det med en grav skal du lige overveje en ekstra gang, jeg mener ikke
de er lovlige længere og det er der mange gode grunde til (de er
dødsensfarlige)

>faktisk kun er åben mod nord? Jeg tænker at det er en form for hegn,
>man ofte bruger på terrasser eller i haven, som skal gå fra taget og
>ned til 20 cm over gulvet.

Det skulle der ikke være noget i vejen for, så mangler du jo bare en
port,og med 20 cm frit under væggen så er der rigeligt med
ventilation.

--
Leonard

Fra : Mogens

Dato : 09-01-05 21:24

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse

> Det med en grav skal du lige overveje en ekstra gang, jeg mener ikke
> de er lovlige længere og det er der mange gode grunde til (de er
> dødsensfarlige)

Man kalder det en kartoffelkælder -> så er der ikke mere i dét!

Fra : Leonard

Dato : 09-01-05 21:33

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> wrote:

>Man kalder det en kartoffelkælder -> så er der ikke mere i dét!

Næh, det er der vel ikke.
Altså indtil den dag man bliver fundet nede i den, kvalt af dårlig
luft eller ristet efter en hurtig lille ild dernede ...

.... ja, ja, jeg ved det, det sker jo ikke, det er kun noget man hører
om, og det er jo ikke meningen at der skal laves noget der kan være
farligt dernede og man passer selvfølgelig på og arbejder aldrig
dernede alene ...

Jeg har overvejet det med en grav og har købt en brugt lift i stedet
for (kræver selvfølgelig lidt mere højde på taget).

--
Leonard

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 09-01-05 23:08

> [...]

>ned til 20 cm over gulvet.

>Synes ikke jeg har set det andre steder... Der er måske en grund..

åehh da - det er stort set sådan min carport er bygget op
lige præcis med de såkaldte flet-hegn

du kan måske hente inspiration på disse sider

http://www.dkfritidbil.dk/fotostorier/carport/en_carport.htm

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Uffe Ravn

Dato : 13-01-05 00:14

"lille-bror" <lille-bror@c.dk> skrev

Lad og sige at jeg bygger en carport - meget bredere og længere end
bilen og med støbt gulv

Husk at gulvet skal være 100% plant og glat, det er meget afgørende for hvor
nemt det er at arbejde på et skateboard/rullebrædt eller hvad sådan et nu
hedder.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : martin

Dato : 13-01-05 12:08

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in message

> [...]
hvor
> nemt det er at arbejde på et skateboard/rullebrædt eller hvad sådan et nu

Neej

Gulver skal hælde 2-4 % væk fra dit hus, således at vandet kan løbe væk.

Og inden een anden spade skriver " det er jo tag over " så kommer der altså
vand på gulvet i en carport.....

Martin

Fra : Uffe Ravn

Dato : 13-01-05 12:39

"martin" <martin@hotmail.com> skrev

> hvor

> Neej
>
> Gulver skal hælde 2-4 % væk fra dit hus, således at vandet kan løbe væk.

Ok Martin, så helt glat da.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Karsten Andersen

Dato : 13-01-05 18:00

Thu, 13 Jan 2005 11:08:15 GMT, skrev martin, på 29 linier, i
<zEsFd.34646$k4.664010@news1.nokia.com>, :

>"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in message

>hvor

> Neej
>
> Gulver skal hælde 2-4 % væk fra dit hus, således at vandet kan løbe væk.
4% så må man håbe der ikke er ruller under det bræt.

Så vil det sgu da stikke af og løbe ned af bakken

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Mogens

Dato : 09-01-05 21:22

"lille-bror" <lille-bror@c.dk> skrev i en meddelelse

Hej alle

G'aften :)

Glæder mig til at læse jeres svar

Lidt inspiration:
www.ultimategarage.com

www.clubphoto.com/_cgi-bin/app.pl/albums/large_image_view?id=1735430&link_co
de=sa01_17

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 10-01-05 03:58

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Glæder mig til at læse jeres svar
>
> Lidt inspiration:
> www.ultimategarage.com

Han kunne beholde alt undtagen den der 3,0 CSL'er *saaaaavvvvllll*

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : lille-bror

Dato : 09-01-05 22:58

Davs igen

Det skulle der ikke være noget i vejen for, så mangler du jo bare en
port,og med 20 cm frit under væggen så er der rigeligt med
ventilation.

Lyder fint, at det skulle være ok med en afdækning i siden .

Jeg har overvejet det med en grav og har købt en brugt lift i stedet
for (kræver selvfølgelig lidt mere højde på taget).

Ja, en lift ville være det klart bedste, men det går lillemor nok
ikke med til.
Jeg vidste kattenskidme ikke, at en grav er så farlig, med det er da
nogle solide argumenter I kommer med... . Er bare træt af at skulle
klodse bilen op på støttebukke, og ikke have nok arbejdsplds, når
man ligger ryggen - godt kryllet sammen!

Mvh

c",) Bjarne

Fra : lille-bror

Dato : 09-01-05 23:39

Hej j...@Fedtegreven.dk

Kanon dér. Jeg har været rundt på forskellige Internetsider, for at
se på carporte. Der er - som jeg ser det - ingen grund til at have
tegltag og lignene fortræffeligheder. Alfa omega må være, at det er
solidt og holder bilen tør, præsis som du har lavet det
Mvh

c",) Bjarne

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 09-01-05 23:52

> [...]

>tegltag og lignene fortræffeligheder. Alfa omega må være, at det er
>solidt og holder bilen tør, præsis som du har lavet det

den fungerer da - og holdt da også fint til denne storm (orkan)

er faktisk ikke bygget efter tegninger, men efter hvad der måtte
tænkes at skulle stå derinde, når pladsen i stalden er optaget

(men ok - vi har nok overdimensioneret visse ting en kende)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-05 01:36

jan@fedtegreven.dk wrote:

> [...]
> tænkes at skulle stå derinde, når pladsen i stalden er optaget
> (men ok - vi har nok overdimensioneret visse ting en kende)

For god ordens skyld skulle du måske give et link til hvad du har i
stalden.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 10-01-05 08:13

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev :

>For god ordens skyld skulle du måske give et link til hvad du har i
>stalden.

hehe - jeg glemte det ;)

http://www.dkfritidbil.dk/fotostorier/stalden/projekt_stald.htm