Xenon lys er ikke altid det bedste.
Fra : Henrik

Dato : 08-01-05 11:46

Test af lygter.
http://www.vibilagare.com/produkttest.asp?guid=A285BF85-4C3A-47AA-9A78-92CB5725257A
Nu er Xenon lygter ikke altid det bedste prøv at kikke på Volvo V70 og Volvo
XC70 den samme bil men med dårliger lys med Xenon.

MVH

Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-05 12:01

"Henrik" <brakentorpREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nu er Xenon lygter ikke altid det bedste prøv at kikke på Volvo V70 og
> Volvo XC70 den samme bil men med dårliger lys med Xenon.

I 911' er Xenon nu heller ikke noget der giver meget lys på vejen. Der er
STOR forskel på det jeg har oplevet og de biler jeg overhaler på motorvejen

--
Tom

Fra : Søren Christensen

Dato : 08-01-05 13:28

> [...]
Volvo
> XC70 den samme bil men med dårliger lys med Xenon.

Hader Xenon ligeså meget som dem der kører med tågelys uden grund. De
blænder sq ligeså meget.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-01-05 16:34

"Søren Christensen" <master.klio@hotpower.dk> skrev i en meddelelse
> Hader Xenon ligeså meget som dem der kører med tågelys uden grund. De
> blænder sq ligeså meget.

*host* De blænder da ikke, det er næsten bevist *host**host*

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-05 09:44

> [...]
> 725257A
> Volvo

> Hader Xenon ligeså meget som dem der kører med tågelys uden grund. De

Der er da endnu ingen der har blinket til mig på noget tidspunkt for at få
mig til at "blænde ned", så det forstår jeg ikke....

Lars B
Mazda 6, 2.3 sport - med originalt Xenon....

Fra : Lars

Dato : 10-01-05 10:03

Hej Søren,

"Søren Christensen" <master.klio@hotpower.dk> wrote in message

> Hader Xenon ligeså meget som dem der kører med tågelys uden grund. De
> blænder sq ligeså meget.

Syntes jeg kan huske samme meninger om de dér nye smarte halogen lamper da
de kom frem for en del år siden

Jeg syntes ikke biler med Xenon lygter blænder gennemsnitlig mere end biler
med almindelige lygter, hverken som modkørende eller bagved kørende.

** Lars

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-05 17:30

Lars wrote:

> [...]
> Jeg syntes ikke biler med Xenon lygter blænder gennemsnitlig mere end biler
> med almindelige lygter, hverken som modkørende eller bagved kørende.

Men møder du dem så du kommer ind i deres asymetriske felt er det
ligegyldigt om de kører med kort eller langt lys. Så er det ligesom at
få en svejseflamme i øjnene.

Noget andet er at de, imo, ikke har et lysfelt der er stort nok til at
de burde kunne bruges som kørelys om dagen.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Lars

Dato : 11-01-05 09:02

Hej Finn,

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message

> Men møder du dem så du kommer ind i deres asymetriske felt er det
> ligegyldigt om de kører med kort eller langt lys. Så er det ligesom at få
> en svejseflamme i øjnene.

Hm.. Ja okay - jeg syntes som sagt ikke jeg oplever problemet, og der er
faktisk efterhånden rigtig mange med Xenon lygter ude på de svenske
landeveje hvor jeg (også) slår mine folder.

> Noget andet er at de, imo, ikke har et lysfelt der er stort nok til at de
> burde kunne bruges som kørelys om dagen.

Det skal jeg så ikke gøre mig klog på. Men hvis man i stedet anvender
tågelygter kobineret med positionslys (hvilket jo faktisk er lovligt)
fremkalder det til tider - ehh - "uønskede" effekter hos ens medbillister
syntes jeg. Der skal ikke meget til at virke provokerende åbenbart

** Lars

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-01-05 16:14

Lars wrote:

> Hm.. Ja okay - jeg syntes som sagt ikke jeg oplever problemet, og der er
> faktisk efterhånden rigtig mange med Xenon lygter ude på de svenske
> landeveje hvor jeg (også) slår mine folder.

Ved så ikke om det er fordi jeg har 'lysfølsomme øjne' (Mere end
normalt) men jeg føler mig meget generet af de der lygter.

> [...]
> fremkalder det til tider - ehh - "uønskede" effekter hos ens medbillister
> syntes jeg. Der skal ikke meget til at virke provokerende åbenbart

Hvis man bruger tågelyset uden hovedlygterene tror jeg nok de fleste
fatter det.

Men der vil jo altid være nogen som ikke gør.

Du skulle prøve at komme ned sydpå (Spanien - Italien) i en lastbil der
endnu ikke har fået sat en ekstra knap i så man kan slå kørelyset fra.
Man har pludselig så mange venner dernede. De hilser allerfald
allesammen.

Fra : Lars

Dato : 12-01-05 11:22

Hej Finn,

> Ved så ikke om det er fordi jeg har 'lysfølsomme øjne' (Mere end normalt)
> men jeg føler mig meget generet af de der lygter.

Ja OK Du er nu ikke den første der har sagt det tror jeg, så der er vel
på et eller andet plan "noget om snakken". Jeg føler mig blot ikke generet
af dem.

> Hvis man bruger tågelyset uden hovedlygterene tror jeg nok de fleste
> fatter det.

Ja det skulle man jo mene. Jeg kunne ikke drømme om at køre med dem
samtidig.

> Men der vil jo altid være nogen som ikke gør.

Hihi.. Ja!

> Du skulle prøve at komme ned sydpå (Spanien - Italien) i en lastbil der
> endnu ikke har fået sat en ekstra knap i så man kan slå kørelyset fra.
> Man har pludselig så mange venner dernede. De hilser allerfald allesammen.

*LOL* Det problem ville jeg så ikke ha' - min bil er hentet hjem fra
Tyskland og kørelysautomatikken er slået fra. Jeg har vænnet mig til at
tænde manuelt for lyset - det gik faktisk forbløffende let - så jeg har ikke
lige gidet betale for at få det aktiveret igen.

** Lars

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-05 15:19

Lars wrote:

> Ja OK Du er nu ikke den første der har sagt det tror jeg, så der er vel
> på et eller andet plan "noget om snakken". Jeg føler mig blot ikke generet
> af dem.

En anden ting ved de lygter som, ikke generer men, irriterer mig er at
der på grænsen til lysfeltet er er lille område hvor lyset nærmest er blå.
Hvis man kommer til at køre så dette felt falder ind over ens synsfelt
er det nemt at forvæksle det med de der blå Nefalygter de bruger på
udrykningskøretøjer.

> Ja det skulle man jo mene. Jeg kunne ikke drømme om at køre med dem
> samtidig.

Det må du så godt, også om dagen, hvis det altså er tåget.

> [...]
> tænde manuelt for lyset - det gik faktisk forbløffende let - så jeg har ikke
> lige gidet betale for at få det aktiveret igen.

Der har jeg så det modsatte problem.

Min er så gammel at den, næsten, er fra før selv svenskerne begyndte med
kørelys.

Nu kører jeg ikke så meget i den at jeg får vaner med hvad jeg gør med
lyset. Så det sker jævnt ofte, når jeg kører i den, at jeg glemmer at
tænde lyset.
(Jeg har ladet mig fortælle at det at få monteret kørelys på den er en
lidt bekostlig affære, så det er lige så stille blevet henlagt. Og går
det optimalt skal den blot holde til næste syn til august)