Er toppakningen virkeligt gået? (Skoda Fel~
Fra : Lauge Søndergaard

Dato : 07-01-05 23:23

Har et spørgsmål angående en Skoda Felica 1.6 fra 98, der har gået omkring
130.000km. Bilen er begyndt at køre meget dårligt - bankende og nærmeste som
om den går på 3 cylindre. Jeg har checket alle tændrør og det ene af dem var
fedtet ind i olie. Har prøvet at rense det, men det bliver meget hurtigt
fedtet ind igen. Jeg kan se at bobler ret kraftigt i kølervandsbeholderen
når motoren er startet og kølervandet lugter lidt af udstødning. Derudover
er der lidt majonæse på oliedækslet (men det kan jo komme ved mange korte
ture).

Umiddelbart virker det som om toppakningen er gået - det virker bare
mærkeligt at det sker på en forholdsvis "ny" bil, der ikke har kørt _så_
langt. Bilen er aldrig blevet kørt specielt hårdt, og har regelmæssigt fået
skiftet olie osv. Motoren er VW 1.6 75hk, altså ikke specielt højtydende.
Motoren har en gang været kørt varm pga. defekt termostat men det er over 3
år siden, så det virker mærkeligt hvis det først viser sig nu.

Hvis det er toppakningen hvor meget skal man regne med at give for at få den
skiftet i kbh's området?

Nogen gode råd

Lauge

Fra : Martin Bak

Dato : 08-01-05 00:06

"Lauge Søndergaard" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

Jeg ville ikke være i tvivl, -toppakningen er virkelig gået. Desuden
muligvis en oliering på den dårlige cylinder, eller ventilhætterne.

Martin

Fra : Ped

Dato : 08-01-05 00:08

Lauge Søndergaard wrote:
<snip>

> [...]
> år siden, så det virker mærkeligt hvis det først viser sig nu.
>

> Hvis det er toppakningen hvor meget skal man regne med at give for at få den

Præcis det skete på min Punto forrige år ved ca. samme km-tal. Også den
havde alle eftersynene og var ikke blevet kørt hårdt el.l. Jeg spurgte
mekanikeren om hvad årsagen kunne være, men fik blot det svar, at den
slags sker en gang imellem, og at han ikke kunne pege på nogen bestemt
årsag.

Bilen blev repareret ved Fiat i Hobro, fordi det tilfældigvis skete
deroppe, og jeg turde ikke køre hjem på 3 cylindre. Så vidt jeg husker
var regningen på ca. 4500, men det inkluderede en ny tændspole, der
åbenbart var brændt af, samt ny tandrem og strammerhjul.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
'99 Punto 60SX, nu 180.000 km

Fra : Uffe Ravn

Dato : 08-01-05 01:41

"Lauge Søndergaard" <nospam@nospam.invalid> skrev

> Umiddelbart virker det som om toppakningen er gået - d

Det kan selvfølgelig også være et flækket topstykke

Mvh. Uffe RAvn

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-01-05 09:36

Lauge Søndergaard wrote:
> [...]
> ikke specielt højtydende. Motoren har en gang været kørt varm pga.
> defekt termostat men det er over 3 år siden, så det virker mærkeligt

Så vidt jeg husker, så er den med alu topstykke sådan en, right ?
I så fald kan det godt revne eller slå sig/blive skævt, hvis bilen køres
varm, men at der så skulle gå 3 år førend skaden "springer" frem, det er
næsten usandsynligt.
Men mit bud vil også være enten toppakning, revnet topstykke eller skævt
topstykke.

> Hvis det er toppakningen hvor meget skal man regne med at give for at
> få den skiftet i kbh's området?

Uha, det var straks et sværere spørgsmål, det afhænger jo i høj grad af
timeprisen på værkstedet.
Men du skal nok regne med at der går en ca. 4 - 8 timer ialt, afhængigt af
om det er en som har prøvet det før.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : Lauge Søndergaard

Dato : 08-01-05 12:22

Tak til alle for svarene - de er blevet sendt videre til bilens ejer.

Lauge