Tilslutning af tågelygter
Fra : Torben

Dato : 07-01-05 08:06

Hej Bilfreaks
Jeg skal til at montere tågeforlygter her i weekenden, men var i tvilv om
hvornår disse må kunne tændes... På denne side
http://www.fstyr.dk/sw16684.asp under 6. El-anlæg, lygter, reflekser m.v.
(334 kb)
står der at de skal kunne tændes uafhængi af andre lygter, det må jo betyde
at de skal kunne tændes uanset om andet lys er tændt eller ej, også baglys.
Er der lige en herude der kan bekræfte at dette er korrekt?

På forhånd tak
Torben

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 07-01-05 09:17

"Torben" <torben@NOMAIL.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> baglys.
> Er der lige en herude der kan bekræfte at dette er korrekt?

Det er ikke korrekt. Du skal skelne mellem Lygter til belysning og Lygter
til markering. Af 6.03.001 (4) fremgår:

Lygter til markering skal tænde samtidigt og må ikke kunne slukkes, når
køretøjets lygter til belysning er tændt.

Markeringslygter er bl.a. baglygter og positionslys. Og lygter til belysning
er bl.a. nærlys fjernlys og tågeforlygter.

mvh
Peter

Fra : Brizz

Dato : 07-01-05 10:25

> [...]
> baglys.
> Er der lige en herude der kan bekræfte at dette er korrekt?

I synshallen kan de godt finde på at kontrollere om dit tågelys kan lyse
sammen med dit fjernlys. Når du kipper med dit fjernlys skal dit tågelys
automatisk slukke.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk ¨
....snart med Xenon

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-05 10:35

> I synshallen kan de godt finde på at kontrollere om dit tågelys kan lyse
> sammen med dit fjernlys. Når du kipper med dit fjernlys skal dit tågelys
> automatisk slukke.

det gør mit da ikke, og mit er ab fabrik.. BMW E30...

Mvh
Morten

Fra : Brizz

Dato : 07-01-05 10:37

> det gør mit da ikke, og mit er ab fabrik.. BMW E30...

Det var en klokkeklar besked jeg fik med en bil i synshallen år 2000. Det
var eftermonteret tågelygter og han konstaterede at det skulle laves om.
Omsyn værsgod.

Om det er lavet om siden skal jeg ikke kunne sige.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk ¨
....snart med Xenon

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-05 10:38

> [...]
> Omsyn værsgod.
>
> Om det er lavet om siden skal jeg ikke kunne sige.

ok.. wierd, for min gør det ikke, og de er IKKE eftermonteret... men igen
min er en dysk model, ved ikke om det giver en forskel..

Mvh
Morten

Fra : Brizz

Dato : 07-01-05 10:47

> ok.. wierd, for min gør det ikke, og de er IKKE eftermonteret... men igen
> min er en dysk model, ved ikke om det giver en forskel..

Eller også lægger de ikke mærke til det? Nogen gange er der nogen ting som
nogen går meget op i og andre ikke.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk ¨
....snart med Xenon

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-05 12:31

> Eller også lægger de ikke mærke til det? Nogen gange er der nogen ting som
> nogen går meget op i og andre ikke.

hehe har sq selv kigget !

Mvh
Morten

Fra : Brizz

Dato : 07-01-05 12:34

> hehe har sq selv kigget !

Ja men jeg tænker på at om synsfolkene har kigget efter det. Det er jo ikke
sikkert?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk ¨
....snart med Xenon

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 07-01-05 11:56

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Omsyn værsgod.
>
> Om det er lavet om siden skal jeg ikke kunne sige.

Som jeg læser de nugældende bestemmelser er der ikke et sådant krav - ergo
må fjernlys og tågeforlygter gerne være tændt samtidigt.

/Peter

Fra : Brizz

Dato : 07-01-05 11:57

> Som jeg læser de nugældende bestemmelser er der ikke et sådant krav - ergo
> må fjernlys og tågeforlygter gerne være tændt samtidigt.

Men logikken er der ikke. For hvis man har brug for tågelys skal man jo ikke
køre med langt lys. Så på den måde er den jo god nok.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk ¨
....snart med Xenon

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 07-01-05 12:42

> Men logikken er der ikke. For hvis man har brug for tågelys skal man jo
> ikke køre med langt lys. Så på den måde er den jo god nok.

Nu er det jo sådan, at logik og lovgivning ikke altid følges af.

Men der er vel en enkelt situation, hvor du kan have begge tændt. Tænd
positionslyset og brug tågeforlygterne som kørelys. Nogle gør det for at
vise, at de har tågeforlygter. Andre tænder tillige nærlys (kombinationen er
så vidt jeg husker ikke lovlig som kørelys). Når positionslys og
tågeforlygter er tændt, kan du bruge fjernlys i de tilfælde, hvor det er
tilladt at blinke med dette.

/Peter

Fra : Brizz

Dato : 07-01-05 12:44

> Nu er det jo sådan, at logik og lovgivning ikke altid følges af.

Sjældent §

> [...]
> er så vidt jeg husker ikke lovlig som kørelys). Når positionslys og
> tågeforlygter er tændt, kan du bruge fjernlys i de tilfælde, hvor det er

Ja men hvis det er så tåget at der reelt er bug for tågelys er der ingen
gavn i at blinke med det lange.
Men jeg tror vi er enige

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk ¨
....snart med Xenon

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 07-01-05 12:47

> Ja men hvis det er så tåget at der reelt er bug for tågelys er der ingen
> gavn i at blinke med det lange.
> Men jeg tror vi er enige

Jeg tænkte nu på situationen, hvor du i klart vejr og dagslys bruger
tågeforlygterne som kørelys. Men jeg tror nu også, at vi er enige.

/Peter

Fra : Brizz

Dato : 07-01-05 13:37

> Jeg tænkte nu på situationen, hvor du i klart vejr og dagslys bruger
> tågeforlygterne som kørelys. Men jeg tror nu også, at vi er enige.

Det kan du godt regne med ja

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk ¨
....snart med Xenon

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-05 15:51

> [...]
> Omsyn værsgod.
>
> Om det er lavet om siden skal jeg ikke kunne sige.

Da jeg var til syn sidst checkede han mine tåbelygter og godkendte dem. Mit
tåbelys foran, kan ikke tændes samtidig med at nærlyset er tændt. Jeg har
selv været meget i tvivl om den skal kunne eller ikke da der i
detailforeskrifter for motorkøretøjer står at tåbelyset skal kunne tændes og
slukkes uafhængigt af andre lys.......men han godkendte det sidst.

--
Tom

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-01-05 09:26

Brizz wrote:

> I synshallen kan de godt finde på at kontrollere om dit tågelys kan
> lyse sammen med dit fjernlys. Når du kipper med dit fjernlys skal dit
> tågelys automatisk slukke.

Når man kipper med sit fjernlys, så er det reelt ikke fjernlyset du tænder,
men derimod det der hedder overhalingslys, og det må godt kunne tænde sammen
med tågelygterne.
Der skelnes mellem overhalingslys og fjernlys.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 07-01-05 09:37

Prøver lige en gang til. 1. svar ser ikke ud til at være kommet igennem!!

Fra : Brizz

Dato : 07-01-05 11:07

> Prøver lige en gang til. 1. svar ser ikke ud til at være kommet igennem!!

Her var det kommer igennem

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk ¨
....snart med Xenon

Fra : Torben

Dato : 07-01-05 14:55

Tak for div. indlæg og deltagelse...
Jeg er blevet enig med mig selv om at montere dem så de virker på samme måde
som på min egen Golf IV, den blev da synet for et halvt år siden...(dog uden
at synsmanden tjekkede tåge lys...)
Mvh. og god week end

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-05 15:46

> [...]
> baglys.
> Er der lige en herude der kan bekræfte at dette er korrekt?

Kan du ikke bare have dem tændt hele tiden. De har de fleste andre biler da
her i området

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 07-01-05 16:06

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Kan du ikke bare have dem tændt hele tiden. De har de fleste andre biler da
>her i området

De har nok sparet kontakterne væk

--
Leonard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-01-05 18:15

Torben telepaterede følgende til sin PC:
> [...]
> betyde at de skal kunne tændes uanset om andet lys er tændt eller ej,
> også baglys. Er der lige en herude der kan bekræfte at dette er

Det er ikke korrekt. I anden forbindelse faldt jeg over punkt. 6.02.001/4.

Der står at bl.a. tågeforlygter kun må tændes sammen med påbudte lygter til
markering.

--
Mvh. Morten Fruergaard