Morris mini som hverdagsbil
Fra : Mar10n

Dato : 06-01-05 15:57

Hej
Jeg har forelsket mig lidt i den kære gamle bil, og min nuværende bil,
kunne godt trænge til en udskiftning.
Jeg er dog ikke helt klar over om en mini kan fungere som eneste
køretøj, jeg tænker her på driftskkerheden... Og hvordan har en
1000ccm med at cruise med 130kmt, er der noget overskud tilbage i den
bette motor, eller hvæser den derudad med 6000+ omdr.?

Håber lidt på at få det svar jeg vil ha, så jeg kan købe en mini med
god samvittighed.

Martin

Fra : Jensen

Dato : 06-01-05 15:51

"Mar10n" <martin@chilly-ingenbonusmails-willy.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bette motor, eller hvæser den derudad med 6000+ omdr.?
>
> Håber lidt på at få det svar jeg vil ha, så jeg kan købe en mini med

Da jeg var 20 var det ihvertfald ikke noget problem - mange havde en Mascot
som deres eneste og kæreste køretøj. Så hvorfor skulle det være et problem
nu?

Jensen

Fra : Mar10n

Dato : 06-01-05 16:11

>Da jeg var 20 var det ihvertfald ikke noget problem - mange havde en Mascot
>som deres eneste og kæreste køretøj. Så hvorfor skulle det være et problem
>nu?

Nu ved jeg jo ikke hvor længe det er sden du var 20... men ofte får
biler jo lidt skavanker med alderen. Spørgsmålet er nok lidt mere
generelt om biler med 30 år på bagen kører hver dag, eller om de
kræver lidt mere omsørg end fx 10 år gammel bil?

Men indtil for nylig måtte man køre 110 kmt på motorvejen, og der kan
de fleste være med... men hvis en mascotmåske løber 140 max, så må
den være presset

Martin

Fra : Jakob

Dato : 06-01-05 16:30

Hvis du er vild med bilen så tilpasser du din kørsel efter bilens
egenskaber! Da jeg var indehaver af en sød lille Renault Twingo Elite (min
mors bil, hun var på ferie 2 mdr) med en 1,2 liter motor, lå jeg også på
90-100km/t på motorvej frem og tilbage. Du vender dig til det og hvis er
presset, så er det meget afslappende og benzinøkonomien er faktisk god - jeg
ramte en 20-25km/liter med Twingoen!

Nu har jeg dog Megane 2 Sport - der er det noget lidt andet!

Mvh Jakob

Fra : Jakob

Dato : 06-01-05 16:34

Twingoen kunne forresten nå helt op på 172km/t - så der er lidt stof til
eftertanke med 60hk

Mvh Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-05 16:48

> Twingoen kunne forresten nå helt op på 172km/t - så der er lidt stof til
> eftertanke med 60hk

Kan en Golf II med 1,3 motor og kun 55hk også !! er prøvet.. det er da mere
imponerende, den er 10 år ældre !

Mvh
Morten

Fra : John Sahl

Dato : 06-01-05 16:56

Juel wrote:
> Kan en Golf II med 1,3 motor og kun 55hk også !! er prøvet.. det er
> da mere imponerende, den er 10 år ældre !

I har hørt om speedometerfejlvisning ikk?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-05 16:59

> I har hørt om speedometerfejlvisning ikk?

Haha jo.. jeg følger jo bare tråden, her ikke skrevet noget om GPS kmt..
Det har jeg kun testet med min bimmer..

Mvh
Morten

Fra : Brizz

Dato : 06-01-05 17:08

> Haha jo.. jeg følger jo bare tråden, her ikke skrevet noget om GPS kmt..
> Det har jeg kun testet med min bimmer..

Men hvor precis er den så?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-05 21:08

> Men hvor precis er den så?

bimmerens speedometer passer i de høje hastigheder.. den gik 203 eller var
det 205kmt på autobahn da den blev hentet.. det var GPS kmt.. så tænker
nogle.. at det var ikke meget for en 2,5L række 6'er med 170HK.. men men min
har jo pløreturbine, og den æder jo nogle HK.. så er nu ganske tilfreds, så
hurtigt kan jeg ikke køre herhjemme anyway..

Mvh
Morten

Fra : Jakob

Dato : 06-01-05 17:11

Det må have været en god tur ned af bakke med medvind

Mvh Jakob

Fra : phk

Dato : 06-01-05 17:40

"Juel" <xHOSstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> Kan en Golf II med 1,3 motor og kun 55hk også !! er prøvet.. det er da
> mere
> imponerende, den er 10 år ældre !

Jeg kan anbefale bakken - motorvejen - fra München imod Salzburg. Det sidste
stykke ned lige før grænsen har jeg været på 200 i visning i en 55 HK diesel
Golf I (5 gear - ellers ville det have været umuligt).

--
Per, Esbjerg

Fra : Olesen

Dato : 06-01-05 17:56

"Juel" <xHOSstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> Kan en Golf II med 1,3 motor og kun 55hk også !! er prøvet.. det er da
mere
> imponerende, den er 10 år ældre !

Polo 1.1 50 HK fra 1981 kan smutte 165 iflg. speedo.
OG, den er 24 år idag....

Fra : Karsten Andersen

Dato : 06-01-05 19:01

Thu, 6 Jan 2005 17:55:49 +0100, skrev Olesen, på 15 linier, i
<41dd6dbd$0$36675$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, :

>"Juel" <xHOSstarchild.dk> skrev i en meddelelse

>mere
>

>Polo 1.1 50 HK fra 1981 kan smutte 165 iflg. speedo.
>OG, den er 24 år idag....

Og en Astra kan køre speedometeret ud på de 220 km/t
Har dog de 100 Hk

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-05 20:02

> Kan en Golf II med 1,3 motor og kun 55hk også !! er prøvet.. det er da
mere
> imponerende, den er 10 år ældre !

Og min gamle Kadett med 52 hk rykkede 212 km/t - op ad bakke med fire mand
i..

/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 06-01-05 20:24

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
> mere
>
> Og min gamle Kadett med 52 hk rykkede 212 km/t - op ad bakke med fire mand
> i..
>
> /Jan W Nielsen

Det er så uden K&N filter og før den bliver poleret formoder jeg

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-05 20:33

> Det er så uden K&N filter og før den bliver poleret formoder jeg

Jep - men med dobbelt hul i bunden og plys-ternnger i forruden - hold da
kæft, hvor den "gik godt", den Kadett.. ;.-))

/Jan W Nielsen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 06-01-05 20:42

Jan W. Nielsen wrote:

> Jep - men med dobbelt hul i bunden og plys-ternnger i forruden - hold
> da kæft, hvor den "gik godt", den Kadett.. ;.-))

Ja der er S@u træk i en sådan et spøgelse, i sær ved hullerne i bundet og
til dels ved dørene. *ROFL*

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-05 20:50

> Ja der er S@u træk i en sådan et spøgelse, i sær ved hullerne i bundet og
> til dels ved dørene. *ROFL*

NÆM´li, ja....!

/Jan W Nielsen

Fra : Michael Nielsen

Dato : 06-01-05 21:31

Morten skrev:

> Kan en Golf II med 1,3 motor og kun 55hk også !! er prøvet.. det er da
mere
> imponerende, den er 10 år ældre !

Det kan min i hvert fald ikke den topper på en god dag med solen i
ryggen på ca 145-150.

mvh.
Michael

Fra : phk

Dato : 06-01-05 17:23

"Jensen" <antispam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Da jeg var 20 var det ihvertfald ikke noget problem - mange havde en
> Mascot
> som deres eneste og kæreste køretøj. Så hvorfor skulle det være et problem
> nu?

Min far - og jeg - var for 30 år siden betaget af, at det altid var de små
undermotoriserede biler der kørte stærkest og farligst i trafikken...

Er du 50 i dag? ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Jensen

Dato : 06-01-05 20:00

> [...]
>
> Min far - og jeg - var for 30 år siden betaget af, at det altid var de små
> undermotoriserede biler der kørte stærkest og farligst i trafikken...

Nej - 49!

Jensen

Fra : Brizz

Dato : 06-01-05 16:30

>Og hvordan har en
> 1000ccm med at cruise med 130kmt, er der noget overskud tilbage i den
> bette motor, eller hvæser den derudad med 6000+ omdr.?

Hmm jeg tror nu nok du kan få den op på 130 og cruise derudaf. Jeg tror dog
ikke jeg ville gøre med i betragtning af der sidder tromlebremser hele vejen
rundt.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
....snart med xenon

Fra : Mar10n

Dato : 06-01-05 16:57

>Hmm jeg tror nu nok du kan få den op på 130 og cruise derudaf. Jeg tror dog
>ikke jeg ville gøre med i betragtning af der sidder tromlebremser hele vejen
>rundt.

Enkelte er jo modificeret med skivebremser, så der skulle være en
chance for at slippe fra de svimlende hastigheder med livet i behold

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-05 17:01

> Enkelte er jo modificeret med skivebremser, så der skulle være en
> chance for at slippe fra de svimlende hastigheder med livet i behold

I en morris hvis en bil rammer dig ?? jeg har godt nok mit liv for kært til
at køre i sådan en sardindåse, seriøst det er lige som en 2CV hvis man
rammer en brombasse med 100kmt er bilen jo totaltskadet !!!

Mvh
Morten

Fra : Mar10n

Dato : 06-01-05 17:06

>I en morris hvis en bil rammer dig ?? jeg har godt nok mit liv for kært til
>at køre i sådan en sardindåse, seriøst det er lige som en 2CV hvis man
>rammer en brombasse med 100kmt er bilen jo totaltskadet !!!

Meget muligt... men så længe man kører rundt i en lille gammel bil
uden airbags og lign. så tror jeg det er lige meget om der står
mascot, kadett eller uno på bagsmækken.

Og nu har jeg en svaghed for små biler, så må jeg jo tage de knubs det
giver

Martin

Fra : John Sahl

Dato : 06-01-05 17:12

Mar10n wrote:
> [...]
> mascot, kadett eller uno på bagsmækken.
>
> Og nu har jeg en svaghed for små biler, så må jeg jo tage de knubs det

Netop

Fra : Olesen

Dato : 06-01-05 17:57

> Meget muligt... men så længe man kører rundt i en lille gammel bil
> uden airbags og lign. så tror jeg det er lige meget om der står
> mascot, kadett eller uno på bagsmækken.

Du skal ikke være ked af dêt, selv en
'sporty' Alfa 147 får KUN 2 stjerner
i Euro Ncap testene..omregnet det
samme, som en 20 år gammel Sierra (i rød)..

Fra : Brian

Dato : 06-01-05 19:28

Hejsa

Olesen skrev:

> Du skal ikke være ked af dêt, selv en
> 'sporty' Alfa 147 får KUN 2 stjerner
> i Euro Ncap testene..omregnet det
> samme, som en 20 år gammel Sierra (i rød)..

Hvordan omregner du det ?

Jeg ved godt, hvilken jeg helst ville køre galt i

/Brian

Fra : Olesen

Dato : 06-01-05 22:59

"Brian" <briank@besked.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa

> Hvordan omregner du det ?

Det er ikke noget jeg har gjort, men
så et link på et tidspunkt, hvor de havde
testet gamle biler og omregnet resultaterne
til 'tidens tal'.

Fra : Martin Bak

Dato : 06-01-05 17:07

> [...]
> 1000ccm med at cruise med 130kmt, er der noget overskud tilbage i den
> bette motor, eller hvæser den derudad med 6000+ omdr.?

Jeg har også haft en mini som mit daglige køretøj. Sjov bil. Men jeg ville
nok ikke køre motorvejskørsel i den dagligt. Det eksemplar jeg havde, både
rystede og larmede meget ved højere hastigheder. Andre irritationsmomenter
var: Ringe varme i kabinen og dermed ofte duggede ruder og så det, at den
ikke har automatisk justering af bremserne. Det kan drive en til vanvid
altid at skulle rode med det. Til gengæld er maskinen ligeså driftsikker som
en B&S 3hk... Den springer glad igang.

Martin

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-01-05 20:18

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev

> Jeg har også haft en mini som mit daglige køretøj. Sjov bil.

> Til gengæld er maskinen ligeså driftsikker som
> en B&S 3hk... Den springer glad igang.

Det var ellers noget af et udsagn, er det kun hvis de for lov at stå lidt at
benzinpumpen driller?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : NumZie

Dato : 06-01-05 20:28

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in message

> "Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev

> Det var ellers noget af et udsagn, er det kun hvis de for lov at stå lidt
> [...]

Uffe var det dig, der havde en bordeauxrød halvstylet mini engang?

/Kenneth

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-01-05 20:46

"NumZie" <nyhedsgruppe@NUMSEHVALkennethbon.dk> skrev

> Uffe var det dig, der havde en bordeauxrød halvstylet mini engang?

*LOL*

Jeg er 198cm. høj og vejer 127 kg. så nej, jeg har aldrig haft en Mini

Til gengæld har jeg været/er indehaver af 2 bordauxrøde Rekorder.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : John Sahl

Dato : 06-01-05 22:07

Uffe Ravn wrote:
> Jeg er 198cm. høj og vejer 127 kg. så nej, jeg har aldrig haft en
> Mini

En af mine kammerater der er 203cm havde en Mini på et
tidspunkt, det var et kosteligt syn, men han var vildt glad for den

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-01-05 22:30

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev

> En af mine kammerater der er 203cm havde en Mini på et
> tidspunkt, det var et kosteligt syn, men han var vildt glad for den

For en måneds tid siden, hentede jeg en Fiat 127 Panorama i kbh.

En af mine venner der fulgte bagefter i en Astra, var ved at kløjs af grin
hvergang jeg stoppede og kravlede ud.

Jeg husker at jeg skulle have hånden ned under lårbenet for at få fat i
gearstangen.

Ligeledes skulle min støvler str.47 af, for at kunne betjene pedalerne.

Jeg kunne få begge overarme ud af vinduerne i hver side, og vinke.

Er der forresten nogen der har nogle standart fejltips på sådan en motor?

Den er ikke altid lige startvillig, men starte som regel efter et minuts
tid.
Når den er varm starter den nemmere.

Den kører fint på den ene cylinder, hvor tændrører er fint, men de tre andre
virker lidt sodede/fettede

Rotor/Strømfordelerdæksel/Tændkabler/tændrør og luftfilter er lige blevet
skiftet.

Men det virker måske mest som ventilproblemer.

EN kompressionstest vil i weekenden gøre os lidt klogere.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Martin Bak

Dato : 06-01-05 23:13

> "John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev

> For en måneds tid siden, hentede jeg en Fiat 127 Panorama i kbh.
>
> En af mine venner der fulgte bagefter i en Astra, var ved at kløjs af grin
> hvergang jeg stoppede og kravlede ud.

Ha ha.. Da jeg pludselig stod uden bil for et par år siden, lånte jeg sådan
en i en god uges tid. Puha.. Så var det pludselig ikke sjovt at være ude på
vejen blandt (andre) biler.. Døren kunne ikke lukke ordentligt. Bilen kunne
ikke bremse ordentligt. Den manglede det 5. gear. Viskerne.. *LOL* for ikke
at tale om lyden eller defrosteren. Og hvem har fundet på, at batteriet skal
sidde inde under ventilationsristen i motorrummet, så når man skal have
starthjælp (tit), skal have batteriet afmonteret og trukket ud. Så jeg er jo
svævende i min 626 `92

Martin

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 06-01-05 23:47

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>For en måneds tid siden, hentede jeg en Fiat 127 Panorama i kbh.
>
>En af mine venner der fulgte bagefter i en Astra, var ved at kløjs af grin
>hvergang jeg stoppede og kravlede ud.

det ku' da have været værre - en Fnat 500 ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Aksel

Dato : 06-01-05 17:16

> [...]
> bette motor, eller hvæser den derudad med 6000+ omdr.?
>
> Håber lidt på at få det svar jeg vil ha, så jeg kan købe en mini med

1000 ccm motoren lyder som om den gerne vil i 5 gear ved 80 kmh. men det er
der desværre ikke, du skal være forberedt på at den larmer meget.

Hilsen Aksel

Fra : Olesen

Dato : 06-01-05 18:00

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> 1000 ccm motoren lyder som om den gerne vil i 5 gear ved 80 kmh. men det
er
> der desværre ikke, du skal være forberedt på at den larmer meget.

Det samme gjaldt min Polo, men ved 115 km/t
var motoren overraskende lydsvag, og lagde sig
nærmest i et leje, hvor den ku' fortsætte til evig tid,
og tiden fra 115 km/t til 165 km/t skete overraskende
kvikt, men den tog også nogle vindinger ved dên fart...

Fra : Aksel

Dato : 06-01-05 21:30

> 1000 ccm motoren lyder som om den gerne vil i 5 gear ved 80 kmh. men det
> er der desværre ikke, du skal være forberedt på at den larmer meget.

Jeg har selv kørt rally i en Mini engang sidst i tresserne, specielt
crossflow topstykke, de dobbelte Veber karburatorer havde indsugning i
instrumentpanelet hvor speedometeret ellers sidder, det øgede støjen noget,
vi havde 115 Hk på en god dag, så vi kørte sommetider fra fabriksvognene.

Racerkoblingen var enten koblet til eller fra, ingen mellemting, start
foregik ved at give fuld skrue og slippe koblingen ved 4500 omdr. det var
ikke særligt godt i normal bytrafik.

Men det var sjovt.

Hilsen Aksel

Fra : Mar10n

Dato : 06-01-05 21:49

> [...]
>vi havde 115 Hk på en god dag, så vi kørte sommetider fra fabriksvognene.

Så er der jo alligevel potentiale i den bette skude... så skal den jo
bare op på den store klinge, så er den klar til autobahn!

>Racerkoblingen var enten koblet til eller fra, ingen mellemting, start
>foregik ved at give fuld skrue og slippe koblingen ved 4500 omdr. det var
>ikke særligt godt i normal bytrafik.

Er det ikke også meningen man skal først ud af krydset hvis man har en
Mini med 115Hk

Fra : TDN

Dato : 06-01-05 18:33

> [...]
> bette motor, eller hvæser den derudad med 6000+ omdr.?
>
> Håber lidt på at få det svar jeg vil ha, så jeg kan købe en mini med

Sådan en Moris Mascot 1000 S har en opgivet tophasighed på 126 km/t (jf.
Bilrevyen 1980) og 0-100 på 22,7 sek. så hvis der skal cruises er det vist
med pedalen i bund

Mvh
Thomas

Fra : Kim Kristensen

Dato : 06-01-05 18:54

> [...]
> bette motor, eller hvæser den derudad med 6000+ omdr.?
>
> Håber lidt på at få det svar jeg vil ha, så jeg kan købe en mini med

Du skal kun købe sådan en hvis du VIL ha' sådan en, for selv om den er
rigtig sjov er den ikke specielt økonomisk eller behagelig at kører rundt i.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 06-01-05 20:34

Kim Kristensen wrote:

> Du skal kun købe sådan en hvis du VIL ha' sådan en,

Naturligvis. Det er nok også derfor nogle entuisaster køber og restaurerer
en Ford T

> for selv om den er
> rigtig sjov er den ikke specielt økonomisk

Visse vasse, - 209 Km. på 10,03 lt.

> eller behagelig at kører
> rundt i.

Ikke forhold til dagens standard - nej.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 06-01-05 23:21

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Naturligvis. Det er nok også derfor nogle entuisaster køber og restaurerer
> en Ford T

Netop, men nå Mar10n har behov for at spørge er han næppe entusiast. Det ser
ud som om han er på jagt efter et alternativ til sin nuværende bil som jeg
kan se er en 106 diesel, så er en Mini jo en forandring og måske ligefrem et
chok.

> Visse vasse, - 209 Km. på 10,03 lt.

Dem jeg har haft gik omkring 12 på literen som jeg husker det, måske fordi
det primært var vinterkørsel og jeg ellers var vandt til MC med 80 og senere
110 hk.

> Ikke forhold til dagens standard - nej.

Nej, men selv dengang var jeg ret imponeret over at møde et par danske piger
i en Mini 850 i Tyskland på vej mod Paris.

Med venlig hilsen Kim

Fra : NumZie

Dato : 06-01-05 20:07

"Mar10n" <martin@chilly-ingenbonusmails-willy.dk> wrote in message
> [...]
> bette motor, eller hvæser den derudad med 6000+ omdr.?
>
> Håber lidt på at få det svar jeg vil ha, så jeg kan købe en mini med

Jeg har selv haft sådan en ca. 2 år. Den kører 'bedst' ved ca 110 km/t og
fra 80-92 larmer den en del. Fra 100 og opad så bliver det bare højere og
højere - man kan godt droppe at høre radio i hvert fald :)

Mit råd er : køb den kun, hvis du selv kan pille ved den - eller kender en
der kan, for der er tit noget, der lige skal justeres (fx bremserne, som man
kan rode med hver måned for at få dem til at bremse lige).

Samtidig bruger den jo en masse olie - det skal man også lige huske at
tjekke (ofte!).

Inde i byen følger den fint med - er let at parkere med osv. Men 130 km/t
ville jeg ikke presse min op på - ved 125 km/t føler man at hjulene kører 5
meter foran karosseriet :) Til gengæld kunne min kun lige klare 100 op ad
bakker på motorvejen og man kommer ikke så let til at køre for stærkt :)

Som en anden skrev - så vil den meget gerne i 5 gear ved 80 km/t - men det
kommer den ikke.

Min startede fint - indtil der blev problemer med batteriet - så skulle det
skiftes. Platiner, startkabler mv skal være i orden.

Min løb ca 14 km/l på motorvej - nogen kan sagtens løbe mere, hvis de bliver
justeret og kørt rigtigt.

Om vinteren er den dog knap så sjov. Jeg kom ofte ud til en bil, hvor jeg
skulle skrabe is af - indvendig! De er jo pivutætte og dukker enormt :)

Om sommeren er den dog ligeså rar som den er ond om vinteren :)

Håber det kan bruges - du er velkommen til at spørge løs.

/Kenneth

Fra : Mar10n

Dato : 06-01-05 20:37

> [...]
>
>Om sommeren er den dog ligeså rar som den er ond om vinteren :)
>
>Håber det kan bruges - du er velkommen til at spørge løs.

Det er jo vældigt brugbart det du skriver... og lagt sammen med de
andre indlæg, er jeg ved at få et indtryk af hvad jeg er ved at gå ind
til!

Jeg er nok mest betænkelig ved den "månedlige" vedligehold, da jeg
ikke har nogen videre erfaring med at skrue i biler, og heller ikke
ejer en garage... tror ikke det er noget hit at arbejde udendørs nu!

Ellers lader der ikke til at være de store forskelle fra min 106 D som
jeg gerne vil af med... masser af støj på motorvejen, og hoster sig op
ad bakkerne med 120 kmt

Martin

Fra : Mar10n

Dato : 06-01-05 21:54

>Mit råd er : køb den kun, hvis du selv kan pille ved den - eller kender en
>der kan, for der er tit noget, der lige skal justeres (fx bremserne, som man
>kan rode med hver måned for at få dem til at bremse lige).

Kom lige til at spekulere på om de sidste mini'er fra 90'erne ikke er
fulgt lidt med tiden, eller er de nye klassikere?

Fra : Kim Kristensen

Dato : 06-01-05 23:25

> Kom lige til at spekulere på om de sidste mini'er fra 90'erne ikke er
> fulgt lidt med tiden, eller er de nye klassikere?

Både og, jeg har hjulpet en kollega med indkøb af en nyere Mini og den havde
da både indsprøjtning og skivebremser foran. Men den kører stadig som en
gokart, lydniveauet er dæmpet en smule men ikke meget, gearskiftet føles
ikke spor anderledes men jeg fandt ud af hvor meget en servostyring betyder.
De koster i øvrigt kassen hvis du "bare" er ude efter en anden bil.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Mar10n

Dato : 07-01-05 00:24

>De koster i øvrigt kassen hvis du "bare" er ude efter en anden bil.

kiggede lidt på en tysk side med brugte biler, en '91 står til 1300
eu-penge... og med afgift på 60% af den danske handelsværdi på 60.000
+ en anden mystisk afgift 6500, så ender den vel med at stå i ca
40.000 kr... Hvis jeg ellers kan regne...

Fra : Kim Kristensen

Dato : 07-01-05 10:34

> [...]
> + en anden mystisk afgift 6500, så ender den vel med at stå i ca
> 40.000 kr... Hvis jeg ellers kan regne...

Jeg skal ikke kunne sige om regnestykket passer, den kollega jeg hjalp
skulle af med et sted mellem 60 og 80K. Den han endte med at købe var
importeret (husker ikke hvorfra) og næsten lige så dyr som dem der var til
salg i DK, samtidig skulle der laves noget på den hvilket der skulle på alle
dem vi så på (typisk rust). Søger man på eksempelvis bilbasen er der jo
mange andre muligheder i den alder og prisklasse, muligheder som er lige så
brændstoføkonomiske (eller bedre) og langt behageligere at køre i.

Modsat nogle af de andre der har udtalt sig om driftsstabiliteten så var
mine Minier meget stabile, og reparationerne var forholdsvis få og ikke
mindst stinkende billige (hvis man kan skrue selv).

Med venlig hilsen Kim