Ny diesel-vectra sparker røv
Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 21:49

Hej folkens

Så er den nye dieselraket Opel Vectra OPC på vej på gaden - den kommer i
handlen til august.

112 hk pr ltr slagvolumen - 212 hk fra en 1,9´er - det er sgu da egentlig
meget godt gået af en dieseltramper, selvom den med sine 212hk/400Nm, 6,5
sekunder fra 0-100 og begrænsede 250 km/t jo ikke er sportslig.. )

Den har mere effekt pr liter slagvolumen, end Enzo Ferrari - og selvom
Ferrarien jo som bekendt har ikke har trykladning, er det nu meget
imponerende.

Med chip bliver den jo direkte ond...!

--
/Jan W Nielsen
TDI - power når du træder på speederen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-01-05 22:00

Jan W. Nielsen telepaterede følgende til sin PC:
> Med chip bliver den jo direkte ond...!

Er det ikke den med 2 turboer?

Jeg kunne godt nøjes med sådan en...

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 22:08

> Er det ikke den med 2 turboer?

Jo - i røven på hinanden..

Der sidder en lille turbo, der puster den store op..

> Jeg kunne godt nøjes med sådan en...

Yup - me too - den må være en overlegen rejsevogn...

/Jan W Nielsen

Fra : Kent Glerup

Dato : 03-01-05 22:23

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> Jo - i røven på hinanden..

Er du sikker på det??

> Der sidder en lille turbo, der puster den store op..

Mener nu de sidder parallelt.

ja nemlig ja

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-01-05 22:24

Kent Glerup telepaterede følgende til sin PC:

> Er du sikker på det??

Jeg kan ikke huske om den ene føder den anden eller om den lille er til lavt
mens den store er til højt...

Fra : Kent Glerup

Dato : 03-01-05 22:48

meddelelse news:41d9b81f$0$51252$14726298@news.sunsite.dk...
> Kent Glerup telepaterede følgende til sin PC:

> Jeg kan ikke huske om den ene føder den anden eller om den lille er til
lavt
> mens den store er til højt...

Fre hukommelsen:

Begge sidder på udstødningsmanifolden (parallelt). Begge turboer kan lukkes.
Ved lave omdrejninger er der åbent for den lille, som er effektiv ved lave
omdrejninger. Lidt senere indkobles den store også. I de høje omdrejninger
skiftes der så til den store udelukkende.

Med forbehold for forståelsesfejl...

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 07:26

Jeg kan ikke forstå, at jeg ikke kan se mange af de indlæg, der er skrevet
her i gruppen. For eksempel kan jeg ikke se det indlæg, som jeg selv sendte
i går klokken 22:30, og som jeg nu hæfter ved nedenunder.

Jeg kan heller ikke se mange af de indlæg, som andre svarer på - det er sgu
et problem..

> Mener nu de sidder parallelt.

Den usædvanligt høje effekt for en dieselmotor af forholdsvis beskeden
størrelse , som i Opel Vectra OPC D, er opnået ved såkaldt registerladning,
det vil sige en slags
3-trins trykladning ved hjælp af to turboladere.

Den nye teknik betyder, at
man ud over høj maksimaleffekt får et meget jævnt momentforløb uden
forsinkelse af turbo-virkningen. Fra 1400 til 3600 omdreninger i minuttet er
der på intet tidspunkt mindre end 400 Nm drejningsmoment til rådighed.
Nærmest hjulspin fra tomgang..

Normalt kræver høj maksimaleffekt en stor turbolader. Den er til gengæld
længe om at komme i omdrejninger, og ved lave omdrejningstal er der ikke
tryk nok på udstødningen til at sætte den store turbolader i sving.

I den nye Opel er der derfor både en stor og en lille turbolader, og det
virkelig snilde er er den måde, de arbejder sammen på ved hjælp af spjæld,
der åbnes og lukkes. Den store turbolader er anbragt før den lille, men ved
lave omdrejningstal kører den store i frigear, mens den lille sætter tryk på
indsugningsluften.

Ved stigende omdrejningstal og belastning vil den store
turbolader foretage en slags forkomprimering af indsugningsluften før denne
når frem til den lille turbolader. Ved maksimal belastning vil en store
turbolader levere så højt tryk, at den lille turbolader ikke vil kunne
aftage al luften, og et spjæld vil åbne en genvej forbi den lille
turbolader, så den store får fuld og direkte virkning.

Motorens normforbrug påvirkes ikke væsentligt af den nye teknik og motoren
siges at kunne opfylde den kommende Euro 4 miljønorm uden partikelfilter.

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 09:59

> [...]
> i går klokken 22:30, og som jeg nu hæfter ved nedenunder.
>
> Jeg kan heller ikke se mange af de indlæg, som andre svarer på - det er

Skete for mig for et par dage siden...

Sker åbenbart i selv de bedste familier...

Mvh.

Frederik

Fra : Jonas R.

Dato : 04-01-05 10:51

Jan W. Nielsen wrote:
KLIP
> [...]
> minuttet er der på intet tidspunkt mindre end 400 Nm drejningsmoment
> til rådighed. Nærmest hjulspin fra tomgang..

Men der er da ikke noget specielt nyt i den teknik, idet jeg da også mener
at en Supra (den nyeste model med bi-turbo) ligeledes har en stor og en
lille turbo. Og princippet må da være det samme?

/Jonas R.

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 16:48

> Men der er da ikke noget specielt nyt i den teknik, idet jeg da også mener
> at en Supra (den nyeste model med bi-turbo) ligeledes har en stor og en
> lille turbo. Og princippet må da være det samme?

Såvidt jeg ved, har man ikke masseproduceret biler med denne turboteknik før
nu...

/Jan W Nielsen

Fra : Cosworth POWER

Dato : 04-01-05 16:52

> Såvidt jeg ved, har man ikke masseproduceret biler med denne
> turboteknik før nu...

Er dette ikke korrekt forstået:
- turbo = single turbo
- bi-turbo = lille + større turbo
- twin turbo = to identiske turboladere

??? Der er i så fald ikke tale om en ny turboteknik ud fra turboernes
størrelse.

--
Thomas Krath
Turbo lag is created to give V8's a chance!!

http://bilimport.tkrath.dk - importguide

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 16:59

> Er dette ikke korrekt forstået:
> - turbo = single turbo
> - bi-turbo = lille + større turbo
> - twin turbo = to identiske turboladere

Det tror jeg ikke - men jeg skal da ikke udtale mig skråsikkert.

I min verden er twin turbo og biturbo det same.

> ??? Der er i så fald ikke tale om en ny turboteknik ud fra turboernes
> størrelse.

Det nye ligger i måden, som den store og den lille arbejder sammen.

Fra : Jonas R.

Dato : 04-01-05 17:39

Jan W. Nielsen wrote:
SNIP
> I min verden er twin turbo og biturbo det same.

Lavede lidt research og du har som sådan ret i at det er det samme.
Dog kaldes det nogen gange for det som Thomas skrev, det svinger lidt.

Meeen en Toyota Supra har Twin/biturbo sequintalt. Altså en lille turbo som
spooler up og en stor overtager når den lille taber pusten og det er på en
supra fra 95/96 eller hvornår den kom frem. Så der er da intet nyt under
himlen i det Opel har lavet. Men dette har vi også diskuteret engang før
hvor du snakkede om den nye opel. Måske er det nye at det ikke er lavet på
en diesel før.

/Jonas R.

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 18:12

> Lavede lidt research og du har som sådan ret i at det er det samme.

Det mente jeg nok..

> [...]
> supra fra 95/96 eller hvornår den kom frem. Så der er da intet nyt under

Jeg tror nu ikke, det er samme teknologi - er du sikker på det..?

Fra : Jonas R.

Dato : 04-01-05 18:26

Jan W. Nielsen wrote:

> Det mente jeg nok..

Dog kalder nogen bil fabrikanter stadig TT sequintalt for biturbo.

> Jeg tror nu ikke, det er samme teknologi - er du sikker på det..?

Læs det link jeg har postet, der står noget som ligner det du har forklaret.

/Jonas R.

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 18:37

> Læs det link jeg har postet, der står noget som ligner det du har
forklaret.

Jeg tror ikke, det er samme teknologi - og jeg tror, forskellen ligger tæt
på systemet med det spjæld, der er ved registerturboen.

(Læg mærke til ordet "tror")

Fra : Jonas R.

Dato : 04-01-05 17:44
Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 22:27

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:crccss$2s63$1@news.cybercity.dk...

> "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på det??

> Mener nu de sidder parallelt.

> ja nemlig ja

Registerladning som på 535D.

Egentlig nogen der ved, om 535D er blevet chippet?

Kunne jo så blive den første diesel med litereffekt på 100 :)

Mvh.

Frederik

Fra : BJ

Dato : 03-01-05 22:36

KLIP

http://www.chiptuning.info/info/pkw/bmw.htm

> Kunne jo så blive den første diesel med litereffekt på 100 :)

Jep.

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 22:36

> Egentlig nogen der ved, om 535D er blevet chippet?

Såvidt jeg ved, smider den 315-325 hk.

> Kunne jo så blive den første diesel med litereffekt på 100 :)

Tvivlsomt..

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 22:48

> Såvidt jeg ved, smider den 315-325 hk.

> Tvivlsomt..

Hvorfor?

Noget jeg ikke ved? Det kan jeg ikke tro :)

Fra : BJ

Dato : 03-01-05 22:52

> "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> Hvorfor?
>
> Noget jeg ikke ved? Det kan jeg ikke tro :)

Jeg ville nu hellere vide, hvorfra Jan har de 315 - 325 HK fra..?

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 07:12

> Jeg ville nu hellere vide, hvorfra Jan har de 315 - 325 HK fra..?

Frit efter erindring - det er, hvad jeg mener at have læst diverse steder.
Derfor formuleringen "såvidt jeg ved".

Du fandt selv link til 313 hk, såvidt jeg kunne se.

Forsæt bare det gode arbejde.. He-he..

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 07:18

> Hvorfor?

Fordi det efter min mening ikke "gælder", når den ikke fra fabrikken er over
300 hk..

> Noget jeg ikke ved? Det kan jeg ikke tro :)

Nej, da umuligt..

Vectra´en ville så måske ikke have en litereffekt på 112 hk - men på små 125
hk/ltr.

Ret vildt i grunden.

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 10:03

> [...]
> 300 hk..

> Nej, da umuligt..
>
> Vectra´en ville så måske ikke have en litereffekt på 112 hk - men på små

Tror kun den er holdt på 272 hk for ikke at tvære 740D helt ud, og undgå
totalt stop i salget af 545.

Det samme gør sig sandsynligvis gældende for 530D, den er nok også holdt på
218 hk, for at 530i med 231 hk ikke skulle stå helt stille...

Tror meget af det er politisk bestemt...

Mvh.

Frederik

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 16:48

> Tror meget af det er politisk bestemt...

Ingen tvivl om den sag.

/Jan W Nielsen

Fra : Cosworth POWER

Dato : 03-01-05 22:53

> --
> /Jan W Nielsen
> TDI - power når du træder på speederen

De fleste TDI har da turbo lag som alm. turbo benzin.

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 07:16

> De fleste TDI har da turbo lag som alm. turbo benzin.

Men her varer den berømte tøven ikke ved, indtil 3.000 o/min - de fleste
TDi´ere trækker fra 1500 o/min med fuldt moment fra et eller andet sted
under 2.000 min.

Jeg ved ikke med dig, men de fleste gang, min bils motor kører med mindre
end 1500 o/min er når den holder stille ved lyskrydset.

Den nye vectra smider maksimalt moment (400 Nm) allerede fra 1400 o/min, så
der ER træk fra tomgang der.

Fra : Cosworth POWER

Dato : 04-01-05 10:39

> Men her varer den berømte tøven ikke ved, indtil 3.000 o/min - de
> fleste TDi´ere trækker fra 1500 o/min med fuldt moment fra et eller
> andet sted under 2.000 min.

Det er kun gamle turbo benziner der først får fuld ladetryk ved 3.000 rpm.
En 1,8 T fra VAG trækker da fint fra 1.800 rpm??

> Jeg ved ikke med dig, men de fleste gang, min bils motor kører med
> mindre end 1500 o/min er når den holder stille ved lyskrydset.

Okay?

Fra : Jonas R.

Dato : 04-01-05 10:54

Cosworth POWER wrote:
SNIP
> Det er kun gamle turbo benziner der først får fuld ladetryk ved 3.000
> rpm. En 1,8 T fra VAG trækker da fint fra 1.800 rpm??

Jep det er jo kun fordi vi kører med sådan nogle store durboer ;)

Alle de nye turbo biler er jo for det meste lavtryks turbo og har nu en
rimelig pæn spool up time.

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 16:51

> Det er kun gamle turbo benziner der først får fuld ladetryk ved 3.000 rpm.
> En 1,8 T fra VAG trækker da fint fra 1.800 rpm??

Jep - ikke nær så voldsomt - men dog "træk".

Jeg nævnte det som svar på dit indlæg, hvor jeg afkodede pointen som et.
"Der er ingen power, når du træder på speederen."

/Jan W nielsen

Fra : Cosworth POWER

Dato : 04-01-05 16:55

> Jep - ikke nær så voldsomt - men dog "træk".
>
> Jeg nævnte det som svar på dit indlæg, hvor jeg afkodede pointen som
> et. "Der er ingen power, når du træder på speederen."

Der vil altid være turbo lag på en turbobil, derfor holder din signatur ikke
;)

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 17:01

> Der vil altid være turbo lag på en turbobil, derfor holder din signatur
ikke
> ;)

At der teoretisk set er tøven anfægter ikke min signatur.

/Jan W Nielsen
TDi - power når du træder på speederen....når du kører...

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 22:35

> Mener nu de sidder parallelt.

Den usædvanligt høje effekt foren dieselmotor af forholdsvis beskeden
størrelse er opnået ved såkaldt registerladning, det vil sige en slags

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 22:14

> [...]
>
> Den har mere effekt pr liter slagvolumen, end Enzo Ferrari - og selvom
> Ferrarien jo som bekendt har ikke har trykladning, er det nu meget

Ja med sådan en behøver du jo ikke drømme dig tilbage til den tid, hvor en
vectra havde et formål i overhalingsbanen... :)

Rent udviklingsmæssigt er det nu ret forrygende.
Common Rail:
1997 ALFA 156 2,4 JTD 136/304
1998/99 BMW 3/530D 184/390 nu 218/500 og 272/560
2005 Opel Vectra 1,9 OPD (C) 212/400
2006/7 ALFA 157 3,0 MJD QV 300/600 Rygte, men udviklingen går jo den vej...

Det bedste ved det hele er, at jo hurtigere de bliver, desto mindre tid skal
man opholde sig i en diesel

Der er dog en artikel i det nye autobild, der hævder, at benzin vil vinde
markedsandele igen. Nogen der har læst den...

Mvh.

Frederik

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 22:25

> Der er dog en artikel i det nye autobild, der hævder, at benzin vil vinde
> markedsandele igen. Nogen der har læst den...

Nej - men jeg ved, at den samlede branche venter, at dieselbilers
markedsandele vil stige markant indtil 2010.

Hvad der sker derefter tror jeg er ren gæt-værk.

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 03-01-05 22:29

> [...]

> markedsandele vil stige markant indtil 2010.
>
> Hvad der sker derefter tror jeg er ren gæt-værk.

Det afhænger vel af om man fortfarende vil subsidiere dieselbrændstof (det
er dyrere at fremstille end benzin) indtil da.

Jeg mener at erindre vi Danmark søger at ligestille benzin- og
dieselbrændstof med udgangen af 2006.

--
Bjørn J.

Fra : phk

Dato : 03-01-05 22:31

"Frederik" <f.caroe snabela suf.nu> skrev i en meddelelse

> Der er dog en artikel i det nye autobild, der hævder, at benzin vil vinde
> markedsandele igen. Nogen der har læst den...

Livet er for kort til benzinbiler..

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 22:37

> Livet er for kort til benzinbiler..

Med mindre de har en stor turbo eller bare en hulens masse slagvolumen.

Jeg vil hellere sige - livet for kort til et hulbrystet moment.

/--

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 22:29

> [...]
> meget godt gået af en dieseltramper, selvom den med sine 212hk/400Nm, 6,5
> sekunder fra 0-100 og begrænsede 250 km/t jo ikke er sportslig.. )

Næh den mindste 911' med SUGEmotor napper da snildt sådan et oliefyr

--
Tom

Fra : Jonas R.

Dato : 04-01-05 11:01

Jan W. Nielsen wrote:
KLIP
> [...]
> egentlig meget godt gået af en dieseltramper, selvom den med sine
> 212hk/400Nm, 6,5 sekunder fra 0-100 og begrænsede 250 km/t jo ikke er

Skulle man have noget fra Opel, skulle det da være en Vauxhall VX220 OPC
2.0i 16v turbo - manual

- 4.7 secs 0-60mph
- 200PS @ 5400 rpm
- 250Nm @ 1950 rpm
- CO2: 202g/km

Se forestil dig hvordan det rykker med en chip og så koster den "kun"
26000£ i england :)

Eller endnu vildere en VXR220
220 hk og 300 nm ved 4800 omdr. og 0-100 på 4.2 forestil dig den med
chip hehe

Damn jeg ville gerne eje sådan en slæde :)

begin 666 clear.gif?
K1TE&.#EA`0`!`(#_`/\``````"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 16:52

> [...]
> chip hehe
> Damn jeg ville gerne eje sådan en slæde :)

Fuldkommen enig - sikke en bil..!!

/Jan W Nielsen

Fra : Jakob H

Dato : 04-01-05 13:30

Det er stadigvæk både en diesel og en Opel - INTET nogen nogensinde ville
forbinde med sportslig kørsel, med mindre "nogen" kommer fra et land hvor
biler koster så meget at det er billigere at flyve i taxa

mvh Jakob

Fra : phk

Dato : 04-01-05 15:05

"Jakob H" <jak9e@9myhidde9nagend9a.co9m> skrev i en meddelelse

> Det er stadigvæk både en diesel og en Opel - INTET nogen nogensinde ville
> forbinde med sportslig kørsel, med mindre "nogen" kommer fra et land hvor
> biler koster så meget at det er billigere at flyve i taxa

Hvad er sportslig kørsel?

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 16:52

> Hvad er sportslig kørsel?

Når det larmer..

Ha-ha..

Fra : Olesen

Dato : 04-01-05 17:29

> Når det larmer..
>
> Ha-ha..

Husker Polo'en med sine 50 HK når der var gået en potte...
2. gear, og så 1200 omdr..så lød den faktisk godt (i de smalle gader...9

,.o)

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 18:12

> Husker Polo'en med sine 50 HK når der var gået en potte...
> 2. gear, og så 1200 omdr..så lød den faktisk godt (i de smalle gader...9
> ,.o)

Ja, for hulen, hvor var den sportslig..

Fra : Kim Kristensen

Dato : 04-01-05 18:52

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> Når det larmer..
>
> Ha-ha..
>

> /Jan W Nielsen
> TDI - power når du træder på speederen

Jamen så er en diesel jo sporty, mange allerede i frigear og tomgang

Med venlig hilsen Kim

Fra : Mogens

Dato : 04-01-05 19:14

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen så er en diesel jo sporty, mange allerede i frigear og tomgang

Ikke jvf. Jan W -> han siger en diesel er særdeles lam fra tomgang !

:)

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 19:36

He-he..

> Ikke jvf. Jan W -> han siger en diesel er særdeles lam fra tomgang !

Men den lugter skrap(t)...!