Overvejelser omkring bilkøb
Fra : NumZie

Dato : 02-01-05 19:48

Jeg er på udkig efter en bil, og jeg har følgende overvejelser:

- Årgang 2001-2002 ca

- Pris omkring 90-115.000

- Det skal være en lille bil - uden at være en Smart-a-like :)

- Jeg ville mægtig gerne have centrallås (ikke nødvendigvis fjernstyret) og
forsædevarme (kan dog undværes)

- Bilen skal bruges til primært mindre ture i Storkøbenhavn og måske 6-10
gange til Fyn/Jylland pr. år. Årligt vel omkring 6-8.000 km.

- Forsikringen er ikke noget problem (bare det ikke bliver en alt for sporty
fætter)

- Jeg lægger stor vægt på især holdbarhed (få reparationer og selvf. helst
ikke for dyre), økonomiske køreegenskaber og gensalgspris, når jeg om et par
år eller 4 skal skifte den ud.

- Pt er følgende biler inde i overvejelsen (men det skal ikke nødvendigvis
være en af dem):

Skoda Fabia, Peugeot 206, Renault Clio, Ford Fiesta, Toyota Yaris, Polo,
Lupo 3L, Opel Corsa og Seat Ibiza.

Jeg vil gerne høre om folks erfaringer med de nævnte biler - og om der er
andre alternativer, jeg måske burde overveje.

Jeg har læst diverse tests, indexer osv - men jeg synes, det er svært at
blive klog på fordele og ulemper - også når der er ligeså mange tilhængere
og modstandere af div. modeller, som der er bilejere :) Nogen har haft en
bil, der har kørt godt - mens andre har haft samme model, der har været mere
tid hos værkstedet end ude at køre.

Denne post er postet i både dk.fritid.bil og dk.teknik.bil, da jeg mener, at
der både kan være en generel tilgang og en teknisk tilgang til mine
overvejelser (håber ikke jeg har overtrådt nogle regler).

Mvh.

Kenneth

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 19:57

"NumZie" <nyhedsgruppe@NUMSEHVALkennethbon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> være en af dem):
>
> Skoda Fabia, Peugeot 206, Renault Clio, Ford Fiesta, Toyota Yaris, Polo,

Tror du skal kigge godt på Yaris og se om det er noget du kan lide. Den
opfylder alle de ønsker du har.

--
Tom

Fra : Jan Pedersen

Dato : 02-01-05 20:13

Tom wrote:
::: , Peugeot 206, Renault Clio, Ford Fiesta, Toyota Yaris,
::: Polo, Lupo 3L, Opel Corsa og .
::
:: Tror du skal kigge godt på Yaris og se om det er noget du kan lide.
:: Den opfylder alle de ønsker du har.

Det samme ville jeg sige om Seat Ibiza/Cordoba eller Skoda Fabia

--
Jan Pedersen
cuk@cuk.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 20:16

"Jan Pedersen" <cuk@cuk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> :: Den opfylder alle de ønsker du har.
>
> Det samme ville jeg sige om Seat Ibiza/Cordoba eller Skoda Fabia

De placerer sig dog ikke så højt i listerne over tilfredse bilejere som
Toyota. Ikke fordi jeg selv er bidt af den Yaris vi har, men jeg må indrømme
at den er ganske fin når man ikke skal køre for længe på motorvej

--
Tom

Fra : Sten Gundersen

Dato : 02-01-05 21:37

> [...]
>
> Jeg vil gerne høre om folks erfaringer med de nævnte biler - og om der er
> andre alternativer, jeg måske burde overveje.

En Hyundai Getz kan anbefales, har selv købt en Getz 1,6 for nylig, og er
positivt overrasket.

Har kørt en Yaris 1,0, er fin i byen, men håbløs på landevej og motorvej
(for svag), Dieselversionen er en helt anden bil kører rigtig godt, men dit
kørselsbehov er for lille til den.

Hilsen Sten

Fra : Johnt

Dato : 02-01-05 23:06

"Sten Gundersen" <fjernmigsgu@snaps.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg ville fjerne Lupo 3L fra listen, da jeg hørt om nogle vildt dyre
reparationer af gearskifte og elektronik. Faktisk er alt dyrt at reparere
på en Lupo!

Hilsen
Johnt

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-01-05 01:23

On Sun, 02 Jan 2005 23:05:48 +0100, Johnt wrote:

> Jeg ville fjerne Lupo 3L fra listen, da jeg hørt om nogle vildt dyre
> reparationer af gearskifte og elektronik. Faktisk er alt dyrt at reparere
> på en Lupo!

Totaløkonomisk set er en Yaris vist lige så billig pr. kørt kilometer
hvis ikke billigere.

Tom ?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : anders majland

Dato : 03-01-05 14:03

Ja den hører ikke hjemme der hvis der kun køres så få km. Men når numzie
først får bil stiger kørsels"behovet" nok noget ....

> Totaløkonomisk set er en Yaris vist lige så billig pr. kørt kilometer
> hvis ikke billigere.

Med kun 10000km/året kan det godt rykke noget ved hvilken der er billigst i
forhold til standard scenarierne (der vist typisk regner med 15000km)
Afskrivning, forsikring og ejerafgifter bliver jo mere væsenlige end
forbrug. Service er idag typisk angivet som maks XXX km og maks YY år. Så
hvis en bil skal serviceres mindst hvert år mens en anden kun hvert 2. kan
det jo godt gøre en mærkbar forskel.

Mhs til afskrivning ville jeg være nervøs med mærker som Hyundai, Kia mf -
ingen tvivl om at det er gode biler til prisen, men skulle man alligevel få
lyst til at skifte den efter få år kan det godt være en forskel....

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 1988 & Skoda Fabia Kombi 1.2 2004

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 14:55

meddelelse

| Mhs til afskrivning ville jeg være nervøs med mærker som Hyundai, Kia mf -
| ingen tvivl om at det er gode biler til prisen,

Mht. til kollisions-sikkerhed vil jeg sætte ??? ved dem, mener at fx. Kia er
kasseret i US.NCAP. og den er endda dårligere end EU.NAP.

Fra : anders majland

Dato : 03-01-05 14:50

> mf -
>
> Mht. til kollisions-sikkerhed vil jeg sætte ??? ved dem, mener at fx. Kia
> er
> kasseret i US.NCAP. og den er endda dårligere end EU.NAP.

Men sammenligner du en næsten ny asiat med en lidt ælde eurpæer elller
japaner til samme pris er jeg ikke sikker på at udfalget er givet på
forhånd.

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 15:28

meddelelse news:41d94f9a$0$51252$14726298@news.sunsite.dk...

Kia

| Men sammenligner du en næsten ny asiat med en lidt ælde eurpæer elller
| japaner til samme pris er jeg ikke sikker på at udfalget er givet på
| forhånd.

En 4-5 år gl. Fabia score lige så godt, bedre end en ny koreaner:
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/ratings.php?id1=1

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 19:40

> En 4-5 år gl. Fabia score lige så godt, bedre end en ny koreaner:
> http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/ratings.php?id1=1

Det er vist ikke mere end 1 uge siden at 2 fabia bilkøbere samstemmende
sagde at de rustede som onde dyr. Ved ikke hvor meget man skal lægge i det

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-01-05 20:25

> Det er vist ikke mere end 1 uge siden at 2 fabia bilkøbere samstemmende
> sagde at de rustede som onde dyr. Ved ikke hvor meget man skal lægge i det

Det ved jeg heller ikke, men der går et stykke tid inden det har indflydelse
på sikkerheden. Til gengæld er jeg sikker på at en koreaner ikke står
tilbage, hvad det angår ).

Fra : Kim Kristensen

Dato : 04-01-05 11:27

> [...]
> sagde at de rustede som onde dyr. Ved ikke hvor meget man skal lægge i det

Lyder grimt, det er jo ikke hvad Rostregistret forudsigelser peger i retning
af. De plejer vist at rette dem til i de tilfælde hvor de tager fejl, det
har de i hvert fald gjort med Mercedes.

Med venlig hilsen Kim

Fra : anders majland

Dato : 04-01-05 12:57

> Lyder grimt, det er jo ikke hvad Rostregistret forudsigelser peger i
> retning
> af.

Jeg håber heller ikke den sådan lige forsvinder ...FDM har i deres test
skrevet at den er rustbekyttet bedre end gennemsnittet men jeg har alligevel
ofret en behandling af undervogn og for/bagklap. Dvs alle de steder pava
kunne komme til uden at bore.

Rustgarantien er vel bare en garanti for at den først er gennemtæret efter
garantiens udløb ... Min forrige bil - mazda 626 90' - klarede også mere end
10år inden rustangrebet blev alvorligt og efter 14år var den "død", selvom
jeg brugt en del tid og penge på rep i de 4 år - bla paneler i begge sider
og bagskærmene. Det kunne der være købt meget rustbeskyttelse for i tide

Fra : Kim Kristensen

Dato : 04-01-05 11:23

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> kasseret i US.NCAP. og den er endda dårligere end EU.NAP.

Ja og i den test jeg har lagt link ind på væltede Yaris, så sikkerhed er
ikke så enkelt.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 19:42

"Martin Johansen [6000]" <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> skrev i en
meddelelse news:pan.2005.01.03.00.22.35.515641@for.contactinfo...

> Totaløkonomisk set er en Yaris vist lige så billig pr. kørt kilometer
> hvis ikke billigere.
>
> Tom ?

Ja hvis der ikke lige kommer nogen og ridser bilen med en nøgle.
De 2 år vores Yaris fra 2000 har været i fruens varetægt har den kostet ca.
2 oliefiltre, 1 sæt vindusviskere og et par måtter. Hun har vist kørt 25.000
Km pr år.

--
Tom

Fra : NumZie

Dato : 03-01-05 14:09

"Sten Gundersen" <fjernmigsgu@snaps.dk> wrote in message

> [...]
>
> Har kørt en Yaris 1,0, er fin i byen, men håbløs på landevej og motorvej
> (for svag), Dieselversionen er en helt anden bil kører rigtig godt, men

Hvor stort skal ens kørselsbehov være, for at en diesel kan komme i
betragtning? Jeg synes ikke afgiftsforskellen er så stor mere - og derudover
er en diesel jo både billigere i brændstof (endnu da!) og kører længere på
literen?

Hyundai har jeg set ligger højt på tilfredshedsbarometrene, men i mit hoved
er den stadig en 'plastik-bil' - men det er en gammeldags og fordomsfuld
opfattelse :)

Men hvordan ser det ud med Hyundai og at holde brugtprisen oppe?

/Kenneth

Fra : anders majland

Dato : 03-01-05 14:58

> [...]
> betragtning? Jeg synes ikke afgiftsforskellen er så stor mere - og
> derudover er en diesel jo både billigere i brændstof (endnu da!) og kører

Det afhægner af hvilke biler du sammenligner. Jeg har fornyligt regnet på om
vi skulle have haft en 1.4 SDI eller TDI istedet for vores 1,2 benziner. Ved
15000km årligt er benzineren 1750kr billigere, mens de koster stort set det
samme ved 25000km årligt.

Sjovt nok er merprisen på TDI (75hk) i forhold til SDI (64hk) givet rigtigt
godt ud. Pga den bedre økonomi koster de stort set det samme at holde
kørende (indefor få hundrede kroner)

Da vi købte bil troede jeg at vores kørselsbehov ville ligger under 15000,
men baseret på de førstemåneder med bilen vi nok nærmere de 250000km. Så man
kan sige at vi kunne have fået 75dieselheste istedet for de 64benzinheste
for de samme penge, men også at der skal endnu flere km til før det er nogen
besparelse ved at køre diesel.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-01-05 15:55

Hej!

anders majland wrote:
> Da vi købte bil troede jeg at vores kørselsbehov ville ligger under 15000,
> men baseret på de førstemåneder med bilen vi nok nærmere de 250000km. Så man

Hvordan kan man vurdere SÅ meget forkert?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : anders majland

Dato : 03-01-05 17:02

> Hvordan kan man vurdere SÅ meget forkert?

1) Jeg er ikke primær bruger af bilen - det er min kone. Den gamle bil førte
jeg ikke regnskab på - hun sagde bare til hver 10.000km når den skulle have
frisk olie.

2) Hun har fået nyt job per 08/04 og til/fra arbejde er under 8000km/år.

Så jeg ved heller ikke hvordan hun får kørt så mange kilometre ......

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 03-01-05 15:57

anders majland wrote:

> Da vi købte bil troede jeg at vores kørselsbehov ville ligger under 15000,
> men baseret på de førstemåneder med bilen vi nok nærmere de 250000km.

En ikke ubetydelig fejl i forudsigelsen må man sige

/Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 15:17

"NumZie" <nyhedsgruppe@NUMSEHVALkennethbon.dk> skrev i en meddelelse

| Hvor stort skal ens kørselsbehov være, for at en diesel kan komme i
| betragtning?

Der er ingen økonomi i diesel hvis dit behov er < 20-25.000 km. pa. .

| Hyundai har jeg set ligger højt på tilfredshedsbarometrene, men i mit
hoved
| er den stadig en 'plastik-bil' - men det er en gammeldags og fordomsfuld
| opfattelse :)

Som skrevet andetsteds, vil jeg sætte ? ved sikkerheden, nogle er ikke
testet, andre har klaret sig dårligt. Så kan man vælge at sige, det er lige
meget- jeg skal bare have en billig bil. Men det er typ. dem som taber mest
i værdi på sigt.

Fra : NumZie

Dato : 03-01-05 15:13

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message

> Der er ingen økonomi i diesel hvis dit behov er < 20-25.000 km. pa. .

[klip]

Nej - det siger I jo - men hvordan kommer I frem til det regnestykke? Jeg
kan kun se en lidt højere afgift som et omkostningskrævende ekstra ved
dieselen (modsat har den så bedre brændstoføkonomi). Selve merprisen for
bilen får man vel tilsvarende ind, når man sælger bilen igen?

/NumZie

Fra : anders majland

Dato : 03-01-05 17:07

> Selve merprisen for bilen får man vel tilsvarende ind, når man sælger
> bilen igen?

Ikke helt - Det er muligt at en diesel er mere attraktiv som brugt men en
typisk forskel på 30000kr får man ikke ind igen efter 5 år.

I mine beregninger ovenfor afskriver jeg merudgiften lineart over 10år.

/A

Fra : NumZie

Dato : 04-01-05 10:52

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:41d96de4$0$51248$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> typisk forskel på 30000kr får man ikke ind igen efter 5 år.
>
> I mine beregninger ovenfor afskriver jeg merudgiften lineart over 10år.

Jeg har prøvet at lave en uvidenskabelig test på bilpriser.dk.

Jeg tog hhv. en Yaris 1,3 SOL 3d, 5g fra juni/01 og en Yaris 1,4 D-4D Sol,
3d, 5g fra juni/01 - benyttede mig at bilprisers.dk standardvalg - men
ændrede dog km-tallet til 30.000 km.

Nyprisen på Yaris 1,3 benzin ifølge bilpriser.dk var 166.500
Nyprisen på Yaris 1,4 diesel ifølge bilpriser.dk var 180.500

Brugtprisen (v/ køb ved forhandler i dag) med bilpriser.dks
standardopsætning - med 30.000 km og i middel stand:

Yaris 1,3 benzin - 120.200
Yaris 1,4 diesel - 144.800

Beregnet over 4 år - giver det en afskrivning pr. år på :

Yaris 1,3 benzin - 11.570 kr.
Yaris 1,4 diesel - 8.800 kr.

Umiddelbart falder dieselbilen altså mindre i værdi end benzinbilen - så
hvis man kan se bort fra et lån, renters rente mv - så er der bedre
gensalgsøkonomi i at købe en dieselbil (i dette tilfælde).

Forskellen i den grønne ejerafgift er pr. halvår 220,- for 'dagens' modeller
(nok større for 01-udgaven), men jeg synes stadig, at det lyder meget
voldsomt, at der skal 20.000 km til at retfærdiggøre en dieselbil, når man
udover at få en bedre brugtsalgspris, kører længere på kilometeren og
betaler mindre for brændstoffet (endnu da).

Selvfølgelig er denne test meget uvidenskabelig - men den giver da noget at
tænke over.

/Kenneth

Fra : anders majland

Dato : 04-01-05 13:03

> Jeg tog hhv. en Yaris 1,3 SOL 3d, 5g fra juni/01 og en Yaris 1,4 D-4D Sol,
> 3d, 5g fra juni/01 - benyttede mig at bilprisers.dk standardvalg - men
> ændrede dog km-tallet til 30.000 km.

30000km på 4år er ikke ret meget. bilpriser.dk er bedste til at gætte når km
ligger tættere på gennemsnittet

> [...]
>
> Brugtprisen (v/ køb ved forhandler i dag) med bilpriser.dks
> standardopsætning - med 30.000 km og i middel stand:

Jeg har i mit eksempel brugt prisen ved salg til forhander ved køb af ny bil
af samme mærke.

> Umiddelbart falder dieselbilen altså mindre i værdi end benzinbilen - så
> hvis man kan se bort fra et lån, renters rente mv - så er der bedre
> gensalgsøkonomi i at købe en dieselbil (i dette tilfælde).

Yep.

> Selvfølgelig er denne test meget uvidenskabelig - men den giver da noget
> at tænke over.

Men vel reelt den eneste måde at gætte det på. Det er svært at spå om hvad
markedet vil give for bilen 4 år frem. Dog synes jeg det er mere relevant at
bruge bytteprisen istedet for forhandlerens udslagspris som udslag for
værdiforringelsen.

Fra : NumZie

Dato : 04-01-05 15:22

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:41da9e57$1$51246$14726298@news.sunsite.dk...

> 30000km på 4år er ikke ret meget. bilpriser.dk er bedste til at gætte når
> km ligger tættere på gennemsnittet

Selv ved 60000km vidste dieselbilen sig som værende bedre til at holde
prisen end benzinen.

> [...]

> at bruge bytteprisen istedet for forhandlerens udslagspris som udslag for

Ja - det har du nok ret i. Eftersom dieselbiler (især de mindre) ser ud til
at blive mere og mere populære, så vil udbuddet nok også stige og priserne
dermed falde i de nærmeste år.

Jeg prøvede testen ved byttepris til ny hos anden forhandler - og
dieselbilen holder stadig 500,- mindre afskrivning pr. år over 4 år.

/Kenneth

Fra : anders majland

Dato : 04-01-05 11:25

> Ikke helt - Det er muligt at en diesel er mere attraktiv som brugt men en
> typisk forskel på 30000kr får man ikke ind igen efter 5 år.

Nu har jeg slået 2 biler op på bilpriser.dk

74000km
2001 1.9 SDI, 5d, 5g, Diesel, St. car, 64 HK 174.994 / 99.800kr -
restværdi 57%
2001 1.4 Comfort, 5d, 5g, St. car, 68 HK 153.994 / 83.800 - rest 54%

Dvs dieselen har kostet 21000kr mere i anskaffelse og er efter 4 år 16000
mere værd, men også at dieselen har holdt prisen lidt bedre. 57% tilbage
kontra

Men nu kunne man ikke få de mere attraktive tdi'er i 2001 så ved at kigge på
kun 3år gamle modeller

2002 1.4 TDI PD, 5d, 5g, Diesel, St. car, 75 HK 189.000 / 120.400 rest
63,7%
2002 1.2 Comfort, 5d, 5g, St. car, 64 HK, 161.000 / 101.500 rest 63%

Her er prisforskellen så hele 28000kr og de 19000kr er tilbage efter 3år

Ovenstående er ca de biler vi valgte imellem i 2004 udgaverne.

Fra : NumZie

Dato : 04-01-05 11:32

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:41da6f57$0$51249$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]

> --
> Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
> Yamaha XT600Z Ténéré 1988 & Skoda Fabia Kombi 1.2 2004

Hvad mener du med, at de 19.000 er tilbage efter 3 år? Umiddelbart ser det
ud som om, at de 2 biler holder prisen lige godt. Nu har jeg ikke undersøgt
ejerafgiften på de 2 modeller, men jeg vil gå ud fra, at dieselen kører
længere på en liter billigere brændstof. Ergo må den vel være billigere,
hvis brændstofudgiftbesparelsen overstiger forskellen i ejerafgift?

/Kenneth

Fra : anders majland

Dato : 04-01-05 12:20

> Hvad mener du med, at de 19.000 er tilbage efter 3 år?

Du skrev "Selve merprisen for bilen får man vel tilsvarende ind, når man
sælger bilen igen?
Ovenstående er mit bud på hvor meget af merprisen du fåe ind igen. Dvs
afskrvningen på tdi'en har været 9100kr større end på bensineren.

> Umiddelbart ser det ud som om, at de 2 biler holder prisen lige godt.

Ja i procent - i kroner har den været 9100kr dyrere.

> Nu har jeg ikke undersøgt ejerafgiften på de 2 modeller, men jeg vil gå ud
> fra, at dieselen kører længere på en liter billigere brændstof.

ja 21,7km/l mod 16,7km/l

> Ergo må den vel være billigere, hvis brændstofudgiftbesparelsen overstiger
> forskellen i ejerafgift?

Det er jo så netop det jeg har regnet på og nået frem til de tal jeg har
postet før. Altså at benzineren er 1750kr billigere om året ved 15000km, og
at dieselen er et par hundede billigere ved 25000km

Jeg har regnet med 3000kr ekstra i afskrivning7år på dieselen = ret tæt på
9100/3

/A

Fra : NumZie

Dato : 04-01-05 15:25

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:41da7c2b$0$51254$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> Ovenstående er mit bud på hvor meget af merprisen du fåe ind igen. Dvs
> afskrvningen på tdi'en har været 9100kr større end på bensineren.

Ja i dit eksempel holder den ikke prisen så godt som benzinen - det er jeg
enig i.

> [...]

> postet før. Altså at benzineren er 1750kr billigere om året ved 15000km,
> og at dieselen er et par hundede billigere ved 25000km

Spøjst der kan være så stor forskel på en Skoda og Toyota hva :)

/Kenneth

Fra : anders majland

Dato : 04-01-05 16:54

> Spøjst der kan være så stor forskel på en Skoda og Toyota hva :)
>Jeg prøvede testen ved byttepris til ny hos anden forhandler - og
>dieselbilen holder stadig 500,- mindre afskrivning pr. år over 4 år.

Det er jo stadig en meget lille forskel. få tusinde kroner om året ud af et
samlet bilbudget ....

Jeg har også for sjov puttet de sidste fabia kombi'er i mit regneark og
opdateret til 2005 (vejledende priser)
Og afskriver ekstraudgiften ved at vælge en større lige over 10år. Dvs jeg
antager at de holder prisen lige skidt

Det kom der også lidt sjov ud af - specielt hvis man sammenligner lidt på
kryds og tværs istedet for bare at tage udgangspunkt i 1,2'eren.

Ved 15000km/år er 1,2'eren stadig klart billigst - og ved mindre kørsel
blive den forskellen til diesel bare endnu større.

Ved 15000km
64hk diesel koster 1230kr ekstra
75hk benzin eller diesel koster 2150 eller 1750 ekstra
101hk benzin eller diesel koster 3900 eller 4000 ekstra

Eller vendt rundt
- ved 75 hk er bensin 400kr/år dyrere end diesel
- ved 101 hk er diesel 100kr/år dyrere end bensin
Dvs det koster s** det samme om man vælger benzin eller diesel - forskellen
ligger næsten udelukkende i hvor kraftig en motor der vælges.

Ved 25000km/år kommer 64 SDI'eren ud som den billigste med 80 kr under 64hk
bensin
- ved 75 hk er diesel 2400kr/år billigere end bensin og kun 200 kr dyrere
end 64 bensin hk
- ved 101 hk er diesel 1800kr/år billigere end bensin

64hk er ikke meget i en moderne bil på over et ton - så kan man ikke nøjes
med den lille nøjsomme benziner så jeg er ikke i tvivl om at den lille TDI
med 75hk er det bedste køb. Den er kun et par tusinde dyrere om året end
1,2'eren, og der er alligevel et stykke op til den stor TDI med 101hk - og
jeg er enig i at en diesel sikkert også vil lidt mere eftertragtet som
brugt.

Fra : NumZie

Dato : 04-01-05 21:31

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:41dabd46$0$51242$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> --
> Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
> Yamaha XT600Z Ténéré 1988 & Skoda Fabia Kombi 1.2 2004

Spændende læsning - og pudsigt også :) Måske jeg skulle prøve at gøre det
samme for Yaris'en, hvor dieselbilerne åbenbart holder meget bedre pris end
på Fabiaen :)

Men du er supertilfreds med din Fabia går jeg så ud fra?

/Kenneth

Fra : anders majland

Dato : 04-01-05 22:09

> Men du er supertilfreds med din Fabia går jeg så ud fra?

Ja jeg tror jeg har fået hvad jeg har betalt for (vil ikke kalde nogen biler
for billige i dk) - en rimelig bagageplads, tilstrækkelig plads på
forsæderne og forhåbenligt en fornuftig totaløkonomi.

Den forrige bil var lettere og havde dobbelt så mange heste, så jeg skal
lige vende mig til lille motor... Det er reelt kun et problem ved
overhalinger på landevej hvor gearkassen skal bruges (men det er jo det den
er der for Men selvom den ligger med mange omdrejninger ved
130km/t i femte gear er støjniveauet ikke generende.

Udover det lille problem med strømmen (som værkstedet brugte 4 dage på at
fixe) har det ikke været noget at udsætte på den. Men der er meget
elektronik i den, så man kan jo blive lidt nervøs for hvordan det holder.
Vores er med comfort udstyr og det eneste jeg rigtig savner er fartpiloten
og højttalere bagi - så jo jeg må jo være supertilfreds

Fra : NumZie

Dato : 05-01-05 09:08

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:41db079b$0$51245$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> --
> Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
> Yamaha XT600Z Ténéré 1988 & Skoda Fabia Kombi 1.2 2004

Okay - den er stadig med i mine overvejelser. Hvad var det for et
strømproblem? Har søgt gruppen, men kunne ikke lige finde det nogen
steder...

Men ja - det ser ud til Fabia er et ok køb. Jeg er da overrasket over, at de
taber mindre i pris end Yarisen. Det var da ikke, hvad jeg regnede med (og
mange fortæller mig) :)

/Kenneth

Fra : anders majland

Dato : 05-01-05 11:21

> Okay - den er stadig med i mine overvejelser. Hvad var det for et
> strømproblem? Har søgt gruppen, men kunne ikke lige finde det nogen
> steder...

Citat: " Og den har stået på værksted siden mandag morgen ... I søndags
kunne jeg ikke åbner bagagerummet (ja jeg får lov til at tømme den for tunge
indkøb og indimellem også til at køre den Der sidder "bare" en kontakt
på bagklappen og det er så bilens computer der bestemmer om den skal åbne
eller ej.
Skidtet virkede ikke. Nå jeg måtte kravle igennem indefra for at få en kasse
øl og en sæk cement ud. Mandag ringede Jette så derud og fik en tid klokken
9. Klokken 10 kørte hun derfra i en demobil ... I går eftermiddags havde de
så fundet årsagen (som jeg fik andenhånds). Noget med en kortslutning i
kontakten i bagklappen der så har brændt noget andet af ved computeren
(relæmodul ?). De manglede stadig stumper idag, så Jette når nok tæt på
500km i lånebilen inden vi for "vores" egen igen...

Da jeg i skoda's reklame læste om deres mobilitetsservice* tænkte jeg at den
nok ikke var specielt relevant på en ny bil - men jeg var jeg jo også vant
til en gammel japaner ...

* Den går i korte træk ud på at såfremt service er overholdt på autoriseret
værksted bringer Dansk Autohjælp en lånebil hvis bilen går istykker - free
of charge - mens ens egen bliver rep'et (dog er færdselsuheld ,fastkørsel
osv ikke inkluderet - så den almindelige redningshjælp er ikke helt
overflødig) "

Og det var så først torsdag af vi fik den retur.

Men servicen fra forhandleren har været god - det er jo ikke hans skyld at
de stumper han skal bruge ikke er i landet, og med en lånebil er ulempen jo
til at overse. Nå ja, så var bilen "selvfølgelig" nyvasket da vi fik den
hentede den - også i dørkanterne, og det tæller jo også lidt ...

Jeg mener at den nu har kørt en 8-9000km

Mhs til brugtpriser så var vi tæt på at købe en 1år gammel 1.4 der har gået
21000km. Men vi kunne ikke kommer under 145000kr i byttepris med den gamle
mazda. Den have så nogle dyre alufælge og "noname" cd spille (som jeg ikke
ville betale ekstra for) og et sæt stålfælge med vinterdæk med i prisen.
Desuden en og tagræling og træk. Det er muligt at det var et godt tilbud
40-50000kr under nyprisen, men hvis man ikke værdsætter dæk/fælge for 10kkr
der det jo ligemeget ... Og med 20000km var dækkene jo heller ikke nye mere.
Desuden skal 1,4'eren have service hver 15000km. Hans finanseringstilbud var
heller ikke specielt attraltivt da låneomkostningerne var i den høje ende,
og rente gennemsnitlig.

Istedet købte vi så (hos en anden forhandler) den 3måneder gamle 1,2 for
155000 - og fik monteret træk, tagræling og måtter som bytte for mazdaen
Dvs en forskel på kun 10000kr for en bil der var et år yngre og havde gået
18300km mindre. Den er også så ny at den har tre 3punkt seler på bagsædet -
hvilket vi bruger idag. Sønnike sidder i sin stol i midten da han så bedre
kan følge med (se ud af forruden))

(Mazdaen var heller ikke mere værd - 14år gammel og skulle have lavet rust
for 15000kr (overslag fra mekaniker) for at kunne synes)

Men det var så også det rigtige tidspunkt at handle på, da demoen jo var en
2004 og 2005'eren var langseret. Forskellen er kun småting som at tågelygter
er runde istedet for firkantede, og lidt anderledes design på ineriør. Havde
vi bestilt en ny kunne vi dog have fået aircon og fartpilot med for 5kkr.
Men så var det jo så også nye listepriser der skulle diskuteres afslag udfra

Desuden kunne han giver et særdeles godt tilbud på forsikring. Under 2% i
rente og i den bedre ende mhs låneomkostninger. Et lån med sikkerhed i huset
istedet for i bilen kunne banken giver med lavere stiftelseomkostninger -
men deres rente var så høj at skoda forhandlerens tilbud ville være billigst
bare vi beholdt bilen i 2år. Fordelen ved at tage sikkerhed i huset istedet
for bilen er at så kan en del af låneomkostningerne genbruges ved et nyt
lån. Ved en bil er omkostnignerne tabt hvis man skifter bilen ud

---
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : anders majland

Dato : 05-01-05 15:15

> Men ja - det ser ud til Fabia er et ok køb. Jeg er da overrasket over, at
> de taber mindre i pris end Yarisen. Det var da ikke, hvad jeg regnede med
> (og mange fortæller mig) :)

Nogle venner har efterhånden været ude og prøve en del forskellige biler som
forberedelse til at de måske vil udskifte den ene sedan* til en stationcar
engang til foråret. Efter at vi havde købt spurgte de undrende om vi slet
ikke have været ude og prøvekøre "alle konkurrenterne".

Naeh - jeg havde udfra specs stykket en liste med godt 10 biler sammen (og
med ved vilje udeladt suzuki og koreanerne pga "mavefornemmelser")

Dem var min kone så rundt at kigge på og så var langt de fleste strøget.
Blandt de sidste var fabia kombi'en så absolut favorit - og klart billigst -
og den var vi så ude og køre i med 1,2 og 1,4 benzin, og vi var enige om at
den var "god nok". Så var det bare at få den rigtige til den bedst pris....

Både peugeot 206sw og toyota yaris verso var med i finalen. Yaris'ens
bagegerum er næsten ligeså så stort i liter men grundfladen er noget mindre.
207'ere bare til den lille side - og begge var dyrere.

* De har begge et stort kørselsebehov til/fra arbejde og har 2 med udvendigt
bagagerum. Ikke det mest praktiske hvis man indimellem skal have noget
skrammel som en barnevogn med. Yep - den klassiske med at et par venter barn
og manden straks begynder at kigge stationcar

/A

Fra : NumZie

Dato : 05-01-05 18:15

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:41dbf9a4$0$51253$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> Naeh - jeg havde udfra specs stykket en liste med godt 10 biler sammen (og
> med ved vilje udeladt suzuki og koreanerne pga "mavefornemmelser")

Er det så slemt mere med Kia (Picanto)? Eller er de ved at komme efter det.
Synes også Hyundai ligger overraskende højt på de forskellige lister.

Imponerende at fruen har fået lov at sortere fra blandt de 10 med så hård
hånd på 'kvindelig intuition' :) (men ok - det er jo også hende, der skulle
køre i den :)

/Kenneth

Fra : anders majland

Dato : 05-01-05 19:34

> [klip]
>
> Er det så slemt mere med Kia (Picanto)? Eller er de ved at komme efter
> det.
> Synes også Hyundai ligger overraskende højt på de forskellige lister.

Også derfor jeg skrev "mavefornemmelser" - jeg har ikke noget objektivt at
diskvalificere dem på

> Imponerende at fruen har fået lov at sortere fra blandt de 10 med så hård
> hånd på 'kvindelig intuition' :)

Jeg havde jo også sorteret 99% af markedet fra på forhånd.

> (men ok - det er jo også hende, der skulle
> køre i den :)

Og vel også egenligt rimeligt at begge har veto-ret på en stor investering
som ny bil. Ihvertfald når man har fælles økonomi

/A

Fra : NumZie

Dato : 05-01-05 19:57

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:41dc3349$0$51244$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> Og vel også egenligt rimeligt at begge har veto-ret på en stor investering
> som ny bil. Ihvertfald når man har fælles økonomi

Hehe jeps. Men kunne jo være du havde noget bedre økonomisk sans end hende
:)

/Kenneth

Fra : anders majland

Dato : 05-01-05 20:12

> Hehe jeps. Men kunne jo være du havde noget bedre økonomisk sans end hende

Hvis man ikke har nogenlunde samme økonomiske sans gik det nok ikke med
fælles økonomi i længden - og der har vi haft siden 1996.

/A

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 19:45

> [...]
> dieselen (modsat har den så bedre brændstoføkonomi). Selve merprisen for
> bilen får man vel tilsvarende ind, når man sælger bilen igen?

Med mindre du betaler kontant fordi du har pengene så prøv at regne
forskellene ud med renters rente osv. Så kan forskellen blive pænt stor på
benzin og diesel.

--
Tom

Fra : NumZie

Dato : 03-01-05 20:55

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> [...]
>
> Med mindre du betaler kontant fordi du har pengene så prøv at regne
> forskellene ud med renters rente osv. Så kan forskellen blive pænt stor på

Jeg har prøvet at skrive til dig privat Tom (håber det er ok) - men jeg får
mailen tilbage i hovedet ("is not allowed")...

/Kenneth

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 21:10

> Jeg har prøvet at skrive til dig privat Tom (håber det er ok) - men jeg
> får
> mailen tilbage i hovedet ("is not allowed")...

næh den virker desværre ikke mere

Har ikke nogen e-mail som jeg vil bruge i forbindelse med NG, da de bliver
spammet så det er helt grotesk

--
Tom

Fra : NumZie

Dato : 03-01-05 21:56

> [...]
>
> Med mindre du betaler kontant fordi du har pengene så prøv at regne
> forskellene ud med renters rente osv. Så kan forskellen blive pænt stor på

Jeg køber bilen kontant - så om jeg giver 15.000 mere i den ende ende som
jeg får igen i den anden - gør ikke mig noget.

Er der derudover nogle udgifter ved en dieselbil, der trækker op (kontra den
billigere brændstof og flere km. pr. liter)?

Så vidt jeg har hørt skulle Toyota være ret dyre med deres reservedele - men
de skulle også holde dobbelt så længe som 'de andre' - er det korrekt efter
din vurdering?

Jeg har kun haft en Mini 1000 fra 1978 før - og den er ret dårlig at
sammenligne med hvad angår skift af oliefilter osv :)

Jeg kan forstå I er tilfredse med Yarisen? Hvad kører du
selv i? - hvis konen har Yarisen?

/Kenneth

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 22:12

> [...]
> men
> de skulle også holde dobbelt så længe som 'de andre' - er det korrekt

Jeg ved det ikke. Yaris'en har som sagt ikke fejlet noget.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 03-01-05 01:48

> [...]
> der både kan være en generel tilgang og en teknisk tilgang til mine
> overvejelser (håber ikke jeg har overtrådt nogle regler).

Det er en dugfrisk og omfattende test af 10 biler som passer rimeligt godt
på det du leder efter her.

Citroën C3
Fiat Panda
Fiat Punto
Kia Picanto
Mitsubishi Colt
Nissan Micra
Peugeot 206
Skoda Fabia
Toyota Yaris
VW Polo

http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp?url=2004/0419/041907.html&carId=59

Med venlig hilsen Kim

Fra : NumZie

Dato : 03-01-05 14:12

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote in message

[klip]

> Det er en dugfrisk og omfattende test af 10 biler som passer rimeligt godt
> [...]

Jeg må dælme lige have støvet det der svenske ad og bide mig igennem
artiklen så - tak for linket :) Har selv haft svært ved at finde nogle
'komplette' danske tests.

/Kenneth