Service intervaller Peugeot
Fra : Ukendt

Dato : 30-12-04 22:06

Hej
Jeg er den lykkelige ejer af en Peugeot 406 Hdi 2,0 årg 2003 denne skal
snart til service inden for de næste 6000 km - idag tændte en advarselslampe
pluseligt hver gang jeg bremsede lyste lampen for "nedslidte bremser foran"
skal jeg vendte de 6000 km til service eller skal jeg få det klaret med det
samme - et tillægsspørgsmål hvad bliver skiftet ved et normalt 40000 km
service-eftersyn ???

Godt nytår til alle
MVH
Thomas Forsberg

Fra : Søren Christensen

Dato : 30-12-04 22:25

"Thomas Forsberg" <darksaint"snabel"bredband.net> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> samme - et tillægsspørgsmål hvad bliver skiftet ved et normalt 40000 km

Alt afhængig af kørselmønster kan de 6000km hurtigt blive for meget og skabe
farlige situationer.
Få det hellere klaret hurtigst muligt.
Hellere for tidligt end for sent.

Venligst

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-04 22:34

Jeg regner også med at bestile det service snarest men er nu lidt nysgerrig
på om det er normalt bremserne "allerede" er slidt og bør skiftes jeg kører
ca 35000 km om året og den ville alligevel skulle have været til service -
ville manden på værkstedet have skiftet bremserne alligevel ved det
almindelige 40000 km eftersyn ???

MVH
Thomas Forsberg

Fra : Rune Bohn Jensen

Dato : 30-12-04 23:47

> ville manden på værkstedet have skiftet bremserne alligevel ved det
> almindelige 40000 km eftersyn ???

Tjek din servicebog, der plejer at være en oversigt over det der gennemgås
for hvert serviceeftersyn.

Rune

Fra : Kim Kristensen

Dato : 30-12-04 23:13

> [...]
det
> samme - et tillægsspørgsmål hvad bliver skiftet ved et normalt 40000 km

Jeg ville nu også få set på det inden det kan være årsag til en farlig
situation, eller måske koste et sæt nye skiver. Mon ikke du kan få dem
lokket til lige at kigge på dem og vurdere om det kan vente, det tager ingen
tid. Skal det forstås som at dine bremseklodser er slidt ned på 34.000 km,
med mindre der er tale om en fejlmelding fra systemet?

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-04 23:26

"Skal det forstås som at dine bremseklodser er slidt ned på 34.000 km"

Den helt præcise definition på kontrollampen er som følger "kontrollampa för
nedslitna bromsbeläg fram" dette er godt nok på svensk men jeg tolker at
bremserne er slidte og skal skiftes - er ikke mekaniker men syntes bare det
virker tidligt at skulle skifte allerede ved 35-40000 km ???

MVH
Thomas Forsberg

Fra : Mogens

Dato : 30-12-04 23:39

> [...]
för
> nedslitna bromsbeläg fram" dette er godt nok på svensk men jeg tolker at

Det fungerer på den måde, at der er indstøbte nogle mindre
"metalplader" i dine bremseklodser. Disse plader er normalt
tildækkede med bremsebelægning, men da denne jo slides
dagligt, bliver metalpladerne til sidst synlige og rammer stel.
Derved tændes lampen i dit instrumentbord

> syntes bare det virker tidligt at skulle skifte allerede ved 35-40000 km
???

Dét afhænger jo helt af dit kørselsmønster - en taxa får skiftet
ved endnu lavere km. En Le Mans racer flere gange under eet
løb.

6.000 km indtil næste service er måske lige i overkanten at
køre videre med den fejl...

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-04 00:00

ok lyder jo fornuftigt nok nu da jeg er i gang med rækken af spørgsmål hvad
koster en sådan udskiftning af bremser ???
Jeg fik en pris på ca 4000 kr for et 40000 km service kunne denne udgift
være indeholdt i sådan en pris ???

MVH
Thomas Forsberg

Fra : Mogens

Dato : 31-12-04 00:02

> hvad koster en sådan udskiftning af bremser ?
> Jeg fik en pris på ca 4000 kr for et 40000 km service
> kunne denne udgift være indeholdt i sådan en pris ???

Der kunne godt være nye forreste klodser med i dén pris, IMO...

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-04 00:03

Kanon tak for dine svar

MVH
T.F.

Fra : HKN

Dato : 31-12-04 00:14

Hej,

Jeg skifter altid mine klodser for hver 30kkm - uanset om lampen lyser eller
ej. Hvis du vil vente med dit service, så køb et par klodser hos en lokal
reservedelspusher (ikke peugeot), og få et værksted til at skifte dem inden
(hvis ikke du GDS - det tager max ½ time!). Husk at fortælle dit peugeot
værksted at de ikke skal skifte klodserne (igen).

Mvh
Henrik

Fra : Kim Kristensen

Dato : 31-12-04 01:22

> [...]
> koster en sådan udskiftning af bremser ???
> Jeg fik en pris på ca 4000 kr for et 40000 km service kunne denne udgift

Modsat Mogens så tvivler jeg på at udskiftningen af klodser er med i den
pris, kontrollen er som regel men sjældent prisen på klodserne og
udskiftningen.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kim Kristensen

Dato : 31-12-04 01:17

> [...]
det
> virker tidligt at skulle skifte allerede ved 35-40000 km ???

Ja det syntes jeg nu også med mindre du køre Le Mans eller taxa som Mogens
skriver, men jeg formoder ikke du gør nogle af delene.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-05 10:02

> [...]
> det
> samme - et tillægsspørgsmål hvad bliver skiftet ved et normalt 40000 km

Ved 40000 km. service for en HDI er der bremserens og smørring med, men ikke
udskiftning, men da det allerede er adskilt, har Peugeot en "tillægspris for
allerede adskilte bremser" så det er ikke så meget ekstra de tager for
dette!

Iøvrigt er jeg ret sikker på at ingen som helst bilmærker har udskiftning af
bremser med så et alm. serviceeftersyn, netop da det er meget forskelligt
fra bil til bil, så det eneste som er med i alm. serviceeftersyn er
bremserens og smørring!

Vedr. bremseklodser og holdbarhed er det meget normalt at de bliver nedslidt
inden for 30000-60000 km. - ja det kommer meget an på ens kørselsmønster!