Vægtfordeling ?
Fra : Olesen

Dato : 30-12-04 17:57

Hvordan måler man vægten, som er fordelt på en bil
eks. 70/30 osv ?

Hvordan er en enkel Sierra fra 1986 med 1.6 motor
fordelt mht. motor i for, og bagtøj i - ja, bag ? *S*

Fra : K ö n i g [4600]

Dato : 30-12-04 18:10

> Hvordan måler man vægten, som er fordelt på en bil
> eks. 70/30 osv ?

Du sætter vognvægte under alle hjul og regner derefter vægtfordelingen ud !

MVH Peter König

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 31-12-04 12:35

"K ö n i g [4600]" wrote:

> Du sætter vognvægte under alle hjul og regner derefter vægtfordelingen ud !

Sådan nogle vognvægte er pænt dyre, vi snakker en 7-10.000 for et
sæt med 4 vægte og en boks til at aflæse tingene på. Jeg
overvejede derfor hvordan man ellers kunne gøre det og fik en ide
med 4 alm. badevægte og noget jernrør i firkantprofil man kunne
lave vægtstænger af. Hvis man fx. har en meter firkantprofil og
sænker bilens hjul ned på denne 20 cm. fra "nulpunktet" og lægger
badevægten under enden en meter ude, så burde badevægten vise 1/5
af den vægt hjulet trykker med. Princippet er ret simpelt, men der
skal nok nørkles lidt med tingene før det hele spiller, men det må
være til at løse..

Et underholdende aspekt i det må være at finde 4 badevægte der
viser det samme. Normalt er badevægte jo ikke det allermest
præcise der findes, men heldigvis er den "absolutte" visning ikke
så vigtig, blot alle 4 viser det samme. Jeg kan sagtens forestille
mig den frustrerede sælger, der knokler med at pakke vægte ud mens
den besværlige kunde insisterer på at finde 4 der vejer ens -
"Fint, det var 2 der viser det samme, kan du finde 2 mere?? Nej, 3
vægte er ikke nok"..

--
Hygge..
Thomas

Fra : K ö n i g [4600]

Dato : 31-12-04 13:04

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
> Sådan nogle vognvægte er pænt dyre, vi snakker en 7-10.000 for et
> sæt med 4 vægte og en boks til at aflæse tingene på.

Det kan ikke gøre det - du skal ca. gange dit beløb med 10 (for 1 sæt a' 2
stk).

> [...]
> af den vægt hjulet trykker med. Princippet er ret simpelt, men der
> skal nok nørkles lidt med tingene før det hele spiller, men det må

Til at finde vægtfordelingen til - JA

Men til af finde den specifikke vægt - NEJ

Usikkerheden på det aflæste vil være alt for stor.

MVH Peter König

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 31-12-04 14:32

"K ö n i g [4600]" <NOpommer-konigSPAM@email.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan ikke gøre det - du skal ca. gange dit beløb med 10 (for 1 sæt a'
> 2 stk).

Hvis det blev lavet som hjemmefusk, så må det kunne gøres billigere.
Vejeceller mener jeg kan fås fra ca. 3.000,- og op.
NB: Mine tal er 'et par år' gamle

Fik lige en tosset ide.
Hvad med 4 hydraulik/pneumatik cylindre og tilhørende manometre.
Sæt bilen op på dem.
Pump dem op til de står nøjagtig lige højt.
Så kan vægtfordelingen aflæses.

> Til at finde vægtfordelingen til - JA

Det burde da kunne funke.

> Men til af finde den specifikke vægt - NEJ

Et spørgsmål om kalibrering.

> Usikkerheden på det aflæste vil være alt for stor.

Er ikke så sikker på det.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-01-05 16:05

"Uffe Bærentsen" wrote:

> Fik lige en tosset ide.
> Hvad med 4 hydraulik/pneumatik cylindre og tilhørende manometre.
> Sæt bilen op på dem.
> Pump dem op til de står nøjagtig lige højt.
> Så kan vægtfordelingen aflæses.

Det er slet ikke nogen tosset ide..

> Det burde da kunne funke.

Det vil jeg også mene.. Spørgsmålet er så om man kan få det
lineært, dvs. når nu der er 1 bar i det ene stempel og 0,9 bar i
det andet, betyder det så at der er 10% forskel i vægt eller er
der en anden sammenhæng mellem vægt og tryk?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-01-05 15:42

"K ö n i g [4600]" wrote:

> Det kan ikke gøre det - du skal ca. gange dit beløb med 10 (for 1 sæt a' 2
> stk).

Arh, mon dog.. Her er fx. et sæt til ca. £2000, men jeg mener også
at have set dem til under det halve..

<http://www.demon-tweeks.co.uk/catalogue/product_detail.asp?CLS=MSPORT&TLGRP=M005&PGRP=MP071&GRP=MP071&PCODE=I/C100334>

> Til at finde vægtfordelingen til - JA

Det er også det vigtigste..

> Men til af finde den specifikke vægt - NEJ
>
> Usikkerheden på det aflæste vil være alt for stor.

Den kan man vel i princippet finde ved at køre på de der vægte der
er ved genbrugsstationen (bortset fra at jeg har dem mistænkt for
ikke at være specielt nøjagtige)..

--
Hygge..
Thomas