Skoda Fabia Kombi 1.2 - som rejsevogn
Fra : anders majland

Dato : 29-12-04 17:50

En lille fortsættelse på føjeton'en

Bilen blev købt for et par måneder og 5000km siden. Dens primære opgave er
"konebil" med 2x20km dagligt til arbejde (mest ad landevej - i for jylland
tæt trafik) og det "store" bagagerum på 400 liter kontra nypris var
udsslagsgivende. Det er foreløbigt ikke noget problem at der ikke er meget
plads på bagsædet. Vores søn bliver først 4 i januar så indtil videre har
han jo rimeligt med benplads.

Til dagligt kører hun godt 16km/l i den men her i juledagene har jeg så
været chauffør for en julepakket bil. Juledag gik den tidlig morgen
Møldrup -> Esbjerg ad landevejen over Herning. Der var stort set ingen
trafik og jeg savnede fartpiloten (dels for at aflaste foden - dels for ikke
at køre stærkere end tiltænkt). Økonomien sagde 16,6km/l. Det er jo så ved
en blanding af mest landevej og en del "småbyer". Marchfart på landevej var
~100km/t (og gennemsnittet lige over 80km/t).

Søndag aften tog vi pga tåge en omvej ad motorvejen hjem og der var
forbruget oppe på 12,5km/l. Hjemad var der en del trafik (mange
hastighedsændringer) men en marchfart når det var muligt mellem 120 og
130km/t. Indimellem hang jeg også på med ~140km/t i andet spor. I perioder
var hastigheden altså pga tåge og/eller trafik noget lavere og trafikken
egenligt sådan at jeg kun sporadisk ville have haft glæde af fartpiloten.
Gennemsnitshastigehden fik jeg ikke noteret men den har været tæt på
105km/t.

Hvordan klarede den lille motor så det - egenligt ganske udemærket.
Støjniveauet er ikke anmasende selvom den jo løber med mange omdrejninger
for at holde 130km/t og den følger pænt med trafikken. Acc. presser ikke
nogen tilbage i sædet, men det var heller ikke sådan at jeg sinkede
trafikken. Men så brugte jeg også både 4 og 3 gear når trafikken havde været
nede i fart. Den skal have nogle omdrejninger for at bestille noget, men min
mc skal også gerne ligge mellem 4 og 6000 rpm så det er jeg jo vant til.

Forbruget blev jo noget højt, men det er jo heller ikke nogen let bil
(~1100kg) at få op i fart igen.

Ifølge krak er det en omvej på ~80km at tage motorvejen og burde tage ~10
minutter ekstra. Tidsangivelsen på motorvejen passede meget godt, mens jeg
typisk kommer lidt hurtigere frem på landevej. Med vejrudsigten der lovede
tæt tåge var det nok et godt valg at tage omvejen hjem.

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk