Generator hyler... Skifte lejer?
Fra : Jacob

Dato : 27-12-04 20:35

Hej.

Min generator er begyndt at hyle/lyde lidt slidt her hvor det er blevet koldt. Kan
det være lejerne der skal skiftes? Og hvad koster det ca hos en mekker? Kan det
betale istedet for at købe en ny generator? (2000kr.) Bilen er en Polo 6N

Mvh
Jacob

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:217.157.130.157)

Fra : Esben Tærsker

Dato : 27-12-04 20:57

Jacob wrote:
> [...]
> betale istedet for at købe en ny generator? (2000kr.) Bilen er en Polo 6N

Min Escort fra '90 har samme problem. Den hyler de første par minutter -
specielt når det er koldt - og har gjort det i godt 2 år nu. Jeg lader
den hyle og skifter hele skidtet når den bryder sammen.

/Esben

Fra : Martin Bak

Dato : 28-12-04 03:10

"Esben Tærsker" <esben@[fjernes]essers.dk> skrev i en meddelelse

> Min Escort fra '90 har samme problem. Den hyler de første par minutter -
> specielt når det er koldt - og har gjort det i godt 2 år nu. Jeg lader den
> hyle og skifter hele skidtet når den bryder sammen.

Nogen gange, så forstår jeg simpelthen ikke folk herinde. Man konstaterer,
at der er et problem med ens bil, og så venter man og ser hvad der sker?
Hvis min generator begyndte på at hyle, ville jeg bruge de første ledige
timer jeg kunne finde, til at få den op i en skuestik, skilt ad, og finde
fejlen. Måske er lejet bare tørt, og man kan kan slippe for et havari senere
ved at gøre noget nu. Jamen besværet er jo ikke større. Og det går jo nok
ikke væk af sig selv. Hvis man interesserer sig lidt for sin dyt, så må man
da give den hvad den har brug for af omsorg. Det er ovenikøbet som regel
rigtig hyggeligt og tillige en stor fornøjelse når det er blevet ordnet.

Martin

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-12-04 04:35

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev

> [...]
> da give den hvad den har brug for af omsorg. Det er ovenikøbet som regel
> rigtig hyggeligt og tillige en stor fornøjelse når det er blevet ordnet.

Jeg forstår dig udemærket, men ikke alle har dit tekniske snilde, ikke alle
har en garage/karport, ja nogen har ikke en gang en indkørsel, og håber at
tingene holder til det igen bliver vejr at rode med bil i.

Jeg skal gerne indrømme at jeg i sommermånederne gerne laver præventiv
vedligeholdelse, for at undgå problemer i vintermånederne, hvor
reperationerne oftere er midlertidige.

Men ja det er da fedest at lave tingene ordentligt, og jeg kan hygge mange
timer om bilen når det er varmt i vejret, men når det pisser ned er jeg ikke
lige så tilbøjelig til at skifte en komplet udstødning, hvis den fiser lidt
mellempotten.

Desuden er der nogen mennesker hvis erfaring siger dem, at hvergang de selv
skilder nogen ting ad, ender de op med en størrer regning fra enten
mekanikker eller reservedels leverandør.

Fornylig sled min generator kullene ned, og jeg tog en af de gamle
generatore jeg har liggende i stakken, og monterede istedet.
Nogle dage senere hentede jeg nye kul til den gamle generator, skildte den
ad, og prøvede den igennem, smurte den og satte nye kul i samlede og testede
den. Den blev mærket med afprøvningsdatoen, og at den havde fået nye kul.
Men jeg gad her om vinteren, da ikke skifte den tilbage. Først da den anden
generator begyndte at spørge efter kul en månedes tid senere, skiftede jeg
den tilbage, og kan nu glæde mig over at jeg nok ikke skal skifte generator
før og 5-10 år.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Olesen

Dato : 28-12-04 17:15

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen gange, så forstår jeg simpelthen ikke folk herinde. Man konstaterer,
> at der er et problem med ens bil, og så venter man og ser hvad der sker?

Jeg venter til min rem hopper af for 2. gang, så kan
værkstedet få røde ører nok en gang, og jeg har endnu
en grund til ikke at betale regningen på en ny rem..

That's it..så kan de lære det kan de

Fra : Esben Tærsker

Dato : 29-12-04 01:19

Martin Bak wrote:
> [...]
> da give den hvad den har brug for af omsorg. Det er ovenikøbet som regel
> rigtig hyggeligt og tillige en stor fornøjelse når det er blevet ordnet.

Ja, nu er der jo en anden der har svaret stort set som jeg selv ville,
men alligevel må jeg lige tage til genmæle...
Jeg har ikke selv mulighed for at pille skidtet ud. Har kun min mors
lille kolde garage uden lys at stå i. Lyset kunne jeg selvfølgelig gøre
noget ved - ledninger med op til 400 volt i ved jeg alt om. Men anyways.
Bilen har været hos aut. Ford i Varde, hvor jeg har spurgt hvad man gør
ved en bil der hyler som min. Han konstaterer at det er generatoren, og
jeg spørger om der kan skiftes lejer eller hvad man ellers gør. Mekkeren
siger, at der skal en ny til. Jeg spørger så, hvor længe han tror den
kan hyle endnu inden den bryder sammen. Han svarer: "Svært at sige, men
mmange år endnu hvis du er heldig". Med mit budget, værkstedsforhold,
bilens standard og forventet levetid i øvrigt har jeg således vurderet
at den får lov at hyle. Det er trods alt kun ½ minut ved koldstart.

/Esben

Fra : Aksel

Dato : 28-12-04 11:20

"Jacob" <jaxd@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan det
> betale istedet for at købe en ny generator? (2000kr.) Bilen er en Polo 6N

Prøv at spørge en autoelektriker, han kan skifte lejer og kul på under 1
time, automekanikere kan / vil kun udskifte.

Hilsen Aksel

Fra : John N. H.

Dato : 28-12-04 14:48

"Jacob" <jaxd@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Min generator er begyndt at hyle/lyde lidt slidt her hvor det er
> blevet koldt. Kan
> det være lejerne der skal skiftes?

Ja og nej.
Hvordan er lyden, er der tale om en decideret "lejerumlen"?
I vintertiden skal en generator yde noget mere end om sommeren, bl.a.
bliver der gerne tændt noget mere el-udstyr.
En generator, der er godt belastet, lyder nu en gang anderledes end én,
der blot skal levere nogle få ampere.
Men ellers, så er det for den fingernemme ikke den store videnskab at
skifte lejer.

Mvh
John
Fjern 2 gange *V8*

Fra : Møller

Dato : 28-12-04 16:38

"John N. H." <crazy7V8dog@pV8c.dk> wrote in message
> "Jacob" <jaxd@sol.dk> skrev i en meddelelse

Der er kommet mange gode og realistiske kommentarer, men hvorfor er der
ingen der har spurgt manden om hans kilerem, det kan jo blot være den, især
her om vinteren hvor den er hårdere belastet.
Men man går vel ud fra, at det er udelukket, for det burde vedkommende vel
selv havde opdaget selv.)
Jeg hører dagligt hylende generatorremmen på parkeringspladser.
Det er da billigt at skifte en rem, og er den begyndt at hyle, er det vel et
must, da den er blevet glat, idet al gummiet er poleret blankt og hårdt,
vand eller silikone kan være en nødløsning.
Multiribremme giver ikke så tit samme problem, men det kan ske. OBS, man kan
ikke skifte fra den ene type til den anden,
Men har man en kilerem, kan det være en fordel at købe typen der ligner en
række blokke på drivsiden
--
Møller

Fra : Jacob

Dato : 28-12-04 16:40

"John N. H." <mailto:crazy7V8dog@pV8c.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Generator hyler... Skifte lejer?"

> [...]
> der blot skal levere nogle få ampere.
> Men ellers, så er det for den fingernemme ikke den store videnskab at

-- Tak for alle svarerne

Ja jeg er godt klar over at den skal arbejde hårdere når det er koldt, men jeg
tror desværre, at dømme efter lyden, at den er defekt...
Men vil en autoelektriker kunne høre om det er lejerne der skal skiftes? Og hvad
vil sådan en reperation koste? (alt incl.!)
Jeg kunne også vælge at købe en brugt (500kr.) og montere selv, jeg går udfra
det "bare" er og afmontere den gamle og skrue den nye (brugte) på?
Det tror jeg nemlig passer bedre til min kompetence, tror ikke jeg magter at rode
med lejer! :)

Fra : John N. H.

Dato : 28-12-04 18:08

> [...]
> tror desværre, at dømme efter lyden, at den er defekt...
> Men vil en autoelektriker kunne høre om det er lejerne der skal

Ja, han kan.

> Og hvad
> vil sådan en reperation koste? (alt incl.!)

? Spørg ham.

> Jeg kunne også vælge at købe en brugt (500kr.) og montere selv, jeg
> går udfra
> det "bare" er og afmontere den gamle og skrue den nye (brugte) på?

Ja, det er. Ingen justeringer, bortset fra kileremmens tilspænding. Se
også Møllers svar ang. kilerem, men du er vel klar over, hvordan en for
løs rem lyder?

> Det tror jeg nemlig passer bedre til min kompetence, tror ikke jeg
> magter at rode
> med lejer! :)

Mvh
John
Fjern 2 gange *V8* i mailadr.

Fra : Jacob

Dato : 28-12-04 18:28

> [...]

> Ja, det er. Ingen justeringer, bortset fra kileremmens tilspænding. Se
> også Møllers svar ang. kilerem, men du er vel klar over, hvordan en for

Hej.

Ja en løs rem kender jeg godt lyden på, men den lyd plejer jo gerne at
komme/forsvinde når man slår diverse el-ting til og fra. Og kan i flere tilfælde
fjernes ved at give lidt gaz! :) Men "min" lyd bliver faktisk bare højere når jeg
træder på speederen...

Men et hurtigt bud. Vil autoelektrikeren kunne skifte lejer billigere end 500 kr?

Fra : John N. H.

Dato : 28-12-04 18:51

> [...]
> flere tilfælde
> fjernes ved at give lidt gaz! :) Men "min" lyd bliver faktisk bare

Ja.

> Men et hurtigt bud. Vil autoelektrikeren kunne skifte lejer billigere
> end 500 kr?

Jeg vil antage, det kommer til at knibe med at presse prisen så langt
ned. Alene lejerne koster (gætter) hurtigt et par hundrede, +
værkstedstid + moms, så nej.

Mvh
John
Fjern 2 gange *V8*

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-04 19:38

OK. Men vil jeg prøve at købe en brugt. Men må for en sikkerheds skyld lige få
tjekket en ekstra gang hos en kompetent person!

TAK for hjælpen, og godt nytår!

/Jacob

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-12-04 20:26

Jacob wrote:
> Hej.
>
> Min generator er begyndt at hyle/lyde lidt slidt her hvor det er
> blevet koldt. Kan det være lejerne der skal skiftes?

Muligvis.

Du kan kontrollere dette ved at afmontere kileremmen, generatoren skal da
løbe ubesværet, må ikke "rumle", tag fat i kileremskiven, træk i den (på
tværs af akselretningen) der må absolut ikke være nogen for for slør i
lejerne.

Kig også i bunden af remskiven, er den blank i bunden af sporet er det tegn
på en slidt kilerem, eller forkert kilerem (for smal)

> Og hvad koster
> det ca hos en mekker? Kan det betale istedet for at købe en ny
> generator? (2000kr.) Bilen er en Polo 6N

Hvis jeg skulle gøre det ville jeg gå til huggeren og finde en brugt (ca.
halv pris), sætte den på bilen. Skille den gamle ad sætte nye lejer og kul
i, derefter lægge den tilside. Så er den klar når den nye(gamle) strejker.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg