Ny bil - hvilken?
Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 27-12-04 16:04

Hejsa
Jeg står for at skulle købe min første bil, hvor kravene er:

Diesel (pga økonomi)
Driftssikker
Billig i forsikring ( for en 23 årig gut som mig der ikke har haft bil før)
Ikke ældre en 2001
Max. kr. 130.000,-

Har i nogle gode bud?

Mvh
Carsten

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 27-12-04 16:20

> Diesel (pga økonomi)

Diesel er ikke altid garant for økonomien - det afhænger meget af ens
kørselsmønster. For at der virklig skal være forskel på brændstoføkonomien,
skal du køre relativt mange lange ture. Her snakker vi mindst 20-25 km, men
helst mere. Dieselbiler er længere om at blive varme end benzinere, og
samtidig er de ikke særligt økonomiske før de bliver varme. Desuden er en
dieselbil også noget dyrere i anskaffelse (men holder også prisen bedre), så
en besparelse på et par tusinde om året bør ikke være udslagsgivende for
valget.

> Driftssikker
> Billig i forsikring ( for en 23 årig gut som mig der ikke har haft bil
før)

Det er vigtigt - jeg er selv 22 år :)

> Ikke ældre en 2001
> Max. kr. 130.000,-

Nu vil mange sikkert være uenige med mig, men en Peugeot 206 HDi eller
Citroen C3 (men den er nok for dyr endnu). Alternativt en Skoda Fabia - her
kan du samtidig forsikre den billigt via en special aftale som Skoda har.
Nogle vil måske foreslå en Lupo 3L, men den skulle være hulens dyr i
reperationer, og generelt er tilfredsheden vist ikke helt i top.

/Kasper Hansen, der selv kører i en C3 HDi 2½ time om dagen :)

Fra : Rasmus

Dato : 27-12-04 16:30

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> wrote in message

> [...]

her
> kan du samtidig forsikre den billigt via en special aftale som Skoda har.

.....mig bekendt har Peugeot også en aftale med Topdanmark, om den er
tilsvarende den Skoda har med Topdanmark ved jeg dog ikke.

mvh
Rasmus

Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 27-12-04 16:37

> [...]
>
> ....mig bekendt har Peugeot også en aftale med Topdanmark, om den er
> tilsvarende den Skoda har med Topdanmark ved jeg dog ikke.

Det er vel kun på nye biler?

Vh
Carsten

Fra : Non-Desperado

Dato : 27-12-04 16:51

Der var engang en bruger ved navn "Karen Stricker & Carsten
Axelsen" <strixelsenfjern@get2net.dk> der skrev:

>du samtidig forsikre den billigt via en special aftale som Skoda har.

>Det er vel kun på nye biler?

Nej, det gælder også brugte modeller dog skal den være købt hos
en aut. forhandler af netop det mærke....fik jeg at vide.

Hvorefter jeg købte en ny Hyundai Getz 1,3 til 133.786 kr.
Hyundai har også forsikringsaftale med Topdanmark, ligesom
Peugeot og Skoda. Om der er kommet flere mærker med på galejen,
ved jeg ikke.
- -
Non-Desperado

Fra : Rasmus

Dato : 27-12-04 16:56

"Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsenfjern@get2net.dk> wrote in
message news:41d02c2b$0$226$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> du samtidig forsikre den billigt via en special aftale som Skoda har.

> Det er vel kun på nye biler?

Ved Skoda gælder aftalen biler der er op til 4 år gamle
http://www.skoda.dk/Kundeservice/pdf/forsikring.pdf

mvh
Rasmus

Fra : Non-Desperado

Dato : 28-12-04 10:18

Der var engang en bruger ved navn "Rasmus"
<SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> der skrev:

>Ved Skoda gælder aftalen biler der er op til 4 år gamle
>http://www.skoda.dk/Kundeservice/pdf/forsikring.pdf

Nope, tabellen viser bare hvad det koster for 0-4 år gamle
Skodaer, men som der står ovenover så falder prisen når bilen
fylder 5 og 10 år.

Hvorfor skulle man skrive det, hvis man kun kunne forsikre en bil
der var var maks. 4 år ?
- -
Non-Desperado

Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 27-12-04 16:37

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse

> For at der virklig skal være forskel på brændstoføkonomien,
> skal du køre relativt mange lange ture. Her snakker vi mindst 20-25 km,
> men
> helst mere.

Det vil sige at de 28km jeg ialt har til og fra arbejde + småture på
arbejdet ikke bliver billigere af at købe en diesel?

> Det er vigtigt - jeg er selv 22 år :)

Hvad måtte du give i forsikring ( hvis man må spørge :D) for din C3'er?
Det er nemlig sådan een jeg selv kigger lidt på :D

Carsten

Fra : phk

Dato : 27-12-04 17:04

"Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsenfjern@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:41d02c11$0$252$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> "Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en
> meddelelse news:41d02824$0$248$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Sludder. En diesel kører altid længere på literen end en benzinbil - også
når den er kold.

> Det vil sige at de 28km jeg ialt har til og fra arbejde + småture på
> arbejdet ikke bliver billigere af at købe en diesel?

Jo. Køber du en diesel til 150.000 og en benzin til 150.000 vil det altid
være billigst at køre diesel forudsat motorstørrelse og vognvægt er
nogenlunde den samme.

> Hvad måtte du give i forsikring ( hvis man må spørge :D) for din C3'er?
> Det er nemlig sådan een jeg selv kigger lidt på :D

Hvad med en importeret Golf II? Den er da billig!

--
Per, Esbjerg

Fra : Mogens

Dato : 27-12-04 17:08

> En diesel kører altid længere på literen end en benzinbil

LOL

> Jo. Køber du en diesel til 150.000 og en benzin til 150.000 vil det altid
> være billigst at køre diesel forudsat motorstørrelse og vognvægt er
> nogenlunde den samme.

LOL - Bevar mig vel for en rådgivning! :)
Generalisering ud over al fornuft -> skal jeg se en anelse
"Lyst" på det, mener du sikkert IKKE totaløkonomisk.
PHK -> du kan gøre det bedre end ovenstående

Tyg dine tal ind hér, Karen - så har du en tommelfingerregel for,
hvad der samelt set vil være økonomisk billigst for dig:
www.fdm.dk/altombiler/oekonomi/benzindiesel/benzindiesel_peugeot.asp

....og ikke kun ift. den "daglige" tankning!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-12-04 00:40

> LOL - Bevar mig vel for en rådgivning! :)

Jeg kan ikke se, der er noget forkert i denne påstand.

> Tyg dine tal ind hér, Karen - så har du en tommelfingerregel for,
> hvad der samelt set vil være økonomisk billigst for dig:
> www.fdm.dk/altombiler/oekonomi/benzindiesel/benzindiesel_peugeot.asp

Kan du "knække" ovenstående påstand med det skema..?

/Jan W Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 28-12-04 17:29

> Jeg kan ikke se, der er noget forkert i denne påstand.

Tror jeg gerne, at du ikke kan :)
Det handler - som Jan S skriver et andet steds - om,
hvad man får for pengene. Men jeg tror ikke, du kan
se det. Korrekt...

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 27-12-04 19:30

> Det vil sige at de 28km jeg ialt har til og fra arbejde + småture på
> arbejdet ikke bliver billigere af at købe en diesel?

Det gør det muligvis nok - men forskellen i økonomien vil nok være relativt
minimal. Jeg tror du skal prøve at regne lidt på hvordan og hvorledes - vil
tro at du kan holde et snit på ca. 16-17 km/l lidt afhængigt at om det er
start-stop kørsel, eller landevej.

> Hvad måtte du give i forsikring ( hvis man må spørge :D) for din C3'er?
> Det er nemlig sådan een jeg selv kigger lidt på :D

Det er lidt svært at sige - jeg leaser nemlig min. Sagen er at jeg havde 2
skader inden for kort tid i min gamle bil, med det resultat at jeg havnede
på forsikringstrin 0 - og dermed var prisen på kaskoforsikring omtrent 30 -
45.000 årligt :o/
Ved at lease den, kan jeg lease forsikringen med ind - det er en
puljeforsikring, hvor alle har samme pris uanset bil og antal skader. Der
giver jeg ca. 12.000 årligt med friskade og en selvrisiko på 5.000.
Jeg tror at jeg indhentede tilbud på omkring 18.000 årligt, da jeg
undersøgte samme bil før skaderne, men jeg er ikke sikker. Desuden har du
formodentligt også haft kortet et par år. Mon ikke du burde kunne komme ned
omkring 12-14.000.

/Kasper Hansen

Fra : phk

Dato : 27-12-04 17:08

> Diesel er ikke altid garant for økonomien - det afhænger meget af ens
> kørselsmønster. For at der virklig skal være forskel på
> brændstoføkonomien,
> skal du køre relativt mange lange ture.

Hvis der er en bil der kører langt på literen i bytrafik er det en diesel.
Også når den er kold.

> Her snakker vi mindst 20-25 km, men
> helst mere.

Det har ingen betydning for de motor vi snakker om her (HDI).

> Dieselbiler er længere om at blive varme end benzinere, og
> samtidig er de ikke særligt økonomiske før de bliver varme.

Det er nogen sludder.

> Desuden er en
> dieselbil også noget dyrere i anskaffelse (men holder også prisen bedre),

Hvis han vil have en bil til 130.000, bliver den så dyrere af at være en
dieselbil?

> så
> en besparelse på et par tusinde om året bør ikke være udslagsgivende for
> valget.

???

> [...]
> Nogle vil måske foreslå en Lupo 3L, men den skulle være hulens dyr i
> reperationer, og generelt er tilfredsheden vist ikke helt i top.

Måske en VW TDI Golf eller Polo?

> /Kasper Hansen, der selv kører i en C3 HDi 2½ time om dagen :)

--
Per, Esbjerg (85.000 km i TDI siden Maj sidste år ;))

Fra : Mogens

Dato : 27-12-04 17:21

> Hvis han vil have en bil til 130.000, bliver den så dyrere af at være en
> dieselbil?

En diesel er dyrere fra ny og holder brugtvognsprisen bedre,
siger I. Så vil en potentiel brugtvognskøber da - alt andet
lige - teoretisk kunne købe noget mere for pengene ved at
vælge brugtbil med benzinmotor.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 27-12-04 17:34

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev :

>Hvis han vil have en bil til 130.000, bliver den så dyrere af at være en
>dieselbil?

Kan du oversætte det til dansk ?

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 27-12-04 19:10

> Hvis der er en bil der kører langt på literen i bytrafik er det en diesel.
> Også når den er kold.

Det er muligt at den kører længere på literen end en benzin - men det er så
marginalt, at merprisen for at anskaffe en dieselbil er "for stor". (hvis
man sammenligner 2 biler med samme kilometerstand og alder)

> Det er nogen sludder.

Hvad hulen bygger du det på? Jeg havde en Xantia 1,8 benzin før min
nuværende C3 HDi, og der er milevid forskel på hvor længe de tager om at
blive varme. Hvis C3'en ikke kommer over 2500 omdr/min i længere perioder,
kan jeg køre bil i 20 min. uden at kølevandet kommer op på alm. driftstemp.
Sådan var det altså ikke med Xantiaen.

> Hvis han vil have en bil til 130.000, bliver den så dyrere af at være en
> dieselbil?

Læs ovenfor. Hvis man sammenligner to biler med samme alder, udstyr og
kilometerstand vil en dieselbil være forholdsvist meget dyrere. Sådan er det
altså.

> ???

Der er jo også ulæmper ved at køre diesel - f.eks. at den tager lang tid om
at blive varm (det er trælst om vinteren). Hvis man så samtidig bliver nødt
til at købe en ældre/mere slidt bil, for at få en diesel, er det måske ikke
det værd hvis man sparer 2.000 kr årligt.

> Måske en VW TDI Golf eller Polo?

Derfor foreslog jeg Fabien - den er jo bygget over Polo'en, og er billigere.
Desuden scorer den mange point i de fleste biltests.

/Kasper Hansen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 27-12-04 19:32

> [...]

>kilometerstand vil en dieselbil være forholdsvist meget dyrere. Sådan er det

130 tusinde, er vel 130 tusinde uanset hvad - forskellen er vel hvad
man får for pengene ;

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 27-12-04 19:59

> 130 tusinde, er vel 130 tusinde uanset hvad - forskellen er vel hvad
> man får for pengene ;

Min fejl - det var det jeg mente med dyrere. Selvfølgelig er 130k = 130k,
men bilen man får for pengene er muligvis ringere, og så kan man vel godt
sige at den var dyrere. Hvis du køber en corolla fra 1986 til 130k, vil jeg
også mene at den er dyrere end en C3 fra 2003 - selvom der står det
samme på bundlinien...

/Kasper Hansen

Fra : Henrik B.

Dato : 28-12-04 00:58

"Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsenfjern@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:41d02462$0$195$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hejsa
> Jeg står for at skulle købe min første bil, hvor kravene er:
>
> Diesel (pga økonomi)

Yaris Diesel.

> Driftssikker

Toyota.

> Billig i forsikring ( for en 23 årig gut som mig der ikke har haft bil
> før)

Toyota.

> Ikke ældre en 2001

Yaris Diesel.

> Max. kr. 130.000,-

Yaris Diesel.

> Har i nogle gode bud?

Yaris Diesel.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-04 01:09

> Yaris Diesel.

Hvor?
Da vi kiggede på sådan en så ligger de omkring 170.000 Kr

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 28-12-04 01:14

> Hvor?
> Da vi kiggede på sådan en så ligger de omkring 170.000 Kr

Manden siger at det maks. må være en 2001. På bilbasen er f.eks. en 2002 til
145.000,- hos en forhandler. Så mon ikke der kan findes min. en 2001 for
130.000,-

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-04 01:39

> Manden siger at det maks. må være en 2001. På bilbasen er f.eks. en 2002
> til 145.000,- hos en forhandler. Så mon ikke der kan findes min. en 2001
> for 130.000,-

Hvis jeg ikke husker meget galt så kom Yaris først med en diesel i 2002 i
danmark selv om der i andre lande også findes nogen fra 2001.
Vi har selv kigget meget på denne og var meget tæt på at købe en. Men den
manglende AC og den temmelig støjende diesel gjorde at vi købte en benziner
med AC i stedet for.
1.0 benzineren larmer dog også meget ved 110 Km/t :o/

--
Tom

Fra : tom jensen

Dato : 29-12-04 01:15