Skiftning af dæk
Fra : Jim

Dato : 26-12-04 10:18

Hej i gruppen

Jeg skal for første gang prøve at spænde boltene på mine fælge med en
moment-nøgle ! Er der nogen, som ved hvilket tryk den skal stilles til at
spænde med ?

På forhånd tak !!

Fra : Møller

Dato : 26-12-04 15:05

"Jim" <memami1@gmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg skal for første gang prøve at spænde boltene på mine fælge med en
> moment-nøgle ! Er der nogen, som ved hvilket tryk den skal stilles til at

Sådan lidt generelt.
Alu: 95 Nm
Stål: 85 Nm
--
Møller

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-12-04 19:39

"Møller" <M@Øl.se> skrev i en meddelelse

> Sådan lidt generelt.
> Alu: 95 Nm
> Stål: 85 Nm
> --
PÅ min nuv. Octi skal alu'erne spændes m 120 Nm og på den gl Saab skulle
stål spændes m. 10Kpm.~100Nm. Det er noget mere, du bliver vist nød til at
fortælle hvilken bil?.

Fra : Møller

Dato : 26-12-04 21:58

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> PÅ min nuv. Octi skal alu'erne spændes m 120 Nm og på den gl Saab skulle
> stål spændes m. 10Kpm.~100Nm. Det er noget mere, du bliver vist nød til at
> fortælle hvilken bil?.

Min gamle Mini skulle have 63 Nm
Mine forskellige PSA GTI'er : som ovenfor anført

Jeg kan kun give dig ret, men jeg går ud fra, at det er en normal
husholdningsbil, og så burde det jo stå i instruktionsbogen, men jeg regner
med, at de af mig opgivne tal dækker ca, 80 % af markedet.
De fleste Opler, PSA, Fiat, Ford m.v, og jeg anser det for fuld forsvarlige
momenter, i modsætning til visse dækpushere med trykluftværktøj, der er
indstillet til lastbiler ) Eller hvis de helt glemmer at spænde til.
UPS jeg blev vist overhalet af mit eget hjul.

Men hvis alt andet fejler: prøv manualen!
Jeg har ikke lige alle hjulboltmomenter ved hånden, men for lastbiler:
http://makeashorterlink.com/?E2F012B1A

--
Møller

Fra : Elbarto

Dato : 26-12-04 21:15

"Jim" <memami1@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg skal for første gang prøve at spænde boltene på mine fælge med en
> moment-nøgle ! Er der nogen, som ved hvilket tryk den skal stilles til at

Nu ved jeg ikke lige hvad bil du har MEN...
I handskerummet vil jeg gætte på at der ligger en instruktionsbog
Et eller andet sted i denne står det..
:þ Sorry kunne ikke lade være

OZ3BTO

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-12-04 21:47

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Nu ved jeg ikke lige hvad bil du har MEN...
> I handskerummet vil jeg gætte på at der ligger en instruktionsbog
> Et eller andet sted i denne står det..
> :þ Sorry kunne ikke lade være

Nu skriver han heller ikke hvor gl. den er, for i bogen til en bil " af
idag", står der lige så lidt om det, som de sælger aotodele på tanken, i
stedet bliver du sikkert henvist til et aut.værksted :((. Du er faktisk lige
så godt hjulpet m. sidste nr. af AndersAnd & Co..

Fra : Jim

Dato : 26-12-04 22:10

> [...]
> stedet bliver du sikkert henvist til et aut.værksted :((. Du er faktisk
> lige så godt hjulpet m. sidste nr. af AndersAnd & Co..

Ja med disse svar har jeg da et par valgmuligheder

Har kigget i anders and & co, men fandt ikke noget, fik dog et godt grin. Så
imorgen finder jeg lige min instruktionsbog frem, som ligger under
passagersædet, og ikke i handskerummet, og kigger i den. Syntes bare ikke at
jeg tidligere er stødt på noget om emnet i den, men det er måske fordi at
jeg ikke har ledt efter den oplysning før ???

Det er stålfælge, som jeg skal montere (vinterdæk).

Ps så er min bil nok ikke af i dag, da det er en gammel Mitsubishi Galant
fra 1991, så det kasn da være at svarene er deri !

Tak for svarene

Fra : Poul

Dato : 18-01-05 23:49

> Det er stålfælge, som jeg skal montere (vinterdæk).
>
> Ps så er min bil nok ikke af i dag, da det er en gammel Mitsubishi Galant
> fra 1991, så det kasn da være at svarene er deri !
>
> Tak for svarene
Det står ikke i instruktionsbogen, men i owner's repair guide er værdierne
for momentet på hjulmøtrikker ved stålfælge 9,0 - 11,0 kgm. Dette gælder
både for- og baghjul.

Hilsen
Poul