Alternativ til Peogeut 307 SW
Fra : Morten Snedker

Dato : 21-12-04 20:36

Når vi når et stykke hen på foråret skal der nok skiftes bil.

Jeg har spekuleret i en 307 SW. Scenariet er to voksne og sønnemand på
1 år, og også gerne en barnevogn...og ind imellem også Rottweileren.
Så helst noget á la stationcar.

Men ny er 307 jo ikke længere, og nye smarte ting kommer til. Med
ovenstående in mente, og en pris ml 250-300.000, hvad er der så af
gode bud og erfaringer? 300Kkr er absolut max.

Og denne gang skal det være en ny bil.

/Snedker

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-12-04 21:24

On Tue, 21 Dec 2004 20:35:54 +0100, Morten Snedker
<morten@dbconsult.dk> wrote:

> [...]
>ovenstående in mente, og en pris ml 250-300.000, hvad er der så af
>gode bud og erfaringer? 300Kkr er absolut max.

Det er for mig ikke muligt at rådgive dig.

Min PC er udstyret med en spærreanordning, der gøre det umuligt at
skrive indlæg til usenet, hvis det drejer sig om rådgivning af folk
der kan finde på at slæbe en rottweiler ind i en ny bil. *LOL*

Når det drejer sig om mindre børn, laver den (PC'en) kun små hop på
stedet samtidigt med at den blinker rødt.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Morten Snedker

Dato : 21-12-04 21:41

On Tue, 21 Dec 2004 21:23:44 +0100, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Min PC er udstyret med en spærreanordning, der gøre det umuligt at
>skrive indlæg til usenet, hvis det drejer sig om rådgivning af folk
>der kan finde på at slæbe en rottweiler ind i en ny bil. *LOL*

Den er pakket ind i folie...

>Når det drejer sig om mindre børn, laver den (PC'en) kun små hop på
>stedet samtidigt med at den blinker rødt.

Bagbundet, naturligvis, og med gaffa for munden. Det gælder
naturligvis også konen!

/Snedker

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-12-04 21:52

On Tue, 21 Dec 2004 21:40:55 +0100, Morten Snedker
<morten@dbconsult.dk> wrote:

>Den er pakket ind i folie...

>Bagbundet, naturligvis, og med gaffa for munden. Det gælder
>naturligvis også konen!

>--

Din forklaring har jeg nu indtastet i min PC, men den forlanger
billeder! *LOL*

Så er det dit udspil igen.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Morten Snedker

Dato : 21-12-04 22:28

On Tue, 21 Dec 2004 21:52:21 +0100, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Din forklaring har jeg nu indtastet i min PC, men den forlanger
>billeder! *LOL*

Yeah, you wish, gamle gris!

/Snedker

Fra : TDN

Dato : 21-12-04 21:48

"Morten Snedker" <morten@dbconsult.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ovenstående in mente, og en pris ml 250-300.000, hvad er der så af
> gode bud og erfaringer? 300Kkr er absolut max.

Den nye Skoda Octavia. Den har et kæmpe bagagerum på 560 liter med plads til
barnevogn og en hel hundekennel. Læs testene, jeg har ikke set en eneste
test der har haft noget negativt at sige om bilen, tværtimod roses den af
alle. Kvalitetsmæssigt er mener jeg den slår Peugeot og nu har Peugeot da
også endelig selv erkendt at de har kvalitetsproblemer. Med din prisramme
kan du næsten få topmodellen med 140 TDI hk. og Elegance udstyrsniveau.

Mvh
Thomas

Fra : Morten Snedker

Dato : 21-12-04 22:27

On Tue, 21 Dec 2004 21:47:49 +0100, "TDN"
<tdn.fjern.dette@tele2adsl.dk> wrote:

>Den nye Skoda Octavia. Den har et kæmpe bagagerum på 560 liter med plads til
>barnevogn og en hel hundekennel.

Ja, det var faktisk et rigtig godt input...

> Med din prisramme kan du næsten få topmodellen med 140 TDI hk. og Elegance udstyrsniveau.

Ja - næsten. Det er jo dét der er problemet...hvis man nu liiiige gi'r
5000 mere....eller 7....eller...

/Snedker

Fra : HKN

Dato : 22-12-04 00:21

> [...]
> også endelig selv erkendt at de har kvalitetsproblemer. Med din prisramme
> kan du næsten få topmodellen med 140 TDI hk. og Elegance udstyrsniveau.

Her er jeg hægtet af - hvor ser du de priser??

Den koster sgu da 355 KKr!!

Mvh
Henrik

Fra : TDN

Dato : 22-12-04 07:01

"HKN" <divegearfjern@dettewebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> til
>
> Her er jeg hægtet af - hvor ser du de priser??
>
> Den koster sgu da 355 KKr!!
>
> Mvh
> Henrik

Nu skriver jeg "næsten" og jf. Skoda's hjemmeside koster den 325.000 kr.

Mvh
Thomas

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 22-12-04 00:46

TDN wrote:
[SNIP]
> Kvalitetsmæssigt er mener jeg den slår Peugeot og nu har Peugeot da
> også endelig selv erkendt at de har kvalitetsproblemer. Med din prisramme
> kan du næsten få topmodellen med 140 TDI hk. og Elegance udstyrsniveau.

Det er noget ævl du skriver, og du ved det. PSA har sagt at deres
_underleverandører_ leverer for dårlig kvalitet, og at det er med til at
hæve deres omkostningsniveau. Hvad angår deres underleverandører, så er
mange af dem jo lige så tyske som VAG.
I artikelen fra Bilmagasinet, nævnes specifikt at der har været
problemer med elektronik, og her kommer man jo straks til at tænke på
Bosch og Siemens.
Det er da i orden at have fordomme, men lad være at præsentere dem som
fakta.

Mvh.

Fra : TDN

Dato : 22-12-04 06:58

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Siemens.
> Det er da i orden at have fordomme, men lad være at præsentere dem som

Mener du ikke det er fakta ??? En bil er skruet sammen af dele fra
underleverandører og kvaliteten af disse dele til sammen udgør bilens
kvalitet. Eller vil du have det bedre med at jeg sagde at Peugeot har
problemer med at deres underleverandører ikke leverer ordentlig kvalitet, så
skal jeg da gerne omformulere det, MEN slutbrugeren der står med problemerne
er nok ret ligeglad med hvem af dem der har skylden for problemerne og det
er PSA der får reklamationerne og det dårlige image...

Og ja jeg har fordomme som de fleste andre i gruppen og mine fordomme mod
PSA får jeg bekræftet hver gang jeg taler med en ejer af PSA biler på mit
arbejde hvor vi har mange kørende konsulenter der kører mange km.

Underligt her i gruppen er det legalt at svine VW til i enhver sammenhæng
men så snart skytset vendes den anden vej og man argumenter med ADAC,
bilsyn, FDM, brugtbiltest, mandagsbiler og andre der registrerer fejl
herunder at fabrikanten selv erkender problemer så bliver det afvist eller
negliseret........ for jeg kører jo selv i sådan bil og den har aldrig
fejlet noget og derfor fejler alle de andre heller ikke noget.......

P.S. For en god ordens skyld skal jeg lige sige at VW også lider af
kvalitetsproblemer sammen med flere andre tyske mærker, jeg er jo hverken
blind eller fanatiker...

Mvh
Thomas

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 22-12-04 18:42

> Og ja jeg har fordomme som de fleste andre i gruppen og mine fordomme mod
> PSA får jeg bekræftet hver gang jeg taler med en ejer af PSA biler på mit
> arbejde hvor vi har mange kørende konsulenter der kører mange km.

Vi er 5 på mit arbejde der dagligt pendler mellem Århus og Hening - vi har
allesammen (uafhængigt af hinanden) købt PSA biler - det er hhv. 307, 406,
C5, C3 og Xsara Picasso. Vi kører altså minimum 50-55.000 km årligt pr.
mand, og jeg har ikke hørt at nogen skulle være utilfredse. Derimod er vi
billigt og behageligt kørende.
Jeg skal så til gengæld sige at jeg synes at Skoda'en er en rigtig fed bil -
og jeg ville også selv meget hellere have den. Men tager man prisen i
betragtning, synes jeg altså at PSA gør det godt. Jeg tror at folk har
tendens til straks at sige "Skide franskmand", når en PSA bil har problemer.
Når VW ejere derimod har problemer, er det som regl "blot en enlig svale".
Det til trods for at det er et kendt problem. Det er i hvert fald min teori.

/Kasper Hansen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 22-12-04 23:49

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Når VW ejere derimod har problemer, er det som regl "blot en enlig svale".
> Det til trods for at det er et kendt problem. Det er i hvert fald min

Tilfredshed og antallet af fejl hænger ikke direkte sammen, men mindre
fejlfrihed er det er den eneste ting der betyder noget for en. Svenskerne
har lavet en lignende undersøgelse af biler der var ca. et år gamle, fra den
ende med flest fejl (af dem der var med i undersøgelsen) var de 10 med flest
fejl (flest fejl først):

Peugeot 206
Peugeot 307
Citroen C3
VW Polo
Nissan Almera
Volvo XC90
Peugeot 406
Citroen C5
Opel Astra
Renault Clio

Med hensyn til de same ejeres tilfredshed var de 10 med mindst tilfredse
ejere (mindst tilfreds først):

Peugeot 406
VW Golf
Peugeot 307
VW Polo
Peugeot 206
Renault Megane
Citroen Xsara
Nissan Primera
VW Passat
Renault Clio

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 23-12-04 07:09

> [...]
den
> ende med flest fejl (af dem der var med i undersøgelsen) var de 10 med

Jeg er udmærket bekendt med nedenstående lister - og det er da også
påfaldende at PSA altid ligger dårligt placeret. Imidlertid er den liste du
bringer, også baseret på folks subjektive holdninger. Den vidner jo reelt
ikke om hvorvidt PSA biler er mere fejlfyldte end andre - den antyder det,
men den påviser det ikke. Hvis nu f.eks. PSA ejere er noget mere "sarte"
mht. fejl, og hurtigere bliver irriterede, så er det jo klart at de ligger
dårligt. Skoda ejere derimod forventer måske ikke det store af deres bil, og
derfor er de så tilfredse? Jeg aner det ikke, men jeg synes bare at det er
sært at folk kan være så svært utilfredse, når jeg umiddelbart ikke kender
en utilfreds PSA ejer. F.eks. har jeg ikke oplevet nogen fejl på min C3
endnu - og den har gået 40.000 på 8 md. Men det kan jo være det kommer

<SNIP> en lang liste </SNIP>

/Kasper Hansen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 23-12-04 11:39

"Kasper Hansen [8270]" <mailto:kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Alternativ til Peogeut 307 SW"

> [...]
> en utilfreds PSA ejer. F.eks. har jeg ikke oplevet nogen fejl på min C3
> endnu - og den har gået 40.000 på 8 md. Men det kan jo være det kommer

Nu har man spurgt 13.341 ejere ca. et år efter de fik deres nye bil om hvilke fejl
de har haft som krævede værkstedsbesøg, de er så delt op i større fejl (som kræver
værkstedsbesøg nu) og mindre fejl (som kan vente til en anden gang).

282 ejere af Peugeot 206 har sammenlagt svaret at de havde 54 større fejl pr. 100
bil og 118 mindre fejl pr. 100 bil, eller totalt set 172 fejl pr. 100 bil.

Fra toppen har 140 ejere af Honda CR-V svaret at de havde 6 større fejl pr. 100
bil og 15 mindre fejl pr. 100 bil, eller totalt set 21 fejl pr. 100 bil.

Det er da klar tale

Tilfredsheden er rigtig nok baseret på en helt masse andre ting end kolde facts,
top tre mht. tilfredshed er BMW 5-serie, BMW 3-serie og Toyota Yaris. BMW 5-serie
ligger i toppen af den dårligste halvdel mht. fejl (totalt set 94 fejl pr. 100
biler), BMW 3-serie ligger nummer 2 fra toppen (totalt set 41 fejl pr. 100 biler)
og Toyota Yaris ligger nummer 6 fra toppen (totalt set 55 fejl pr. 100 biler) så
det kunne se ud som om at købere af BMW 5-serie har forventninger til nogle andre
ting nå de er så tilfredse på trods af mange fejl.

Nutidens Skodakøbere forventer i dag det samme som de fleste andre hvis jeg ikke
tager helt fejl, de dage hvor tørvejr og fire hjul var nok er vist forbi. Fabia
ligger ca. midtvejs I den bedste halvdel hvad angår fejl, men i toppen af den
dårligste halvdel hvad angår tilfredshed. Octavia ligger lige over midten i den
dårligste halvdel hvad angår fejl, og to pladser under Fabia hvad angår
tilfredshed. Så Skodaejere ser ud til både at være forventningsfulde og kritiske
forbrugere.

Med venlig hilsen Kim

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.161.5.86)

Fra : Thomas Landberg

Dato : 22-12-04 11:14

> [...]
> _underleverandører_ leverer for dårlig kvalitet, og at det er med til at
> hæve deres omkostningsniveau. Hvad angår deres underleverandører, så er

Var det så også noget ævl da Peugeot 307 blev bedømt som den anden-ringeste
bil i Top Gear's årlige kvalitetsundersøgelse hvor 56.000 ejere var blevet
adspurgt om deres biler? Ud af de sidste 10 biler - de ringeste - var fire
fra Peugeot. Som koncern var PSA ringest, lidt dårligere end Fiat-koncernen.
Octavia blev nummer 6 fra den rigtige ende.
Om delene kommer fra Bosch, Siemens eller en fabrik i Congo er ligegyldigt.
Hvis flere hundrede ejere af en bestemt bil samstemmende mener det er noget
lort, så er det sq en farlig bil at begynde at sætte 300.000kr i.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Tilbud: Garmin Quest 4.995kr (5.995kr vejl.), Garmin 2620 7.995kr (14.495kr
vejl.)

Fra : Mogens

Dato : 21-12-04 22:07

www.seat.dk -> Altea. Den er for sej, IMO.

Fra : Morten Snedker

Dato : 21-12-04 22:25

On Tue, 21 Dec 2004 22:06:32 +0100, "Mogens"
<dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> wrote:

>www.seat.dk -> Altea. Den er for sej, IMO.

Ja, det er faktisk en møg-fræk bil. Desværre er den for lille. Kunne
selvfølgelig købe den som van. Så kunne barnevognen være...og konen og
sønne kunne med lidt planlægning arrivere samtidig som mig - med
offentlig transportmiddel. =B-)

Fra : Mogens

Dato : 21-12-04 22:55

> Desværre er den for lille.

Hvorledes for lille?

Fra : Morten Snedker

Dato : 22-12-04 00:17

On Tue, 21 Dec 2004 22:55:12 +0100, "Mogens"
<dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> wrote:

>"Morten Snedker" <morten@dbconsult.dk> skrev i en meddelelse

>Hvorledes for lille?

Har jeg ikke ret, når jeg siger den ikke leveres som stationcar?

Fra : Christensen

Dato : 22-12-04 16:15

> Har jeg ikke ret, når jeg siger den ikke leveres som stationcar?

Jo det er rigtig nok - endnu. Men den kommer jo med ekstra bagagerum her til
marts - som en ny Toledo (III). Det er rigtig nok ikke en stationcar, men
den er røvfed, har _ret_ stort bagagerum (500 liter) og kæmpe tophængslet
bagklap. Derudover er den som altea'en....

Se evt. på www.seat.com

/f

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-04 00:17

> [...]

> ovenstående in mente, og en pris ml 250-300.000, hvad er der så af
> gode bud og erfaringer? 300Kkr er absolut max.

Hvad med en Mazda 6 Stationcar? I "Touring"-udgaven ligger en 2,0 / 141Hk og
manuel gear på ca. 302.000,-

> /Snedker

Lars B

Fra : Kim Kristensen

Dato : 22-12-04 23:37

> [...]
> ovenstående in mente, og en pris ml 250-300.000, hvad er der så af
> gode bud og erfaringer? 300Kkr er absolut max.

Hvad med noget MPV-agtigt, nå den bagerste sæderække er fældet i sådan en
behøver hunden modsat mange 5-dørs hatch-back biler ikke at ligge ned pga.
bagruden.

Med venlig hilsen Kim