Gulplade bil - Hvid i udlandet??
Fra : Ingelsen

Dato : 20-12-04 14:16

Vi skal en tur til Frankrig til Januar.
Og det kunne være lækkert at køre i vores gulpladebil, da der klart er mest
komfort.

Vi er to voksne og et barn.

Jeg ved godt det er ulovligt at sidde på bagsædet i en gulpladebil i
Danmark, men hvad når man kører i Tyskland/Frankrig??

Jeg mener det er fristende at ligge sæderne i bilen, pitstop i Tyskland hvor
man skruer sæderne i og så derudaf...

Nogen der har erfaring med det??
Og kender til om det er bund ulovligt..??

Hilsen Jan

Fra : Lars Holst

Dato : 20-12-04 15:30

"Ingelsen" <SLET@mig.dk> said in

> [...]
> Tyskland hvor man skruer sæderne i og så derudaf...
>
> Nogen der har erfaring med det??
> Og kender til om det er bund ulovligt..??

I og med at din forsikring træder ud af kraft ved et sådan indgreb er det
ikke lovligt.
Desuden er det den danske lov om registrering der er gældende.......også i
Tyskland, Frankrig etc.

En anden ting er at det udenlandske politi muligvis er fuldstændig
ligeglade med det.
Men vil du risikere det?
Hvad nu hvis du indblandes i en ulykke uden gældende forsikring?

--
Lars Holst

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 20-12-04 16:49

Lars Holst wrote in Message-ID:
<Xns95C59DBA98F5525689lh236589@62.243.74.162>:

> I og med at din forsikring træder ud af kraft ved et sådan indgreb er det
> ikke lovligt.

Hvorfor skulle den det? Jeg betaler da ikke mindre fordi min bil er
indregistreret på gule plader.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : Mogens

Dato : 20-12-04 18:43

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skulle den det?

Det er heller ikke rigigt - man kan få en underskrift
på det modsatte: At forsikringen dækker for alle 4 i
udlandet. Har lige fået det at høre, idet Cayenne turbo
ejer (gule plader) har fortalt mig det.

>Jeg betaler da ikke mindre fordi min bil er
> indregistreret på gule plader.

OK, så må din forsikring være anderledes.
Mit selskab forsikrer min bil på gule plader, hvilket
de ikke vil, hvis jeg registrerer den på hvide plader.
Har de fortalt mig!

Fra : Lars Holst

Dato : 20-12-04 20:24

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> said in news:cq72v4$2sos$1
@news.cybercity.dk:

> [...]
> Mit selskab forsikrer min bil på gule plader, hvilket
> de ikke vil, hvis jeg registrerer den på hvide plader.

Hvilket selskab er det som gør det?

At gøre det, som forsikringsselskab, er i sig selv ulovligt, da det er at
opfordre til lovbrud.

--
Lars Holst

Fra : Mogens

Dato : 20-12-04 20:32

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hvilket selskab er det som gør det?

Jeg kender ikke mandens selskab. Men jeg er ret sikker
på, at han har undersøgt sagerne til bunds - ift. forsikrings-
selskabet.

Fra : Leonard

Dato : 21-12-04 01:03

Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> wrote:

>Jeg betaler da ikke mindre fordi min bil er
>indregistreret på gule plader.

Mon ikke?
Din bil koster jo en hel del mere på hvide plader.

--
Leonard

Fra : claus b. p.

Dato : 21-12-04 01:27

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> wrote in message

> Mon ikke?
> Din bil koster jo en hel del mere på hvide plader.

Der var tale om forsikring, ........#@! ikke afgifter. Der betaler alle for
meget

/Claus

Fra : Leonard

Dato : 21-12-04 10:43

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote:

>Der var tale om forsikring, ........#@! ikke afgifter.

Min forsikringspræmie er bl.a. reguleret efter bilens nypris, og der
er pænt stor forskel på om bilen koster 240.000 eller 590.000

>Der betaler alle for meget

Næh, jeg har ikke betalt for meget på min gulplade bil

--
Leonard

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 21-12-04 15:03

Leonard wrote:

> Min forsikringspræmie er bl.a. reguleret efter bilens nypris, og der
> er pænt stor forskel på om bilen koster 240.000 eller 590.000

Min forsikringsselskab er ligeglade med nyprisen...

/Jakob

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 21-12-04 13:24

En helt masse bits fra Peter Fjelsten til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Hvorfor skulle den det? Jeg betaler da ikke mindre fordi min bil er
> indregistreret på gule plader.

Ikke?

Tryg vil da godt nok have en anelse mere hvis jeg skulle smidde sæder i
Sharanen, da de tager udgangspunkt i bilens nypris, hvis det er til kørsel i
Danmark.

Hvis jeg skulle hive sæderne ind i Tyskland (se
<1923235.t3UE9tSvHs@henrik.lan.lagengymnastik.dk> ), ville de bare have et
dokumentgebyr, oplyste den venlige dame.

> <author> Peter Fjelsten </author>

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"I wanted to do it but instead.... i didn't"
-- Richard Kind as Paul Lasiter in 'Spin City'

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 20-12-04 17:20

Ingelsen wrote:
> [...]
> Tyskland hvor man skruer sæderne i og så derudaf...
>
> Nogen der har erfaring med det??
> Og kender til om det er bund ulovligt..??

Det er - og bliver ikke lovligt.

Tyskland respekterer dansk lovligivning, så - derfor.

Noget andet er så om du bliver taget, det kan du jo også være heldig at
slippe godt fra her i Danmark.

Og hvis du bliver involveret i en ulykke med eksempelvis personskade, vil
det gå rigtig galt hvis der er passagerer bag i bilen. Du bliver flået
økonomisk, de skadelidte vil formentlig få deres erstatning. Men vær bare
sikker på at din ansvarsforsikring efterfølgende tager alt hvad de kan få
fat i fra dig.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Tony

Dato : 20-12-04 21:00

> Det er - og bliver ikke lovligt.
>
> Tyskland respekterer dansk lovligivning, så - derfor.

Gider du ikke uddybe det?

Tony

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-12-04 10:43

Tony wrote:

> Gider du ikke uddybe det?

Udsagn fra den tyske ambasade, ved forespørgsel angående kørsel i Tyskland
med bus registreret til "privat buskørsel", en katagori som ikke findes i
tyskland.

I den kategori er der meget stor forskel på tysk og dansk lovgivning.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : claus b. p.

Dato : 20-12-04 21:48

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote in message

> [...]
> sikker på at din ansvarsforsikring efterfølgende tager alt hvad de kan få

Det lyder som noget sludder. Det er fx. faktisk tilladt at have personer i
varerummet i DK under visse omstændigheder. Historien er vel ikke længere
end at man må læse sine egne forsikringsbetingelser, og ud fra hvad der er
dækket eller ej tage stilling til om man tør. Det er måske også en rigtig
god ide at have sæder og sikkerhedsseler fastmonteret mens man kører i
udlandet, for visse steder kan man nok regne med en bøde hvis ikke
passagerer er ordentligt fastspændt mv. Over for told/skat er kun det samme
hensyn som herhjemme, hvis der ikke er betalt moms er privat kørsel ikke
tilladt. Men det er nok mest ved grænsen at det kan blive et problem.

/Claus

Fra : Tony

Dato : 20-12-04 22:46

> Det lyder som noget sludder. Det er fx. faktisk tilladt at have personer i
> varerummet i DK under visse omstændigheder.

Ansatte på vej til et arbejdssted og hjem igen, må gerne transporteres bag i
en gulpladebil.

> [...]
> betalt
> moms er privat kørsel ikke tilladt. Men det er nok mest ved grænsen at det

I Danmark samarbejder Told&Skat og politiet. Det er ikke brud på nogen
færdselsregler at have sæder bag i en gulpladebil (forudsat sæderne sidder
forsvarligt fast).
Såfremt Tysk politi skulle gribe ind skulle det være som følge af samarbejde
med Told&Skat.
Det kunne være spændende med en henvisning til en formulering hvoraf det
ulovlige aspekt fremgår.

Tony

Fra : Lars Holst

Dato : 20-12-04 23:58

"Tony" <mynsterman@h0tmail.com> said in

> [...]
> samarbejde med Told&Skat.
> Det kunne være spændende med en henvisning til en formulering hvoraf

Her følger et lille uddrag af Lov Bekendtgørelse nr. 977

Bekendtgørelse af
lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v.

Citat:

§ 5. 3) For følgende nye biler samt for biler, der har mistet deres
identitet, og som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til
godstransport, udgør afgiften 0 kr. af de første 13.800 kr. af den
afgiftspligtige værdi og 95 pct. af resten:

1) Biler med tilladt totalvægt ikke over 2 t.

2) Biler med tilladt totalvægt over 2 t, men ikke over 4 t, såfremt
biler af samme fabriksmærke markedsføres med lignende karrosseri i
personvognsudførelse (stationcars og lign.).

Stk. 2. Biler nævnt i stk. 1 må ikke benyttes til befordring af personer
uden for førerrummet. Det er dog tilladt uden for førerrummet at befordre
personer, som arbejder i ejerens (brugerens) virksomhed, til eller fra
den arbejdsplads, hvor de skal anvende det medbragte materiel. Det er
endvidere tilladt at befordre personer uden for førerrummet, hvis der er
udstedt tilladelse til kørsel i optog eller med elever, der har afsluttet
en uddannelse.

Stk. 3. 3) For andre nye biler samt for biler, der har mistet deres
identitet, med tilladt totalvægt over 2 t, men ikke over 4 t, som
utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport, udgør afgiften
0 kr. af de første 34.100 kr. af den afgiftspligtige værdi og 30 pct. af
resten. For biler over 3 t kan afgiften dog højst udgøre 56.800 kr. De i
dette stykke nævnte biler må ikke benyttes til personbefordring i videre
omfang end de i stk. 1 omhandlede køretøjer.

§ 27. 3) Med bøde straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt

1) afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier
oplysninger til brug for afgiftskontrollen,

2) overtræder § 9, stk. 1 og 2, § 13, stk. 2, § 16, stk. 1 og 2, § 19,
stk. 1, § 20, § 21, stk. 1 og 2, § 23, stk. 1, § 24, § 25, stk. 1, 3 og
5,

3) anvender et afgiftspligtigt køretøj, som ikke er afgiftsberigtiget,
eller for hvilket der ikke er meddelt tilladelse efter bestemmelserne i §
3 a, stk. 1, 7 og 8,

4) anvender et afgiftspligtigt køretøj, der er fritaget for afgift,
eller hvoraf der er betalt afgift efter bestemmelserne i § 5, stk. 1, 10
og 12, § 5 a, stk. 1, eller § 6, stk. 1, i strid med de betingelser, der
gælder for fritagelsen eller afgiftsberigtigelsen efter den pågældende
bestemmelse,

5) undlader at efterkomme et påbud, der er meddelt i medfør af § 18,
stk. 1, om angivelse for kortere perioder end en måned,

6) anvender et køretøj, der er afmeldt af motorregisteret efter
reglerne om tilbagebetaling af afgift for ældre køretøjer i tidligere
lovgivning,

7) her i landet anvender et afgiftspligtigt køretøj, der er afmeldt af
motorregisteret, og for hvilket der er godtgjort afgift efter reglerne om
godtgørelse af afgift i forbindelse med udførsel, jf. § 7 b og c.

Stk. 2. I forskrifter, der udstedes i medfør af loven, kan der fastsættes
straf af bøde for den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder
bestemmelser i forskrifterne.

Stk. 3. 2) Den, der begår en af de nævnte overtrædelser med forsæt til
at unddrage statskassen afgift, straffes med bøde eller fængsel indtil 2
år.

Stk. 4. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar
efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.

Stk. 5. 1) §§ 18 og 19 i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v.
finder tilsvarende anvendelse på sager om overtrædelse af denne lov.

Citat slut

Vær opmærksom på at når der står: "Det er dog tilladt uden for
førerrummet at befordre personer, som arbejder i ejerens (brugerens)
virksomhed, til eller fra den arbejdsplads, hvor de skal anvende det
medbragte materiel."
så er der tale om de såkaldte mandskabsvogne.
Retspraksis er at man må _ikke_ have personer i varerummet på en
gulpladebil.

Hvis du så nærlæser din forsikringspolice, så vil det fremgå et eller
andet sted at såfremt du benytter din bil på anden vis end den er
registreret til, så bortfalder forsikringen.

Og så fremgår det af Lovbekendtgørelse nr. 726
Bekendtgørelse af lov om forsikringsaftaler

Citat:
A. ALMINDELIGE BESTEMMELSER

SKADESFORSIKRINGENS GENSTAND

§ 35. Enhver lovlig interesse, der lader sig ansætte i penge, kan være
genstand for skadesforsikring. Forsikringen kan tegnes for
forsikringstagerens eller trediemands interese.
Citat slut.

Mere behøver man ikke studere i lovene før man ved at en forsikring ikke
er gyldig hvis du benytter en gulpladebil med forsæt til persontransport
i varerummet.

Læg mærke til ordet "_lovlig_" i § 35

Det er muligt at andre personer kan finde andre lovtekster som mere
præcist indskærper ulovligheden ved at benytte gulpladebiler til
persontransport i varerummet.
Så lad det komme i den her tråd.

Og vær lige opmærksom på § 27 Stk. 3: "Den, der begår en af de nævnte
overtrædelser med forsæt til at unddrage statskassen afgift, straffes med
bøde eller fængsel indtil 2 år."

Du ryger muligvis i spjældet hvis du med forsæt smider dine unger ind bag
i varerummet.

Kom lige med noget dokumentation for at det skulle være lovligt,
så vi kan holde det op mod hinanden og få afgjort dette spørgsmål.

--
Lars Holst

Fra : claus b. p.

Dato : 21-12-04 01:25

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
> [...]

> Og vær lige opmærksom på § 27 Stk. 3: "Den, der begår en af de nævnte
> overtrædelser med forsæt til at unddrage statskassen afgift, straffes med

For at tage en ting ad gangen. Det er naturligvis ikke tilladt at
fastmontere sæder, eller for den sags skyld senge, køkkener eller andet i
varerummet. (Undtagen dem der er i en mandskabsvogn). Men det er tilladt at
have personer i varerummet under specielle omstændigheder, fx. personer der
er nødvendige for af og pålæsning af gods, soldater/hjemmeværnsfolk under
kommando osv. og derfor kan det ikke være et forsikringsmæssigt problem. Og
det var her tråden kom fra. Og der findes INGEN tilfælde hvor
ansvarsforsikringen ikke dækker, udelukkende tilfælde hvor selskabet kan
gøre regres. Og disse tilfælde skal være specifikt nævnt i policen. Ellers
ville enhver mindre overtrædelse af færdselsloven medføre at
forsikringsselskabet unddrog sig ansvar, fx. en hastighedsovertrædelse, og
det går jo ikke. Faktisk er det værste der kan ske et "hændeligt uheld" for
der er jo ingen ansvarlige, og dermed dækker ansvarsforsikringer ikke...
(Hvis fru Hansen brækker sit ben på dit fortov, så sig at du har glemt at
salte, ellers får hun ingen forsikringsdækning.)
Nej, - det er ingen opfordring, - for det ville være ulovligt.
Glem ikke at reglerne for gulplade biler er lavet af skattemæssige grunde,
så i DK straffes du hårdere for skattesvig end for grov uagtsomhed i
trafikken. Men i udlandet er det omvendte tilfældet.
/Claus

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 21-12-04 13:20

En helt masse bits fra Hans L. Jørgensen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Det er - og bliver ikke lovligt.

> Tyskland respekterer dansk lovligivning, så - derfor.

Ah men det er dog ikke helt sandt.

Min varebil er f.eks. en importbil fra Tyskland. I Tyskland levede den et liv
med bagsæder i - helt lovligt. Ifølge det tyske politi (som jeg har ringet og
spurgt) må jeg faktisk kaste sæderne ind bagi og bruge dem i Tyskland.
Men kun hvis (og det er ret væsentligt) følgende to betingelser er opfyldt:

1) Den originale tyske registreringsattest/fartøjsbrev skal jeg have i bilen

2) Jeg skal have en udtalelse fra mit forsikringsselskab, hvori de
tilkendegiver (på tysk eller engelsk) at min forsikring også dækker med
passagerer bag i bilen i Tyskland.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"If i didn't know you i'd say you have ... feelings ..."
-- Michael Boatman as Carter Heywood in 'Spin City'

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 20-12-04 20:14

Mogens skrev i Message-ID: <cq72v4$2sos$1@news.cybercity.dk>:

> OK, så må din forsikring være anderledes. Mit selskab forsikrer min
> bil på gule plader, hvilket de ikke vil, hvis jeg registrerer den på
> hvide plader. Har de fortalt mig!

Selskab? Bil? Min er en Sharan i GF.

Fra : Mogens

Dato : 20-12-04 20:15

> Selskab? Bil? Min er en Sharan i GF.

Tryg, Camaro Z28

Fra : claus b. p.

Dato : 21-12-04 01:29

"Ingelsen" <SLET@mig.dk> wrote in message
> Vi skal en tur til Frankrig til Januar.
> Og det kunne være lækkert at køre i vores gulpladebil, da der klart er
> [...]
Hvorfor køber i så ikke en gulpladebil med 3 forsæder?

/Claus

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 21-12-04 11:14

De danske regler gælder i hele EU, hvis bilen er registreret i DK. Så det er
ikke lovligt. Prøv lige at lede på Google, mener helt bestemt at der var en
som lige før sommerferien kunne henvise til lovteksten.

Nu ved jeg ikke hvilken bil i har, men er det ikke muligt at sidde 3 pers.
foran?

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Ingelsen

Dato : 21-12-04 11:22

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> var en som lige før sommerferien kunne henvise til lovteksten.
>
> Nu ved jeg ikke hvilken bil i har, men er det ikke muligt at sidde 3 pers.

Det er en BMW X3

Hilsen Jan

Fra : Pede

Dato : 22-12-04 04:18

> Nu ved jeg ikke hvilken bil i har, men er det ikke muligt at sidde 3 pers.
> foran?

Nu vi er ved det, hvordan er reglerne så med antallet af personer foran ?

I min gulplade øse, er der ikke 3 sæder og sikkerhedsseler, men der er
stadig rigelig plads til der kan sidde 3 (1 på førersædet og 2 på
passagersædet)

Hvordan er lovgivningen på det punkt ? Må der sidde 2 på passagersædet så
længe det ikke genere føren ?

Eller skal de begge 2 ha sikkerhedssele på ? Må de evt. dele en
sikkerhedssele (dum ide, men ren teoretisk) Er det nok den ene har sele på ?

MVH

Pede

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 22-12-04 09:42

Pede wrote:

> Eller skal de begge 2 ha sikkerhedssele på ? Må de evt. dele en
> sikkerhedssele (dum ide, men ren teoretisk) Er det nok den ene har
> sele på ?

Alle skal på forsædet have sele på.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 22-12-04 14:37

"Alle skal på forsædet have sele på"

Så er der kommet nye regler...

Før skulle man kun have seler på, hvis der var var seler til det. Hvis der
kan være flere personer, end seler, må man IKKE sidder 2 personer i en sele.
Altså må man kører uden seler hvis der ikke er nok... Med mindre der er
kommet nye regler. Men det har også været oppe før. Så google må kunne give
svaret.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 21-12-04 17:13

Henrik Bøgh skrev i Message-ID:
<3236989.HQbLBGum4a@henrik.lan.lagengymnastik.dk>:

> Tryg vil da godt nok have en anelse mere hvis jeg skulle smidde sæder
> i Sharanen, da de tager udgangspunkt i bilens nypris, hvis det er til
> kørsel i Danmark.

Vist gør de ej.

GF er det kun efter vægt - sålænge køretøjet koster under 493K DKK.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 21-12-04 17:50

En helt masse bits fra Peter Fjelsten til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Vist gør de ej.

Nå men så må deres telefonrådgivere (eller hvad søren de nu kalder dem) tage
fejl.

> GF er det kun efter vægt - sålænge køretøjet koster under 493K DKK.

GF == Tryg ?

> <author> Peter Fjelsten </author>

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Ever stopped thinking, and forget to start again?"
-- |Hobbez| på #partyline.dk/Undernet

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-12-04 14:52

On Tue, 21 Dec 2004 17:13:00 +0100, Peter Fjelsten wrote:

> GF er det kun efter vægt - sålænge køretøjet koster under 493K DKK.

GF siger også max 150HK - nisser hele bundtet er de.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 21-12-04 18:17

<1643197.R4XohuWyo4@henrik.lan.lagengymnastik.dk>:

> GF == Tryg ?

Gensidige Forsikring (Sjovt nok hedder de GF forsikring, men det må vist
være en pleonasme).

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-12-04 18:20

Martin Johansen [6000] skrev i Message-ID:
<pan.2004.12.22.13.51.49.856743@for.contactinfo>:

> GF siger også max 150HK - nisser hele bundtet er de.

Det står det intet om i min police - og det er ikke eksplicit blevet
nævnt - men OK, de fik jo opgivet biltypen.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-12-04 18:27

On Tue, 28 Dec 2004 18:19:55 +0100, Peter Fjelsten wrote:

> Det står det intet om i min police - og det er ikke eksplicit blevet
> nævnt - men OK, de fik jo opgivet biltypen.

Okay. Det er bare hvad jeg har fået oplyst hos dem over flere omgange.