MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Konsekvenser af BIOS-opdatering
Fra : Erik Kirkeby Rasmuss~

Dato : 13-02-05 14:25

Jeg har fået fortalt, at man - hvis BIOS opdateres - afskriver sig
muligheden for at anvende genindlæsnings-CD´erne til Windows. Og at man i
givet fald skal til "mekanikeren" for at få BIOS stillet tilbage til
grundindstillingen.
Er det rigtigt? - Jeg har ikke selv prøvet det efter, men jeg har faktisk
behov for en geninstallering, men så er der lige det med BIOS! - Er der
nogen erfaring her?

Mvh
Erik

Fra : Henning

Dato : 13-02-05 16:06

Absolut forkert!

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Olesen

Dato : 13-02-05 17:27

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Absolut forkert!

Hvis du biosopdaterer og det går galt, så hænger DU på den.

Fra : Henning

Dato : 13-02-05 17:46

On Sun, 13 Feb 2005 17:26:47 +0100, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

>"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

>Hvis du biosopdaterer og det går galt, så hænger DU på den.

Ikke "mig" men ham der opgraderer Biosopgradering vil intet have at
gøre med reetablerings-cd'er.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Erik Kirkeby Rasmuss~

Dato : 13-02-05 17:57

> Ikke "mig" men ham der opgraderer Biosopgradering vil intet have at
> gøre med reetablerings-cd'er.

> hsb@(fjernes)image.dk

Jeg HAR tidligere opgraderet min BIOS uden det gik galt. - Men nu vil jeg
altså gerne anvende genindlæsnings-CD´en.
I brugervejledningen til min Amitech PC står der. Jeg citerer: "Bemærk dog,
at hvis man selv opgraderer BIOS vil man ikke længere kunne indlæse Amitech
Førstehjælp og dermed Windows XP. Genopretning af den originale BIOS vil KUN
kunne foretages på Amitech´s serviceværksted og er IKKE omfattet af
garantien."
Det er derfor jeg er meget i tvivl, om jeg kan gå i gang med
genindlæsningen.

Erik

Fra : Olesen

Dato : 13-02-05 18:06

"Erik Kirkeby Rasmussen" <erik.kirkeby@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det er derfor jeg er meget i tvivl, om jeg kan gå i gang med
> genindlæsningen.

Det kan HØJST handle om boot rækkefølgen .o)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-02-05 19:48

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev

> Det kan HØJST handle om boot rækkefølgen .o)

Nåh, det vil altså sige, at du fuldstændig udelukker det faktum, at der er
mange mærkevarer producenter, som lægger en maskine ID i deres BIOS, som
restore CD'erne bruger til at identificere maskine med?

Claus

Fra : Olesen

Dato : 13-02-05 20:00

> [...]
> mange mærkevarer producenter, som lægger en maskine ID i deres BIOS, som
> restore CD'erne bruger til at identificere maskine med?

Hvis dette er tilfældet, så er det en maskine, man bør holde
sig langt fra, og advare sine omgivelser imod samme.

-endnu en god grund til IKKE at købe mærkevaremaskiner.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-02-05 20:37

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev

> Hvis dette er tilfældet, så er det en maskine, man bør holde
> sig langt fra, og advare sine omgivelser imod samme.
> -endnu en god grund til IKKE at købe mærkevaremaskiner.

Ja, det er klart. Alle helt normale mennesker er jo født med et gen, som gør
at de altid er i stand til at samle deres egen computer, og det må være
klart for enhver, at alle folk, som er født uden dette gen, burde udryddes!

Det vil give mulighed for at genåbne gaskamrene Auschwitz-Birkenau,
Treblinka, Belzec og Sobibor....

Claus

Fra : Jack

Dato : 13-02-05 20:04

> Nåh, det vil altså sige, at du fuldstændig udelukker det faktum, at der er
> mange mærkevarer producenter, som lægger en maskine ID i deres BIOS, som
> restore CD'erne bruger til at identificere maskine med?

Såsom Amitech, IBM og den slags Lav backup af dine filer, updater din
bios hvis du lyster og smid så den genetablerings cd ud af vinduet.... Husk
lige at få styr på alle dine drivere...

Fra : Henning

Dato : 13-02-05 21:30

On Sun, 13 Feb 2005 19:48:15 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> [...]
>mange mærkevarer producenter, som lægger en maskine ID i deres BIOS, som
>restore CD'erne bruger til at identificere maskine med?

Bruger du den rigtige OEM-bios og ikke en eller anden tilfældig bios
motherboardproducenten har lavet, burde der ikke opstå problemer.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-02-05 19:56

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev

> Absolut forkert!

Nej, det er absolut rigtigt, med mindre man selv har den *rigtige* BIOS som
backup og softwaren til at geninstallere denne.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-02-05 19:54

> [...]

> Er det rigtigt? - Jeg har ikke selv prøvet det efter, men jeg har faktisk
> behov for en geninstallering, men så er der lige det med BIOS! - Er der

Ja, det er fuldstændig korrekt. Der er mærkevarerproducenter, som lægger en
identifikationsstreng i BIOS, som restore CD'en skal bruge, så man dels ikke
kan installere softwaren på en anden maskine, og dels som en garanti for, at
det er de rigtige drivere, der bliver installeret. Hvis en producent har
forskellige maskiner i den samme produktlinje, så kan det ikke betale sig at
lave en restore CD til hver enkelt version, når det er muligt at lave en
universaludgave, der kan bruges til flere maskiner, hvis der kun er mindre
forskelle.

Men hvorfor vil du opdatere din BIOS?

Har du et specifikt problem, som en BIOS opdatering kan løse?

Claus

Fra : Olesen

Dato : 13-02-05 20:03

> Har du et specifikt problem, som en BIOS opdatering kan løse?

Useriøst spørgsmål. Hvor sku'
brugeren vide dêt fra ?

Netop en BIOS opdatering er noget man gør
som noget af det sidste, hvis alt andet er forsøgt,
og IKKE noget man bare gør for sjovt skyld
som ordinær PC bruger.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-02-05 20:40

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev

> Useriøst spørgsmål. Hvor sku'
> brugeren vide dêt fra ?

DOOOHHH!!

Nu er det vist dig, der en dum!

Hvis han ikke er helt sikker på, at en BIOS opdatering vil løse noget, så er
der heller ingen grund til at opdatere BIOS. Du skriver det jo selv, men kan
åbenbart ikke tænke så langt?

Claus

Fra : Jack

Dato : 13-02-05 20:29

Men hvis du nu har gjort det, så er det vel derfra den skal tages ?+

Jeg har lagt et pgr. til at lave driverbacup på din pc, i dk.binaer. Så
lægger du dem på en cd, og så håber jeg du klare den derfra.
Jeg har hentet det pgr. på pcpitstop.com for længe siden, og det er en 30
dages trial. det har de ikke tænkt så meget over, da det jo nok mest skal
bruge på maskiner der skal formateres *GG*

Fra : John Vedsegaard

Dato : 13-02-05 23:25

> [...]
> Er det rigtigt? - Jeg har ikke selv prøvet det efter, men jeg har faktisk
> behov for en geninstallering, men så er der lige det med BIOS! - Er der

Hvis det er et problem, hvad så med den stakkel som bliver nødt at købe et
nyt MB f.eks. fordi det gamle gik i stykker?
Her sidder der jo næsten altid en anden BIOS på...

John Vedsegaard

www.taform.dk

Fra : Madsen

Dato : 14-02-05 10:59

John Vedsegaard wrote:
> [...]
> købe et nyt MB f.eks. fordi det gamle gik i stykker?
> Her sidder der jo næsten altid en anden BIOS på...

Hvis OS er købt som OEM til PCen skal "stakelen" ud at købe ny licens (OEM
licensen må kun bruges til den maskine den er købt sammen med )Hvis han ikke
vil eller kan være pirat.
--
madsen

Fra : John Vedsegaard

Dato : 14-02-05 16:37

"Madsen" <madsen58@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> licensen må kun bruges til den maskine den er købt sammen med )Hvis han
Og hvis det er købt som OEM til en mus???

John

Fra : Madsen

Dato : 14-02-05 19:35

John Vedsegaard wrote:
> "Madsen" <madsen58@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og hvis det er købt som OEM til en mus???

Har jeg nævn noget om en mus, prøv at løse første line som jeg skrev, hvis
du læser de oprindelige indlæg, drejer det sig om følgende:
-klip-
[...]

Så hvidt mig bekendt indeholder en mus ikke en bios
--
Madsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-02-05 20:01

> [...]

> Er det rigtigt? - Jeg har ikke selv prøvet det efter, men jeg har faktisk
> behov for en geninstallering, men så er der lige det med BIOS! - Er der

ja, det er rigtigt. Se tidligere indlæg.

Claus

Fra : John Vedsegaard

Dato : 16-02-05 16:39

> [...]
> nogen erfaring her?
> -klip-
>
> Så hvidt mig bekendt indeholder en mus ikke en bios

Sagen er måske ikke forklaret rigtigt fra min side.

Microsoft kan IKKE tillade sig at forhindre brugen af software bare fordi
man laver om i sin hardware.
Til enhver tid vil M$ TABE en sådan sag, endvidere vil EU kunne pålægge
firmaet meget store bøder, hvilket er rimeligt.
Da man kan risikere at købe en bios, der ikke virker efter hensigten, eller
skal opdateres fordi man får en hurtigere CPU, kan der være al mulig grund
til en opdatering. I tilfældet med en ny CPU, vil det stadig være den samme
computer og så skal softwaren selvfølgelig stadig virke som der er betalt
for.

John

Fra : Madsen

Dato : 16-02-05 17:04

John Vedsegaard wrote:
> [...]
> mulig grund til en opdatering. I tilfældet med en ny CPU, vil det
> stadig være den samme computer og så skal softwaren selvfølgelig

Nu er jeg ikke sikker på at det er M$ der står bag, men Amitech der har
lavet så BIOS og genindlæsnings-CD ikke kan adskilles( smart måde at tjene
penge på, men om det er tilladt at gøre det ? men moralsk er det ikke da det
giver store begrænsninger).
Om man vil købe OEM versioner til ca. halv pris med de begrænsninger det
giver eller købe en fuld version til fuld pris ( med mulig for at skift al
sin hardware ud uden at få problemer med sin licens) er jo et valg som man
selv bestemmer.

--
Madsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-02-05 20:00

"John Vedsegaard" <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvis det er købt som OEM til en mus???

Så er det ikke en restore udgave, som læser i maskinens BIOS....

Det er det, tråden handler om.

Claus

Fra : Jack

Dato : 14-02-05 21:57

Jeg har flere gange skiftet styresystem på en preinstaleret pc, hvilket er
samme problematik, uden det gav problemer, og taget driverne fra den
medfølgende recovery cd. Så hvis du har updateret din bios, og ikke længere
kan bruge din cd, så skifter du til en ny, eller prøver om du kan downloade
den oprindelige BIOS fra producenten. Jeg ville til hver en tid fortrække et
nyt os, da der følger for meget ligegyldigt l... med de
preinstalerede. -efter min mening.

Fra : JGD

Dato : 14-02-05 22:28

Hej Erik

Opdater ikke bios på din Amitech. Har lige gjort det (Gigabyte bios)
og kunne ikke anvende genindlæsnings CD'en. Opdage først bagefter
den noget underlige politik fra Amitech's side, at man kunne sende
sin PC ind, så de kunne fikse bios'en (selvfølgelig mod betaling, og
ikke noget med at de kunne tilsende en bios eller gøre det muligt at
download'e).
Selve bios opdateringen var problemfri, men kan nu ikke får installeret
XP Home. Med den politik er det lige før man bliver pirat? for
at installere XP Home som man egentlig har betalt for.

-hand
JGD

Fra : Erik Kirkeby Rasmuss~

Dato : 15-02-05 10:49

"JGD" <jgd@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> XP Home. Med den politik er det lige før man bliver pirat? for
> at installere XP Home som man egentlig har betalt for.

Tak til JGD. Det var lige det svar jeg havde brug for - og frygtede! - Jeg
har nemlig også opdateret min AMI-BIOS på et Gigabyte MB uden problemer, men
Amitechs udmelding ommanglende mulighed for at anvende
genindlæsnings-CD´erne gjorde, at jeg bragt spørgsmålet frem her i
gruppen. - Og jeg skal love for, at det har givet reaktioner!
Jeg vælger at leve videre med de mangler mit nuværende XP har indtil jeg
anskaffer mig nyt udstyr - og det bliver i hvert fald ikke mærkevare - og
slet ikke Amitech!

Mvh
Erik

Fra : JGD

Dato : 15-02-05 14:07

Hej Erik.

> [...]
> anskaffer mig nyt udstyr - og det bliver i hvert fald ikke mærkevare - og

Lige for at få alt "på det rene". Min situation er at jeg opdaterede BIOS
og samtidig ønsker at installere XP Home "clean", ændre partition ect.
Ønske derfor at boot'e genindlæsnings CD'en (XP Home), MEN det kan
åbenbart ikke lade sig gøre længere pga. BIOS opdateringen. Systemet
fungerer fint(efter reaktivering, pga. BIOS opdateringen) men jeg har ingen
ide, om man kan anvende genindlæsnings CD'en til ændringer af den
eksisterende installation (næsten ikke andet at gøre end at du må prøve).
Det er dog "bare" ikke det jeg vil. Har overvejet om det egentlig er helt
lovligt at et firma (Amitech) "forhindre" mig i at anvende (gør det
besværligt)
et "stykke" software, jeg har betalt for. Synes ikke jeg kan finde noget i
EULA der siger at licensen bortfalder ved en BIOS opdatering, hmm .
Håber du kan bruge mit svar.

-hand
JGD