MS Windows
briani 27239
Kludder i filstørrelser!
Fra : Flemming Knudsen

Dato : 13-02-05 13:52

Jeg kører med XP Pro SP2. Jeg bruger også Total Commander.

Total Commander opgiver 2 forskellige tal for brugt diskplads på C-drevet. 8
GB foroven og kun 4,7 GB når alle filer bliver talt sammen. Det sidste tal
er det rigtige. Jeg mener, at i de gode gamle DOS dage blev filstørrelsen
opgivet i headeren, men også udregnet ved at sammentælle antallet af
clusters. Jeg tænker, at det måske er her hunden ligger begravet. Jeg har
kørt Fix-It 5.0 Diskfixer, men den finder ingen fejl. Når jeg Ghost'er mit
c-drev, får jeg en filstørrelse på næsten det dobbelte af, hvad den skal
være.

Jeg vil naturligvis helst undgå reformatering.

Er der et program, der kan løse problemet for mig. Evt. et rigtigt godt
tips.

--
Herlig hilsen
Flemming Knudsen

--
Herlig hilsen
Flemming Knudsen

Fra : Flemming Knudsen

Dato : 13-02-05 21:33

Jeg glemte at sige, at windows diskcheck, der normalt starter, dersom du
ikke får lukket rigtigt ned, ikke kommer frem. Jeg har prøvet på alle måder
at provokere den til det, men uden held.

Hvordan starter jeg dette program (hvad hedder exe-filen?).

--
Herlig hilsen
Flemming Knudsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-02-05 23:49

Den 13-02-05 21.32 skrev Flemming Knudsen følgende:
> Jeg glemte at sige, at windows diskcheck, der normalt starter, dersom du
> ikke får lukket rigtigt ned, ikke kommer frem. Jeg har prøvet på alle måder
> at provokere den til det, men uden held.

Programmet hedder chkdsk.exe, men jeg tror ikke, det løser dit problem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Flemming Knudsen

Dato : 14-02-05 19:41

> [...]
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Du har ret. Det løste ikke problemet.

Programmet chkdsk.exe uden /F fandt godt nok, at 'windows fandt fejl i
filsystemet', men da jeg kørte chkdsk.exe /F fandt den/ændrede den ikke
noget..

Surt show. Må nok formatere og starte forfra med installation. Eller findes
der en genial løsning?

Herlig hilsen,

Flemming Knudsen

Fra : Lars

Dato : 17-02-05 12:09

In article <420f4d77$0$29273$14726298@news.sunsite.dk>, flemming3480@hotmail.com says...
> [...]
> GB foroven og kun 4,7 GB når alle filer bliver talt sammen. Det sidste tal

Umiddelbart vil jeg gætte på at du har et stort antal små filer, f.eks. mindre end 4.096 bytes.

Hvis du i TC markerer en række filer of trykker CRTL-L vil den vise byte summen af omtalte
filer. Ydermere viser TC også det allokerede disk-område, hvor "cluster size" er indregnet, og
dette er den reelle værdi.

Såfremt din disk er formatteret som NTFS, er typisk cluster size 4.096 bytes (kan konfigureres
ved formattering), dette vil sige at selvom du har en fil på 50 bytes, optager den 1 cluster a
4.096 bytes.

For FAT erindrer jeg at clustersize er 32.768 bytes, og for NTFS kan clustersize som jeg husker
det reduceres til kun 512 bytes. Det smarte er at TC kan vise dig dette.

--
Best regards

Lars