MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
DMA - PIO
Fra : Per F Andersen

Dato : 11-02-05 09:17

Jeg har 2 ens harddiske, som p.t. er tilsluttet som primær master og slave.
Master er i PIO-mode og slave i DMA-mode.
Det ville være ønskeligt, at også primær master var i DMA-mode.
Det samme problem har jeg med min dvd

Hvad kan der være galt?

mvh per

Fra : Per F Andersen

Dato : 11-02-05 09:22

Per F Andersen wrote:
> Jeg har 2 ens harddiske, som p.t. er tilsluttet som primær master og
> slave. Master er i PIO-mode og slave i DMA-mode.
> Det ville være ønskeligt, at også primær master var i DMA-mode.
> Det samme problem har jeg med min dvd

Jeg kører WinXP, AMD.
Alle enheder sidder på samme type kabel.
I enhedshåndtering står: "DMA, hvis den er tilgængelig"'
For master og DVD: "PIO-tilstand"
For slave : "Ultra DMA-tilstand 6"

Fra : ///M

Dato : 11-02-05 09:24

Per F Andersen wrote:
> [...]
> slave. Master er i PIO-mode og slave i DMA-mode.
> Det ville være ønskeligt, at også primær master var i DMA-mode.

Er de helt ens?
Jeg tror du vil kunne få dem til at køre DMA ved at sætte dem på hver sin
controller.

///M

Fra : Per F Andersen

Dato : 11-02-05 09:30

///M wrote:
> Er de helt ens?
> Jeg tror du vil kunne få dem til at køre DMA ved at sætte dem på hver
> sin controller.
Ja, de har i hvert fald præcis det samme typenavn og størrelse.
Jeg har prøvet at få min brænder på sekundær IDE til at køre DMA

Det er da mystisk, at det kun er slaven, der vil køre DMA??

mvh per

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-02-05 10:25

"Per F Andersen" <fjernperslet@f---andersen.dk> wrote:

> [...]
>Master er i PIO-mode og slave i DMA-mode.
>Det ville være ønskeligt, at også primær master var i DMA-mode.

Microsoft IDE-drivere hopper typisk i PIO-mode hvis der er problemer med
dataoverførslen på IDE-bussen ...

Der er kan være problemer med kablerne (du skal bruge 80-leder kabler,
ikke de ældre 40-leder), du har måske en UDMA-133 disk der bliver
ustabil på en UDMA-100 controller, eller måske er de bare de to diske på
samme controller der 'ikke kan enes'....

Der er flere løsninger:

- Vær helt sikker på du bruger kvalitets ide-kabler, og at de sidder
helt fast.

- Du kan prøve at flytte rundt på diskene så de ikke sidder på samme
controller

- Er det f.eks en UDMA-133 disk kan du prøve at tvinge den i UDMA-100
eller evt UDMA-66 modus. Den slags gøres med special værktøjer der
hentes på disk fabrikantens hjemmeside.

Endelig kan du måske finde en bedre / alternativ IDE-driver på chipset
og/eller bundkort fabrikantens hjemmeside.

<mlr>

Fra : Snuden

Dato : 11-02-05 21:23

On Fri, 11 Feb 2005 09:16:42 +0100, "Per F Andersen"
> [...]

>Master er i PIO-mode og slave i DMA-mode.
>Det ville være ønskeligt, at også primær master var i DMA-mode.

Som Michael R. skriver kan Microsofts drivere opføre sig lidt
underligt ind i mellem. I dette skyldes det nu ikke en fejl, men at XP
er designet til at opføre sig sådan.

Hvis XP ser der er problemer med dataoverførslen på en IDE-kanal, vil
den down-steppe den modus problem-drevet pt. har. Dvs hvis den pt.
kører UDMA-5 down-steppes til UDMA-4. Næste fejl forårsager så
yderligere en down-step til UDMA-3 osv osv indtil drevet er fanget i
PIO-mode.

Dette er et forsøg fra XP's side på at få systemet til at køre mere
stabilt. Ulempen er så at drevene arbejder langsommere og langsommere.

Fejlen kan skyldes defekt kabel, forkert kabel-type, et for langt
kabel (80-leder kablerne må helst ikke være længere end 60-65 cm. -
men det burde også være rigeligt til de flestes behov), fejl på
controller, diske der bare ikke VIL arbejde sammen osv.

Hvis du har mere end én harddisk i PC*en er det en god ide at montere
diskene på hver sin IDE kanal - den hurtigste som Master på Primary
kanalen.

For at få drevet tilbage i UDMA-tilstand gøres følgende:

- Åbn Device-manageren
- Naviger til "IDE ATA/ATAPI controllers" og fold den ud så du kan se
Primary og Secondary IDE Channel
- Højreklik på den IDE Channel der er problemer på og vælg "Uninstall"
(Fjern eller Afinstaller i den danske udgave). Hvis det er begge IDE
kanaler, så gør det på dem begge
- Genstart PC'en.

Næste gang Windows loader vil den automatisk finde IDE kanalerne igen
og (forhåbentlig) detektere den korrekte UDMA-modus for hvert
tilknyttet drev.
--
Snuden