MS Windows
briani 27239
Dos i windows XP ??
Fra : Elmand

Dato : 11-02-05 00:01

Jeg bruger i mit lille eenmands firma et specielt faktureringsprogram
som jeg har haft siden 87. Det kan klarer alle de opgaver jeg specielt
skal bruge. Et nyt koster 10-20 tusinde samt 5ooo om året.
Det er for meget for et enmandsfirma,det kunne gå an, da jeg havde
flere ansatte .
Jeg kører i dag med win 98 og jeg afvikler programmet for en kort
bemærkning i dos-skallen opsat til programmet ellerhvis jeg skal
arbejde meget med det , direkte i dos opstart.

Kan et sådant program køre i xp ??
Kan programmet køre i fuld skærmformat ?

Espersen EL & Antenne
elmand@vipdotcybercity.dk
27 30 Herlev

http://elmand.homepage.dk

Fra : Klaus Petersen

Dato : 11-02-05 00:23

> [...]
> arbejde meget med det , direkte i dos opstart.
>
> Kan et sådant program køre i xp ??
> Kan programmet køre i fuld skærmformat ?

De fleste dos programmer kører fint under windows xp - også i fuld skærm.

Der er dog visse undtagelser og det er umuligt at sige på forhånd om dit
program er een af dem.

Så du bliver nødt til at forsøge dig frem. Hvis det skulle vise sig, at det
ikke virker, kan du altid lave en cd-rom, bootbar usbstick eller en diskette
og starte op i dos når du skal bruge det, hvis du insisterer på at bruge xp.

Du skal bare være opmærksom på, at windows xp typisk bruger filsystemet
ntfs, som ikke er undstøttet i ren dos (men er altså intet problem hvis du
kører programmet som du gør nu - i en kommandoprompt). Så hvis du bliver
nødt til at boote op i dos for bruge programmet, skal du have en partition,
formateret med filsystemet fat32, for at kunne tilgå det.

Klaus.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 11-02-05 00:27

"Elmand" <elmand@vip.cybercity.antispam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> arbejde meget med det , direkte i dos opstart.
>
> Kan et sådant program køre i xp ??
> Kan programmet køre i fuld skærmformat ?

Der er meget stor sandsynlighed for, at det ikke vil virke, idet win xp ikke
indeholder dos. Der findes en kommandoprompt, hvor man kan forskellige ting,
men slet ikke noget der rigtigt ligner dos.
Der har tidligere været postet problemer med andre dosbaserede
regnskabsprogrammer, som ikke kunne komme til at virke.
Hvis du skal have ny computer vil jeg foreslå, at du på den først laver en
partition i fat, som du så installerer din win 98 på igen.
Så laver du en anden/andre partitioner til win xp.
Når du så installerer win xp installerer du på en af de andre partitioner.
Den laver så selv en bootmenu, således at du ved efterfølgende ved start af
pc.en får mulighed for at boote til enten win 98 og dit regnskabsprogram,
eller til win xp.

Kurt

Fra : Akasut

Dato : 11-02-05 12:18

Lav en dual-boot-installation: Én med DOS og en med Windows XP.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-02-05 17:19

Elmand wrote:

> Kan et sådant program køre i xp ??

Måske. Hvis ikke, så er der altid DOSBox. Det er en DOS-emulator der er
skabt til spil og demo'er, men som også virker til alt muligt andet. Og
det er gratis

> Kan programmet køre i fuld skærmformat ?

DOSBox kan

Fra : John Vedsegaard

Dato : 13-02-05 23:52

> [...]
> arbejde meget med det , direkte i dos opstart.
>
> Kan et sådant program køre i xp ??
> Kan programmet køre i fuld skærmformat ?

De øvrige i tråden har givet løsningerne.

Men dit program må være MEGET specielt siden det koster så meget.

Stone's SummaSummarum Profesional koster kun 1975.00 incl moms, det kan også
lave fakturarer og er samtidig et regnskabsprogram.
Samtidig koster det: Opdateringer tilsendt på diskette kr. 300,00 ex. moms/
kr. 375,00 inkl. moms (1 år). pr. år.

Jeg brugte selv PCplus engang, det kostede også en halv formue, samtidig
kunne det slet ikke så meget som moderne regnskabsprogrammer.

Mit nye program anvender de samme genvejstaster og så kan det for 625 inkl.
moms ekstra, sende fakturarer til det offentlige.
Måske burde du overveje at skifte alligevel?

Man kan hente en gratis demo, som dog kun kan lave 300 posteringer. fra:
www.SummaSummarum.dk
Programmet kan for øvrigt være på 1 diskette!

Jeg skiftede fra Navision der jo koster en formue og en anden formue at
opdatere pr. år.

John Vedsegaard

www.taform.dk