MS Windows
briani 27239
Problemer med installation af XP
Fra : Sovsen Jensen

Dato : 09-02-05 19:43

Jeg har en 800 MHz pc, som jeg har sat en 120 GB harddisk i. Det er
meningen, at der skal WIN XP Pro på pc'en.
Når jeg booter op på installations-CD'en, går installationen godt nok i
gang, men den stopper efter et stykke tid og skifter til sort skærm med en
lille curser oppe i venstre hjørne. Kort efter går CD-ROM-drevet ned i
omdrejninger, og så sker der ikke mere.

Efterfølgende har jeg forsøgt at boote op på min gamle WIN98 bootdisk mhp.
at formatere C-drevet. Jeg kan godt få vist et dir over C:\ (med nogle
Windows-filer), men når jeg forsøger at formatere C-drevet, skriver den, at
"netværksdrevet ikke kan formateres".

Jeg har aldrig været udsat for dette før, og Google synes ikke lige at være
min ven i dag. Hvor kan fejlen ligge?

På forhånd tak.

--
Jens

Fra : John Smith

Dato : 09-02-05 22:19

Sovsen Jensen wrote:

> Jeg har aldrig været udsat for dette før, og Google synes ikke lige at være
> min ven i dag. Hvor kan fejlen ligge?

Det undre mig ikke at din Win98 ikke kan se hvad der er på drevet. Men
du burde kunne bruge fdisk programmet på cd'en til at slette alle
partions med og så skulle Win XP skiven gerne komme ud og spørge dig
efter om du ønsker at formatere disken.

John Smith

Fra : Sovsen Jensen

Dato : 09-02-05 22:42

"John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> burde kunne bruge fdisk programmet på cd'en til at slette alle partions
> med og så skulle Win XP skiven gerne komme ud og spørge dig efter om du

Hej John,

Tak for svaret. Jeg har forsøgt mig med fdisk, men uden held. Det fortjener
nok et forsøg eller to mere, før jeg helt afskriver den mulighed.

MVH
--
Jens

Fra : ~

Dato : 09-02-05 23:57

"Sovsen Jensen" <spock@bb.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> gang, men den stopper efter et stykke tid og skifter til sort skærm med en
> lille curser oppe i venstre hjørne. Kort efter går CD-ROM-drevet ned i

Bare et par tanker - hvis du har både on-board og løs grafikkort har jeg et
par gange været ude for, at PC´en teede sig sådan. Signalet kom ganske
simpelt ud på den anden udgang.

Hvis du med din beskrivelse mener, at installationen går i gang af sig selv,
lyder det mest som om du er i gang med en opgradering og ikke sletning af
partition m.v. - Det bedste må være at slette eksisterende partitioner fra
boot-cd'en så har du også NTFS med det samme.

ab

Fra : Edmund

Dato : 10-02-05 04:18

Sovsen Jensen wrote:
> Jeg har en 800 MHz pc, som jeg har sat en 120 GB harddisk i. Det er
> meningen, at der skal WIN XP Pro på pc'en.

Kan din bios se din 120 GB harddisk eller har du installeret et program
fra harddiskfabrikanten for at se disken.

Mvh Edmund

Fra : Sovsen Jensen

Dato : 11-02-05 16:46

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> Kan din bios se din 120 GB harddisk eller har du installeret et program
> fra harddiskfabrikanten for at se disken.
>
> Mvh Edmund

Hej Edmund,

Den kan godt genkende harddisken som en 120 GB disk i BIOS'en.
Hvis jeg booter op på disketten (altså WIN98), kan jeg se A- og C-drevet,
men ikke andre drev. Jeg burde jo som minimum kunne se tre drev (A, C og D;
hhv. diskette, HDD og CD-ROM). Når jeg laver en dir på C-drevet, kan jeg
bl.a. se nogle Windows-filer, men som sagt intet CD-ROM-drev. Nu har jeg
fået en mistanke om, at de filer, jeg kan se, rent faktisk ligger på CD'en
og ikke på harddisken. Med andre ord er det harddisken, jeg ikke kan se (men
den kan altså ses i BIOS).

MVH

Jens