MS Windows
briani 27239
Win XP Home og flere brugere
Fra : Mathias Christensen

Dato : 05-02-05 13:02

Hej

Kan det i XP Home lade sig gøre at oprette en bruger, der hverken har
rettigheder til at installere programmer eller ændre
skrivebordsindstillinger og andre systemindstillinger.

--
Venlig hilsen
Mathias Christensen

Fra : jda^fx

Dato : 05-02-05 14:08

On Sat, 5 Feb 2005 13:01:49 +0100, "Mathias Christensen"
<mathiasx@edbx.dkx> wrote:

>Hej
>
>Kan det i XP Home lade sig gøre at oprette en bruger, der hverken har
>rettigheder til at installere programmer eller ændre
>skrivebordsindstillinger og andre systemindstillinger.

Hvis du går ind i kontrolpanel -> brugerkonti -> opret en ny bruger så
kan du oprette flere brugerere. Der skal være en bruger med
administrator rettigheder, men efter det kan du oprette flere brugere
der kun har begrænsede rettigheder.

jda^fx

Fra : Mathias Christensen

Dato : 05-02-05 23:57

"jda^fx" <wh@tever.not> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan du oprette flere brugerere. Der skal være en bruger med
> administrator rettigheder, men efter det kan du oprette flere brugere

Tak for svaret. Jeg har fundet ud af at oprette en bruger med begrænsede
rettigheder, men det er stadig mulig for denne bruger at ændre
skærmopløsning og ændre baggrundsbilledet. Det er netop dette jeg gerne vil
forhindre.

--
Venlig hilsen
Mathias Christensen

Fra : Calle.

Dato : 06-02-05 01:15

Mathias Christensen wrote:
> [...]
> begrænsede rettigheder, men det er stadig mulig for denne bruger at
> ændre skærmopløsning og ændre baggrundsbilledet. Det er netop dette
Er det ikke underornet hvordan vedkommende har sin skærm, når det ikke
ændrer sig på de andre brugere
--
Calle.

Fra : Mathias Christensen

Dato : 06-02-05 01:23

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> Er det ikke underornet hvordan vedkommende har sin skærm, når det ikke
> ændrer sig på de andre brugere

Ikke helt, for kontoen med begrænsede rettigheder skal anvendes af flere
forskellige brugere. Jeg har valgt at gøre det på denne måde, så man er fri
for at oprette en konto til hver bruger. Så i bund og grund fungerer den
egentlig bare som en gæstekonto.

Fra : jda^fx

Dato : 06-02-05 02:18

On Sun, 6 Feb 2005 01:23:25 +0100, "Mathias Christensen"
<mathiasx@edbx.dkx> wrote:

> [...]
>for at oprette en konto til hver bruger. Så i bund og grund fungerer den

Så har du lidt af et problem når du kun har XP Home. I XP Pro kan man
gøre det med gruppe politikker, men den mulighed har man ikke i home.
Det er en af forskellene.

--
jda^fx

Fra : Edmund

Dato : 06-02-05 07:24

Mathias Christensen wrote:

> Ikke helt, for kontoen med begrænsede rettigheder skal anvendes af
> flere forskellige brugere.

Her er en liste over ting man kan ændre via start/kør/regedit.
http://www.j79zlr.com/gphome.php

F.eks forhindre ændring af baggrundsbilledet.
------------------------------------
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\ActiveDesktop]
"NoChangingWallPaper"=dword:00000001

Nøglen ActiveDesktop findes ikke i XP home så den skal du selv oprette.
Skriv f.eks ovenstående i notesblok og gem som NoWallPaper.reg

Nu er problemet bare at man som begrænset bruger ikke kan få lov til at
ændre i Policies med regedit.

Jeg ved så ikke om man som administrator kan gøre noget i regedit der
gør, at nyoprettede brugere får denne indstilling.??

Det jeg så selv lige fandt frem til er at man kan oprette en ny konto
med administrator rettigheder. Lav de forskellige ændringer med regedit.
Log så på med din egen administrator konto og ændrer så den nye konto
til en begrænset konto via kontrolpanel / brugerkonti.

Mvh Edmund

Fra : Mathias Christensen

Dato : 06-02-05 13:46

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så på med din egen administrator konto og ændrer så den nye konto til en
> begrænset konto via kontrolpanel / brugerkonti.

Mange tak for svaret. Det vil jeg prøve.

--
Venlig hilsen
Mathias Christensen