MS Windows
briani 27239
Slukker for stømmen
Fra : Bo Jørgensen

Dato : 04-02-05 15:45

Hejsa

Som IT mand på en folkeskole har jeg altid lært børnene at de skulle slukke
computerne ved at gå til Start og derefter klikke på Luk Computeren. Det
fungerer fint.

Pedellen slukker bare på hovedafbryderen, så slukker alle computere samtidig
(dem der ikke allerede er slukket). Sker der egentlig noget ved dette -
eller skal/bør han gøre som børnene?

Hilsen Bo

Fra : ck

Dato : 04-02-05 17:00

> [...]
> samtidig
> (dem der ikke allerede er slukket). Sker der egentlig noget ved dette -

Næe hvad skulle der ske ved det, jeg gør det selv engang imellem, problemet
er vel mere hvis der er noget der skal gemmes og dette ikke er gjort.

mvh ck

Fra : Niels Munk

Dato : 04-02-05 17:18

"Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> wrote in message

> Pedellen slukker bare på hovedafbryderen, så slukker alle computere
samtidig
> (dem der ikke allerede er slukket). Sker der egentlig noget ved dette -
> eller skal/bør han gøre som børnene?

Som IT-mand burde du vide at det er en meget dårlig idé...
Den facon medfører tit og ofte datatab, men da computerne højst
sandsynligt står ubrugte på det tidspunkt pedellen slukker på, er
det sikkert ikke de vigtigste data. I "gamle dage" kunne det endda
smadre en harddisk, da de ikke automatisk parkerede læsehovedet,
ved strømtab.

Dog kan man stadig smadre vigtige systemfiler, og dermed nemt
en hel windows-install på de pågældende maskiner.
Som IT-mand har du sikkert bare et image, du smider ind på computerne
via CD, eller netværk. Så er puterne kørende igen.
Det er dog stadig en triviel opgave :-/

Ydermere medfører det at computerne skal køre en scandisk hver
morgen man starter dem igen, hvilket er møgtrælst at sidde og vente på.
(Medmindre, selvfølgelig, at du har slået denne funktion fra?)

Kort sagt: Bed din pedel om at slukke dem enkeltvist. Ellers er jeg
sikker på at der findes programmer, (måske endda gratis) som kan
sættes til at slukke computerne på et givent tidspunkt. F.eks. en halv
time før pedellen går sin runde.

/SlowHand

Fra : ck

Dato : 04-02-05 17:35

> Dog kan man stadig smadre vigtige systemfiler, og dermed nemt
> en hel windows-install på de pågældende maskiner.

Hvordan det, den læser vel filerne end på ny, som de var da, der blev
startet sidst.?

mvh ck

Fra : ///M

Dato : 04-02-05 18:18

ck wrote:

> Hvordan det, den læser vel filerne end på ny, som de var da, der blev
> startet sidst.?
>
> mvh ck

Det afhænger meget af dit operativ-system - WinXP er ikke så udsat, men
Win98 kan det nemt forekomme at visse filer står "åbne" og ikke bliver
lukket ordentlig, som når man lukker computer på den korrekte måde. Du
husker måske skærmbilledet fra Win98, der sagde "Du kan nu slukke din
computer" - det er ikke uden grund den information vises! Hvis man tager
strømmen mens computeren har åbne filer (det har den altid, og vi snakker
ikke dokumenter, men systemfiler), så kan disse filer blive smadret! Det var
dog mest i gamle dage det forekom.... har ikke hørt om det siden WinXP. Alt
før, vil jeg betragte som risiko-område.

///M

Fra : ck

Dato : 04-02-05 18:38

> [...]
> var dog mest i gamle dage det forekom.... har ikke hørt om det siden
> WinXP. Alt før, vil jeg betragte som risiko-område.

Ok det et også xp jeg tænker på, og der mener jeg der skal meget til at
ødelægge noget, som den ikke kan rette op næste gang den bliver genstartet.

mvh ck

Fra : Niels Munk

Dato : 05-02-05 01:58

"ck" <sibm@ofir.dk> wrote in message

> Hvordan det, den læser vel filerne end på ny, som de var da, der blev
> startet sidst.?

Ja, det er ikke der faren ligger. Det "farlige" sker, hvis harddisken
er ved at _skrive_ til en eksisterende (system)fil, eller oprette en
ny, i det sekund man tager strømmen.
Dette efterlader en ufærdig fil, og et ufærdigt FAT.
Alt efter vigtigheden af denne fil, kan det smadre dit os, mere eller
mindre...

/SlowHand

Fra : ck

Dato : 05-02-05 10:48

> [...]
> Dette efterlader en ufærdig fil, og et ufærdigt FAT.
> Alt efter vigtigheden af denne fil, kan det smadre dit os, mere eller

Ja det er jeg med på.

Men xp har vel en kopi?
Så hvis den ikke bliver færdig med den nye tager den vel den gamle fil ,
hvis det går helt galt kan den da gå tilbage til et tidspunkt hvor den kørte
godt, så der må jo ligge en kopi

mvh ck

Fra : Niels Munk

Dato : 05-02-05 16:40

> Ja det er jeg med på.
>
> Men xp har vel en kopi?

Sikkert

> Så hvis den ikke bliver færdig med den nye tager den vel den gamle fil ,
> hvis det går helt galt kan den da gå tilbage til et tidspunkt hvor den
kørte
> godt, så der må jo ligge en kopi

Skal jeg ikke udtale mig om. Jeg er hardware-mand, ikke software :)
Det lyder dog meget rigtigt/sandsynligt.

Jeg vil dog stadig mene at man bør undgå at slukke på denne måde,
selvom det i mange tilfælde fixer sig selv. Så opstår eventuelle
problemer heller ikke, in the first place. IMO er det bedre at
bruge tid på at undgå problemer, end at bruge tid på at rette dem...

/SlowHand

Fra : jda^fx

Dato : 05-02-05 16:46

On Sat, 05 Feb 2005 10:48:08 +0100, ck wrote:

> [...]
> hvis det går helt galt kan den da gå tilbage til et tidspunkt hvor den kørte

Men det må være nemmere at bruge tid på at gå rundt og slukke end at
gå rundt og skulle starte maskinerne i 'Last known good konfiguration'
hele tiden :¤)

--
jda^fx

Fra : Preben Larsen

Dato : 05-02-05 17:52

"Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> samtidig
> (dem der ikke allerede er slukket). Sker der egentlig noget ved dette -

Hej Bo
Vores skole har kørt med det system i 2 mnd. uden problemer
vores 70 PCer er forsynet med Reborn kort der geninstallerer ved hver
opstart..
Ellers ville jeg nok frygte de problemer andre også har om åbne filer mv.
mvh
Preben

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 06-02-05 16:46

> [...]
> opstart..
> Ellers ville jeg nok frygte de problemer andre også har om åbne filer mv.

Takker for Jeres svar - jeg bruger DeepFreeze på alle maskiner, så jeg
vurderer at det er ok at pedellen slukker via kontakten. Men det er da klart
at eleverne lærer at slukke på den "rigtige" måde.

Mvh. Bo

Boksebilleder:
http://bo.joergensen3.person.emu.dk/fight/