MS Windows
briani 27239
Windows crasher stadig...
Fra : Peter

Dato : 02-02-05 20:38

Så er jeg tilbage igen igen...

Jeg har før postet en meddelelse omkring system crash. Jeg poster den atter
da den gamle vist er for gammel til at nogen svarer mig på den.

Windows crasher ved belastning, f.eks. ved spil. Jeg har reinstalleret
maskinen og kører windows XP pro SP2.

Det er ikke fordi jeg spiller meget på den, men bruger spillet til at se om
den crasher. en crasher også ved anden hård belastning, f. eks. photoshop.

Når den crasher får jeg en meddelelse om at windows har genoprettet systemet
efter en alvorlig fejl. Jeg kan hente detaljer derom og fejlrapporten
indeholder følgende filer:

BCCode : 1000008e BCP1 : C0000005 BCP2 : 00000018 BCP3 :
F70AAED8

BCP4 : 00000000 OSVer : 5_1_2600 SP : 2_0 Product : 256_1

Detaljerne er flg.:

C:\DOCUME~1\TEGNES~1\LOKALE~1\Temp\WERd4f8.dir00\Mini020105-01.dmp

C:\DOCUME~1\TEGNES~1\LOKALE~1\Temp\WERd4f8.dir00\sysdata.xml

Meddelelsen er kopieret fra meddelelseboksen.

Kan nogen hjælpe mig vil jeg blive MEGET glad - på forhånd tak!

Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-02-05 21:19

"Peter" <nn@mail.dk> wrote:

> [...]
>da den gamle vist er for gammel til at nogen svarer mig på den.
>
>Windows crasher ved belastning, f.eks. ved spil. Jeg har reinstalleret

Svært at give et konkret svar - der er kun een god løsning: Systematisk
fejlsøgning....

Måske hardware problem: Check f.eks RAM'en med special testprogrammer.
Check temperaturen på CPU / chipset med f.eks Everest
(http://www,lavalys.hu/),

Har du RAM nok, XP kræver mindst 256 Mb men kører først rigtig godt med
512 - 1024 Mb.

Kører dine diske i UDMA modus og ikke i PIO modus. ?

Men mest sandsynlig er det et problem i Windows opsætningen. Når du
skriver spil vil jeg gætte på grafik- eller lydkortdriverne (og har du
SoundBlaster / Creative hardware er det et oplagt sted at starte
fejlsøgning ). Check f.eks funktionen af DirectX med programmet
DXDIAG.EXE fra din windows\system32 folder. Iøvrigt vil jeg anbefale at
du opdaterer windows via WindowsUpdate og opdaterer BIOS og alt hvad du
kan findes af hardware drivere...

Check også alle kørende programmer / tjenester (brug f.eks
MSCONFIG.EXE). De-aktivere alt der ikke er absolut nødvendigt, og
aktivere systematisk indtil du finder det program / tjeneste der giver
problemer.

<mlr>

Fra : John Vedsegaard

Dato : 03-02-05 18:38

> [...]
> 512 - 1024 Mb.
>
> Kører dine diske i UDMA modus og ikke i PIO modus. ?

Hvad er forskellen?

> [...]
> DXDIAG.EXE fra din windows\system32 folder. Iøvrigt vil jeg anbefale at
> du opdaterer windows via WindowsUpdate og opdaterer BIOS og alt hvad du

Forresten, min er også opdateret med alle de nyeste drivere og alt der kan
opdateres fra WindowsUpdate.

> [...]
> MSCONFIG.EXE). De-aktivere alt der ikke er absolut nødvendigt, og
> aktivere systematisk indtil du finder det program / tjeneste der giver

Du skriver ikke noget om hvad der er "absolut nødvendigt"!

> <mlr>

Tja, jeg har samme problem...
Det er ikke computeren der er noget galt med, da M$-windows98 ligger på en
anden harddisk i samme computer og den er der ikke noget i vejen med!

John

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-02-05 12:29

John Vedsegaard wrote:

> Hvad er forskellen?

Fiske-fiske...

Fra : John Vedsegaard

Dato : 05-02-05 03:09

> Fiske-fiske...
>

> --
> Med venlig hilsen
> Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
> - Look, this is Debian. They don't release things until you have to
> fire rockets at the thing to stop it working

Løsningen blev:

Efter et hav af internetopslag prøvede jeg til sidst at udtage mit
SoundBlaster Live! 1024.
Herefter aktiverede jeg det lydkort som var indbygget på mit MotherBoard.

Så virkede alt lige pludselig.

Det var forøvrigt den driver M$-WindowsXP-Profitional SELV havde instalerert
der lavede problemerne.
Sygt at M$ ikke tester de drivere der lægges ud, oven i købet på deres
originale CD (med SP2) - men de glemmer ikke at tage sig betaling..

John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : John Vedsegaard

Dato : 05-02-05 03:11

> [...]
>

> C:\DOCUME~1\TEGNES~1\LOKALE~1\Temp\WERd4f8.dir00\Mini020105-01.dmp
>
> C:\DOCUME~1\TEGNES~1\LOKALE~1\Temp\WERd4f8.dir00\sysdata.xml

Se mit svar senere i tråden, sådan sagde min nemlig også..

John

Fra : Peter

Dato : 07-02-05 16:31

"John Vedsegaard" <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> skrev i en meddelelse

> Se mit svar senere i tråden, sådan sagde min nemlig også..
>

> John

Hej John.

Jeg har været væk et par dage, så derfor følger jeg først op nu.

Med andre ord: kan du ikke bruge dit soundblaster lydkort længere?

Jeg bruger også soundblaster men blot en Audigy Player. Sikkert det samme
problem med dette...

Jeg har efter jeg reinstalleret maskinen gået i enheds håndtering og der var
ganske rigtigt en konflikt idet der både var installeret onboard lyd og
soundblaster kortet. Jeg har derefter deaktiveret onboard kortet og bruger
så soundblaster kortet. Dette i øvrigt med soundblasters egne drivere.

Mener du jeg er nødt til at køre med onboard kortet for at undgå problemet?

MVH

Peter

Fra : John Vedsegaard

Dato : 09-02-05 20:53

"Peter" <nn@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har været væk et par dage, så derfor følger jeg først op nu.
>
> Med andre ord: kan du ikke bruge dit soundblaster lydkort længere?

Korrekt, det kan jeg ikke.

> [...]
> og soundblaster kortet. Jeg har derefter deaktiveret onboard kortet og
> bruger så soundblaster kortet. Dette i øvrigt med soundblasters egne

Det underlige er at der ikke var synlige konflikter.

> Mener du jeg er nødt til at køre med onboard kortet for at undgå
> problemet?

Faktisk tager det ikke mange minutter for dig lige at prøve, husk at slå
onboard lyd til igen i BIOS:
Det var jeg nødt til, og så virkede det faktisk perfekt.

Da vi jo nok ikke har helt ens computere, behøver du jo ikke have samme
problem, men muligheden foreligger.
På Creatives hjemmeside findes ikke nogen driver til XP (Mit var et
SoundBlaster Live! 1024).

Desværre for mig, har jeg også Windows 98 og Mandrake Linux på samme
maskine, så deres opsætning skal også laves om.