MS Windows
briani 27239
auto logon
Fra : Claus jepsen

Dato : 01-02-05 10:48

Hvordan får man windows xp til at auto loge på en bruger når man starter
op??
der er kun en bruger på compurteren, og ingen adgangskoder

claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-02-05 14:20

Claus jepsen wrote:

> Hvordan får man windows xp til at auto loge på en bruger når man
> starter op??

TweakUI.

> der er kun en bruger på compurteren, og ingen adgangskoder

TweakUI kan logge på med adgangskode (og det _bør_ du gøre).

Fra : Søren Blom

Dato : 01-02-05 22:48

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev

> TweakUI

Du kan nøjes med at gå ind i kontrolpanel, brugerkonto, ind på "Skift måden,
hvorpå brugeren logger af og på" Der inde sætter du hak i begge steder og
trykker på "anvend Indstillinger", så skal du hverken trykker bruger eller
noget når du starter din maskine op.

> TweakUI kan logge på med adgangskode (og det _bør_ du gøre).

Hvorfor bør man det, hvis man ikke bruger adgangskoden, så er det sku da
fuldkommen lige meget om man lave auto log-in med TweakUI og bruger man
adgangskode, så er det da netop for at man ikke skal kunne auto login

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Anders Lund

Dato : 02-02-05 07:39

Søren Blom wrote:

> Hvorfor bør man det, hvis man ikke bruger adgangskoden, så er det sku da
> fuldkommen lige meget om man lave auto log-in med TweakUI og bruger man
> adgangskode, så er det da netop for at man ikke skal kunne auto login

Jeg tror at du skal tænke på sikkerheden på et større - netværksmæssigt
- plan. Hvis din bruger (som garanteret har administor rettigheder) ikke
har noget password, kan man fra netværket få adgang til hele computeren,
hvis man kender brugernavnet.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Morten Due Jensen

Dato : 02-02-05 10:55

Anders Lund wrote:

> [...]
> administor rettigheder) ikke har noget password, kan man fra
> netværket få adgang til hele computeren, hvis man kender brugernavnet.

Vi har haft problemer med vira, der udnytter "Svage" administrator
passwords..
Morten Due Jensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-02-05 14:30

Morten Due Jensen wrote:

> Vi har haft problemer med vira, der udnytter "Svage" administrator
> passwords..

Så I anbefaler at man slet ikke anvender passwords på konti med
administrator-rettigheder?

Fra : Morten Due Jensen

Dato : 02-02-05 16:16

Jesper G. Poulsen wrote:

> Så I anbefaler at man slet ikke anvender passwords på konti med
> administrator-rettigheder?

Ja, så er det da meget nemmere for mig at komme rundt og administrere ting.

Iøvrigt er det nemmere, hvis folk lige lægger en gul seddel på tastaturet
med mulige administratorkonti og tilhørende passwords - så fremt i fald de
måtte insistere på at bruge et password.

Morten Due Jensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-02-05 16:30

Morten Due Jensen wrote:

> Ja, så er det da meget nemmere for mig at komme rundt og administrere
> ting.

G-sus... Der er hul i jeres systemarkitektur.

Folk har ikke administrator-rettigheder på en PC i en større
organisation. De eneste der har administrator-rettigheder er
administratorer. Folk har brugerrettigheder eller
superbrugerrettigheder og adgang styres fra et centralt sted.

Fra : Morten Due Jensen

Dato : 02-02-05 16:50

Jesper G. Poulsen wrote:

> [...]
> administratorer. Folk har brugerrettigheder eller
> superbrugerrettigheder og adgang styres fra et centralt sted.

Hvordan skal de ellers logge på filserveren? Der fungerer autologon jo
ikke...

Okay, det var en joke. Bortset fra det med virus'en. Et blankt password er
også et svagt password. Men "password" er også svagt. Vi har udfordringer
med vores systemarkitektur, men det bunder mest i, at vi er en sammenbragt
virksomhed. I starten var der 30 domæner. Nu er der to...

Jo, alle brugere er faktisk administratorere på deres egne maskiner - vi er
nemlig mest befolket med systemudviklere og applikations konsulenter. Og jeg
gider ikke rende rundt og installere SQL-server og Visual Studio patches for
dem alle sammen. Så vil jeg hellere ryde op efter dem.

Men jo, jeg kunne da godt ønske mig, at vi havde et låst homogent system med
office og Navision. Det lader sig bare desværre ikke at gøre.

Morten Due Jensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-02-05 17:07

Morten Due Jensen wrote:

> Men jo, jeg kunne da godt ønske mig, at vi havde et låst homogent
> system med office og Navision. Det lader sig bare desværre ikke at
> gøre.

I har med andre ord et atypisk systemsetup der ikke kan anvendes som
skabelon for den brede danske IT-verden

Fra : Morten Due Jensen

Dato : 02-02-05 18:16

Jesper G. Poulsen wrote:

> I har med andre ord et atypisk systemsetup der ikke kan anvendes som
> skabelon for den brede danske IT-verden

Det må jeg sige ja til.

Morten Due Jensen