MS Windows
briani 27239
Bytte computer, beholde men beholde den ek~
Fra : Simon Tved Bakken

Dato : 31-01-05 11:04

Hej i gruppen

Kan det lade sig gøre at bytte sin computer med en anden, og stadig beholde
sin harddisk med WinXp på? Altså i stedet for at installere alt forfra,
kunne man bare bytte HD ud og fortsætte med alle sine indstillinger på den
nye maskine.

Harddisken skal smides fra

"Nuværende" = et asus-bundkort, nyere og hurtigere 1GB RAM, anden CPU,
radeon 9600pro grafikkort

til

"Den anden" = et billigt all-in-one bundkort med indbygget lyd og grafik,
512 mb RAM

Vil XP køre fint videre på den "anden" maskine (selvfølgelig skal der
installeres lidt drivere osv) - eller er det absolut nødvendigt at starte
forfra?

vh Simon

Fra : Hans Paulin

Dato : 31-01-05 12:11

Simon Tved Bakken skrev:

> [...]
> beholde sin harddisk med WinXp på? Altså i stedet for at installere
> alt forfra, kunne man bare bytte HD ud og fortsætte med alle sine

Har lige byttet om på 2 harddiske mellem 2 maskiner uden at skulle starte
forfra.

Jeg skulle dog lige registrere(?) igen hos Microsoft for at få godkendt
begge.
Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-01-05 12:15

"Simon Tved Bakken" <simonSPAM@tvedbakken.xx> skrev

> [...]
> Vil XP køre fint videre på den "anden" maskine (selvfølgelig skal der
> installeres lidt drivere osv) - eller er det absolut nødvendigt at starte

Det kan sagtens lade sig gøre, men er man interesseret i at have et "rent"
og stabilt windows setup, så starter man forfra, navnlig hvis man har
programmer, som arbejder på kanten af, hvad windows tillader med hensyn til
hukommelsesstyring osv. Selv om de nye drivere bliver installeret korrekt,
så kan du ikke være sikker på, at alt unødigt bliver fjernet korrekt, så du
kan risikere, at der er en del, som optager unødige recourcer.

Claus

Fra : Simon Tved Bakken

Dato : 31-01-05 13:27

> [...]
> du
> kan risikere, at der er en del, som optager unødige recourcer.

ok, den ene skal bare køre videre med IE og Officepakken - den anden får en
helt ny installering. Men at surfe rundt og tjekke mail i ny og næ burde
kunne køre tilfredstillende med en ombyttet HD?

og mange tak for svar.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-01-05 14:01

Simon Tved Bakken wrote:

> får en helt ny installering. Men at surfe rundt og tjekke mail i ny
> og næ burde kunne køre tilfredstillende med en ombyttet HD?

Ja.

Min Windows 2000 kører på 3. chipset og har ingen problemer. Den bliver
brugt til spil, surf, mail og alt muligt andet.
Der er altså ikke noget i vejen for at lade en installation fortsætte
på ny hardware.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 31-01-05 21:22

Simon Tved Bakken wrote:
> Kan det lade sig gøre at bytte sin computer med en anden,
> og stadig beholde sin harddisk med WinXp på?

Ja, man skal bare lave en reparation af Windows XP efter man
har byttet harddiskene om:
http://www.webtree.ca/windowsxp/repair_xp.htm#How%20to%20Repair%20Windows%20XP%20by%20Installing%20Over%20top%20of%20Existing%20Setup:
- Jeg anbefaler at man afinstallere gamle drivere inden man piller
harddisken fra, så er der det snavs mindre til det nye system.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund