MS Windows
briani 27239
Ikon som ikke kan fjernes?
Fra : Ukendt

Dato : 30-01-05 10:30

I min startmenu i XP har jeg et ikon, som ikke kan fjernes. Det er en
tidligere genvej. Selvom jeg vælger fjern fra denne liste, bliver det
stående.

Hvordan kan jeg få bugt med det ubrugelige ikon?

Hilsen
Thomas

- Hvis du vil skrive til mig skriv til tholsnabelaget2netpunktumdk

Fra : Rudi Stegen

Dato : 30-01-05 12:20

Hej Thomas Olsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> I min startmenu i XP har jeg et ikon, som ikke kan fjernes. Det er
> en tidligere genvej. Selvom jeg vælger fjern fra denne liste,
> bliver det stående.

Har du prøvet at se om den tilhørende .lnk-fil stadig eksisterer og i
givet fald prøvet at slette den?

Dvs. hedder genvejen "Overflødigt link" (uden anførselstegn, forstås),
søger du på dit systemdrev efter en lille fil ved navn
"Overflødigt link.lnk".

Husk i søgefunktionen at sætte det i anførselstegn (uanset filen ikke
har sådanne", hvis der er mellemrum i navnet, der søges på (som i
ovenstående tilfælde).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-05 13:32

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Husk i søgefunktionen at sætte det i anførselstegn (uanset filen ikke
> har sådanne", hvis der er mellemrum i navnet, der søges på (som i

Hej Rudi

Jeg har forsøgt at gøre som du beskriver. Der findes ikke en .lnk fil med
navnet.

Hvis jeg eks. forsøger at trække ikonet til en anden placering kommer
meddelelsen: "Genvejen kunne ikke oprettes, kontroller at disken ikke er
fuld". Det er den langt fra.

Thomas

Fra : Rudi Stegen

Dato : 30-01-05 15:44

Hej Thomas Olsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Jeg har forsøgt at gøre som du beskriver. Der findes ikke en .lnk
> fil med navnet.

Hvis du er fuldstændig sikker, så kan du evt. prøve:

> Hvis jeg eks. forsøger at trække ikonet til en anden placering
> kommer meddelelsen: "Genvejen kunne ikke oprettes, kontroller at
> disken ikke er fuld". Det er den langt fra.

Se lige hvad genvejen siger, hvis du højreklikker og ser under
Egenskaber. Dvs. om den også dér vrøvler, eller om den faktisk peger
på noget.

Vrøvler den ville jeg nok prøve at køre EasyCleaner (men vælg den
reg. cleaner du nu synes bedst om).

Hjælper det heller ikke (husk at genstarte for en sikkerheds skyld,
inden du ser noget evt. resultat), kan det måske være, der er gået
grums i IconCache.db

Hvis dit brugernavn havde været Rudi og systemdrevet F:, ligger denne i:
"F:\Documents and Settings\Rudi\Lokale indstillinger\Application Data\IconCache.db"

Husk adskillige foldere på vej derned samt filen selv er skjulte.

Men så ville jeg som sidste nemme mulighed prøve at slette denne
(den er formentlig 5-10 MB stor) og genstarte. Windows laver selv
en ny under opstarten.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 30-01-05 15:46

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Vrøvler den ville jeg nok prøve at køre EasyCleaner

Altså blot reg.cleanerdelen.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-05 18:56

> [...]

> Men så ville jeg som sidste nemme mulighed prøve at slette denne
> (den er formentlig 5-10 MB stor) og genstarte. Windows laver selv

Jeg er helt sikker på at jeg søgt efter en .lnk fil.

Jeg har downloadet Easycleaner og kørt både reg. delen og søg efter
unødvendige filer. Programmet fandt en masse. Godt program i øvrigt.

Det har ikke hjulpet

Jeg har slettet IconCache.db filen

Mit ikon er der stadig. Når jeg højreklikker og ser under egenskaber,
genvej, står der Type: Dette er ikke en gyldig genvej. Under egenskaber,
generelt står der filtype: genvej. Placering D:\Thomas

Thomas

Fra : Rudi Stegen

Dato : 30-01-05 20:57

> Jeg er helt sikker på at jeg søgt efter en .lnk fil.
>
> Jeg har downloadet Easycleaner og kørt både reg. delen

> Jeg har slettet IconCache.db filen

> Mit ikon er der stadig.

Det var dæleme et solidt et

> Når jeg højreklikker og ser under egenskaber, genvej, står der
> Type: Dette er ikke en gyldig genvej.

Så peger det i det mindste ikke på noget grums.

> Under egenskaber, generelt står der filtype: genvej. Placering
> D:\Thomas

Jeg er ved at løbe tør for ideer, men hvis den eneste tilbageværende
heller ikke virker, har andre måske én eller to (?)

Prøv at åbne Regedit (hvis du ikke har den inde, er det blot Start,
Kør, skriv "regedit" (uden anførselstegn) og hyp ned på Enter-tasten).

Søg så (Ctrl+B) efter "D:\Thomas" (uden anførselstegn) og se, om du
finder noget og i givet fald noget genkendeligt.

Hvis du finder noget, og det tilsyneladende peger på noget, der ikke
burde eksistere, kan du prøve at slette nøglen. Søg så resten igennem
efter samme steng (bare F3 ved hver gentagelse af samme søgning) og
slet disse.

VIGTIGT!: Forudsat du ikke har rodet synderlig meget med Regedit
tidligere, så lav for alt i verden et systemgendannelselspunkt inden du
starter med at slette noget i registreringsdatabasen.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-05 22:08

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev i en meddelelse

Hej Rudi

Mange tak for din indsats. Desværre formår jeg ikke at omsætte den til
resultater. Jeg har søgt efter D:\Thomas i registreringsdatabasen. Jeg fandt
også noget, som lignede noget. Jeg slettede værdien. Det har dog ikke gjort
nogen forskel.

Indtil videre giver jeg op.

Men sikke en masse andet jeg har lært om Windows i dag.

Hilsen
Thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-01-05 22:36

Thomas Olsen skrev:

> Hvordan kan jeg få bugt med det ubrugelige ikon?

Har du egentlig prøvet fra fejlsikret tilstand eller fra
administratorkontoen og har du prøvet at kontrollere harddisken
for fejl med chkdsk?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-05 20:38

> Har du egentlig prøvet fra fejlsikret tilstand eller fra
> administratorkontoen og har du prøvet at kontrollere harddisken
> [...]

Hej Madsen

Jeg har prøvet fejlsikret tilstand. Det vil ikke væk.

Jeg har prøvet at logge på som administrator. Der optræder ikonet ikke. Men
jeg kan heller ikke stille noget op med det.

chkdsk har jeg også prøvet. Ingen fejl her.

Thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-01-05 20:46

Thomas Olsen skrev:

> Jeg har prøvet at logge på som administrator. Der optræder
> ikonet ikke. Men jeg kan heller ikke stille noget op med det.

Hvordan ved du det, hvis det ikke optræder? :)
Har du kigget i Documents and Settings\{Brugernavnet på den
konto, som du normalt bruger}\Start Menu ?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-05 21:48

> Hvordan ved du det, hvis det ikke optræder? :)
> Har du kigget i Documents and Settings\{Brugernavnet på den
> konto, som du normalt bruger}\Start Menu ?

Det har du ret i, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at gøre noget ved
det.

Nu har jeg kigget i mappen "menuen start" for alle de brugerprofiler der
ligger. Jeg har valgt at vise alle skjulte filer. Der er ikke noget at se.
Der ligger dog en lille desktop.ini fil hvergang. Ved ikke hvad den gør.

Thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-01-05 22:37

Thomas Olsen skrev:

> Nu har jeg kigget i mappen "menuen start" for alle de
> brugerprofiler der ligger. Jeg har valgt at vise alle skjulte
> filer. Der er ikke noget at se.

Sært. Har du også sat den til at vise systemfiler?

> Der ligger dog en lille desktop.ini fil hvergang. Ved ikke
> hvad den gør.

En fil som sørger for at huske visningsindstillingerne for de
forskellige mapper.
Jeg har f.eks. et billede af Homer som baggrundsbillede(*) i
en mappe. Det ville ikke kunne lade sig gøre uden en desktop.ini
i mappen. Hvis du stiller en mappe til Thumbnail-visning, vil
der vist også blive oprettet en desktop.ini, så vidt jeg husker.

Prøv evt. at slette den desktop.ini, som ligger i startmenuen i
den konto, hvor du oplever problemet med "spøgelses-ikonet" og
genstart så computeren, eller log af og på. Det kan muligvis få
den til at makke ret.

(*) <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/baggrundsbillede.png>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lars Klintholm

Dato : 31-01-05 23:28

Den 31 jan 2005 skrev Thomas G. Madsen i dk.edb.system.ms-windows:

> Hvis du stiller en mappe til Thumbnail-visning, vil der vist også
> blive oprettet en desktop.ini, så vidt jeg husker.

Er det ikke den, der hedder thumbs.db ?

Lars Klintholm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-01-05 23:38

Lars Klintholm skrev:

> Er det ikke den, der hedder thumbs.db ?

Jo, det har du nu vist egentlig ret i.
Desktop.ini tager sig måske udelukkende af selve mappevisningen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lars Klintholm

Dato : 01-02-05 00:11

Den 31 jan 2005 skrev Thomas G. Madsen i dk.edb.system.ms-windows:

> Desktop.ini tager sig måske udelukkende af selve mappevisningen.

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/shellcc/platform/shell/programmersguide/shell_basics/shell_basics_extending/custom.asp

Lars Klintholm