MS Windows
briani 27239
Begrænse bruger adgang med TweakUI
Fra : Nederbasse

Dato : 26-01-05 12:50

Hej

Jeg skal have begrænset alm. brugeres adgang til programmer og systemet, jeg
har fået fortalt at det kan gøres med Powertoys TweakUI til XP, men jeg kan
ikke finde de indstillinger
Er der nogen der kan hjælpe ?

Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-01-05 13:49

Nederbasse wrote:

> Er der nogen der kan hjælpe ?

Der er ikke meget at gøre med TweakUI. I XP Pro findes der en util ved
navn 'Group Policy'.

Start > Kør > gpedit.msc

Fra : Nederbasse

Dato : 26-01-05 15:00

> Der er ikke meget at gøre med TweakUI. I XP Pro findes der en util ved
> navn 'Group Policy'.
>
> Start > Kør > gpedit.msc
>

> --
> Med venlig hilsen
> Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
> - Look, this is Debian. They don't release things until you have to
> fire rockets at the thing to stop it working

Ved godt det kan laves med group policy men det kan og laves med noget andet
Problemet er at jeg har 10 pc'er som lånes ud til messer m.m. brugerne er
begrænset adgang til forskellige programmer.
Da jeg fik disse pc'er var de sat op med Powertoys og jeg at vide det var
der jeg kunne styre adgang.
På den pc jeg didder med i nu har jeg ingen adgang il gpedit -selv om jeg er
admin og logget ind som sådan, derfor må det være lavet med noget andet

Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-01-05 19:26

Nederbasse wrote:

> På den pc jeg didder med i nu har jeg ingen adgang il gpedit -selv om

Hvilket OS sidder du med?

Hvilket OS skal de 10 maskiner have?

Fra : Nederbasse

Dato : 26-01-05 21:12

> [...]
> - Look, this is Debian. They don't release things until you have to
> fire rockets at the thing to stop it working

Alle maskiner kører med Xp Pro

Et af problemerne er også at det skal være nemt at ændre disse
brugerindstillinger fx. hvis der er en der ikke er ikke pc kyndig, står på
en messe og skal bruge en anden indstilling og jeg skal vejlede gennem
telefonen

Lars

Fra : jda^fx

Dato : 27-01-05 04:58

On Wed, 26 Jan 2005 21:11:40 +0100, "Nederbasse"
<laneNOHAM@jubiipost.dk> wrote:

> [...]
>brugerindstillinger fx. hvis der er en der ikke er ikke pc kyndig, står på
>en messe og skal bruge en anden indstilling og jeg skal vejlede gennem

Hvis brugerne har en brugerkonto med almindelige brugerrettigheder så
er det begrænset hvad de kan lave om i systemet, stort set igenting.
Du skriver ikke hvilke programmer du vil have blokeret adgang til, men
du kan bruge 'angiv programadgang og standarder' installingen til en
del programmer. Den findes enten i startmenuen eller under
Kontrolpanel -> tilføj eller fjern programmer i højre side nederst.
Vælg brugerdefineret. Der kan du så fjerne krydset i 'aktiver adgang
til dette program'

jda^fx

Fra : Nederbasse

Dato : 27-01-05 12:38

> [...]
> Kontrolpanel -> tilføj eller fjern programmer i højre side nederst.
> Vælg brugerdefineret. Der kan du så fjerne krydset i 'aktiver adgang

Jeg vil gerne udelukke brugere fra adgang til f.eks. Kontrol panelet og
Stifinder.

Lars

Fra : jda^fx

Dato : 27-01-05 17:53

On Thu, 27 Jan 2005 12:37:47 +0100, "Nederbasse"
<lane@NOMAMjubiipost.dk> wrote:

>på

>Jeg vil gerne udelukke brugere fra adgang til f.eks. Kontrol panelet og
>Stifinder.
>
>Lars

Så er det Group Policies du skal have fat i. Men hvis du er
administrator så burde du kunne åbne konsollen med 'Start -> kør' og
skriv så gpedit.msc Det er ikke nok at skrive gpedit)
Så skal du have fat i 'Brugerkonfiguration -> administrative
skabeloner -> kontrolpanel -> forbyd adgang til kontrolpanel' og
'Windowskomponenter -> windows stifinder' også under administrative
skabeloner. Her skal du have fat i både 'forbyd adgang til drev fra
denne computer' og 'skjul disse angivne drev i denne computer'

Men når man begynder at ændre på de mere avancerede indstillinger
bliver det også sværere at lave om igen hvis der er ikke PC kyndige
der har med det at gøre.

jda^fx

Fra : Nederbasse

Dato : 28-01-05 12:05

> [...]
>
> Men når man begynder at ændre på de mere avancerede indstillinger
> bliver det også sværere at lave om igen hvis der er ikke PC kyndige

Jeps det virker men der MÅ være en nemmere måde, på netcafeer f.eks. må de
lave disse ting med nogle administrative tools
Tak for hjælpen

Lars

Fra : jda^fx

Dato : 28-01-05 12:18

On Fri, 28 Jan 2005 12:04:32 +0100, "Nederbasse"

>Jeps det virker men der MÅ være en nemmere måde, på netcafeer f.eks. må de
>lave disse ting med nogle administrative tools
>Tak for hjælpen
>
>Lars

Hvis man har sine computere sat op i et domæne så skal man jo kun gøre
det et sted, i Active Directory på domainserveren. Så er det faktisk
ikke så slemt, for så skal man jo bare sætte hver policy en gang på
hver organizational unit hvad enten det nu drejer sig om brugere eller
computere. Så kan man sidde ovre i et hjørne og styre alle computerne
fra serveren. Men skal de være stand-alone må man gøre det på hver
enkelt

jda^fx

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-01-05 20:46

jda^fx wrote:

> Hvis man har sine computere sat op i et domæne så skal man jo kun gøre
> det et sted, i Active Directory på domainserveren. Så er det faktisk

Hvilket kræver XP Pro, JFYI

Fra : jda^fx

Dato : 28-01-05 21:22

On 28 Jan 2005 19:45:58 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Hvilket kræver XP Pro, JFYI

ups og dammit :-/ Så du snakker om XP home, jeg syntes at du skrev XP
pro tidligere. Nej home edition kan ikke tilsluttes et domæne, men det
hjælper heller ikke så meget hvis computerne skal stå alene
forskellige steder. Hvis de er blevet installeret med domænepolitikker
vil de efter al sandsynlighed hele tiden stå og prøve på at komme hjem
til "mor". XP Home har vist nok heller ikke mulighed for gpedit
umiddelbart, jeg ved ikke om den kommer hvis du installer TwaekUI. På
pro ligger den jo default, der skal man jo bare skrive det fra en
runbox og så skrive gpupdate når man er færdig.

jda^fx

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-01-05 23:57

jda^fx wrote:

> ups og dammit :-/ Så du snakker om XP home, jeg syntes at du skrev XP
> pro tidligere. Nej home edition kan ikke tilsluttes et domæne, men det

Jeg oplyser blot...

Fra : jda^fx

Dato : 29-01-05 00:24

On 28 Jan 2005 22:56:34 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Jeg oplyser blot...

Jeg takker mange gange. Men jeg læste lige lidt tilbage, og OP skrev
altså XP pro. Så det skulle ikke være det der var problemet. Men det
er en af grundene til at jeg ikke har så meget til overs for XP home

jda^fx

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-01-05 15:28

jda^fx wrote:

> Jeg takker mange gange. Men jeg læste lige lidt tilbage, og OP skrev

Grunden til at jeg oplyser det, er for at komme evt. Home-brugere i
forkøbet, når de ikke kan få disse tricks til at virke på deres maskine

Fra : jda^fx

Dato : 28-01-05 22:13

>Jeps det virker men der MÅ være en nemmere måde, på netcafeer f.eks. må de
>lave disse ting med nogle administrative tools
>Tak for hjælpen
>
>Lars

Når du nu skal have lavet 10 PC'er så kan det måske godt betale sig at
gøre det på den avancerede måde, at bygge en .msi pakke med de
ændringer i som du gerne vil have. Det har også den fordel, at det
bliver nemmere at afinstallere. Men det er lidt kompliceret og det
tager tid, så det er en afvejning af hvad der kan betale sig. Men du
vil også kunne lave en mulighed for at reversere ændringerne hvis man
logger ind som administrator. Du kan lægge en uninstall.cmd fil på
administrator profilens desktop med komendoen msiexec /uninstall
c:\sti\pakke.msi hvor c: er drevet den er på og 'sti' er stien til
pakken. Måden man gør det på: Man tager to PC'er. Den ene skal være
helt ren, dvs. fuldstændig nyinstalleret, med en ekstra patition og et
ghost af den rene installation. På den anden installerer man
programmet WinINSTALL LE http://www.ondemandsoftware.com/freele.asp
og sharer mappen som exe filen ligger i. Det kommer med den wizard der
kører når man installerer programmet. Man åbner så sharen fra den rene
PC og laver et snapshot af hvordan system ser ud. Så laver man sine
ændringer og laver derefter et snapshot igen. Wininstall pakker så
ændringerene i en .msi fil. Man kører nu sit ghost tilbage, så man er
tilbage ved den rene installation. Så kører man msi filen med msiexec
/i c:\sti\pakke.msi og ser efter om man opnår det ønskede resultat.
Ellers er det på den igen med revision 1.01 eller 1.1 Det lyder ret
nemt, men man kan sagtens bruge en del tid på det. Fidusen er jo så,
at den kan trækkes tilbage igen med en enkelt kommandolinie, måske.
Det kommer lidt an på de ændringer man laver. Det er ikke altid at MS
dokumentation holder 100% men chancen er rimeligt god. Der er også den
fordel at alle PC'er bliver installeret ens når du først får den lavet

jda^fx