MS Windows
briani 27239
Send til... XP pro
Fra : Grandt

Dato : 22-01-05 15:37

Hej XP-erter!

Jeg pudsler lidt med at lave en mappe på min ene HD som skal kunne få en
kopi af noget af det fra en anden HD med "send til..." funktionen. Jeg kan
fint nok lave mappen, og indsætte en genvej i "send to" mappen, så jeg kan
overføre det jeg vil, som med dokumenter og floppydrev m.m., men hvordan får
jeg den til "kun" at flytte (oprette) en kopi af det valgte?
Håber i kan hjælpe! o",)

På forhånd tak!

Grandt

Fra : Bertel Brander

Dato : 23-01-05 00:18

Grandt wrote:
> [...]
> overføre det jeg vil, som med dokumenter og floppydrev m.m., men hvordan får
> jeg den til "kun" at flytte (oprette) en kopi af det valgte?

Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad dun mener med:
"kun" at flytte (oprette) en kopi af det valgte?

Du kunne lave en bat-fil og putte den i sendto mappen:

@echo off
:Start
if [%1]==[] goto :eof
copy %1 "d:\temp\back\%~nx1"
shift
goto :Start

d:\temp\back er destinations mappen, alle filer bliver puttet
i denne mappe uanset før-placering.

--
"We learned more from a three minute record, baby
than we ever learned in school"

Fra : Grandt

Dato : 23-01-05 10:19

> Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad dun mener med:
> "kun" at flytte (oprette) en kopi af det valgte?

Hvis jeg for eksempel vil højreklikke på "dokumenter" og "sende
til" d:\temp\back, så skal dokumenter forblive uberørt, og der skal i
d:\temp\back være en kopi af dokumenter.

> Du kunne lave en bat-fil og putte den i sendto mappen:
>
> @echo off
> :Start
> if [%1]==[] goto :eof
> copy %1 "d:\temp\back\%~nx1"
> shift
> goto :Start

hehe Så er det lige med at lære det også... skal jeg kopiere det over i
eksempel noteblok gemme det som .txt og bagefter omdøbe det til bat? Ret mig
lige!!!! )

> d:\temp\back er destinations mappen, alle filer bliver puttet
> i denne mappe uanset før-placering.

Øhh alle filer?? vel kun de valgte(markerede) filer/mapper?

Grandt

Fra : Bertel Brander

Dato : 23-01-05 23:27

Grandt wrote:
> hehe Så er det lige med at lære det også... skal jeg kopiere det over i
> eksempel noteblok gemme det som .txt og bagefter omdøbe det til bat? Ret mig
> lige!!!! )

Ja, men noteblok bør kunne gemme det direkte som .bat

> Øhh alle filer?? vel kun de valgte(markerede) filer/mapper?

Ja, kun de valgte filer, men alle de valgte filer bliver puttet i
samme mappe, uanset hvor de lå før.

Fra : Grandt

Dato : 24-01-05 18:55

"Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men noteblok bør kunne gemme det direkte som .bat

Rigtigt, havde jeg ikke lige prøvet, men virker!

> Ja, kun de valgte filer, men alle de valgte filer bliver puttet i
> samme mappe, uanset hvor de lå før.

OK. Det er muligt hensigten er der, men jeg kan ikke få det til at virke.
Der kommer et kort blink af en sort komandoprompt, og der sker ikke mere!
Kan ikke finde filerne der hvor jeg har skrevet stien til at passe (søgning
gav kun ét resultat... den oprindelige placering).

Jeg havde nu også drømt om at hvis der var mapper med filer, så skulle de
ligge ligeledes på det drev jeg vil kopiere dem til, så hvis jeg markere
flere mapper med indhold, blev de ikke blandet sammen!

Hvordan finder jeg ud af at lave en .bat eller andet, der kan få mapper og
filer kopieret til et andet drev?

Fra : Bertel Brander

Dato : 24-01-05 21:10

Grandt wrote:

> [...]
> Kan ikke finde filerne der hvor jeg har skrevet stien til at passe (søgning
> gav kun ét resultat... den oprindelige placering).

Prøv at tilføje en linie med ordet pause før eller efter linien
med shift, så skriver den "Tryk på en vilkårlig tast for at fortsætte
.. . ." og venter på at du trykker på en tast, så kan du se hvad der
sker.
Du kan også prøve at slette linien med @echo off, så kan du
se kommandoerne inden den udfører dem.

> [...]
> flere mapper med indhold, blev de ikke blandet sammen!
>
> Hvordan finder jeg ud af at lave en .bat eller andet, der kan få mapper og

Jeg kikker lige på det senere i aften, når jeg får lidt bedre tid.

Fra : Bertel Brander

Dato : 24-01-05 23:57

Bertel Brander wrote:
> Jeg kikker lige på det senere i aften, når jeg får lidt bedre tid.

Denne ser ud til at virke med mapper også:

@echo off
:Start
if [%1]==[] goto :eof
xcopy /S /I %1 "D:\temp\back%~p1"
shift
goto :Start

Hvis du vælger mappen C:\Whatever\Undermappe vil filerne
i denne mappe og undermappe komme til at ligge i
d:\temp\back\Whatever\Undermappe med deres oprindelige
understi.

Du vil måske ønske at tilføje /Y til xcopy kommandoen
hvis ikke du gider at svare ja til at den godt må
overskrive eksisterende filer.

Fra : Grandt

Dato : 25-01-05 18:53

> [...]
> i denne mappe og undermappe komme til at ligge i
> d:\temp\back\Whatever\Undermappe med deres oprindelige

Det er næsten rigtigt, mappenavnet på den mappe jeg vil kopiere, forsvinder
bare, og mapens indhold kommer et niveu op! Vi er meget tæt på nu!

Jeg tror bare vi er gået lidt forbi hinanden!

hvis jeg vil kopiere mappe 3 med indhold (c:\1\2\3\4) til d:\temp skal den
se sådan ud: d:\temp\3\4, og hvis jeg vil kopiere mappe a + b + c i mappe 3,
vil jeg kunne markere a,b og c på en gang - send til d:\temp og se sådan ud:
d:\temp\3\a
d:\temp\3\b
d:\temp\3\c

Håber det gi'r mening! hehe i mit hoved er det logisk nok, kender bare
ikke komandoerne i en .bat....

Er der nogle steder på nettet man kan finde koderne og forklaringer til .bat
komandoerne, kunne ikke lige finde noget brugbart på google? så jeg evt. kan
bygge vidre, hvis jeg får en mere "skør" idé???

Men hjælp mig venligst færdig med denne... )

> Du vil måske ønske at tilføje /Y til xcopy kommandoen
> hvis ikke du gider at svare ja til at den godt må
> overskrive eksisterende filer.

skal det /y så ind sådan:
xcopy /S /I %1 "D:\temp\back%~p1" /Y

Fra : Bertel Brander

Dato : 25-01-05 23:11

Grandt wrote:
> Jeg tror bare vi er gået lidt forbi hinanden!

Vi har måske ikke været enige om hvad der skulle laves.

> [...]
> d:\temp\3\b
> d:\temp\3\c
>
> Håber det gi'r mening! hehe i mit hoved er det logisk nok, kender bare

Det er et problem. I det første tilfælde ser bat-filen at du vil
kopiere c:\1\2\3, og den lave så D:\temp\3 og undermapper.
I det andet tilfælder ser scriptet at du vil kopiere c:\1\2\3\a,
c:\1\2\3\b og c:\1\2\3\c, og så er det lidt svært at regne ud
at de skal ligge som D:\temp\3\a, D:\temp\3\b og D:\temp\3\c,
for det er ikke let at regne ud hvor meget af den oprindelige
sti du vil bevare i d:\temp.
Medmindre at c:\1\2 er fast, så kan det godt laves.

Jeg har lavet en ny version:
@echo off
setlocal

set Dest=D:\temp
:Start
if [%1]==[] goto :eof
call :DoCopy %1
shift
goto :Start

:DoCopy
pushd %1 >nul 2>&1
if /I %cd%==%~1 (
popd
xcopy /S /I %1 "%Dest%\%~nx1"
) else (
copy /Y %1 "%Dest%\%~nx1"
)

Den lever bedre op til kravene, men det du har valgt vil komme til at
ligge i destinations mappen. Så vælger du c:\1\2\3 kommer den til at
ligge som d:\temp\3 med undermapper. Vælger du c:\1\2\3\a, c:\1\2\3\b og
c:\1\2\3\c vil de komme til at ligge som d:\temp\a, d:\temp\b og
d:\temp\c.

> [...]
> bygge vidre, hvis jeg får en mere "skør" idé???
>
> Men hjælp mig venligst færdig med denne... )

Den bedste dokumentation for bat-filer får du ved at åbne en dos-box
(command-prompt) og skrive help, så lister den alle kommandoerne.
Skriver du help if udskiver den hjælp for if kommandoen.
Det lidt jeg kan om bat-filer har jeg lært på den måde, og ved at
prøve mig frem.

> skal det /y så ind sådan:
> xcopy /S /I %1 "D:\temp\back%~p1" /Y

Man skriver switchene først:
xcopy /S /I /Y %1 "D:\temp\back%~p1"

Fra : Grandt

Dato : 26-01-05 18:20

Jeg vil allerførst sige mange tak for hjælpen! )

> Vi har måske ikke været enige om hvad der skulle laves.

Du har ret!

> [...]
> Skriver du help if udskiver den hjælp for if kommandoen.
> Det lidt jeg kan om bat-filer har jeg lært på den måde, og ved at

hehe, ja det er sq ikke nemt at beskrive hvordan man vil ha' det til at
være. Men nu har selv pillet og ændret lidt i det... så må jeg leve med
resultatet! ) Men det kan bruges! Og nu har jeg da lært noget nyt igen!!!
)

Mange tak for hjælpen!

Tråden lukkes hermed....

Mvh.
Grandt

PS: gi'r lige en lille én...

¸.-· '' ¯ ¯ '' · ·¸
¸·'' ¸. '' ¯ ¯ '' .¸ '')¸
¸'' ¸' ¸. '' ¯ ¯ '' .,''·¸ ''·¸
¸' ¸. '' ¯ '' .,''·¸ ', ',
'; ·'' ¸.· ·'' ¸.·''¸·''·¸ ; ; ;
'; ¸· ¸· ; ; ¸'' ', ¸ ', ;
'; ; ; ', '·,'·,'· ;¸...., ; ;,' ¸'
; ', ' ¸ ¸'· ''''´; ; ''''´ ; ,'´ ,'
; ', ',' _''''_ '; ,' ;
', ', ', '·. ''·:::::·'' ¸.·',' ;
', ', ' ''·.¸ _ ¸ .·'',·' ,' ¸''
¸.--'·, '·, '·; .·''¸.·¸·' ,·' ¸'' ; ; ; ;
¸·' ¸.'·¸'· ' ·'' ¸·'¸.·'¸·'¸·'; '' '' ''
;-,
'; ¸.·' ¸ . · ·'·'' '' '' ¸; ', ¸.'
';.·'- '' ,' ', ¸.·''' ;
¸ · ''¯ ¸ ·''¯ ¯'' ·, ', ''; '; ¸''
,·'' ¸ ¸·' ; ', ,' ; ,''
', ¸·' ,' © ,' ''; ',';
''¸ ¸ .·' ,·', ¸ '' ¸.;: .: ',',
''·¸· '' '; ''·.¸ ¸ ·'' ¸·'' ,':. :: ',;
;:. ; ;. '' '' ¸·' ;:: :· ;
',::. ; ',:. .:' ¸·' ';:: : ,'
',:· ', '·, :: ,' '', ¸.·'
',: ', ''·, : ; '·¸¸¸.·'