MS Windows
briani 27239
Hvorfor bliver WinXP så laaaaangsom!?
Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 19-01-05 23:58

Ender op med den samme irriterende langsomme WinXP hver eneste gang, jeg har
formateret og geninstalleret. Så snart alle programmer er installeret, så
går WinXP ned i fart og bliver ulideligt langsom. Hvorfor har windows så
svært ved at håndtere installerede programmer? Hvorfor bliver windows
påvirket af disse programmer selv når de blot er installeret uden at køre?
Sålænge et program ikke kører burde windows da ikke blive påvirket af det?
Har selvfølgelig disablet alt unødvendigt via msconfig.exe...

Bare der dog fandtes et alternativ til windows...

/Anders

Fra : Palle

Dato : 20-01-05 00:57

"Anders Lau Mandsholm" <mitfornavn@mitefternavn.name> skrev i en meddelelse
> [...]
> Sålænge et program ikke kører burde windows da ikke blive påvirket af det?
> Har selvfølgelig disablet alt unødvendigt via msconfig.exe...

Søg hjælp hos en fagmand, når du ikke kan få det til at køre.

Fra : Kurt Lund

Dato : 20-01-05 01:31

> Bare der dog fandtes et alternativ til windows...
>
> /Anders
Det gør der da også, Linux ;)
Nu er det jo ikke sikkert at det er Win XP det er galt med,
Det kan jo også være din pc, men der er jo nok en grund til at den bliver
langsom.
Hvad for en pc har du, cpu - ram osv,
hvis du evt. kun har 256-384 mb ram så lad være med at beklage dig køb
heller nogle flere ram.
min 512 mb.
Kurt

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-01-05 05:15

Anders Lau Mandsholm wrote:

> [...]
> Hvorfor bliver windows påvirket af disse programmer selv når de blot
> er installeret uden at køre? Sålænge et program ikke kører burde

Der er en lille teoretisk hastighedsnedsættelse, som følge af at
registreringsdatabasen vokser, men i praksis er det ikke til at mærke.

> Har selvfølgelig disablet alt unødvendigt via msconfig.exe...

Du har et eller andet kørende, som ikke burde køre. Lav et virus- og
spyware-scan. Hvis problemet stadig er der, så kig på listen over
kørende processer og spørg Google om alle dem du ikke genkender.

Hvis du allerede kører med en virusscanner i baggrunden, så prøv at
afinstallere den og se om det er den der er synderen.

Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 20-01-05 12:30

Problemet opstår ikke når alle de store kendte programmer er installeret,
først når alle de små nyttige programmer som WinImage, IsoBuster, Eraser,
Partition Magic mv. installeres. Så min nye strategi er at leve uden dem...

Den med at søge på hver enkelt proces på Google vil jeg prøve.

PC'en er en P4 Prescott 3Ghz (HT), 1GB RAM, ASUS P4C800-E Deluxe bundkort,
ASUS A9600XT/TVD grafikkort samt Maxtor SATA-diske i RAID. Så det burde
altså køre ordentligt. Det kan ikke være HW'en.

Scanner iøvrigt hele PC'en med både BullGuard og Ad-Aware en gang ugentligt.
BullGuard og Ad-Aware er det sidste, der installeres, men allerede inden da
var det galt.

/Anders

Fra : csm

Dato : 20-01-05 14:39

brug denne fætter til det : http://www.snapfiles.com/get/procinfo.html

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-01-05 12:34

On Wed, 19 Jan 2005 23:57:36 +0100, Anders Lau Mandsholm wrote:

> Bare der dog fandtes et alternativ til windows...

Der findes mange :)

Men ellers klag din nød til MS Support - nu hvor du har betalt for en
licens så har du også ret til support - dette gælder dog ikke for OEM.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Sander

Dato : 20-01-05 15:30

Du skulle vel ikke køre Norton antivirus, med firewall, for den
kan godt være synderen der får det hele til at køre i slowmotion.
Hvis dette er tilfældet, så prøv at afinstallere og brug xp's firewall
og så evt. Avg antivirus. Så kan du om det har nogen virkning.

Sander.

"Martin Johansen [6000]" <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> skrev i en
meddelelse news:pan.2005.01.20.11.34.02.638866@for.contactinfo...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-01-05 00:26

On Thu, 20 Jan 2005 15:29:43 +0100, Sander wrote:

> Du skulle vel ikke køre Norton antivirus, med firewall,

Nope det gør jeg ihvertfald ikke :)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-01-05 07:59

> [...]

>svært ved at håndtere installerede programmer? Hvorfor bliver windows
>påvirket af disse programmer selv når de blot er installeret uden at køre?

Der kan være mange årsager til at maskinen kører langsom:

Du har måske for lidt RAM i forhold til de programmer / tjenester der
kører på maskinen. XP kræver 512 - 1024 MB. Check dit hukommelsesforbrug
i 'Ydeevne' og kørende processer i 'Tjenester'. Kig også på din sidefil:
Vokser den ud over standardindstillingen på 1½ gang din system RAM, er
det et sikkert tegn på du har behov for mere RAM.

Check også at dine diske kører i UDMA modus - Windows kan finde på at
sætte diskene i PIO mode, og så bliver maskinen noget 'bovlam' og
'rykker sig ikke en meter'.

<mlr>