MS Windows
briani 27239
Min XP Pro be'r om Logon?
Fra : satsurfer

Dato : 18-01-05 00:48

Min compurter har hidtil kunnet starte op uden at jeg skal trykke på
brugernavn. Men ikke mere. Den be'r om password, som der ikke er noget af,
så jeg skal bare acceptere. men irriiterende, da det laver et afbræk i
opstarten.

Nogen idé om, hvor jeg skal "pille".

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-01-05 01:34

Hej satsurfer, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> på brugernavn. Men ikke mere. Den be'r om password, som der ikke
> er noget af, så jeg skal bare acceptere. men irriiterende, da det

1. Gå i Start > Kør
2. Skriv control userpasswords2 og klik OK
3. Vælg fanebladet Brugere
4. Fjern hak i "Brugere skal angive brugernavn og password for at logge
på denne maskine".
5. Klik OK
6. Når du bliver bedt om det, skal du indtaste det brugernavn og
password der skal bruges til automatisk logon.
7. Klik OK.

Sakset fra
<http://www.svein.dk/WindowsXP/Tips/automatisk_logon_i_Windows_XP.asp>

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-01-05 01:36

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> 6. Når du bliver bedt om det, skal du indtaste det brugernavn og
> password der skal bruges til automatisk logon.

Og under password skal du naturligvis ikke skrive noget, da du ikke
anvender et.

(Jeg ville lige tilføje det for en god ordens skyld

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-01-05 11:44

Rudi Stegen wrote:

> 4. Fjern hak i "Brugere skal angive brugernavn og password for at
> logge på denne maskine".

*Sikkerhedshul af dimensioner...!*

Der skal laves automatisk logon _med_ password. TweakUI kan sætte dette
op.
http://tinyurl.com/i4p

Jesper G. Poulsen

Fra : satsurfer

Dato : 18-01-05 12:14

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 6. Når du bliver bedt om det, skal du indtaste det brugernavn og
> password der skal bruges til automatisk logon.

Mange tak - det hjalp.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-01-05 14:55

satsurfer wrote:

> Mange tak - det hjalp.

Og det åbnede et sikkerhedshul... Windows XP/2000 uddeler roden på alle
drev som standard-shares. Uden password på maskinen har alle der kigger
på maskinen via netværk, _alle rettigheder_ over _alle filer_ på
maskinen.

Jesper G. Poulsen

Fra : Vidal

Dato : 18-01-05 22:52

Jesper G. Poulsen wrote:

> [...]
> drev som standard-shares. Uden password på maskinen har alle der kigger
> på maskinen via netværk, _alle rettigheder_ over _alle filer_ på

Gør den også det, hvis man i Zonealarm har sat sin
LAN forbindelse som en ikke troværdig (eller hvad
det nu er den spørger om, når den opdager en ny
forbindelse) del af netværket?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-01-05 12:05

Vidal wrote:

> Gør den også det, hvis man i Zonealarm har sat sin

Jeg kender ikke Zonealarm, men maskinen åbner et sikkerhedshul - det
bør man ikke se bort fra. Man kan lappe med en masse ekstra software
eller man kan gøre det ordentligt fra starten.

Lav derfor automatisk logon _med_ password. På den måde sikrer man sig
at der skal password til standard-shares'ene også; se passwordet som en
elektronisk hovednøgle til dit hjem - du har den i lommen, så døren er
automatisk åben for dig. Andre har den ikke så døren er låst for dem.
Ingen hovednøgle og dit hjem står pivåbent for alle. Du kan sætte en
dørvogter op, en vagthund og rumfølere, men de kan alle fejle.

Jesper G. Poulsen

Fra : jamen

Dato : 19-01-05 22:33

Jesper G. Poulsen wrote:

> [...]
> drev som standard-shares. Uden password på maskinen har alle der kigger
> på maskinen via netværk, _alle rettigheder_ over _alle filer_ på

Nu er det sådan med XP, at den bliver født med en policy, så man ikke
kan tilgå maskinen fra netværk uden password.

Ud over dette, kører de fleste med enkel fildeling (de ved ikke der
findes klaissk deling), hvorved man kun kan tilgå maskinen som gæst.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-01-05 22:39

jamen wrote:

> Nu er det sådan med XP, at den bliver født med en policy, så man ikke
> kan tilgå maskinen fra netværk uden password.

Jeg har ikke haft problemer med at tilgå c$ på en tilfældig XP-maskine.

> Ud over dette, kører de fleste med enkel fildeling (de ved ikke der
> findes klaissk deling), hvorved man kun kan tilgå maskinen som gæst.

Der findes to forskellige XP-udgaver; den ene tilbyder simpel
fildeling, den anden gør ikke. Hvad mener du så selv med de to linier
du har skrevet derom?

Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-01-05 16:51

satsurfer skrev:

> Min compurter har hidtil kunnet starte op uden at jeg skal
> trykke på brugernavn. Men ikke mere.

Dit spørgsmål er efterhånden oppe flere gange om ugen her i gruppen.
Den typiske årsag er, at man har valgt at installere .NET 1.1 fra
Windows Update. Installer .NET 1.1 SP1, som ikke har det problem,
eller deaktiver .NET-kontoen med lusrmgr.msc. Så bliver du igen
logget på automatisk, hvilket er standardindstillingen, medmindre
man har husket at oprette en adgangskode under installationen af
Windows og det har de færreste.

--
Hilsen
Madsen

Fra : satsurfer

Dato : 18-01-05 23:12

Jeg har nu fjernet ASP.NET kontoen, (som jeg ikke aner, hvad er), men
stadigvæk har grafikken ændret sig fra den oprindelige. Nu skal jeg vælge
fra drop down vindue, om jeg vil lukke ned eller genstarte, hvor jeg før
havde to ikoner at vælge. ( ser lidt billigere ud end det forrige). Kan jeg
ændre det?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-01-05 23:42

satsurfer skrev:

> Jeg har nu fjernet ASP.NET kontoen, (som jeg ikke aner, hvad
> er),

Deaktivere havde nu været tilstrækkeligt, men fjerne den kan
man også vælge at gøre.

Har du prøvet at installere .NET 1.1 SP1? Det kan anbefales
under alle omstændigheder.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=a8f5654f-088e-40b2-bbdb-a83353618b38

> [...]
> eller genstarte, hvor jeg før havde to ikoner at vælge. (ser
> lidt billigere ud end det forrige). Kan jeg ændre det?

Hvis jeg forstår dig ret, så har hele logon-skærmen ændret sig,
eller? Hvis ja, så har du måske fået koblet velkomstskærmen fra.

Start > Kør: control userpasswords
Klik på 'Change the way users log on or off' og slå så 'Use the
Welcome screen' til.

--
Hilsen
Madsen