MS Windows
briani 27239
Windows Media Player vs. Quicktime
Fra : Søren Nellemann

Dato : 14-01-05 10:46

Jeg har tidligere anvendt WMP ved afspilning af videofiler.

I går var jeg inde på pixar.com (meget underholdende i øvrigt...) og her
blev de små film fremvist vha. Quicktime.

Problemet er nu at min pc automatisk nu anvender QT og det vil jeg
ikke! -Hvordan ændrer jeg det til WMP igen?

Søren

Fra : Per

Dato : 14-01-05 15:01

--

Vælg en fil du vil afspille - højrekilk, åbn. med, vælg program, sæt hak i
"brug altid det valgte program til at åbne denny type fil med", ok

Så skulle den være der.

Mvh. Per!

Fra : Søren Nellemann

Dato : 14-01-05 16:41

> Vælg en fil du vil afspille - højrekilk, åbn. med, vælg program, sæt hak i
> "brug altid det valgte program til at åbne denny type fil med", ok
>
> Så skulle den være der.
>
> Mvh. Per!

Hmm.... 2 problemer:

1) Hvis jeg gør det du skriver, så næste gang jeg åbner filen ved "åbn med",
så er hakket væk?!

2) Hvis der er tale om en fil som afspilles direkte fra nettet, dvs at jeg
endnu ikke lagret den på min pc, så vælger den stadig Quicktime (med det er
så nok fordi hakket er væk)

Søren

Fra : Per

Dato : 14-01-05 17:06

--

Hakket er også væk hos mig, men den husker at den skal åbne med mediaplayer.

Du skal lige være opmærksompå, at mediaplayer ikke kan afspille mov. filer -
altså quicktimefiler - den vil nok selv søge efter quicktime ved netop denne
type filer.

Så prøv at gøre det samme igen som jeg skrev og find en media fil - så burde
den ikke gøre det. Du behøves ikke at højreklikke og åbn med, når du har sat
hakket en gang, det burde være nok, at bare dobbelklikke på filen.

Mvh. Per!

Fra : Søren Nellemann

Dato : 14-01-05 17:54

> [...]
sat
> hakket en gang, det burde være nok, at bare dobbelklikke på filen.

Den fejler netop stadig ved mpeg/mpg-filer...

Jeg prøver lige det andet råd i tråden

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 14-01-05 16:57

> [...]
>
> Problemet er nu at min pc automatisk nu anvender QT og det vil jeg
> ikke! -Hvordan ændrer jeg det til WMP igen?

Det er det sædvanlige problem ved ekstra afspillere: Som standard sætter de
det hele op til sig selv, hvis ikke man sørger for at vælge det fra.

Du skal ind i Quicktimes indstillinger, og så ind i MIME, der fjerner du
hakkene i alt hvad der ikke specifikt er Quicktime-standarder.

Primært skal du fjerne hakkene i Video for Windows, WAVE-lydarkiv, og
MPEG-medie og -lydarkiv.
Fjern bare hakket i MP3 også.
For billeder kan du fjerne hakkene ved BMP, PNG og TIFF.

Hvis du vil af med Quicktime-ikonet ved uret, så fjern hakket ved
QT-systembakke på første side.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Søren Nellemann

Dato : 14-01-05 17:55

> [...]
> For billeder kan du fjerne hakkene ved BMP, PNG og TIFF.
>
> Hvis du vil af med Quicktime-ikonet ved uret, så fjern hakket ved

Hvordan finder jeg QT-indstillingerne? og MIME?

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 14-01-05 18:53

> Hvordan finder jeg QT-indstillingerne? og MIME?

De er i dit kontrolpanel

Og MIME er på siden med browser-plugins, som er det første punkt i
rullemenuen øverst.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Søren Nellemann

Dato : 15-01-05 02:10

Super!

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 14-01-05 17:00

> [...]
>
> Problemet er nu at min pc automatisk nu anvender QT og det vil jeg
> ikke! -Hvordan ændrer jeg det til WMP igen?

En rettelse til mit svar: Du skal også ændre indstillingerne ved punktet
Filtypetilknytninger, vist i rullemenuen i toppen.
Her kan du også forhindre QT i at genskabe dem.

VH
Henrik