2001 - A Space Odyssey KOMMER 29 MAJ I R2
Fra : Jesper Winding

Dato : 22-05-01 12:49

Endelig!!! 29 maj kommer 2001 - A SPACE ODYSSEY af Stanley Kubrick i Region
2
Og så endda i en luksus udgave - rimelig dyr dog - med DTS og masser af
goodies

Det har sku været et par gode måneder: først THE ABYSS - Special Edition og
INDEPENDENCE DAY - Special Edition. Så kom TERMINATOR - Special Edition. Nu
kommer så 2001 - Deluxe og d. 20. i næste måned CLOSE ENCOUNTERS OF THE
THIRD KIND - Special Edition.

og da ALIEN LEGACY boksen er ude så mangler vi bare T2 og STAR WARS serien

Ain't life grand

-=JESPER=-

Fra : Ole Alm

Dato : 22-05-01 14:44

"Jesper Winding" <jesperw@privat.dk> wrote in message news:9edjo6$5jp$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> 2
> Og så endda i en luksus udgave - rimelig dyr dog - med DTS og masser af

Hvor har du den info fra!?

Fra : Martin Møller

Dato : 22-05-01 15:48

Hvad er det ved 2001:ASO der gør den så god?? Personligt blev jeg totalt
skuffet og faldt faktisk i søvn. Kun slutningen er der noget ved. Men jeg
synes langt fra det er Kubrick´s bedste film... hvad gør 2001 så speciel??

Fra : walther

Dato : 22-05-01 18:47

In article <9edu55$rc4$1@news.cybercity.dk>, Martin Møller
<martin@sophusmedical.dk> wrote:

> [...]
> synes langt fra det er Kubrick´s bedste film... hvad gør 2001 så speciel??

Man skal nok have læst bogen...
Jeg så den uden at have læst bogen, og fattede hat og briller, men
efter en venlig sjæl fortalte mig om bogen ga' det lidt mere mening.
Jeg læser datalogi med AI som område, derfor er jeg ret begejstret for
den :)

mvh,
walther

Fra : Dr B

Dato : 23-05-01 10:46

> Jeg læser datalogi med AI som område, derfor er jeg ret begejstret for
> den :)

Så kan jeg varmt anbefale bogen "HALs Legacy", hvor forskellige (angiveligt
prominente) forskere skriver om hvordan de i deres barndom blev begejstret
(eller forvirret/nysgerrig) over filmen, og hvordan de idag arbejder med AI
osv - men stadig med HAL i tankerne. F.eks. er der en gut der fortæller om
hvordan han prøver at lave mundaflæsningsprogrammer, og hvilke faldgruber
det indebærer.

Vh

Bo

DISCLAIMER: Jeg er ikke selv AI forsker, så jeg kan ikke verificere om det
er det rene vrøvl bogen lukker ud. Men som "café-læsning" er Legacy IMHO
meget underholdende, og rimeligt forståelig for almindelige, semi-teknisk
interesserede mennesker såsom undertegnede.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 23-05-01 12:00

Martin Møller <martin@sophusmedical.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9edu55$rc4$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> synes langt fra det er Kubrick´s bedste film... hvad gør 2001 så speciel??

Du er ikke den eneste. Men berømmelsen skyldes (udover plottet) nok primært,
de tekniske landevindinger i forb. med filmen (bl.a. det første
computerstyrede kamera). Og så det faktum, at det var en alvorlig film for
voksne i en genre, der indtil da mest henvendte sig til børn og i hvert fald
slet ikke blev taget seriøst.

Det er nok en film, der deler publikum i to lejre: John Carpenter blev
eftersigende dybt fornærmet over de prætentiøse metafysiske aspekter og
lavede derfor Dark Star, mens George Lucas har udtalt, at han droppede idéen
om realistisk sci-fi, fordi Kubrick allerede har præsterede det ultimative.

Personligt synes jeg, den er utroligt flot, men også langtrukken og
fortænkt.

MVH
Jens

Fra : Asle Bjerva

Dato : 23-05-01 17:56

"Jens Thomsen" <v1707@groenjord.dk> skrev i melding

> [...]
ultimative.

> Personligt synes jeg, den er utroligt flot, men også langtrukken og

Må man få anbefale den ultimate 2001 siden ?
http://www.underview.com/2001/2001.html

2001 filmscriptet her:
http://www.krusch.com/kubrick/script.txt

--
Asle Bjerva, Oslo
" Dette telefonnummeret har allerede ADSL "

Fra : Torben B. Sørensen

Dato : 23-05-01 19:28

"Martin Møller" <martin@sophusmedical.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> synes langt fra det er Kubrick´s bedste film... hvad gør 2001 så speciel??

Nok ikke en ualmindelig reaktion. Filmen er så grundlæggende anderledes fra,
hvad vi forventer af en film, at første møde gerne virker enten skuffende
eller dybt fascinerende. Jeg har set den fem-seks gange, og er ikke færdig
med den endnu.

Men Kubrick gør da meget i den, der strider imod alle regler for gode film:
Alle personerne er kedelige og intetsigende - den mest menneskelige af dem
er computeren. Handlingen virker totalt fraværende, indtil den endelig
afsløres godt 20 minutter før slutningen. Og hvad det hele egentlig ender
med, er ikke rigtig til at sige. Men alle disse ting gør instruktøren
selvfølgelig med et formål. Hvad det er? Se den igen, og kom med et bud,
hvis du gider!

Venlig hilsen,
Torben
--
Torben B. Sørensen - t.sorensen@get2net.dk

Fra : Søren Thuesen

Dato : 24-05-01 00:05

> Hvor har du den info fra!?

Kan f.eks. ses på www.blackstar.uk, hvor jeg har købt en del film. Ingen
pjat eller fis der, du har filmene 2-5 dage efter bestillingsdato. Men
£33 er jo også en slags penge...

--
Søren

Fra : Ole Alm

Dato : 24-05-01 10:09

"Søren Thuesen" <dk.kultur.thuesen@rpiil.dk> wrote in message news:3B0C422A.F29435ED@rpiil.dk...

> Kan f.eks. ses på www.blackstar.uk, hvor jeg har købt en del film. Ingen
> pjat eller fis der, du har filmene 2-5 dage efter bestillingsdato. Men
> £33 er jo også en slags penge...

Det var nu mere den info at der skulle være DTS på. Jeg synes ikke at jeg kan læse det nogen
steder?!

mvh Ole

Fra : Ole Kofoed

Dato : 24-05-01 17:29

Ole Alm skrev i meddelelsen <9eiiv7$jvk$1@news.net.uni-c.dk>...

> [...]
Ingen
Men

>Det var nu mere den info at der skulle være DTS på. Jeg synes ikke at

De anmeldelser jeg har læst om boksen (såfremt det er den samme der
netop er udgivet i Tyskland/Frankrig/Holland) nævner intet om DTS,
desuden er der nul ekstramateriale på skiven, så mon ikke der kommer en
SE senere, evt. den kommende region 1?

Boxen er vel blot endnu en i serien af Warners hundedyre Deluxe Limited
Boxset's (Bullitt, Blazing Sadles, Perfect Storm osv.) hvor man
vedlægger diverse ting som bøger, lobbycards, cd'er, plakater, film
celler med mere, mens dvd'en blot er den normale udgivelse. Så hvis man
ikke ønsker alt det der følger med dvd'en er mit gæt at selve dvd'en er
den samme der snart udkommer herhjemme til de normale 200 kr.

Mvh.

Ole

Fra : Jens Thomsen

Dato : 24-05-01 19:57

Ole Kofoed <cowfeet@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ejckt$2023$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> ikke ønsker alt det der følger med dvd'en er mit gæt at selve dvd'en er
> den samme der snart udkommer herhjemme til de normale 200 kr.

Korrekt. For de 4-500kr boksen koster får man ikke meget mere end et
soundtrack og 8 lobbycards. Laserdisken har SVJH specifikationerne stående
på deres HP.

Apropos: Er 2001 den første i rækken af remasterede Kubrick-film? Kommer
resten af den gamle samling også i nye udgaver?

MVH
Jens

Fra : Ole Kofoed

Dato : 24-05-01 20:41

Jens Thomsen skrev i meddelelsen ...

>Apropos: Er 2001 den første i rækken af remasterede Kubrick-film?
Kommer
>resten af den gamle samling også i nye udgaver?

Yeps, de første anmeldelser af The Shining og Full Metal Jacket er
allerede på DVD-File.

Mvh.

Ole

Fra : Ole Kofoed

Dato : 26-05-01 20:39

Jens Thomsen skrev i meddelelsen ...

>Apropos: Er 2001 den første i rækken af remasterede Kubrick-film?
Kommer
>resten af den gamle samling også i nye udgaver?

Til august herhjemme.

Mvh.

Ole

Fra : Jens Thomsen

Dato : 27-05-01 12:49

Ole Kofoed <cowfeet@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ep0gd$303k$1@news.cybercity.dk...

> Kommer
> >

> Til august herhjemme.

Æv, det omfatter desværre ikke The Killing (en af mine favoritter). Åbenbart
en MGM-titel, der ellers godt kunne trænge til en ny overførsel.

MVH
Jens

Fra : Ole Kofoed

Dato : 27-05-01 14:05

> [...]
Åbenbart
>en MGM-titel, der ellers godt kunne trænge til en ny overførsel.

Det er kun de tidligere udgivne Warner, som de fleste var utilfredse
med, der bliver genudgivet.

Jeg er såmænd godt tilfreds med MGM's The Killing og Paths of Glory
(bare man ikke sidder lige op af skærmen), og ville nok ikke ofre flere
penge på dem hvis de blev remastered, det vil selfølgelig være noget
andet hvis der kom noget interessant ekstramateriale med i købet.

Næh, MGM skulle hellere begynde at få gjort noget ved de klassiske Marx
Brothers film

Mvh.

Ole

Fra : Jens Thomsen

Dato : 28-05-01 09:57

Ole Kofoed <cowfeet@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9eqtpr$2aq8$1@news.cybercity.dk...

> Næh, MGM skulle hellere begynde at få gjort noget ved de klassiske Marx
> Brothers film

Ah, ja, det kunne være rart med et par gode udgaver af A Day at the Races, A
Night at the Opera m.m. til samlingen - VHS'erne er ved at være temmeligt
slidte. Criterion udgav i sin tid enkelte Marx Bros.-film i pæne
laserdisc-udgaver med udmærkede ekstras, så der findes altså materiale at
stoppe på.

MVH
Jens

Fra : Henrik Madsen

Dato : 22-05-01 15:52

"Jesper Winding" <jesperw@privat.dk> writes:

> og da ALIEN LEGACY boksen er ude så mangler vi bare T2 og STAR WARS serien

Hvad er der galt med den eksisterende T2?

--
Henrik Madsen Systems Programmer, M. Sc.
Ericsson Telebit A/S phone: +45 89385294

Fra : Steen Villumsen

Dato : 22-05-01 16:03

Henrik Madsen <henrik.madsen@ted.ericsson.dk> wrote:

> Hvad er der galt med den eksisterende T2?

Den er ikke i reg. 2...

/Steen

Fra : Brian Nielsen

Dato : 22-05-01 17:09

Måske taler I forbi hinanden?

T2 er skam ude i region 2, men det er den oprindelige udgave, ikke Ultimate
Edition.

/Brian

Fra : Steen Villumsen

Dato : 23-05-01 07:55

Nårh ja, jeg tog det for givet at vi snakkede om Ultimate Edition. Den
'normale' udgivelse af T2 har jo været i handelen et stykke tid.

/Steen

Fra : Henrik Madsen

Dato : 23-05-01 09:02

supersteen@mailme.dk (Steen Villumsen) writes:

> Den er ikke i reg. 2...

Så du må vente til d. 15 oktober. Vi er jo nogle der har været kloge
nok til at købe en regionsfri afspiller.

Fra : Steen Villumsen

Dato : 23-05-01 11:07

Henrik Madsen <henrik.madsen@ted.ericsson.dk> wrote:

> Så du må vente til d. 15 oktober. Vi er jo nogle der har været kloge nok
> til at købe en regionsfri afspiller.

Så klog har jeg skam også været (takker iøvrigt for tilliden). Jeg
foretrækker blot mine film i reg. 2, så er jeg fri for at skifte region
på min afspiller.

Fra : Henrik Madsen

Dato : 23-05-01 12:35

> Så klog har jeg skam også været (takker iøvrigt for tilliden).

Fornuftigt.

> Jeg
> foretrækker blot mine film i reg. 2, så er jeg fri for at skifte region
> på min afspiller.

Hvis alle dine film var i region 1, så slap du også for at skifte
region. Hvis du syntes det er besværligt kunne du jo ha' købt en der
gør det automatisk. Men hvis du vil ha' region 2, så må du også
acceptere at vente til den 15 oktober. Mens du venter kan jeg lige
komme med en ekstra oplysning. Der er faktisk hele 3 versioner på "T2:
ultimate edition" - Normal, special og extended special.

Fra : Steen Villumsen

Dato : 23-05-01 15:48

Henrik Madsen <henrik.madsen@ted.ericsson.dk> wrote:

> Fornuftigt.

Tak! .-)

> Hvis alle dine film var i region 1, så slap du også for at skifte
> region. Hvis du syntes det er besværligt kunne du jo ha' købt en der
> gør det automatisk.

Jeg fik fortalt at det ikke var at foretrække at afspilleren skiftede
automatisk. Fik en forklaring i Laserdisken, om et disc-sikringssystem
der netop kunne "detecte" om afspilleren kunne skifte automatisk - og
discen ville derefter ikke afspilles... Men om det er noget der holder
aner jeg ikke.

> [...]
> komme med en ekstra oplysning. Der er faktisk hele 3 versioner på "T2:
> ultimate edition" - Normal, special og extended special.

....og jeg kan SLET ikke vente!!!
Har lige fået "Terminator - Ultimate Edition", så nu er der et stort hul
i samlingen hvor, "Terminator 2 - Ultimate Edition" burde stå

Fra : Jens Thomsen

Dato : 24-05-01 10:24

Steen Villumsen <supersteen@mailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1etvd7f.kvv70x13pqekqN%

> [...]
> der netop kunne "detecte" om afspilleren kunne skifte automatisk - og
> discen ville derefter ikke afspilles... Men om det er noget der holder

Jep. Det kaldes RCE. Det er noget skidt.

MVH
Jens

Fra : Henrik Madsen

Dato : 25-05-01 08:03

> [...]

> der netop kunne "detecte" om afspilleren kunne skifte automatisk - og
> discen ville derefter ikke afspilles... Men om det er noget der holder

Jeg har ikke haft problemmer med min, men det er også kun nogle gange
den skifter automatisk. Dog i praksis næste hver gang.

--
Henrik Madsen Systems Programmer, M. Sc.

Fra : Jesper Winding

Dato : 22-05-01 21:21

> Hvad er der galt med den eksisterende T2?

Ja for det første er den 12 minutter kortere - der er ingen kommentatorspor
med James Cameron eller nogen af skuespillerne eller noget af de TO TIMERS
features der på special edition'en - den mangler DTS og Anamorphic

undskyld Henrik - MEN DER ER FAND'ME MEGET GALT MED DEN EKSITEREND T2

Fra : Dan Holt Jensen

Dato : 26-05-01 12:50

martin@sophusmedical.dk,Ny-Internet writes:
>hvad gør 2001 så speciel??

Som du har kunnet læse, er det mange ting, der går den så speciel.

En af de ting, er der utrolige ved den film er at hvis man kigger på den,
er der nogle utrolige lange scener.

Normalt ville jeg have skoddet filmen, og fundet noget andet og give mig
til... men... jeg blev siddende klistret til skærmen.

Hvis man har set 2010, så ved man hvorfor kubrick er så meget bedre og så
sej.
Han tør at lave en rumrejse utrooooolllliiiggg lang, for en rumrejse er i
virkeligheden utroooollliiigggg lang.
Kubrick ligger noget klassisk musik på, der gør at scenerne komme til at
beskrive den tomhed en rumrejse må have, hvorimod i 2010 der er lavet af
Peter Hyams (som har en del film bag sig) Han gør det til en rigtig
amerikansk filmagtig ting, ja der er ingen lange scener hvor folk keder
sig, selvom de i denne film rejser rundt i rummet også.

Jow, at være instruktør er at turde at beskrive virkeligheden... jeg har
ikke set ret mange af kubricks endnu, så jeg kan ikke sige hvor god den er
i forhold... men det er helt klart en film man aldrig glemmer.

mvh

dan

Fra : Jesper Winding

Dato : 26-05-01 10:58

Det er en DANSK region 2 udgivelse - Check den ud på fek.s www.dvdoo.com
eller www.filmreactor.net
her finder i også hvad der er på af exstra og der er en del.

Fra : Ole Kofoed

Dato : 26-05-01 21:08

Jesper Winding skrev i meddelelsen <9eoha9$6r8$1@news.inet.tele.dk>...
>Det er en DANSK region 2 udgivelse - Check den ud på fek.s
www.dvdoo.com
>eller www.filmreactor.net
>her finder i også hvad der er på af exstra og der er en del.

Jamen så fortæl os hvad det er for ekstramateriale der er på dvd'en, jeg
kan ikke finde noget på de nævnte steder.

Hos http://www.dvdoo.com/dvdoo/film.asp?Command=5842 står der intet om
hvad der er af ekstramateriale, og hos Filmreactor/DVDreactor
http://www.dvdreactor.net/filminfo/filminfo.asp?MovieID=855 ) står kun
nævnt trailer på selve dvd'en.

Om så samleboksen, der indeholder dvd/soundtrack cd/filmcelle/hæfte, som
dvdreactor anmelder kommer herhjemme ved jeg ikke, men jeg tvivler på at
den kun kommer til at koste 200kr.

http://www.dvdnett.no/ skriver de at Sandrew/Metronome i Norge både
udgiver samlerboksen og dvd'en alene.

Men vi får se..

Mvh.

Ole

Fra : Jesper Winding

Dato : 27-05-01 08:06

> Jamen så fortæl os hvad det er for ekstramateriale der er på dvd'en, jeg
> kan ikke finde noget på de nævnte steder.

Ydeligere DVD Info:
Luksus Limited Edition - kommer på købeDVD. 29/5-2001

Indeholder også:
- Original biograftrailer
- CD med soundtracket fra filmen
- Collectibe Sensitype: 70mm enkeltbillede fra filmen i begrænset oplag
- Commemorative Booklet: 16 sider i farver med baggrundshistorier om filmen
og dens musik plus mere end 20 fotos.

Og selvfølgelig kommer den ikke kun til at koste 200,-
snarer 300-350,-

-=JESPER=-

Fra : Jens Thomsen

Dato : 27-05-01 12:54

Jesper Winding <jesperw@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9eq9bn$6b4$2@news.inet.tele.dk...

> Og selvfølgelig kommer den ikke kun til at koste 200,-
> snarer 300-350,-

Nok nærmere 400-500kr. Laserdisken har den annonceret til 498kr i deres
"Collector's Corner". Naturligvis ikke de billigste, men sikkert en god
indikation af prislejet. De tyske anmeldere nævner jo også netop, at det er
billigere at købe filmen og soundtracket separat.

MVH
Jens

Fra : Ole Alm

Dato : 27-05-01 13:21

"Jens Thomsen" <v1707@groenjord.dk> wrote in message

> [...]
> indikation af prislejet. De tyske anmeldere nævner jo også netop, at det er
> billigere at købe filmen og soundtracket separat.

Hos
http://www.blackstar.co.uk/video/item/7000000063203
kommer den til at koste ca. 435,- så man skal nok være lidt glad for den film

mvh Ole

Fra : Jesper Winding

Dato : 27-05-01 14:13

Det er vi også

Fra : Claudes

Dato : 29-05-01 11:29

Hvad med den franske udgave:

http://www.dvdzone2.com/cgi-bin/en/OM.cgi?command=showitems&pos=0&type=searc
h&search=2468

Er de identiske - lige bortset fra de danske undertekster - men der er
engelske og tyske - så man kan vel klare sig!

Pris inkl. forsendelse: 293 kr.
Det er da en kende billigere.
MEN er de identiske?

VH

Claus

Fra : Claudes

Dato : 29-05-01 11:42

Ifølge: http://home.planetinternet.be/~vancauw2/bespreking/regio2/2001.html

er den i hvertfald anamorchic 16x9.

Så hvis men kan undvære de danske undertekster er den OK - men som I siger
mangler der alt extrameterialet!!!

VH

Claus

Fra : Jesper Winding

Dato : 29-05-01 21:41

Købte min idag hos Stereo Studiet - 349,-

De er ikke identiske - dansk udgivelse er i en fed box - engelsk er i
almindelig cover. indhold på dvd er det samme.

-=JESPER=-