MS Windows
briani 27239
Windows og harddiskstørrelse
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 13-01-05 12:54

Jeg har købt en ekstern hd (Maxtor Onetouch 250 Gb), som jeg skulle bruge
til at lave backup af to stionære og en bærbar. Det er egenligt gået fint et
halvt års tid, men pludselig kunne jeg ikke få kontakt med Maxtor-hd
længere. Jeg kan kun se at hd er tilsluttet som fx. drev E, men jeg kan ikke
se hvad der er på den.

De to af PC'erne bruger Windows2000 Pro og den ene WinXP pro. Findes der en
grænse for hd-størrelse som en af disse operativsystemer ikke kan klare
eller er der noget andet galt, som ligger lige for jer eksperter?

mvh

Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-01-05 16:00

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> De to af PC'erne bruger Windows2000 Pro og den ene WinXP pro. Findes
> der en grænse for hd-størrelse som en af disse operativsystemer ikke

Win2000 SP3+ og WinXP SP1+ har ingen grænser at betydning endnu

Win2000 pre-SP3 og WinXP pre-SP1 har ikke understøttelse for 48-bit LBA
og kan derfor ikke håntere diske over 127GiB.

> kan klare eller er der noget andet galt, som ligger lige for jer
> eksperter?

Jeg kan desværre ikke be- eller afkræfte at dette kan være årsagen til
dine problemer, for det afhænger nemlig også af controlleren i kassen
(er controlleren transparent er 48-bit LBA problemet, er den ikke
transparent skal problemet findes et andet sted).

Nu fejlfindingen er igang, så prøv at tilgå den med Ubuntu Linux
Live-CD. Ubuntu mounter NTFS i read-only mode og du kan derfor ikke
smadre data

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Kjær

Dato : 13-01-05 17:17

Hejsa,

Hvis det har gået fint i et ½ år, er det næppe et problem med
operativsystemerne, skal dog tilføjes at sidste gang jeg kastede en ny disk
i min XP skulle jeg hente en driver hos producenten hvis jeg ville benyttet
området over 137 MB

/Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-01-05 17:20

Peter Kjær wrote:

> ny disk i min XP skulle jeg hente en driver hos producenten hvis jeg
> ville benyttet området over 137 MB

Hvad?

Du skulle opgradere din XP til SP1 istedet - det er den eneste rigtigt
måde. Brug af specielle drivere er lappeløsninger af den værste skuffe.

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Kjær

Dato : 15-01-05 11:52

> Du skulle opgradere din XP til SP1 istedet - det er den eneste rigtigt
> måde. Brug af specielle drivere er lappeløsninger af den værste skuffe.

Køre SP2 så det er ikke det der er problemet, men der var måske også en
dårlig formulering at jeg sage driver, det var en ændring der skulle til i
registreringsdatabasen så den understøttede disken.

/Peter