MS Windows
briani 27239
Fdisk og 160GB disk i W98SE
Fra : Nederbasse

Dato : 12-01-05 22:12

Hej
Jeg skal bruge en 160 GB disk i en Win 98SE maskine
Hvis jeg opretter en primær partition og siger ja til at bruge max diskplads
får jeg kun 8 gb ud af den.
Fat32 burde kunne formatere op til 32 GB

Hvordan er det nu man gør med Fdisk så jeg får størst mulige drev ?

Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-01-05 22:22

Nederbasse wrote:

> Fat32 burde kunne formatere op til 32 GB

Win98 kan formattere partitioner over 32GiB til FAT32.

Jesper G. Poulsen

Fra : Nederbasse

Dato : 12-01-05 22:57

> Win98 kan formattere partitioner over 32GiB til FAT32.
>

> --
> Med venlig hilsen
> Jesper G. Poulsen
> - Look, this is Debian. They don't release things until you have to
> fire rockets at the thing to stop it working

Men hvordan får jeg lavet partitioner på 32 GB med Fdisk ?

Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-01-05 23:10

Nederbasse wrote:

> Men hvordan får jeg lavet partitioner på 32 GB med Fdisk ?

Du skal have en ny fdisk. Jeg kan desværre ikke hjælpe mere, for jeg
anvender ikke 98.

Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-01-05 23:13

"Nederbasse" <laneNOHAM@jubiipost.dk> wrote:

>Men hvordan får jeg lavet partitioner på 32 GB med Fdisk ?

W98, så er det nok en ældre maskine - I så fald understøtter BIOS næppe
store diske, og da Windows læner sig stærkt op ad BIOS, vil windows
heller ikke understøtte store diske...

Når du skriver at du kun finder 8 GB gætter jeg på at BIOS er ældre Jan
1998 ?!

Men hvad fortæller BIOS om diskens størrelse ??

Løsningen kan være en BIOS opdatering med understøttelse af store diske
- eller måske bedre endnu: En løs PCI IDE-controller. Dermed får du både
UDMA-133 og understøttelse af store diske.....

PS.

<mlr>

Fra : Rudi Stegen

Dato : 13-01-05 00:51

Hej Nederbasse, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Jeg skal bruge en 160 GB disk i en Win 98SE maskine
> Hvis jeg opretter en primær partition og siger ja til at bruge max
> diskplads får jeg kun 8 gb ud af den.

Fdisk til Win98/98SE understøtter ikke større diske end 64 GB.
Man kan hente et fix hos Microsoft, så det kommer op på 127 GB:
<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q263044&>

Men over denne størrelse er det ikke muligt med denne Fdisk.

Da det kun er Fdisk som sådan (se dog referencen til artiklen ovenfor),
kan det muligvis lade sig gøre ved at bruge et alternativt
program til at partionere med. De fleste harddiskproducenter har
et til formålet, man oftest blot kan hente på deres sites.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Edmund

Dato : 13-01-05 00:03

Nederbasse wrote:
> [...]
> diskplads får jeg kun 8 gb ud af den.
> Fat32 burde kunne formatere op til 32 GB
>
> Hvordan er det nu man gør med Fdisk så jeg får størst mulige drev ?

Du skal bruge % angivelse i stedet for MB

eller tilføje denne patch i win98 og lave en ny start diskette
http://support.microsoft.com/kb/q263044/