/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Antenne-problemer med Garmin GPS 120
Fra : Mikkel L. Winther


Dato : 22-05-01 12:41

Jeg er den lykkelige ejer af en Garmin GPS 120, men antennen er desvære
begyndt at gøre vrøvl og skal udskiftes. Er der nogle der har erfaringer med
køb af antenne til Garmin GPS 120? Importøren krævber 1200,- for den, det
synes jeg virker lidt voldsomt...

På forhånd tak

Mikkel



 
 
Ulla Ingemann Fiil (22-05-2001)
Kommentar
Fra : Ulla Ingemann Fiil


Dato : 22-05-01 22:20

Vi mangler en antenne til vores gode FURUNO GPS 30, den koster også 1200kr -
de tager pis på os.
Hilsen
Steffen
sskov@vip.cybercity.dk

"Mikkel L. Winther" <mlw@gadget-aps.dk> skrev i en meddelelse
news:9edj83$6i6$1@news.cybercity.dk...
> Jeg er den lykkelige ejer af en Garmin GPS 120, men antennen er desvære
> begyndt at gøre vrøvl og skal udskiftes. Er der nogle der har erfaringer
med
> køb af antenne til Garmin GPS 120? Importøren krævber 1200,- for den, det
> synes jeg virker lidt voldsomt...
>
> På forhånd tak
>
> Mikkel
>
>



Bjarke M. Christense~ (22-05-2001)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 22-05-01 23:00

Jeg ved ikke om det er rigtigt, men jeg har ladet mig fortælle, at hele gps
modtageren (12 kanaler) sidder ude i "padehatten" og man kan således
argumentere for, at der er lige så meget elektronik i denne som oppe i det
"dumme" display".

Måske er det derfor de er lidt dyre.

Er der nogen der kender den rette forklaring ??

/Bjarke



"Ulla Ingemann Fiil" <ufiil@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:9eekr7$265p$1@news.cybercity.dk...
> Vi mangler en antenne til vores gode FURUNO GPS 30, den koster også
1200kr -
> de tager pis på os.
> Hilsen
> Steffen
> sskov@vip.cybercity.dk
>
> "Mikkel L. Winther" <mlw@gadget-aps.dk> skrev i en meddelelse
> news:9edj83$6i6$1@news.cybercity.dk...
> > Jeg er den lykkelige ejer af en Garmin GPS 120, men antennen er desvære
> > begyndt at gøre vrøvl og skal udskiftes. Er der nogle der har erfaringer
> med
> > køb af antenne til Garmin GPS 120? Importøren krævber 1200,- for den,
det
> > synes jeg virker lidt voldsomt...
> >
> > På forhånd tak
> >
> > Mikkel
> >
> >
>
>



Hanne og Hans (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Hanne og Hans


Dato : 23-05-01 08:51

I følge vores ven der er elektroingeniør er der for 200 kr materiale i sådan
en antenne ,så de tager helt sikkert pis på os.
Hans



Lars Jakobsen (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Lars Jakobsen


Dato : 23-05-01 11:22

"Hanne og Hans" <urd@image.dk> skrev i en meddelelse
news:J_JO6.819$Fn3.157882@news010.worldonline.dk...
> I følge vores ven der er elektroingeniør er der for 200 kr materiale i
sådan
> en antenne ,så de tager helt sikkert pis på os.
> Hans

Hvis der er for 200,- materialer, så passer en pris på 1000 til 1200,- nok
meget godt. Regn med at der er produktionsomkostninger på fabrikken (løn,
varme, el, bygninger, administration osv. osv...), emballage, distributør,
forhandler net samt garanti ordninger.
Men selvfølgelig, hvis man vil spare de 800 til 1000,- kr. så køb
materialerne selv (du kan bare åbne dåsen, se hvad der indgår, lede på
Internettet efter komponenterne og/eller deres ækvivalenter, finde steder
hvor du kan købe komponenterne (husk at købe råprint, syre, fotolak o.lign.
for at fremstille printet, samt loddekolbe og div. værktøjer). Saml det
hele, test det af, håb på at der ikke er for mange afstemte kredse der skal
tunes ind, da du så også skal ud at have fat i signalgeneratorer,
måleinstrumenter samt litteratur om emnet hvis du ikke lige er på hjemmebane
her. Når dette så er gjort, kan du montere antenne på skivet igen, checke af
at GPS funker igen og være glad. Det er selvfølgeligt ærgerligt hvis den går
i stykker indenfor det første år, da du jo selvfølgelig selv må bære
garantiforpligtigelsen. Måske også lillemor bliver lidt ubehagelig at
fortsætte ferieturen med, når du rammer Kullen i stedet for Gilleleje...

(Måske du kan få din ven der er elektroingeniør til at ordne det for dig!)

God arbejdslyst
Lars Jakobsen
På vegne af mig selv, som privatperson.




Henning (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 23-05-01 13:54


>at GPS funker igen og være glad. Det er selvfølgeligt ærgerligt hvis den går
>i stykker indenfor det første år, da du jo selvfølgelig selv må bære
>garantiforpligtigelsen. Måske også lillemor bliver lidt ubehagelig at
>fortsætte ferieturen med, når du rammer Kullen i stedet for Gilleleje...
>
>(Måske du kan få din ven der er elektroingeniør til at ordne det for dig!)

God pointe

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Hanne og Hans (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Hanne og Hans


Dato : 23-05-01 08:56

Er du sikker på det ikke er kablet. Jeg har været ude for at mit var knækket
pga. at det er en stiv tråd som inderleder. Den blev byttet ud med en med
snoet tråd og så har der ikke været noget siden.
Hans



Mikkel L. Winther (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Mikkel L. Winther


Dato : 23-05-01 11:13

Nej, jeg er ikke sikker på at det ikke er kablet. Hvordan lokaliserer jeg
hvor problemet er? Kan man bare skifte kablet - i så fald med hvilken type
kabel?

mvh

Mikkel

Hanne og Hans <urd@image.dk> wrote in message
news:U3KO6.823$Fn3.158195@news010.worldonline.dk...
> Er du sikker på det ikke er kablet. Jeg har været ude for at mit var
knækket
> pga. at det er en stiv tråd som inderleder. Den blev byttet ud med en med
> snoet tråd og så har der ikke været noget siden.
> Hans
>
>



Lars Jakobsen (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Lars Jakobsen


Dato : 23-05-01 11:56


"Mikkel L. Winther" <mlw@gadget-aps.dk> skrev i en meddelelse
news:9eg2eu$qq9$1@news.cybercity.dk...
> Nej, jeg er ikke sikker på at det ikke er kablet. Hvordan lokaliserer jeg
> hvor problemet er? Kan man bare skifte kablet - i så fald med hvilken type
> kabel?
>
> mvh
>
> Mikkel
>
> Hanne og Hans <urd@image.dk> wrote in message
> news:U3KO6.823$Fn3.158195@news010.worldonline.dk...
> > Er du sikker på det ikke er kablet. Jeg har været ude for at mit var
> knækket
> > pga. at det er en stiv tråd som inderleder. Den blev byttet ud med en
med
> > snoet tråd og så har der ikke været noget siden.
> > Hans

Er der ikke en signalstyrkeudlæsning, som du eller en anden kan holde øje
med, alt imens kablet bliver mekanisk påvirket med træk, buk, klem osv.?
Vær opmærksom på at udlæsningen sikkert er midlet over et stykke tid,
hvorfor du må gå langsomt frem. Det kan også være at signaler allerede ude i
antennedelen bliver digitaliseret (qua udskiftningsprisen), hvorfor du
sikkert ikke kan benytte signalstyrken til at lokalisere fejlen.

Antennekabler er specielt følsomme for kraftige buk eller steder hvor de
ligger klemt, samt hvor de er forbundet ude i enderne.
Datakabler er mere ufølsomme for den slags, men er tilgengæld ofte af en
svagere kaliber.
Vær opmærksom på korrosion omkring / i stik for enderne af kablet.

Mvh
Lars Jakobsen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177503
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408540
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste