MS Windows
briani 27239
Wake on LAN - Virker det ordentligt?
Fra : Dennis

Dato : 12-01-05 12:47

Hejsa..

Jeg har en gammel server, som jo i princippet bør køre i døgndrift (Ellers
er der vel ikke megen ide i ordet Server)..
Nu er jeg så kommet til at tænke på funktionen "Wake on LAN", som jeg aldrig
har leget med, eller for den sags skyld har set andre bruge, men ved blot at
den eksisterer..

Serveren kører XP..
Der findes naturligvia "Wake on LAN" i Bios'en

Kan systemet sættes op således, at computeren starter op (evt fra en
Hibernate) så snart man forsøger at åbne et katalog der er linket fra en
anden computer..

Med andre ord.. Hvornår vågner den.. Og fungerer det som det skal..

Alternativt kan jeg jo bare sætte div Harddiske til at sove efter x timer,
men jeg vil hellere "slukke" for hele maskinen, hvis det er muligt.

Mvh Dennis

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-01-05 16:44

"Dennis" <Dennis@Fjern.Bilinfo.ogDette.dk> wrote:

> [...]

>har leget med, eller for den sags skyld har set andre bruge, men ved blot at

WakeOnLan fungerer udmærket - Men er måske ikke så velegnet i server
sammenhænge. Maskinen kan nemlig ikke vækkes ved simpel
netværksaktivitet, det kræver en mere specifik handling i form af
broadcast af en 'MagicPacket' på lokalnettet.

<mlr>

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-01-05 19:42

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in

> Maskinen kan nemlig ikke vækkes ved simpel
> netværksaktivitet, det kræver en mere specifik handling i form af
> broadcast af en 'MagicPacket' på lokalnettet.

Den bliver da ikke broadcastet, den bliver sendt til den givne MAC
adresse som modtageren har - eller husker jeg helt forkert ?

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-01-05 20:16

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote:

>Den bliver da ikke broadcastet, den bliver sendt til den givne MAC
>adresse som modtageren har - eller husker jeg helt forkert ?

Når computeren er slukket har netkortet ingen IP-adresse. Dvs du kan
ikke umiddelbart adressere og sende data til det...

Derfor foregår WOL ved at en MagicPacker (med oplysning om MAC-adresse)
broadcast'es på netværket (dvs på mit lokalnet sender jeg MagicPacket
til IP-adressen 192.168.1.255)

<mlr>

Fra : Leif

Dato : 12-01-05 21:33

Hvordan, eller med hvad sendes en MagicPacker?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-01-05 22:07

"Leif" <leif@hotmail.com> wrote:

>Hvordan, eller med hvad sendes en MagicPacker?

Det findes et stort antal værktøjer / programmer der kan det. Selv
bruger jeg en oldsag fra AMD (som faktisk opfandt WOL), men det program
findes vist desværre ikke længere på deres site

PowerOff programmer fra Jørgen Bosman kan også WOL'e

http://users.telenet.be/jbosman/poweroff/poweroff.htm

Men ellers lav en altavista søgning på WOL og Magic Packet

<mlr>

Fra : Leif

Dato : 12-01-05 23:21

Takker

Det ser virkeligt spændende ud - jeg er allerede dybt begravet med begge
hænder i programmet.

Leif

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-01-05 14:14

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in

> Når computeren er slukket har netkortet ingen IP-adresse. Dvs du
> kan ikke umiddelbart adressere og sende data til det...

Eftersom MagicPaket normalt sendes til en MAC adresse er det
ligemeget om netkortet har en IP adresse. MAC adressen er hardcodet
og er der uanset om maskinen er tændt eller ej.

> Derfor foregår WOL ved at en MagicPacker (med oplysning om
> MAC-adresse) broadcast'es på netværket (dvs på mit lokalnet
> sender jeg MagicPacket til IP-adressen 192.168.1.255)

De WOL klienter jeg har set har alle krævet en MAC adresse for at
sende en MagicPacket. Jeg vil ikke udelukke at det også kan gøres ved
IP broadcast, men ideen er svjv at man sender til en MAC adresse.

"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at
blive virkelighed. Man kan ikke lave omelet af hårdkogte æg."
[Charles De Gaulle]

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-01-05 15:18

> [...]

>sende en MagicPacket. Jeg vil ikke udelukke at det også kan gøres ved
>IP broadcast, men ideen er svjv at man sender til en MAC adresse.

MAC adressen fortæller hvilken fysisk maskine der skal startes op. Men
den 'magiske pakke' skal uændret sendes til en IP-adresse. Og her bruger
du Broadcast adressen, så pakken kommer ud i alle hjørner af netværket.

Du kan ikke bruge maskinen's IP-adresse - Den eksisterer ikke når
maskinen er slukket.

<mlr>

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-01-05 23:49

> Du kan ikke bruge maskinen's IP-adresse - Den eksisterer ikke når
> maskinen er slukket.

Well, man burde kunne klare det med MAC adressen. Dog kan jeg, efter
at have sniffet lidt på det, konstatere at du har ret.

"Nogen gange kan ens liv godt føles som et puslespil, hvor brikkerne
bevæger sig og skifter farve og størrelse når man rører dem."
- Emme, http://emme.dk/2003_11_01_arkiv.html#106840650828914899

Fra : Dennis

Dato : 13-01-05 09:10

> [...]
> netværksaktivitet, det kræver en mere specifik handling i form af
> broadcast af en 'MagicPacket' på lokalnettet.

Hmm - så kan jeg næsten forstå at jeg vil få store problemer med at starte
serveren om, når min Kiss 558 prøver at access'e den via PC Link..

Logik.. Selvfølgelig har den ingen IP adresse.. Hvad faen tænker jeg på ;)

Men så ville jeg vel blot kunne sende sådan en MagicPacket fra min normale
puter, når serveren skal vækkes.. korrekt?

Mvh Dennis

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-01-05 11:21

"Dennis" <Dennis@Fjern.Bilinfo.ogDette.dk> wrote:

>Men så ville jeg vel blot kunne sende sådan en MagicPacket fra min normale
>puter, når serveren skal vækkes.. korrekt?

Det er korrekt...

<mlr>

Fra : Dennis

Dato : 13-01-05 13:10