MS Windows
briani 27239
WinXP - fjernstyringsproblemer
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 10-01-05 14:02

WinXP SP2. Jeg vil gerne kunne fjernstyre min fars PC via min
egen. Vi har prøvet at bruge bruge XP's interne og den i
Messenger 6.2, men i begge tilfælde får vi at vide at
forbindelsen ikke vil oprettes på hans PC. Han har dynamisk
ip-adr hos TDC og jeg har fast ip hos Cybercity.

Ved nogen hvad jeg kan gøre for at få det til at virke? Findes
der et andet program, der er smartere at bruge?

PS. Jeg er desuden bekymret for om man med fjernstyringen ikke
blot åbner for fx mig, men for hele hackerdelen af cyberspace. Er
fjernstyring et ekstrem risiko for hackning eller er den
begrænset?

Lars

Fra : Henning

Dato : 10-01-05 15:22

On Mon, 10 Jan 2005 14:01:45 +0100, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@EraseThisflexcom.dk> wrote:

> [...]
>
>Ved nogen hvad jeg kan gøre for at få det til at virke? Findes
>der et andet program, der er smartere at bruge?

VNC - http://www.realvnc.com/. Du bestemmer selv hvilken port der skal
bruges, kan fjernbetjenes fra enhver browser med java. Din far starter
blot programmet når det er nødvendigt for dig at gå på, så slipper I
for unødige indtrængensforsøg.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Nicolai

Dato : 10-01-05 15:44

> [...]
> bruges, kan fjernbetjenes fra enhver browser med java. Din far starter
> blot programmet når det er nødvendigt for dig at gå på, så slipper I

Ergo skal der åbnes porte i en evt router (som garanteret er problemet) og så
virker XP's egen fjernstyring da mindst lige så godt.

Fra : Henning

Dato : 10-01-05 16:25

>Ergo skal der åbnes porte i en evt router (som garanteret er problemet) og så
>virker XP's egen fjernstyring da mindst lige så godt.

Næ, det er blot at finde ud af hvilke porte der allerede er åbne.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Calle.

Dato : 10-01-05 17:59

Nicolai wrote:

> Ergo skal der åbnes porte i en evt router (som garanteret er
> problemet) og så virker XP's egen fjernstyring da mindst lige så godt.

nej, de kan bare køre med baglæns vnc, det er også nemmere, da man så kalder
ham med den faste ip
--
Calle.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-01-05 17:17

> [...]

>forbindelsen ikke vil oprettes på hans PC. Han har dynamisk
>ip-adr hos TDC og jeg har fast ip hos Cybercity.

XP's fjernskrivebord bruger port 3389 - Hvis ikke din far har en
bredbåndsrouter burde du ku' nå ham på hans IP-adresse.

Har en en router, der skal oprettes en virtuel server i denne. Og du
skal kalde hans WAN ip-adresse, og ikke den lokale...

>Ved nogen hvad jeg kan gøre for at få det til at virke? Findes
>der et andet program, der er smartere at bruge?

Måske..

XP's fjernskrivebord logger din far af, og du overtager den fulde
kontrol når du kalder op.

VNC er en anden løsning, hvor du og din far 'deler' samme skærm. Og du
har derfor bedre mulighed for at lede ham på rette vej.

VNC findes her:

http://www.realvnc.com/

> [...]
>blot åbner for fx mig, men for hele hackerdelen af cyberspace. Er
>fjernstyring et ekstrem risiko for hackning eller er den

Jo, der er en risiko når man åbner fjernskrivebord eller VNC mod
internettet.

<mlr>

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-01-05 17:59

Michael Rasmussen skrev:

> XP's fjernskrivebord bruger port 3389 - Hvis ikke din far har en
> bredbåndsrouter burde du ku' nå ham på hans IP-adresse.

Jeg ved ikke, om det er et generelt problem med fjernskrivebord og
computere med dynamiske IP-adresser, men jeg måtte også opgive at
nå min WinXP Pro bag en router med forward sat til TCP:3389 selvom
IP-adressen var rigtig (det er meget sjældent den skifter, selvom
den er dynamisk).

Først da jeg oprettede en dyndns-adresse og kaldte den i stedet,
kunne det lade sig gøre.
Det skal dog siges, at jeg forsøgte at nå den med Remote Desktop
Client(RDC) til Mac OS X. Måske er den mere sart end RDC til WinXP.

--
Hilsen
Madsen