MS Windows
briani 27239
ny bootsector/bootloader til windows xp me~
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-01-05 17:03

Hej NG.

Jeg håber meget at nogen er hurtige til at hjælpe. Bemærk jeg x-poster
fordi jeg kører dualboot linux/windows.

Sagen er den at min fedora core (linux) pludseligt holdt op med at
virke, så den stoppede under opstarten med en eller anden
fejlmeddelelse. En søgning på google viste at fejlen ikke kunne
repareres, heller ikke med den der e2fsck eller hvad den hedder. Så
derfor geninstallerede jeg fedora cora 3.

Derefter virkede mit dualboot ikke, såvidt jeg husker... Jeg ville gerne
have at XP først fungerer fordi jeg ved den overskriver boot-sectoren.
Så jeg indsatte recovery cd´en til windows xp og den ødelagde ganske
enkelt *hele* partitionstabellen.

Det skyldes nok at min disk er 200 gb og at den ikke fattede det. Så
alle mine drev var væk. Heldigvis havde jeg gemt et output af fdisk og
jeg bootede fra en knoppix og fik det tilbage. Men min xp-cd virker ikke
til at genetablere bootsectoren med "fixboot"-kommandoen. Det er den som
ødelægger det hele. Når jeg starter i recovery-mode kan jeg ikke engang
se nogle af mine drev med en "dir" kommando. Crevet ser tomt ud. Men
når jeg booter linux fra en cd virker det fint.

Hvad satan skal jeg gøre? Først skal XP kunne fungere. Så kan jeg
sikkert også geninstallere grub, bootloaderen på en eller anden måde.
Please hjælp

ps. Jeg mistænker at der er noget galt med min harddisc, 200 gb seagate.
Hvordan checker jeg det, helst uden at slette noget før jeg har taget
backup?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-01-05 17:18

Den 09-01-05 17.03 skrev Martin Jørgensen følgende:

> Hvad satan skal jeg gøre? Først skal XP kunne fungere. Så kan jeg
> sikkert også geninstallere grub, bootloaderen på en eller anden måde.
> Please hjælp

Jeg er ikke ekspert her, men du har sikkert ret i, at det har noget med
diskens størrelse at gøre, fordi XP ikke understøtter store diske uden
en servicepack. Har du mulighed for at få lavet en slipstream-cd med XP
og SP2?

http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_sp2_slipstream.asp

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-01-05 18:14

Hej Kim,

Tusind tak for hurtigt svar til dig også. Mit svar:

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> diskens størrelse at gøre, fordi XP ikke understøtter store diske uden
> en servicepack. Har du mulighed for at få lavet en slipstream-cd med XP

Tusind tak... Jeg har en mac med os x kørende ved siden af. På den kan
jeg køre virtual pc (emulerer en pc, godtnok skide-langsomt men ok...)
så jeg vil prøve at kigge på det og vender tilbage med "en update"
senere i aften...

Det er godtnok noget af en fusket løsning, men jeg håber at det er det
som er forklaringen og løsningen...

Fra : Rune Maagensen

Dato : 09-01-05 21:40

Martin Jørgensen wrote:
> [...]
> senere i aften...
>
> Det er godtnok noget af en fusket løsning, men jeg håber at det er det

Det er altid en god ide at have en grub diskette liggende. Hvis blot du
kan komme ind i grub kan du prøve at boote fra commando prompten der.
syntax er noget lignende:

rootnoverify (hd0,3)
makeactive
chainloader +1

Hvor hd0,3 er hda4

For hvis kun det er mbr der er smadret, burde Windows stadig kunne
starte med ovenstående.

Rune@hjalp.det?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-01-05 00:31

Rune Maagensen wrote:

-snip-

> Det er altid en god ide at have en grub diskette liggende. Hvis blot du
> kan komme ind i grub kan du prøve at boote fra commando prompten der.
> syntax er noget lignende:

Det kunne jeg godt tidligere i dag ved enten at boote fra knoppix-cd´en
eller fra cd 1 af fedora core-discene.

> rootnoverify (hd0,3)
> makeactive
> chainloader +1
>
> Hvor hd0,3 er hda4

Min linux er vistnok på hdc5 så det bliver vel til hd0,4 for mit
vedkommende??? Eller skal 0´et erstattes af noget andet, når det ligger
på hdc?

> For hvis kun det er mbr der er smadret, burde Windows stadig kunne
> starte med ovenstående.
>
> Rune@hjalp.det?

Prøver det i morgen... Er for sent nu, men det lyder som et rigtigt godt
forslag. Jeg krydser fingre og mange tak for forslaget

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-01-05 20:08

Rune Maagensen wrote:

> Martin Jørgensen wrote:
-snip-

> [...]
> chainloader +1
>
> Hvor hd0,3 er hda4
>
> For hvis kun det er mbr der er smadret, burde Windows stadig kunne

Jeps! Endeligt...

Men jeg er nu ikke sikker på hvad der gjorde udfaldet. Skal man ikke
skrive noget for at afslutte grub? Gemmer den automatisk efter sidste
linje med "chainloader +1"?

Jeg kørte også noget grub-install m.m. så jeg ved faktisk ikke hvad der
gjorde det. Nu er mit problem så at

Fra : Kasper Dupont

Dato : 10-01-05 23:37

Martin Jørgensen wrote:

> Skal man ikke skrive noget for at afslutte grub?

Når grub giver kontrollen videre til operativsystemet
er grub sådanset ude af billedet. Operativsystemet
vil nok på et eller andet tidspunkt overskrive den
hukommelse hvor grub har ligget med noget andet. Men
grub skal ikke som sådan afsluttes.

> Gemmer den automatisk efter sidste
> linje med "chainloader +1"?

Som hovedregel skriver grub ikke noget til harddisken.
Dog må makeactive være en untagelse. Den ændrer
active flaget i partitionstabelen.

DOS og Windows kan vist meget godt lide at være
markeret som active i partitionstabelen. Så det kan
godt være, at makeactive har gjort udfaldet.

Linux er derimod fuldstændig ligeglad med active
flaget. Hvis man har grub i MBR har active flaget
ingen inflydelse på, om Linux kan boote eller ej.
Hvis grub ligger på en partition er den nødt til
at være markeret som active for at standard MBR
koden indlæser grub. Jeg går ud fra, at du har
installeret grub i MBR.

Hvis det er nødvendigt at udføre førnævnte kommandoer
hver gang maskinen skal bootes, så kan du skrive
dem som et image i /boot/grub/grub.conf

--
Kasper Dupont

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-01-05 00:07

Kasper Dupont wrote:

-snip-

> Hvis grub ligger på en partition er den nødt til
> at være markeret som active for at standard MBR
> koden indlæser grub. Jeg går ud fra, at du har
> installeret grub i MBR.

Ja.

> Hvis det er nødvendigt at udføre førnævnte kommandoer
> hver gang maskinen skal bootes, så kan du skrive
> dem som et image i /boot/grub/grub.conf

Der ligger der allerede noget. Tak for svaret.

Fra : Jens Andersen

Dato : 10-01-05 01:02

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

> [...]
>
> Min linux er vistnok på hdc5 så det bliver vel til hd0,4 for mit
> vedkommende??? Eller skal 0´et erstattes af noget andet, når det

Din hdc5 vil højst sandsynligt hedde hd2,4 i grub, såfremt du både har en
hda og en hdb. Hvis du kun har hda og hdc, vil den hedde hd1,4 i
grub. Læs mere om hvad devices hedder i grub i dokumentationen...

http://www.gnu.org/software/grub/manual/html_node/Naming-convention.html#Naming%20convention

Derudover er det vigtigt at bruge grub's fremragende auto-completion når
man sidder i grub konsollen! Den er virkelig rar når man lige vænner sig
til den. Du kan f.eks. trykke [tab] efter du har skrevet
'rootnoverify(hd' - og så vil den vise en oversigt over de mulige
diske. Når du så dernæst vælger en disk og f.eks. har skrevet
'rootnoverify(hd2,' og trykker [tab], vil den vise en oversigt over
partitioner og tilmed hvilket slags filsystem der ligger på dem :)

--
Mvh. Jens Andersen,

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-01-05 02:00

Jens Andersen wrote:

> [...]

Hmm. Har lige prøvet det. Der er det problem at jeg godt kan boote fra
knoppix livecd'en men så skriver den at den ikke kan skrive til
/root/grub fordi det selvfølgeligt er et read-only filsystem.

Så ved jeg ikke om jeg skal prøve at skrive den der kommando, hvor man
selv kan bestemme hvor den skal skrive sine data til: nemlig
/mnt/hdc5/root/grub ?

Jeg har kigget lidt på det, og kan ikke lige gennemskue hvad det gør...
Jeg skal vel først have windows til at fungere og dernæst linux, ikke?

> Din hdc5 vil højst sandsynligt hedde hd2,4 i grub, såfremt du både har en
> hda og en hdb. Hvis du kun har hda og hdc, vil den hedde hd1,4 i
> grub. Læs mere om hvad devices hedder i grub i dokumentationen...

Den hedder faktisk hd0,4 fordi jeg hverken har en hda eller hdb. Men
kablets placering og mht. luftstrømmen i kabinettet gjorde at jeg valgte
at installere harddiscen i bunden hvor der sidder en blæser og køler
HD'en

Så kunne jeg selvfølgeligt have byttet om på kablerne, men det virkede
jo fint nok indtil i dag, så det kan jeg ikke se skulle være nødvendigt.

> [...]
>
> Derudover er det vigtigt at bruge grub's fremragende auto-completion når
> man sidder i grub konsollen! Den er virkelig rar når man lige vænner sig

Ok, ja jeg har lige prøvet det...

> [...]
> 'rootnoverify(hd2,' og trykker [tab], vil den vise en oversigt over
> partitioner og tilmed hvilket slags filsystem der ligger på dem :)

Takker mange gange... Det må jeg lige prøve at kigge på når Windows kan
boote... Øv...

Fra : Jens Andersen

Dato : 10-01-05 02:21

> Jeg har kigget lidt på det, og kan ikke lige gennemskue hvad det
> gør... Jeg skal vel først have windows til at fungere og dernæst
> linux, ikke?

Det booter windoze. Kortere kan det ikke siges :) Derfor er der ingen
grund til at rode med alt muligt andet, såfremt det ovenstående
virker :)

--
Mvh. Jens Andersen,

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-01-05 00:13

Jens Andersen wrote:

> Det booter windoze. Kortere kan det ikke siges :) Derfor er der ingen
> grund til at rode med alt muligt andet, såfremt det ovenstående
> virker :)

Nu har jeg bare det problem at når windoze starter så spørger den hele
tiden om:

Please select operating system to start:

--- (tom linje)
Microsoft Windows XP Professional

Use the up and down arrow keys to move the highlight to your choice.
Press ENTER to choose.

For troubleshooting and advanced startup options for Windows, press F8.

Den tomme linje er vistnok windows uden parametre. Linjen nedenunder er
vistnok med bl.a. /fastdetect kan jeg gætte mig til fordi jeg så det et
eller andet sted med /bootcfg mener jeg vistnok...

Håber nogen kan hjælpe med at få den til at boote "normalt" istedet for
det pjat her.

Tilsidst må jeg se om ikke grub også kan komme til at virke normalt, nu
hvor windows kan boote

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-01-05 00:14

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> diskens størrelse at gøre, fordi XP ikke understøtter store diske uden
> en servicepack. Har du mulighed for at få lavet en slipstream-cd med XP

Jeg tror nok det virkede. Men hvordan checker jeg det? Jeg kan godt se
at der ligger en sp2-fil på cd´en men jeg er nu ikke sikker på at den
loader noget fra sp2...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-01-05 00:24

Den 11-01-05 00.14 skrev Martin Jørgensen følgende:

> Jeg tror nok det virkede. Men hvordan checker jeg det? Jeg kan godt se
> at der ligger en sp2-fil på cd´en men jeg er nu ikke sikker på at den
> loader noget fra sp2...

Hvis du booter på cd'en, og kan se hele harddisken, så er SP2 blevet
slipstreamet med XP.

Fra : Jan Larsen

Dato : 09-01-05 23:15

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
>

> ps. Jeg mistænker at der er noget galt med min harddisc, 200 gb seagate.
> Hvordan checker jeg det, helst uden at slette noget før jeg har taget

Er det kun mbr der er smeret, så start op på en windows diskette og køer
fdisk /mbr så skulle windows kunne starte ellers er det hele tablen det er
galt med.

/Jan

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-01-05 00:28

Jan Larsen wrote:
> Martin Jørgensen wrote:

-snip-

> Er det kun mbr der er smeret, så start op på en windows diskette og køer
> fdisk /mbr så skulle windows kunne starte ellers er det hele tablen det er
> galt med.

Har du en windows-cd som kan læse store diske? For det er det jeg tror
er galt. Opstart med windows giver et tomt Crev og ingen andre drev
kan ses.

Men jeg skal nok prøve det i morgen, hvis alt andet glipper... Øv,
lorte-windows siger jeg bare

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-01-05 01:55

Jan Larsen wrote:
..snip-

> Er det kun mbr der er smeret, så start op på en windows diskette og køer
> fdisk /mbr så skulle windows kunne starte ellers er det hele tablen det er
> galt med.

Jeg har ikke noget windows diskettedrev og kan ikke finde nogen
fdisk.exe fil nogen steder. Kan dog godt huske at man kunne gøre sådan
"i gamle dage" men det kan man åbenbart ikke længere...

Jeg er nu kommet så langt, at jeg har prøvet nogen af tingene på
http://support.microsoft.com/kb/314058/EN-US/

Men det virker ikke... Jeg får en "Reboot and Select proper Boot device
or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key"

Det er i det mindste et lille fremskridt ift. tidligere, hvor den
crashede og nu kan jeg køre både fixmbr og fixboot c:

Fra : Kasper Dupont

Dato : 10-01-05 19:49

Martin Jørgensen wrote:

> En søgning på google viste at fejlen ikke kunne
> repareres, heller ikke med den der e2fsck eller hvad den hedder.

Jeg plejer at kalde den fsck.ext3, men det er det
samme program, og jeg tror selv den kan finde ud
af om det er ext2 eller ext3.

> Så derfor geninstallerede jeg fedora cora 3.

Jeg ved ikke om det var nødvendigt. Men det kan
så være lige meget nu.

> [...]
> have at XP først fungerer fordi jeg ved den overskriver boot-sectoren.
> Så jeg indsatte recovery cd´en til windows xp og den ødelagde ganske

En mere detaljeret forklaring ville nok have været
at foretrække. Jeg har på et tidspunkt læst om, at
Windows kræver nogle oplysninger i partitionstabelen
er udregnet udfra en bestemt geometri også selvom
disken i virkeligheden har en helt anden geometri.

> Heldigvis havde jeg gemt et output af fdisk og
> jeg bootede fra en knoppix og fik det tilbage.

Her kunne det så være interessant at se det output,
samt en forklaring på hvordan du fik det tilbage.

> Men når jeg booter linux fra en cd virker det fint.

Mener du, at du kan læse filerne fra både dine Linux
og Windows partitioner?

> ps. Jeg mistænker at der er noget galt med min harddisc, 200 gb seagate.
> Hvordan checker jeg det, helst uden at slette noget før jeg har taget
> backup?

Jeg ville lave en læsetest. Det er der mange måder
at gøre på. F.eks. kunne man bruge dd:

dd if=/dev/hda of=/dev/null bs=1M

--
Kasper Dupont

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-01-05 00:10

Kasper Dupont wrote:

> Martin Jørgensen wrote:
-snip-

> Jeg ved ikke om det var nødvendigt. Men det kan
> så være lige meget nu.

Såvidt jeg kunne læse på google var der ikke noget at gøre. Men det er
for sent nu, ihvertfald.

> [...]
> er udregnet udfra en bestemt geometri også selvom
> disken i virkeligheden har en helt anden geometri.

Jeg kan ikke huske hvad der præcist skete.

> Her kunne det så være interessant at se det output,
> samt en forklaring på hvordan du fik det tilbage.

Jeg slettede alle partitioner og tilføjede dem igen. Outputtet får du
ved at skrive "p" så den printer dine partitionsoplysninger. Manuelt
indtaster du derefter start- og slut-cylinderen + ID for drevet.

Det virkede fint.

> Mener du, at du kan læse filerne fra både dine Linux
> og Windows partitioner?

Ja.

> Jeg ville lave en læsetest. Det er der mange måder
> at gøre på. F.eks. kunne man bruge dd:
>
> dd if=/dev/hda of=/dev/null bs=1M

Hvor skriver den så det henne? Skal jeg ikke downloade et ordentligt
program til det, som kan checke *samtlige* sektorer istedet for nogle
tilfældige?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-01-05 00:19

Den 11-01-05 00.10 skrev Martin Jørgensen følgende:

> Hvor skriver den så det henne? Skal jeg ikke downloade et ordentligt
> program til det, som kan checke *samtlige* sektorer istedet for nogle
> tilfældige?

Måske DFsee kan bruges? Jeg har ikke helt tjek på alt det, programmet
kan - det er alt for nørdet for mig, men det generer nok ikke dig lige
så meget. Det fås til flere styresystemer, og kan også bruges fra en
bootdiskette.

Det er shareware, men så vidt jeg ved, fungerer det også, selvom det
ikke er registreret, hvis man ellers kan finde ud af at bruge det, uden
den meget flinke programmørs hjælp.

http://www.dfsee.com

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips og tricks til hvordan du bruger Firefox

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-01-05 00:27

Den 11-01-05 00.18 skrev Kim Ludvigsen følgende:

> Det er shareware, men så vidt jeg ved, fungerer det også, selvom det
> ikke er registreret, hvis man ellers kan finde ud af at bruge det, uden
> den meget flinke programmørs hjælp.

Jeg ser lige på hjemmesiden, at det virker, selvom det ikke er
registreret, blot ikke i batch mode. Personligt har jeg kun brugt det
med hjælp fra programmøren, til gengæld har registreringen været givet
godt ud, jeg har da fået reddet et par harddiske og data fra andre
harddiske på den konto.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-01-05 16:05

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
>
> Det er shareware, men så vidt jeg ved, fungerer det også, selvom det
> ikke er registreret, hvis man ellers kan finde ud af at bruge det, uden

Ja, ok. Det ser godtnok lidt nørdet og avanceret ud... Det kan være jeg
prøver enten det eller det med "dd"-kommandoen, efter at jeg har fundet
ud af hvordan jeg får Windows til at starte uden at give mig
valgmuligheder hver gang.

Derefter burde jeg kunne få grub installeret til at virke med dualboot...

Fra : Kasper Dupont

Dato : 11-01-05 07:40

Martin Jørgensen wrote:

> Jeg slettede alle partitioner og tilføjede dem igen. Outputtet får du
> ved at skrive "p" så den printer dine partitionsoplysninger. Manuelt
> indtaster du derefter start- og slut-cylinderen + ID for drevet.

Hvor er outputet?

> Hvor skriver den så det henne?

Skriver hvad henne? Den læser alle sektorer fra hda
og skriver dem til /dev/null. Evt. fejlmedelelser
skrives til TTYen. Og når den er færdig fortæller
den, hvor mange MB den har læst fra hda.

> Skal jeg ikke downloade et ordentligt
> program til det, som kan checke *samtlige* sektorer istedet for nogle
> tilfældige?

dd læser alle sektorer med mindre du beder den om
andet. Du kunne også bruge badblocks i read-only
mode.

--
Kasper Dupont

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-01-05 16:10

Kasper Dupont wrote:

> Hvor er outputet?

Tja, okay:

Kommando (m for hjÊlp): p

Disk /dev/hdc: 200.0 Gb, 200049647616 byte
255 hoveder, 63 sektorer/spor, 24321 cylindre
Enheder = cylindre af 16065 * 512 = 8225280 byte

Enhed Boot Start End Blocks Id System
/dev/hdc1 * 1 7649 61440561 7 HPFS/NTFS
/dev/hdc2 7650 14023 51199155 7 HPFS/NTFS
/dev/hdc3 14024 21672 61440592+ c W95
FAT32 (LBA)
/dev/hdc4 21673 24321 21278092+ 5 Udvidet
/dev/hdc5 21673 23652 15904318+ 83 Linux
/dev/hdc6 23653 24168 4144738+ 83 Linux
/dev/hdc7 24169 24321 1228941 82 Linux swap

Kommando (m for hjÊlp):

> Skriver hvad henne? Den læser alle sektorer fra hda
> og skriver dem til /dev/null. Evt. fejlmedelelser
> skrives til TTYen. Og når den er færdig fortæller
> den, hvor mange MB den har læst fra hda.

Nååh, ok. Takker. Jeg tænkte nu på en kombineret læse/skrive-test men
man kan selvfølgelig også prøve at nøjes med en læsetest selvom det ikke
er helt så godt, IMO...

> dd læser alle sektorer med mindre du beder den om
> andet. Du kunne også bruge badblocks i read-only
> mode.

Hvad betyder det?

Fra : Kasper Dupont

Dato : 11-01-05 16:20

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> /dev/hdc3 14024 21672 61440592+ c W95
> FAT32 (LBA)
> /dev/hdc4 21673 24321 21278092+ 5 Udvidet

En ganske almindelig geometri, så den er der nok ikke
noget galt i. Og en enkelt aktiv partition er også som
det skal være (om det er den rigtige tør jeg ikke udtale
mig om).

Siden den udvidede partition kun indeholder Linux
partitioner kunne man lige så godt have givet den type
85 Linux udvidet. Så leder Windows ikke efter partitioner
på den udvidede partition. Men så længe det virker gør
det naturligvis ingen forskel.

> [...]
>
> Nååh, ok. Takker. Jeg tænkte nu på en kombineret læse/skrive-test men
> man kan selvfølgelig også prøve at nøjes med en læsetest selvom det ikke

I det øjeblik du begynder at skrive indebærer det jo
også en risiko. En skrivetest foretager man ikke til en
disk med vigtige data på.

> Hvad betyder det?

Det er et program, som kan teste drevet for dårlige
sektorer både ved ren læsning eller både læsning og
skrivning. Den har også en såkaldt non-destructive
read-write test. Det turde jeg ikke stole på. Blev
den afbrudt midtvejs er der nok stor risiko for at
miste data. Det samme gælder hvis der faktisk sker
fejl ved nogle af skrivningerne.

--
Kasper Dupont

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-01-05 20:08

Kasper Dupont wrote:

> [...]
-snip-

> I det øjeblik du begynder at skrive indebærer det jo
> også en risiko. En skrivetest foretager man ikke til en
> disk med vigtige data på.

Tja, den risiko for strømsvigt der er der er godtnok så lille at jeg
hellere vil være sikker på at vide sandheden end at skulle leve i
uvidenhed og risikere problemere fremover igen.

> [...]
> den afbrudt midtvejs er der nok stor risiko for at
> miste data. Det samme gælder hvis der faktisk sker

Ok, takker. Det lyder som noget i den stil jeg har brug for.

Mit *eneste* problem er nu grub. Den vil ikke starte op korrekt med et
grafisk skærmbillede. Det ville den gerne tidligere...

Nu står der en cursor og blinker og hvis jeg trykker enter starter
windoze. Hvis jeg trykker pil op og enter starter linux. Men mens linux
starter ser skærmbilledet fuldstændigt forkert ud med bogstaver og tegn
oven i hinanden. Derefter går der nogen sekunder og når den starter
grafikken op virker det normalt...

Jeg har virkeligt ikke lyst til at skulle installere *hele* fedora core
3 igen, bare for så lille et problem: At få bootloaderen, grub til at
virke igen... Hvad skal jeg gøre ved det?

Fra : Rune Maagensen

Dato : 13-01-05 14:20

> [...]
> 3 igen, bare for så lille et problem: At få bootloaderen, grub til at
> virke igen... Hvad skal jeg gøre ved det?

Hvordan ser din menu.lst / grub.conf ud?

/Rune

PS. Ingen crosspost herfra længere

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-01-05 18:30

Rune Maagensen wrote:
-snip-

> Hvordan ser din menu.lst / grub.conf ud?

Ser sådan ud her (jeg syntes umiddelbart det virker ok?):

# grub.conf generated by anaconda
#
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE: You do not have a /boot partition. This means that
# all kernel and initrd paths are relative to /, eg.
# root (hd0,4)
# kernel /boot/vmlinuz-version ro root=/dev/hdc5
# initrd /boot/initrd-version.img
#boot=/dev/hdc
default=1
timeout=15
splashimage=(hd0,4)/boot/grub/splash.xpm.gz
#hiddenmenu

title Fedora Core (2.6.9-1.667)
root (hd0,4)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.9-1.667 ro root=LABEL=/ rhgb quiet
initrd /boot/initrd-2.6.9-1.667.img
title Windows
rootnoverify (hd0,0)
chainloader +1

Det der hiddenmenu har jeg selv sat et # foran, fordi jeg troede at det
var det som gjorde at grafikken fuckede op. Måske skulle jeg bare
installere lilo og bagefter evt. installere grub igen. Vil det ikke
kunne lykkedes? Er der noget specielt jeg skal vide?

> /Rune
>
> PS. Ingen crosspost herfra længere

Klart nok... Windows-folkene har vist ikke bidraget med så meget bortset
fra lige i starten måske, hvor windows-partitionen heller ikke ville
boote

Fra : Kasper Dupont

Dato : 15-01-05 15:00

Martin Jørgensen wrote:

> Det der hiddenmenu har jeg selv sat et # foran, fordi jeg troede at det
> var det som gjorde at grafikken fuckede op.

Jeg ville nok have prøvet at udkommentere
splashimage linien i stedet.

--
Kasper Dupont

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-01-05 17:57

Kasper Dupont wrote:

> Jeg ville nok have prøvet at udkommentere
> splashimage linien i stedet.

Ja, så ville jeg jo tro at der først for alvor slet ikke kom noget op
men siden der slet ikke er noget der dukker frem nu i forvejen, så vil
jeg prøve det senere i aften

Fra : Kasper Dupont

Dato : 15-01-05 18:12

Martin Jørgensen wrote:

> Ja, så ville jeg jo tro at der først for alvor slet ikke kom noget op
> men siden der slet ikke er noget der dukker frem nu i forvejen, så vil
> jeg prøve det senere i aften

Så vidt jeg husker vil GRUB køre i tekst mode hvis
man fjerner den linie. Men på hvilket tidspunkt
under opstarten var det nu lige det gik galt?

--
Kasper Dupont

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-01-05 20:57

Kasper Dupont wrote:

> Så vidt jeg husker vil GRUB køre i tekst mode hvis
> man fjerner den linie. Men på hvilket tidspunkt
> under opstarten var det nu lige det gik galt?

Normalt viste den en grafisk menu hvor man kunne vælge at boote enten os
nr. 1 eller os nr.2. Nu sker der intet bortset fra en cursor der står og
blinker øverst til venstre. Og når grub så starter linux så bliver
grafikken ødelagt i ca. 10-15 sekunder hvorefter grafikken bliver normal
- den skifter vist skærmopløsningen når den starter X...

Jeg har iøvrigt ikke prøvet splashimage-delen endnu.. Skal nok fortælle
om det virkede enten sent i dag eller i morgen.. Tekstmode er fint nok
til mig...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-01-05 20:59

Kasper Dupont wrote:

-snip-

Iøvrigt kan jeg tilføje, at jeg mener at boot-problemerne startede
dengang jeg forsøgte at bruge fstab-filen fra knoppix, som *godt* kan se
alle mine drev.

Men fedora kan *ikke* se alle mine drev. Så måske har jeg indsat en
linje med /dev/hdc6 i fstab, hvilket *allerede* en gang bliver mountet
fordi det er min /home-directory.

Så kan det være forklaringen på at boot-problemerne startede? At FC3
automatisk mounter /dev/hdc6 og at jeg måske har indsat den i fstab
samtidigt så den bliver "dobbelt"-mountet?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-01-05 19:49

Kasper Dupont wrote:

> Martin Jørgensen wrote:
-snip-

> Så vidt jeg husker vil GRUB køre i tekst mode hvis
> man fjerner den linie. Men på hvilket tidspunkt
> under opstarten var det nu lige det gik galt?

Glimrende... Du har ret... Den kører tekstmode, hvilket er fint nok. Nu
kan jeg idet mindste se hvad jeg vælger uden at skulle gætte mig til det

Nu er mit næste problem, at jeg rodede lidt med den nyeste nvidia-driver
til fedora core 3 og den er noget problematisk. Og jeg rodede lidt med
at installere et program til et tvkort som jeg senere har fundet ud af
slet ikke er supporteret. Resultat: Jeg kan ikke logge ind med min
almindelige bruger - kun som root.

Den skriver vist et eller andet ultra-kort-varigt, men jeg kan ikke læse
hvad den skriver. Og så spørger den om login igen. Grrrrr.

I hvilken log-fil kan jeg se hvad den skriver når jeg ikke engang kan
logge ind?

På forhånd tak,

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-01-05 20:05

Martin Jørgensen wrote:

-snip-

> Den skriver vist et eller andet ultra-kort-varigt, men jeg kan ikke læse
> hvad den skriver. Og så spørger den om login igen. Grrrrr.
-snip-

En lille tilføjelse: I går mener jeg godt at jeg kunne logge ind. Jeg
vidste at X-serveren ikke ville starte så jeg blev nødt til at logge ind
fra tekstmode fordi den prøvede 3 gange, hvorefter den opgav...

Venlig som den jo er spurgte den derefter om jeg ville køre en
x-configurator eller lignende. Men jeg vidste fra google, at jeg bare
skulle skrive "modprobe nvidia" to gange.

I dag, hvor jeg netop har logget ind som root får jeg bl.a. når jeg
skriver startx:

(EE) NVIDIA(0): Failed to initialize the NVIDIA kernel module!
(EE) NVIDIA(0): *** Aborting ***
(EE) Screen(s) found, but none have a usable configuration

Fatal server error:
no screens found

Please consult the The X.Org Foundation support
at http://wiki.X.Org
for help
Please also check the log file at "/var/log/Xorg.0.log" for additional
information.

XIO: fatal IO error 104 (Connection reset by peer) on X server ":0.0"
after 0 requests (0 known processed) with 0 events remaining.

Når jeg derefter skriver: modprobe nvidia får jeg:
nvidia: module license ´NVIDIA´ taints kernel.
NVRM: loading NVIDIA Linux x86_64 NVIDIA Kernel Module 1.0-6629 Wed
Now 3 11 43:48 PST 2004

Derefter gentager jeg kommandoen og får intet svar tilbage. Nu kan jeg
godt starte x med startx kommandoen. Hvad i alverden sker der?

Fra : Sune Vuorela

Dato : 09-01-05 17:19

On 2005-01-09, Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:
> Hvad satan skal jeg gøre? Først skal XP kunne fungere. Så kan jeg
> sikkert også geninstallere grub, bootloaderen på en eller anden måde.
> Please hjælp

Installer windows. Boot op på en livecd.
Mount dine linuxpartitioner i /mnt eller ligende, sådan at
bibliotekststrukturen ligner sådan som det bured se ud bare med
eksempelvis mnt først.
cd /mnt/(evt undermappe)
chroot .
grub-install (eller hvad det er den hedder)

og du burde være kørende
--
Sune

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-01-05 18:08

Hejsa,

takker for hurtigt svar:

Sune Vuorela wrote:

> Installer windows. Boot op på en livecd.

Windows *ER* installeret! Det eneste som jeg gætter på mangler er
boot-sectoren, som får windows til at starte korrekt.

Ved at boote fra en cd i linux kan jeg se alle windows-data, herunder 2
ntfs-drev og et fat32-drev (alle 3 er primære partitioner).

På de extendede partitioner har jeg en /home og / og swap. *SAMTLIGE*
partitioner virker...

Okay, jeg udtrykte mig nok ikke så præcist, men nu burde der ikke være
tvivl.
> [...]
> cd /mnt/(evt undermappe)
> chroot .
> grub-install (eller hvad det er den hedder)

Jep takker mange gange. Det var også hvad jeg nogenlunde kunne se efter
en søgning på google. Men jeg mener jeg prøvede med:

>grub
og så noget med >find hd0 og noget med root (0,4), SVJH. Det virkede
ikke - sikkert fordi windows-bootsektoren skal installeres først. Den
overskriver jo linux-boot-sectoren, så det drejer sig nok om at jeg
først skal have windows til at boote (uden dual-boot).

Derefter burde det være til at få linux op at køre med dualboot,
nogenlunde som du beskriver.

Håber det er forståeligt... Håber på flere forslag - jeg er desperat!