MS Windows
briani 27239
NTFS og chkdsk
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 09-01-05 12:52

Hej NG.

Jeg fik at vide her i gruppen på et tidspunkt, at hvis man brugte
filsystemet NTFS så blev chkdsk aldrig brugt. Det passer ikke for jeg har
har lige prøvet det her i dag. Det var så en lidt anden måde den kontrollede
filer på, først stod der chkdsk kontroller filer trin 1 af 3, chkdsk
kontroller index 2 af 3, chkdsk kontroller sikkerhedsbeskrivelser trin 3 af
3. Den rettede også nogle filer som var "en mindre fejl i" som der stod. Er
der nogen andre der har prøvet det med deres windows xp?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 09-01-05 16:31

Jørgen Nielsen wrote:

> Jeg fik at vide her i gruppen på et tidspunkt, at hvis man brugte
> filsystemet NTFS så blev chkdsk aldrig brugt.

Så har du fået noget forkert afvide eller du har misforstået. Det
forekommer sjældent, men det er ikke en særlig ofte man oplever det.

> [...]
> 3. Den rettede også nogle filer som var "en mindre fejl i" som der stod. Er
> der nogen andre der har prøvet det med deres windows xp?

Ja - den har kontrolleret disken og vist nok også en enkelt gang lavet
rettelser.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : jane

Dato : 09-01-05 18:07

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> sikkerhedsbeskrivelser trin 3 af 3. Den rettede også nogle filer som
> var "en mindre fejl i" som der stod. Er der nogen andre der har prøvet

Ja, mange gange.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 09-01-05 18:59

"jane" <nokvin@FJørnDættehotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> wrote in

> Ja, mange gange.
>

> --
> Venlig hilsen
> Jane
++++++++++++++++++++

Hej Jane.

Også i 3 trin? Jeg har kun set det med 2 trin hvor den kontroller og retter
hvis der er nogle filer som er beskadiget, er det med NTFS som filsystem, at
du har oplevet det?

Fra : Anders Lund

Dato : 09-01-05 20:16

Jørgen Nielsen wrote:
> Også i 3 trin? Jeg har kun set det med 2 trin hvor den kontroller og retter
> hvis der er nogle filer som er beskadiget, er det med NTFS som filsystem, at
> du har oplevet det?

Ja, 3. trin er som du selv skrev det "Sikkerhedsbeskrivelser", som ud
over at være en sjov oversættelse, er en feature i NTFS som du ikke
finder i FAT32. Nemlig at du kan sætte rettigheder på filer og mapper,
så kun bestemte brugere har adgang eller begrænset adgang til filerne.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : jane

Dato : 10-01-05 16:51

> Også i 3 trin? Jeg har kun set det med 2 trin hvor den kontroller og
> retter hvis der er nogle filer som er beskadiget,
Det har jeg ikke lagt mærke til, men mener at huske trin 3 også.

er det med NTFS som
> filsystem, at du har oplevet det?

Ja, det er det, jeg fik fortalt det samme som dig om NTFS, men desvære,
har jeg ikke oplevet at NTFS, er bedre end Fat32

På min Windows 98se komputer, har jeg aldrig problemer, men på XP blå
skærm daglig, og nogen gange med efterfølgende kontrol af disken, CHKDSK.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-01-05 17:40

jane wrote:

> På min Windows 98se komputer, har jeg aldrig problemer, men på XP
> blå skærm daglig, og nogen gange med efterfølgende kontrol af disken,
> CHKDSK.

Det er ikke NTFS' skyld at din hardware er noget bras...

Jesper G. Poulsen

Fra : jane

Dato : 11-01-05 17:22

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote in
> Det er ikke NTFS' skyld at din hardware er noget bras...

Hvad skal jeg så, af nedenstående bras, udskifte for at undgå blå
skærm?

CPU:    AMD Atlon Barton XP 2800
Bundkort:    Abit NF7-S 2,0 Socket A, nForce2,Lan
USB/Fwire: Chieftec Multimedie Front lyd-USB-Fwire
Skærmkort:    Sapphire Radeon 9600SE
Netkort:    Abit bundkort
Harddisk: 1: Maxtor DiamondMax Plus 8/40GB ATA133 7200 RPM /
Harddisk 2: Western Digital Caviar 20.5 GB ATA-100
Ram:    2 stk Kingston 333X64C25/512
Drev:    Mitsumi 1,44MB Floppydrev
Pioneer:    Pioneer 105S, 16x DVD / 40xCD-rom,IDE
Brænder: Pioneer DVD Brænder DVR-106D
Keyboard:    Logitech Cordless Desktop MX700 serie
Skærm:    Medion 17`flad
Printer:    HP-990CXI

Venlig hilsen
Jane

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-01-05 17:36

jane wrote:

> Hvad skal jeg så, af nedenstående bras, udskifte for at undgå blå
> skærm?

Det defekte...
Eller opgradér en driver.

XP detekterer fejlbehæftet hardware. Notér _hele_ fejlmeddelelsen, så
vi andre har mulighed for at hjælpe.

Jesper G. Poulsen

Fra : jane

Dato : 11-01-05 19:41

> Det defekte...
Hvordan finder jeg så ud af hvad som er defekt?

> Eller opgradér en driver.
Alle driver er opgraderet til de nyeste

> XP detekterer fejlbehæftet hardware. Notér _hele_ fejlmeddelelsen, så
> vi andre har mulighed for at hjælpe.
Ok.men Som regel står der som overskrift, Pin list corrupt-- men også--
kernel stack locked at exit og andet som jeg ikke lige husker.

Jeg har altid kørt Windows 98SE på samme komputer, og med den nævnte
hardware, helt uden problemer/blå skærm, så hvis der er fejl i hardwaren,
skulle det vel også vise sig med Windows 98SE. Det eneste jeg har
udskiftet er harddisken, hvor jeg købte en ny til installation af XP.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-01-05 20:35

jane wrote:

> Hvordan finder jeg så ud af hvad som er defekt?

Det kan man som regel skønne udfra den blå besked...

> Ok.men Som regel står der som overskrift, Pin list corrupt-- men
> også-- kernel stack locked at exit og andet som jeg ikke lige husker.

Skriv det hele ned, nøjagtigt som det står på skærmen.

> Jeg har altid kørt Windows 98SE på samme komputer, og med den nævnte
> hardware, helt uden problemer/blå skærm, så hvis der er fejl i
> hardwaren, skulle det vel også vise sig med Windows 98SE. Det eneste

Windows NT'erne (deriblandt 2000 og XP) er mere følsomme overfor
hardware der virker mindre godt og dommen er ubarmhjertig - bang! Blå
skærm...

Jesper G. Poulsen

Fra : jane

Dato : 12-01-05 16:00

> Det kan man som regel skønne udfra den blå besked...

> Skriv det hele ned, nøjagtigt som det står på skærmen.
Ok det må jeg så prøve.

> Windows NT'erne (deriblandt 2000 og XP) er mere følsomme overfor
> hardware der virker mindre godt og dommen er ubarmhjertig - bang! Blå
> skærm...
Ja der er da muligt, men jeg tror nu heller ikke at XP er fejlfri.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 12-01-05 17:27

> Windows NT'erne (deriblandt 2000 og XP) er mere følsomme overfor
> hardware der virker mindre godt og dommen er ubarmhjertig - bang! Blå
> skærm...
>

> --
> Med venlig hilsen
> Jesper G. Poulsen
> - Look, this is Debian. They don't release things until you have to
> fire rockets at the thing to stop it working
+++++++++++++++++++++

Hej Jesper.

Så er det jeg tænker, hvorfor siger alle så at det er så stabilt?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-01-05 17:37

Jørgen Nielsen wrote:

> Så er det jeg tænker, hvorfor siger alle så at det er så stabilt?

Fordi det _er_ stabilt, såfremt at hardwaren er iorden. På god hardware
er det ikke til at tvinge i knæ. På dårlig hardware ser tingene lidt
anderledes ud. NT'erne er baseret på at brugeren skal kunne stole på
systemet til hver en tid - og man kan ikke stole på noget der ikke er
100% iorden, vel?

Jesper G. Poulsen

Fra : Anders Lund

Dato : 10-01-05 22:08

jane wrote:
> På min Windows 98se komputer, har jeg aldrig problemer, men på XP blå
> skærm daglig, og nogen gange med efterfølgende kontrol af disken, CHKDSK.

Hahahaha....

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 11-01-05 16:33

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> Hahahaha....
>
> --
> Anders Lund - anders@andersonline.dk
> Take back the web - www.mozilla.org/firefox
++++++++++++++++++++++++

Hvad er det, der er så sjovt?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-01-05 17:37

Jørgen Nielsen wrote:

> Hvad er det, der er så sjovt?

Det kan aldrig blive NTFS' fejl at hardwaren er defekt.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 11-01-05 18:42

> [...]
> - Look, this is Debian. They don't release things until you have to
> fire rockets at the thing to stop it working

Næ, men det kan vel være xp's skyld, at pc'en "går ned"

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-01-05 19:28

Jørgen Nielsen wrote:

> Næ, men det kan vel være xp's skyld, at pc'en "går ned"

Ja...

Men prøv at læse dette indlæg og fortæl mig hvad der udlægges som
synderen, XP eller NTFS?:

Jesper G. Poulsen

Fra : Anders Lund

Dato : 11-01-05 20:28

Jørgen Nielsen wrote:
> "Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det, der er så sjovt?

At hun har skiftet hele styresystemet ud - og nu virker det ikke og så
får filsystemet skylden. Jeg synes at det er ret sjovt!

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-01-05 22:54

Anders Lund wrote:

> At hun har skiftet hele styresystemet ud - og nu virker det ikke og
> så får filsystemet skylden. Jeg synes at det er ret sjovt!

Specielt når det ikke filsystemets skyld

Jesper G. Poulsen

Fra : jane

Dato : 12-01-05 15:46

Anders Lund <anders@andersonline.dk> wrote in news:cs19pt$1ki6$1
@news.cybercity.dk:

> At hun har skiftet hele styresystemet ud - og nu virker det ikke og så
> får filsystemet skylden. Jeg synes at det er ret sjovt!

Jeg har da ikke givet filsystemet skylden ???

Jeg fik anbefalet, både af Microsoft DK og flere andre, at når jeg
installerede Windows XP, så skulle jeg vælge NTFS, da jeg så for det meste
ville undgå blå skærm, da NTFS ikke var et nær så følsomt filsystem som
fat32.

Jørgen spørger mig om det er med NTFS jeg oplever den blå skærm, det siger
jeg ja til, men jeg påstår da ikke, at NTFS er årsagen, jeg fortæller blot
at problemerne er opstået efter at jeg har skiftet til XP.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 12-01-05 17:29

> [...]
> jeg ja til, men jeg påstår da ikke, at NTFS er årsagen, jeg fortæller blot
> at problemerne er opstået efter at jeg har skiftet til XP.

+++++++++++++++++++

Hej Jane.

Det var også sådan at jeg forstod det, altså at du bare mente at det var
xp's skyld og ikke NTFS.

Fra : Anders Lund

Dato : 12-01-05 18:23

Jørgen Nielsen wrote:
> Det var også sådan at jeg forstod det, altså at du bare mente at det var
> xp's skyld og ikke NTFS.

Hvis man læser hele indlæget jeg besvarede, ligner det mere en skuffelse
over NTFS, at hendes Windows XP gik ned.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : jane

Dato : 13-01-05 19:33

> Det var også sådan at jeg forstod det, altså at du bare mente at det
> var xp's skyld og ikke NTFS.
Hej Jørgen
Glad for, at du har forstået hvad jeg mente, de andre har åbenbart
misforstået mig.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-01-05 17:29

jane wrote:

> Jeg har da ikke givet filsystemet skylden ???

Sådan ser det eller ud

> installerede Windows XP, så skulle jeg vælge NTFS, da jeg så for det
> meste ville undgå blå skærm, da NTFS ikke var et nær så følsomt

Du er blevet fejlinformeret, for NTFS kan ikke forebygge blå skærme.
NTFS er mindre følsomt overfor ukorrekt abrydelse (crash - blå skærm),
men det kan ikke mindske risikoen for den blå skærm.

> [...]
> siger jeg ja til, men jeg påstår da ikke, at NTFS er årsagen, jeg
> fortæller blot at problemerne er opstået efter at jeg har skiftet til

Du kunne sagtens skifte til FAT32 uden at få færre blå skærme. NTFS er
ældre end FAT32 og derfor mere fejlfri.

NTFS er et filsystem. Det er operativsystemet der laver fejlene og
giver den blå skærm. Filsystemet har _intet_ med dette at gøre. Hold
venligst disse to ting skarpt adskilt.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-01-05 11:35

Jørgen Nielsen wrote:

> Jeg fik at vide her i gruppen på et tidspunkt, at hvis man brugte
> filsystemet NTFS så blev chkdsk aldrig brugt. Det passer ikke for jeg

Nej. Det du har fået at vide er at du ikke skal blive bekymret hvis
chkdsk ikke afvikles efter et crash.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 10-01-05 16:38

> [...]
> - Look, this is Debian. They don't release things until you have to
> fire rockets at the thing to stop it working
+++++++++++++++++++++++++

Hej Jesper.

Jeg har lige klippet og klistret lidt, som du har skrevet, som jeg læser
det, så kan den situation ikke opstår med NTFS, har jeg ret?
Håber i kan finde rundt i det jeg har kopieret ind

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-01-05 17:39

Jørgen Nielsen wrote:

> Jeg har lige klippet og klistret lidt, som du har skrevet, som jeg
> læser det, så kan den situation ikke opstår med NTFS, har jeg ret?

Den situation du beskriver i indlægget fra den gang opstår ikke med
NTFS.

Du forventede dengang at der chkdsk'edes efter et crash; det gør der
ikke og det ligger i NTFS' design.

> Håber i kan finde rundt i det jeg har kopieret ind

Du har placeret det under din signatur-adskiller, så teksten er væk i
dette svar.

Jesper G. Poulsen