MS Windows
briani 27239
Win XP og problemer med delt IRQ
Fra : Mads

Dato : 09-01-05 00:54

Hej

Jeg er ved at geninstallere mit system efter et nedbrud
og pludselig driller IRQ'erne mig. Alle mine indstikskort
vil deles om den samme IRQ selvom der er adskillige
ledige. PT er det IRQ 7.

Hardware er :

Bundkort: Soltek SL75-KAV med en XP2400+
og 640 MB RAM

AGP: Radeon 9600XT
PCI1: tom pga. grafikkort køler
PCI2: TV tuner kort (Medion)
PCI3: USB 2 kontroller (Sandberg)
PCI4: Lydkort (SB Audigy 2)
PCI5: Netkort (Level1)

Jeg har prøvet at bytte rundt på nogen kort, men det
gjorde ingen foskel. Ifølge Everest er der adskillige
ledige IRQ'er ( 3 5 9 10 og 11 )
Jeg har også prøvet i BIOS at tvinge de forskellige
PCI slots til at bruge nogen af de ledige IRQ'er, men
også det mislykkedes.

Jeg har endda hevet alle PCI kort ud, installeret
Windows XP fra bunden på et andet drev og
derefter installeret et PCI kort og dets drivere
ad gangen, men jeg ender stadig med at samtlige
PCI kort på samme IRQ addresse, på trods af at
der igen er 5 IRQ'er der slet ikke bliver brugt.

Hvad pokker er det der går galt her ? Alt kørte fint
for et par dage siden og der er ikke udskiftet noget.

Nu har jeg så lige prøvet med Windows 98 på en anden
partition og her fordeles IRQ'erne pænt ud på de forskellige
PCI porte, så det tyder næsten på at det er Windows XP
der har et problem og ikke bundkortet.
Eller er jeg helt forkert på den ?

Hvad pokker er det jeg har overset eller gjort forkert?

Træls at spil der ellers før kørte helt flydende, nu lige
pludselig hakker afsted i store ryk. :o\

Nogen ideer ?

På forhånd tak

mvh Mads

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-01-05 12:05

Mads <DeathTo@ll.spammers> wrote:

>Jeg er ved at geninstallere mit system efter et nedbrud
>og pludselig driller IRQ'erne mig. Alle mine indstikskort
>vil deles om den samme IRQ selvom der er adskillige
>ledige. PT er det IRQ 7.

Generelt samler XP alle indstikskort på samme IRQ - og det er ok.

I gamle dage med ISA-bus skulle hvert indstikskort tildeles sin egen
IRQ, men på moderne PCI hardware er IRQ-deling ikke noget problem.

Har du problemer er det næppe pga IRQ-deling.

Nedbrud skriver du - måske har du et reelt hardware problem ?

Anyway: Ved obscure opsætningsproblemer kan det ofte hjælpe at nulstille
BIOS. Enten via en 'Reset Configuration' indstilling i BIOS's PCI
opsætning, eller måske ved at flytte reset-jumperen på bundkortet
frem-og-tilbage (med maskinen slukket og koblet fra elnettet....).

<mlr>

Fra : Mads

Dato : 09-01-05 12:48

On Sun, 09 Jan 2005 12:05:16 +0100, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Generelt samler XP alle indstikskort på samme IRQ - og det er ok.

OK, det var jeg så ikke klar over. Har kørt med Windows 98 indtil for
et halvt år siden. XP og alle mine spil har kørt fint under XP siden
skiftet, men nu kører de altså meget dårligt og jeg troede at det
var på grund af den delte IRQ, når både grafikkort, USB2 kort,
lydkort og netkort skulle deles om addresse og de alle 4 skulle
lave noget på samme tid.

>Har du problemer er det næppe pga IRQ-deling.
>Nedbrud skriver du - måske har du et reelt hardware problem ?

Nej, nedbruddet var mere eller mindre min egen fejl. Jeg var ved at
slå 3 partitioner sammen via Partition Magic og så gik der noget galt
og disken med operativsystemet ville ikke boote.
Normalt er maskinen klippestabil og går hverken ned eller driller på
anden måde.

Desuden har jeg Windows 98 på en anden partition og har kører
de samme spil stadig perfekt. Det synes jeg ikke stemmer overens
med at det skulle være et hardware problem.

> [...]
>opsætning, eller måske ved at flytte reset-jumperen på bundkortet
>frem-og-tilbage (med maskinen slukket og koblet fra elnettet....).

Begge dele er prøvet uden held. Jeg har også opdateret BIOS'en til
sidste nye version. Bundkortet har jo efterhånden nogen år på bagen.

mvh Mads

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-01-05 14:45

> [...]
>var på grund af den delte IRQ, når både grafikkort, USB2 kort,
>lydkort og netkort skulle deles om addresse og de alle 4 skulle

Det er næppe deling af IRQ, åbenbart heller ikke hardwaren...

Så må det være et opsætnings / driver problem i XP. Og det kan være
hulens svært at lokalisere sådan et problem...

Men kører maskinen generelt dårligt ville jeg lige checke at
IDE-controllerne kører i UDMA-modus og ikke af en-eller-anden grund er
hoppet over i PIO modus.

<mlr>

Fra : Mads

Dato : 09-01-05 15:54

On Sun, 09 Jan 2005 14:44:39 +0100, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Det er næppe deling af IRQ, åbenbart heller ikke hardwaren...
>
>Så må det være et opsætnings / driver problem i XP. Og det kan være
>hulens svært at lokalisere sådan et problem...

Ja, der er ihvertfald ingen synlige problemer i den retning.
XP rapporterer at alle hardware drivere kører perfekt.

>Men kører maskinen generelt dårligt ville jeg lige checke at
>IDE-controllerne kører i UDMA-modus og ikke af en-eller-anden grund er
>hoppet over i PIO modus.

HD controllerne kører hhv i UDMA 5 og UDMA 2
Den controller som kører UDMA 2 styrer mit DVD drev og DVD brænder,
så det er vel som det skal være.

Det er jo heller ikke sådan at maskinen generelt kører dårligt.
Det er kun i spil at den pludseligt begynder at hakke i det. Spil der
for få dage siden kørte helt flydende.

Jeg har installeret forskellige version af Windows utallige gange før
og har aldrig haft nogen problemer i denne retning.
Det er sgu mystisk.

mvh Mads

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-01-05 18:00

>HD controllerne kører hhv i UDMA 5 og UDMA 2
>Den controller som kører UDMA 2 styrer mit DVD drev og DVD brænder,
>så det er vel som det skal være.

Det er ok - Optiske drev kører stort set altid i UDMA2...

>Det er jo heller ikke sådan at maskinen generelt kører dårligt.
>Det er kun i spil at den pludseligt begynder at hakke i det. Spil der
>for få dage siden kørte helt flydende.

Måske ligger der en-eller-flere processer i baggrunder og bruger både
RAM og CPU-tid...

<mlr>

Fra : Mads

Dato : 09-01-05 18:28

On Sun, 09 Jan 2005 17:59:37 +0100, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Måske ligger der en-eller-flere processer i baggrunder og bruger både
>RAM og CPU-tid...

Jeg tror jeg har indkredset problemet.

Efter at have hevet diverse PCI kort ud af maskinen
og hver gang prøvekørt et par spil, har jeg fundet hvad
der ser ud til at være synderen, nemlig mit Sandberg USB2
kort. Uden det kører spillene som de skal.

Så er det bare lidt surt, for jeg har faktisk brug for mine USB2
porte. Bundkortet har kun USB1 og jeg har både en scanner
og en USB memory stick som foretrækker USB2. :o\

Det også underligt at når jeg kører Windows 98, så trækker
USB2 kortet ikke så store resurser at det påvirker spillene
og kortet har også tidligere virket fint nok med XP.

Hmm, jeg må vist prøve med USB2 kortet igen. Måske der
gik noget galt med driverne den første gang. Jeg har sgu'tte
råd til et nyt bundbrædt med indbygget USB2 lige nu.

mvh Mads